Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche na Valentýna vyznává lásku motoru V8. A připomíná model 928

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Možná víte, že dnes je den svatého Valentýna, který v některých zemích platí za svátek lásky. Porsche při této příležitosti vyznává lásku vidlicovému osmiválci a modelu 928.

I když si v souvislosti s německým výrobcem sportovně laděných vozů spojujeme zejména ploché motory, Porsche má bohaté zkušenosti také s produkcí právě V8. Prvním autem značky, v němž se vidlicový osmiválec objevil, je model 928, vyráběný v letech 1977 až 1995. Uveden na trh byl tedy před 45 lety.

Tohle gétéčko se světu poprvé představilo právě roku 1977, a to na ženevském autosalonu. Původní provedení mělo pod kapotou kapalinou chlazený osmiválec s rozvodem OHC o objemu 4,5 litru, poskytující nejvyšší výkon 177 kW (240 k) a maximální točivý moment 365 Nm.

Karburátory odvál čas ve prospěch mechanického vstřikování Bosch K-Jetronic, klikový hřídel byl uložen v pěti hlavních ložiskách a ty vačkové poháněl ozubený řemen. Palivo dodávala dvě elektrická čerpadla.

Zajímavé také je, že Porsche 928 se stalo evropským autem roku 1978. Žádnému sportovní vozu se mimochodem tento titul později získat už nepovedlo. Do roku 1995 výrobce (nejen) v oblasti pohonu provedl několik změn, život pozoruhodného auta skončil s bilancí asi 61 tisíc prodaných kusů.

Vidlicové osmiválce Porsche však 928 přežily. V současnosti V8 najdeme v nabídce motorizací pro sedm modelů, mezi nimiž jsou například Panamera GTS, Cayenne Turbo nebo nové plug-in hybridy. Na vidlicový osmiválec, doplněný o dvě turbodmychadla, bude spoléhat také vyvíjený závodní speciál LMDh, s nímž chce značka bojovat o vítězství v nejslavnějších vytrvalostních závodech planety.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme