Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche začalo stavět továrnu na revoluční bezemisní paliva, vyrábět začne příští rok

Ondřej Mára
Diskuze (102)

Až se závod rozjede na plné obrátky, měl by chrlit zhruba 550 milionů litrů emisně nezávadného paliva ročně. Na to si ale ještě budeme muset chvíli počkat.

Společnost Porsche oficiálně odstartovala výstavbu svého závodu na syntetická paliva, který buduje společně s německou technologickou společností Siemens v jihoamerickém Chile. První várka uhlíkově nezávadného syntetického paliva se přitom očekává již v průběhu příštího roku.

Výhodou syntetického paliva z produkce Porsche by přitom měla být nejen kompatibilita se staršími spalovacími motory, ale také uhlíková neutralita. Během výroby se totiž využívá elektřina z obnovitelných zdrojů a CO2 zachycené z atmosféry, čímž palivo následně kompenzuje CO2 vzniklý během jeho spalování.

Během prvního roku provozu se očekává, že nový závod vyprodukuje cca 130.000 litrů uhlíkově neutrálního syntetického paliva, které bude využito v závodních vozech Porsche a propagačních vozech v rámci tzv. Porsche Experience Center.

Do roku 2024 by měla roční produkce dosáhnout 55 milionů litrů a v roce 2026 už bychom se měli bavit o roční produkci cca 550 milionů litrů. To už je poměrně působivé číslo, ve světovém měřítku je to však kapka v oceánu. Například v Česku byla celková spotřeba za rok 2020 7,66 miliard litrů, jak uváděla statistika České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Porsche ovšem nejde o uspokojení celosvětové poptávky, ale o možnost prodloužit životnost spalovacích motorů, které pohání nejen současné sportovní vozy, ale také řadu historických ikon značky. A k tomu využívá chytré technologie.

Závod Haru Oni bude například využívat silné lokální větry, které budou roztáčet větrnou elektrárnu dodanou společností Siemens. Elektřina získaná touto udržitelnou cestou pak bude využita na oddělení molekul vodíku a kyslíku z vody, přičemž vodík bude následně kombinován s CO2 zachyceným z atmosféry a společně vytvoří syntetické palivo.

Další ohromnou výhodou nového syntetického paliva Porsche je pak možnost jeho distribuce v již existující síti čerpacích stanic. Nové palivo totiž bude možné jednoduše doplnit do stávajících nádrží a tankovat z běžných stojanů.

Michael Steiner, člen představenstva Porsche AG zodpovědný za Výzkum a vývoj, pak k zahájení výstavby továrny na syntetická paliva dodal, že jdou ruku v ruce s ekologickými cíli automobilky. „Perfektně to odpovídá naší strategii udržitelné mobility. Znamená to, že Porsche jako celek může být uhlíkově neutrální již v roce 2030. Paliva vyrobená obnovitelnou energií pomohou toho dosáhnout.

Ondřej Mára
Diskuze (102)

Doporučujeme

16. 9. 2021 06:33
Re: Spotřeba ropy
Mýlíte se, německý zelený fanatik si toho už vsimnul, že z hlediska bilance je zemní plyn zlá, bakaná věc a lobují pro zákaz. Jenže to i těm největším pitomcum v Bundestagu dochází že bez plynu nebudou mít v zimě dost loučí, takže to brzdí. Raději zakazou spalovaky o pět let dříve aby vyhověli
Avatar - Barrichello
15. 9. 2021 21:27
Re: Spotřeba ropy
A stejně tak nemají pravdu uvědomělí němečtí ekologicky myslící občané a politici, kteří chtějí nahradit „zlé“ uhlí „hodným“ zemním plynem, který při spalování vytvoří na jednotku energie polovinu CO2 než uhlí. To je pravda, v Německu spálený plyn vytvoří v Německu jen polovinu CO2 na jednotku energie, než kdyby tam spálili uhlí. Ovšem při těžbě plynu, která se odehrává na ruské Sibiři, uniká do ovzduší takové množství metanu – řádově nebezpečnějšího skleníkového plynu, než je CO2 – že se rozdíl mezi uhlím a plynem v energetice téměř stírá.


Ovšem ten metan uniklý v Rusku uvědomělý německý ochranář nevidí, je moc daleko. A tak nechápe, že přechodem německé energetiky z uhlí na plyn ve věci klimatu se nic neřeší. Protože jestli něco opravdu neuznává státní hranice, tak je to klima. A stejně tak německý ochranář nevidí, že Putinovi se podobným přechodem Německa na plyn podaří, co se nepodařilo Stalinovi. Německo se dostane do strategické závislosti na Rusku, a ruská armáda bude moci být nahrazena jednou četou u kohoutku plynovodu. Ta četa Evropě v případě zhoršení vztahů zavře plyn a Rusko zvítězí i bez tanků.

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - Mikesus
15. 9. 2021 20:45
Re: Nic moc produkce
Jaj. Tak to jsem si ani nevšiml. :-[] :yes:
15. 9. 2021 08:41
Re: Nic moc produkce
Samozřejmě. A tu Indii bych fakt neuváděl. Nemůžeš skoro rozvojový stát nutit k přechodu na elektriku. Indie je míň rozvinutá a tak i opožděná. Postupný zákaz dvoutaktů a nafťáků je velice tvrdou ránou živnostníky, ale vláda byla neúprosná. Elektromobilita přijde až vlastně nějaká elektřina bude k dispozici. Velká část obyvatelstva nemá přístup k elektřině vůbec a další část jen ke slabému zdroji dobrýmu tak na vaření a nabíjení mobilu. Jezdím tam dlohá léta a vím o čem mluvím.

Jižní Amerika je dost rozdílná země. Některé státy jsou elektřinou zásobeny špatně a jiné vsadili na ethanol. Třeba na diesel v Brazílii jezdí snad jen busy a velké zásobovací auta. Všechno jede na E20, případně E25 a někde E100. Tím řeší produkci CO2 z dopravy a mají na elektriku trochu jiný názor.

O Austrálii můžu napsat asi toto:

https://www.carsales.com.au/…for-2035-131059/

Jak jsem psal, smiř se s tím. Prostě to tak postupně bude všude.
Avatar - white label
15. 9. 2021 02:07
Re: Nic moc produkce
Nikde nepíšu, že to rozporuješ...