
Povinné ručení konkrétních řidičů v čase: 1778 Kč vs. 43.612 Kč
Oba provozují auta v Česku. Muž u nejedné pojišťovny nezaplatí za ručení ani 2000 Kč. To mladá žena v několika případech přes dvacet, ale také přes třicet, a dokonce přes čtyřicet tisíc!
Doba, kdy se ručení počítalo jen podle objemu motoru auta, je pryč. Dnes sazby vznikají kombinací desítek hledisek. A mnoho jich cílí na samotné řidiče: kolik jim je, kde bydlí, zda měli nehodu.
Případ mladé řidičky je kvůli souhře několika pro ni přitěžujících segmentačních kritérií přesně opačný než u muže. A vůbec nejde o to, že se jedná o ženu. Diskvalifikují ji jiná hlediska: že má kvůli věku méně zkušeností, přitom řídí silný vůz a bydlí v Praze, kde se podle statistik častěji bourá. A také má na kontě jeden karambol.
Z toho plynou tak obří rozdíly v ceně. Deset z jedenácti pojišťoven takové řidičce vyměří sazbu v pětimístné částce. U České a ČSOB Pojišťovny roční sazba překračuje dvacet tisíc, u Generali a Kooperativy třicet, u Axy čtyřicet tisíc. Tedy osmnáctinásobně dráž, než Axa pojistí muže s fabií. V tabulce vždy uvádíme nejnižší cenu, jakou může jeden či druhý řidič u každé pojišťovny získat. Tak jednoduchá věc ale samozřejmě není. Podobně jako u výbav auta si i v pojištění prakticky vždy může člověk vybrat z několika stupňů: od holátka po top produkt, od povinných limitů po ty mnohem vyšší.
Když se podíváte na naši hlavní tabulku detailněji, zjistíte z roky zjišťovaných dat, že se rozdíl v ceně mezi jednotlivými pojišťovnami v čase stále zvětšuje.
Třeba u zmíněného muže se před sedmi lety pohyboval mezi 1190 a 2244 korunami. Rozdíl tedy zhruba tisícovku. Letos už jsou od sebe sumy viditelně dál: od 1778 po 7857 Kč. U řidičky jsou změny ještě výraznější.
Kolik zaplatí za ručení: Žena, 22 let, Praha, VW Golf 2.0 TSI 155 kW (1984 cm3), rok výroby 2010, pojištěna dva a čtvrt roku, jedna nehoda
Pojišťovna | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Allianz | 12 788 | 9489 | 8749 | 11 075 | 8262 | 9060 | 8844 | 8760 |
Axa | 33 292 | 61 518 | nepojistí | 57 046 | 61 031 | 43 612 | ||
Česká pojišťovna | 9353 | 18 705 | 17 410 | 23 086 | 23 086 | 17 071 | 22 516 | 23 024 |
ČPP | 12 337 | 13 715 | 13 679 | 13 959 | 10 362 | 13 123 | 14 295 | 14 947 |
ČSOB Pojišťovna | 12 247 | 16 250 | 18 502 | 22 000 | 26 262 | 26 058 | 21 300 | 21 090 |
Direct | 13 813 | nebyla na trhu | 6474 | 9372 | 15 390 | 12 362 | 12 796 | |
Generali | 12 974 | 11 767 | 13 183 | 13 183 | 13 300 | 11 486 | 28 712 | 30 887 |
Hasičská | 11 918 | 11 322 | 13 347 | 19 758 | 21 435 | 18 051 | 16 240 | 14 964 |
Kooperativa | 8621 | 5962 | 12 436 | 12 436 | 12 558 | 18 686 | 23 870 | 34 680 |
Slavia | 13 316 | 12 167 | 13 710 | 9451 | 12 477 | 14 520 | 14 801 | 18 905 |
Uniqa | 10 926 | 10 449 | 10 104 | 7689 | 9352 | 12 639 | 9261 | 11 708 |
Kolik zaplatí za ručení muž, 35 let, Dvůr Králové, Škoda Fabia 1.4 44 kW (1397 cm3), rok výroby 2001, pojištěn devět a čtvrt roku, bez nehody
Pojišťovna | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Allianz | 2244 | 2065 | 2514 | 2298 | 1393 | 1452 | 1836 | 2028 |
Axa | 1549 | 2268 | 1547 | 1928 | 2620 | 1831 | 2425 | 2387 |
Česká pojišťovna | 1985 | 2315 | 2536 | 2429 | 2429 | 2566 | 2778 | 3038 |
ČPP | 2088 | 2324 | 2872 | 2939 | 2958 | 2744 | 3231 | 3424 |
ČSOB Pojišťovna | 1924 | 2024 | 2253 | 2307 | 2312 | 2144 | 2077 | 1778 |
Direct | 2067 | nebyla na trhu | 3059 | 1971 | 1906 | 2032 | 2083 | |
Generali | 1190 | 1627 | 1536 | 1536 | 1546 | 1998 | 2501 | 2623 |
Hasičská | 2183 | 2183 | 2624 | 3265 | 3000 | 2526 | 4106 | 4322 |
Kooperativa | 2080 | 1982 | 2437 | 2437 | 1986 | 2263 | 2489 | 2466 |
Slavia | 1933 | 2398 | 1885 | 1890 | 1725 | 1731 | 2202 | 1956 |
Uniqa | 1850 | 2515 | 1919 | 1557 | 1818 | 2771 | 2626 | 2209 |
Tři otázky pro Miloše Velíška, ředitele úseku pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny
Proč se tak rozevírají nůžky mezi výší ručení na jedné a škod z něj likvidovaných na druhé straně?
V poslední době sice dochází k určité stabilizaci v oblasti újem na zdraví, ale začaly výrazně stoupat nejen počty, ale i výše „plechových“ škod na havarovaných vozidlech. Důvodem je růst ceny náhradních dílů, ale narůstá i cena práce v autoservisech, které se navíc potýkají s nedostatkem pracovníků, musí je nejen sehnat, ale také zaplatit. Obojí je problém, tato situace se projevuje právě růstem vyplácené průměrné škody.
Jaká další hlediska ovlivňují výši pojistného?
Škodní historie – tedy jak motorista boural/neboural v minulosti – je samozřejmě jen jedním z parametrů, které ovlivňují cenu ručení. Sazby segmentujeme i podle dalších aspektů, například na základě věku a regionu řidiče či stáří vozu. Kupříkladu lidé z menších obcí usedají za volant méně často než lidé z větších měst. Jsou proto méně rizikoví a díky tomu platí za ručení méně než ostatní. Podobně je tomu i se staršími řidiči, kteří už také tolik kilometrů nenajezdí.
Ručení je produkt, na něhož se nabalují další a další služby. O které lidé nejvíc stojí?
Největší zájem mají o připojištění skel a rozšířené varianty asistenčních služeb. Mezi poptávanými pojistnými doplňky se u nás drží Klika. Ta pamatuje na situace, kdy motorista způsobí menší škody někomu jinému a současně vznikne škoda i na jeho vozidle. Typickým příkladem jsou plechové ťukance na parkovištích před obchodními centry. Zatímco poškozený získá plnění z povinného ručení viníka, motorista, který nehodu způsobil, má smůlu a na žádné plnění nemá nárok. Tedy pokud nemá havarijní pojištění, nebo právě připojištění typu Klika. Velmi žádané je také připojištění proti střetu vozidla s divokou zvěří.
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.