Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Povinné ručení konkrétních řidičů v čase: 1778 Kč vs. 43.612 Kč

David Šprincl

Oba provozují auta v Česku. Muž u nejedné pojišťovny nezaplatí za ručení ani 2000 Kč. To mladá žena v několika případech přes dvacet, ale také přes třicet, a dokonce přes čtyřicet tisíc!

Doba, kdy se ručení počítalo jen podle objemu motoru auta, je pryč. Dnes sazby vznikají kombinací desítek hledisek. A mnoho jich cílí na samotné řidiče: kolik jim je, kde bydlí, zda měli nehodu.

Případ mladé řidičky je kvůli souhře několika pro ni přitěžujících segmentačních kritérií přesně opačný než u muže. A vůbec nejde o to, že se jedná o ženu. Diskvalifikují ji jiná hlediska: že má kvůli věku méně zkušeností, přitom řídí silný vůz a bydlí v Praze, kde se podle statistik častěji bourá. A také má na kontě jeden karambol.

Z toho plynou tak obří rozdíly v ceně. Deset z jedenácti pojišťoven takové řidičce vyměří sazbu v pětimístné částce. U České a ČSOB Pojišťovny roční sazba překračuje dvacet tisíc, u Generali a Kooperativy třicet, u Axy čtyřicet tisíc. Tedy osmnáctinásobně dráž, než Axa pojistí muže s fabií. V tabulce vždy uvádíme nejnižší cenu, jakou může jeden či druhý řidič u každé pojišťovny získat. Tak jednoduchá věc ale samozřejmě není. Podobně jako u výbav auta si i v pojištění prakticky vždy může člověk vybrat z několika stupňů: od holátka po top produkt, od povinných limitů po ty mnohem vyšší.

Když se podíváte na naši hlavní tabulku detailněji, zjistíte z roky zjišťovaných dat, že se rozdíl v ceně mezi jednotlivými pojišťovnami v čase stále zvětšuje.

Třeba u zmíněného muže se před sedmi lety pohyboval mezi 1190 a 2244 korunami. Rozdíl tedy zhruba tisícovku. Letos už jsou od sebe sumy viditelně dál: od 1778 po 7857 Kč. U řidičky jsou změny ještě výraznější.

Kolik zaplatí za ručení: Žena, 22 let, Praha, VW Golf 2.0 TSI 155 kW (1984 cm3), rok výroby 2010, pojištěna dva a čtvrt roku, jedna nehoda

 

Pojišťovna20122013201420152016201720182019
Allianz12 7889489874911 0758262906088448760
Axa33 29261 518nepojistí57 04661 03143 612
Česká pojišťovna935318 70517 41023 08623 08617 07122 51623 024
ČPP12 33713 71513 67913 95910 36213 12314 29514 947
ČSOB Pojišťovna12 24716 25018 50222 00026 26226 05821 30021 090
Direct13 813nebyla na trhu6474937215 39012 36212 796
Generali12 97411 76713 18313 18313 30011 48628 71230 887
Hasičská11 91811 32213 34719 75821 43518 05116 24014 964
Kooperativa8621596212 43612 43612 55818 68623 87034 680
Slavia13 31612 16713 710945112 47714 52014 80118 905
Uniqa10 92610 44910 1047689935212 639926111 708

Kolik zaplatí za ručení muž, 35 let, Dvůr Králové, Škoda Fabia 1.4 44 kW (1397 cm3), rok výroby 2001, pojištěn devět a čtvrt roku, bez nehody

 

Pojišťovna20122013201420152016201720182019
Allianz22442065251422981393145218362028
Axa15492268154719282620183124252387
Česká pojišťovna19852315253624292429256627783038
ČPP20882324287229392958274432313424
ČSOB Pojišťovna19242024225323072312214420771778
Direct2067nebyla na trhu30591971190620322083
Generali11901627153615361546199825012623
Hasičská21832183262432653000252641064322
Kooperativa20801982243724371986226324892466
Slavia19332398188518901725173122021956
Uniqa18502515191915571818277126262209

Tři otázky pro Miloše Velíška, ředitele úseku pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny

Proč se tak rozevírají nůžky mezi výší ručení na jedné a škod z něj likvidovaných na druhé straně?

V poslední době sice dochází k určité stabilizaci v oblasti újem na zdraví, ale začaly výrazně stoupat nejen počty, ale i výše „plechových“ škod na havarovaných vozidlech. Důvodem je růst ceny náhradních dílů, ale narůstá i cena práce v autoservisech, které se navíc potýkají s nedostatkem pracovníků, musí je nejen sehnat, ale také zaplatit. Obojí je problém, tato situace se projevuje právě růstem vyplácené průměrné škody.

Jaká další hlediska ovlivňují výši pojistného?

Škodní historie – tedy jak motorista boural/neboural v minulosti – je samozřejmě jen jedním z parametrů, které ovlivňují cenu ručení. Sazby segmentujeme i podle dalších aspektů, například na základě věku a regionu řidiče či stáří vozu. Kupříkladu lidé z menších obcí usedají za volant méně často než lidé z větších měst. Jsou proto méně rizikoví a díky tomu platí za ručení méně než ostatní. Podobně je tomu i se staršími řidiči, kteří už také tolik kilometrů nenajezdí.

Ručení je produkt, na něhož se nabalují další a další služby. O které lidé nejvíc stojí?

Největší zájem mají o připojištění skel a rozšířené varianty asistenčních služeb. Mezi poptávanými pojistnými doplňky se u nás drží Klika. Ta pamatuje na situace, kdy motorista způsobí menší škody někomu jinému a současně vznikne škoda i na jeho vozidle. Typickým příkladem jsou plechové ťukance na parkovištích před obchodními centry. Zatímco poškozený získá plnění z povinného ručení viníka, motorista, který nehodu způsobil, má smůlu a na žádné plnění nemá nárok. Tedy pokud nemá havarijní pojištění, nebo právě připojištění typu Klika. Velmi žádané je také připojištění proti střetu vozidla s divokou zvěří.

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.