Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Povinné ručení konkrétních řidičů v čase: 1778 Kč vs. 43.612 Kč

Svět motorů Svět motorů 17. 11. 2019 • 00:00
21

Oba provozují auta v Česku. Muž u nejedné pojišťovny nezaplatí za ručení ani 2000 Kč. To mladá žena v několika případech přes dvacet, ale také přes třicet, a dokonce přes čtyřicet tisíc!

Doba, kdy se ručení počítalo jen podle objemu motoru auta, je pryč. Dnes sazby vznikají kombinací desítek hledisek. A mnoho jich cílí na samotné řidiče: kolik jim je, kde bydlí, zda měli nehodu.

Případ mladé řidičky je kvůli souhře několika pro ni přitěžujících segmentačních kritérií přesně opačný než u muže. A vůbec nejde o to, že se jedná o ženu. Diskvalifikují ji jiná hlediska: že má kvůli věku méně zkušeností, přitom řídí silný vůz a bydlí v Praze, kde se podle statistik častěji bourá. A také má na kontě jeden karambol.

Z toho plynou tak obří rozdíly v ceně. Deset z jedenácti pojišťoven takové řidičce vyměří sazbu v pětimístné částce. U České a ČSOB Pojišťovny roční sazba překračuje dvacet tisíc, u Generali a Kooperativy třicet, u Axy čtyřicet tisíc. Tedy osmnáctinásobně dráž, než Axa pojistí muže s fabií. V tabulce vždy uvádíme nejnižší cenu, jakou může jeden či druhý řidič u každé pojišťovny získat. Tak jednoduchá věc ale samozřejmě není. Podobně jako u výbav auta si i v pojištění prakticky vždy může člověk vybrat z několika stupňů: od holátka po top produkt, od povinných limitů po ty mnohem vyšší.

Když se podíváte na naši hlavní tabulku detailněji, zjistíte z roky zjišťovaných dat, že se rozdíl v ceně mezi jednotlivými pojišťovnami v čase stále zvětšuje.

Třeba u zmíněného muže se před sedmi lety pohyboval mezi 1190 a 2244 korunami. Rozdíl tedy zhruba tisícovku. Letos už jsou od sebe sumy viditelně dál: od 1778 po 7857 Kč. U řidičky jsou změny ještě výraznější.

Kolik zaplatí za ručení: Žena, 22 let, Praha, VW Golf 2.0 TSI 155 kW (1984 cm3), rok výroby 2010, pojištěna dva a čtvrt roku, jedna nehoda

Pojišťovna 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Allianz 12 788 9489 8749 11 075 8262 9060 8844 8760
Axa 33 292 61 518 nepojistí 57 046 61 031 43 612
Česká pojišťovna 9353 18 705 17 410 23 086 23 086 17 071 22 516 23 024
ČPP 12 337 13 715 13 679 13 959 10 362 13 123 14 295 14 947
ČSOB Pojišťovna 12 247 16 250 18 502 22 000 26 262 26 058 21 300 21 090
Direct 13 813 nebyla na trhu 6474 9372 15 390 12 362 12 796
Generali 12 974 11 767 13 183 13 183 13 300 11 486 28 712 30 887
Hasičská 11 918 11 322 13 347 19 758 21 435 18 051 16 240 14 964
Kooperativa 8621 5962 12 436 12 436 12 558 18 686 23 870 34 680
Slavia 13 316 12 167 13 710 9451 12 477 14 520 14 801 18 905
Uniqa 10 926 10 449 10 104 7689 9352 12 639 9261 11 708

Kolik zaplatí za ručení muž, 35 let, Dvůr Králové, Škoda Fabia 1.4 44 kW (1397 cm3), rok výroby 2001, pojištěn devět a čtvrt roku, bez nehody

Pojišťovna 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Allianz 2244 2065 2514 2298 1393 1452 1836 2028
Axa 1549 2268 1547 1928 2620 1831 2425 2387
Česká pojišťovna 1985 2315 2536 2429 2429 2566 2778 3038
ČPP 2088 2324 2872 2939 2958 2744 3231 3424
ČSOB Pojišťovna 1924 2024 2253 2307 2312 2144 2077 1778
Direct 2067 nebyla na trhu 3059 1971 1906 2032 2083
Generali 1190 1627 1536 1536 1546 1998 2501 2623
Hasičská 2183 2183 2624 3265 3000 2526 4106 4322
Kooperativa 2080 1982 2437 2437 1986 2263 2489 2466
Slavia 1933 2398 1885 1890 1725 1731 2202 1956
Uniqa 1850 2515 1919 1557 1818 2771 2626 2209

Tři otázky pro Miloše Velíška, ředitele úseku pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny

Proč se tak rozevírají nůžky mezi výší ručení na jedné a škod z něj likvidovaných na druhé straně?

V poslední době sice dochází k určité stabilizaci v oblasti újem na zdraví, ale začaly výrazně stoupat nejen počty, ale i výše „plechových“ škod na havarovaných vozidlech. Důvodem je růst ceny náhradních dílů, ale narůstá i cena práce v autoservisech, které se navíc potýkají s nedostatkem pracovníků, musí je nejen sehnat, ale také zaplatit. Obojí je problém, tato situace se projevuje právě růstem vyplácené průměrné škody.

Jaká další hlediska ovlivňují výši pojistného?

Škodní historie – tedy jak motorista boural/neboural v minulosti – je samozřejmě jen jedním z parametrů, které ovlivňují cenu ručení. Sazby segmentujeme i podle dalších aspektů, například na základě věku a regionu řidiče či stáří vozu. Kupříkladu lidé z menších obcí usedají za volant méně často než lidé z větších měst. Jsou proto méně rizikoví a díky tomu platí za ručení méně než ostatní. Podobně je tomu i se staršími řidiči, kteří už také tolik kilometrů nenajezdí.

Ručení je produkt, na něhož se nabalují další a další služby. O které lidé nejvíc stojí?

Největší zájem mají o připojištění skel a rozšířené varianty asistenčních služeb. Mezi poptávanými pojistnými doplňky se u nás drží Klika. Ta pamatuje na situace, kdy motorista způsobí menší škody někomu jinému a současně vznikne škoda i na jeho vozidle. Typickým příkladem jsou plechové ťukance na parkovištích před obchodními centry. Zatímco poškozený získá plnění z povinného ručení viníka, motorista, který nehodu způsobil, má smůlu a na žádné plnění nemá nárok. Tedy pokud nemá havarijní pojištění, nebo právě připojištění typu Klika. Velmi žádané je také připojištění proti střetu vozidla s divokou zvěří.

Autor: David Šprincl

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Povinné ručenie je podvod na poškodených
| 18. 11. 2019
Tak to bola len drahá poisťovňa. Kvalitnú väčšinou poznáš podľa ochoty plniť a podľa toho ako sa s nimi dajú veci riešiť, napríklad nehlasovanie po telefóne. My sme na firme vystriedali viac poisťovní a z niektorými ma človek skúsenosti kvôli poistke vinníka. Ale asi som nezažil nič horšie ako ČP, ktorá v tých tabuľkách patrí k najdrahším.
Re: Re: Re: Re: Co to je za nadpis???
| 18. 11. 2019
U poisťovní a je jedno či pointujú auto, alebo zdravie je základ v štatistike. Poistne sumy sa odvíjajú od pravdepodobnosti platby a výšky platby na jedno poistené auto. Že to niektorá poisťovne ženú do extrému a skúšajú či natiahnu niekoho, kto na všetko kývne už je iná vec.
Re: Re: Re: Re: Co to je za nadpis???
| 18. 11. 2019
Pretože poisťovne pracujú zo štatistikami. A na počet poistených aut je pri slabých a lacných autách vyplatené menej. Proste výkonnejšie auta vyššia priemerná vyplatená suma. Ale poisťovňa neskúma(nemá ako) či štatistiky slabých aut zlepšuje, že polovica ich jazdí len sviatočne.
Re: Re: Re: Co to je za nadpis???
| 18. 11. 2019
Výkon? Protože máš na silnější auto, budeš mít i na dražší povinné ručení. Havarijní se odvíjí i od značky. Nejlepší je, když zavoláš do firmy, co auta polepuje fóliemi a zeptáš se kolik by stálo polepení třeba kufru. Odpověď: a na jaké auto? Středně velké. No ale na jakou značku? ok, volám jinam, pane...
Re: Re: Re: Re: Povinné ručenie je podvod na poškodených
| 17. 11. 2019
Přesně, já měl auto ve značkovém servise (kvůli zárukám) a servis čekal, až pojišťovna (jedna z těch dražších) proplatí fakturu. Čekalo se skoro 14 dní, já mezitím využíval náhradní vozidlo a pojišťovna se cukala to vozidlo proplatit za tu dobu čekání na proplacení faktury.......

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku