Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 50 lety byla vyrobena poslední původní Škoda Octavia

ČTK
Diskuze (0)

Škoda Octavia, osobní automobil s dvoudveřovou karoserií elegantně zakulacených tvarů, představený v lednu 1959, byl evolucí předchozího modelu mladoboleslavské automobilky Škoda 440 - Spartak. Poslední octavia s karoserií tudor sjela z výrobní linky v dubnu 1964, ve verzi kombi vydržela ve výrobě ještě o sedm let déle, poslední vůz sjel z montážní linky před 50 lety, 21. prosince 1971. V obou variantách bylo Škody Octavie celkem vyrobeno přes 286.000 kusů.

Mladoboleslavská automobilka v 50. letech svoje nové vozy označovala čísly, které postupně nahrazovala slovními názvy. Z vozu Škoda 440 se stala Octavia, ze Škody 445 Octavia Super a ze Škody 450 byl populární kabriolet Felicia. "Náš nový typ osobního automobilu dostal také nové jméno. Bude se jmenovat Škoda Octavia, protože to je osmý typ našeho znárodněného průmyslu," uvedl tehdejší podnikový časopis Ventil ve svém vydání ze dne 6. ledna 1959.

Od svého předchůdce spartaku se octavia na první pohled lišila zejména jiným tvarem přední masky (byla oválná a chyběly jí "vousky" nad mřížkou chladiče), změny se dotkly i podvozku, kde přední náprava konečně dostala vinuté pružiny místo listového pera a stejně jako spartak měla octavia nezávisle zavěšená všechna kola, což jí dodávalo slušné jízdní vlastnosti. Pod kapotou 4,07 metru dlouhého vozu zůstal čtyřválcový motor o objemu 1,09 litru a výkonu necelých 30 kW s nímž vůz dosahoval maximální rychlosti 110 km/hod při průměrné spotřebě paliva 7,7 litru na 100 km. Výkonnější agregát dostaly verze Super a Touring Sport, z nichž ta druhá dosahovala maximální rychlosti 128 km/hod. a stála přes 40.000 korun.

V září 1960 bylo představeno praktické kombi, které se od léta 1961 vyrábělo v závodě v Kvasinách. Vůz měl stejné vnější rozměry jako tudor, ale vynikal praktickou rovnou podlahou rozměrného zavazadlového prostoru. V roce 1961 prošla octavia vzhledovou modernizací a na její zádi přibyla elegantní "křidélka" nebo také "ploutvičky" zakončené novými kryty světlometů ve tvaru kapky.

Počátkem šedesátých let se octavie zúčastnily různých automobilových soutěží, včetně slavné Rallye Monte Carlo. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Esko Keinänen-Rainer Eklund s vozem Octavia Touring Sport umístila na prvním místě ve skupině a obsadila celkově šesté místo. O rok později se posádka zúčastnila finské Rallye tisíce jezer, kde si celkově dojela pro druhé místo.

Na jaře 1964 představila škodovka nový model 1000 MB, lidově zvaný "embéčko", který pro automobilku znamenal start nové éry vozů s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy. Kombíková octavia pokračovala ve výrobě do prosince 1971 a poté zůstala bez náhrady až do roku 1990, kdy škodovka uvedla na trh kombi Forman odvozené od modelu Favorit. Novodobá Škoda Octavia, která byla představena veřejnosti v září 1996 a je tak v současnosti nejdéle vyráběnou škodovkou, je prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW.

ČTK
Diskuze (0)

Doporučujeme