Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si příběh Škody Felicia Fun. Debutovala před 25 lety, jela až 163 km/h

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 28. 4. 2020 • 17:03
17
4
Zobrazit náhledy (17)
Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996) Škoda Felicia Fun (1996)

Škodovka v rámci oslav 125 let rekapituluje svou historii a připomíná i modely, které nepatřily mezi tuctovky. Jedním takovým je Felicia Fun.

Když Škodovka přišla s novou generací automobilů s motory umístěnými napříč u poháněných předních kol, otevřelo to značce zcela nové karosářské možnosti. Na základní hatchback Favorit, jenž se světu představil 16. září 1987 na brněnském výstavišti, navázalo vývojové oddělení celou řadou dalších karosářských variant. Do sériové produkce se dostalo kombi Forman (1990) a dvoumístný užitkáč Pick-up (1991).

Cestu k budoucímu volnočasovému vozu Felicia Fun však vytyčil už dvoumístný čtyřdveřový prototyp Š 781 Tremp (1989), jenž vycházel právě z Favoritu. Nad sedadly řidiče a spolujezdce zůstal zachován pevný díl střechy, směrem vzad navazovala masivní trubková konstrukce s ochranným obloukem. Jediný vyrobený Tremp se dochoval a nyní se nachází v depozitáři Škoda Muzea.

Další vývoj pokračoval dvojicí konceptů Škoda Fun na bázi Favoritu. Jeden z nich byl lakován fialově, druhý žlutě. Na frankfurtském autosalonu v roce 1993 zaujala novinka o 60 mm zvýšeným podvozkem pro jízdu v lehčím terénu či trubkovým rámem na přídi. Bez povšimnutí nezůstaly ani praktické detaily. Po sklopení zadní příčné stěny s elektricky stahovatelným oknem bylo pomocí pákového mechanismu možné snadno vytvořit dvě další sedadla. Na zadní ložné ploše se našlo místo pro chladničku a zavazadla, přídavný střešní nosič umožnil přepravu rozměrnějšího sportovního vybavení - horských kol nebo surfových prken.

Koncept slavil úspěch a nic nebránilo sériové výrobě. Výstavní premiéra Škody Felicia Fun proběhla na ženevském autosalonu v březnu 1995, v říjnu pak ve Vrchlabí započala produkce. Základ konstrukce tvořila Felicia, jež vznikla coby komplexní evoluce Favoritu s využitím 1187 nových významnějších dílů.

„Svěží žlutá barva vozu symbolizuje dobrodružství, za nímž Vás Felicia Fun ochotně odveze. Jen si sáhněte na ten zářivě žlutý volant! Otočte klíčkem a rozjeďte se za sluncem a zábavou. Fun - jízda pro radost,“ hlásal dobový reklamní prospekt.

Felicia Fun dostala i v sériové podobě zajímavý “party trik”. Šlo o výklopnou a posuvnou zadní stěnu v základu dvoumístné kabiny, umožňující rozšířit kapacitu o dvě pomocná, prakticky rozkládací sedadla. V tom případě se délka ložné plochy s podlahou pokrytou smrkovými lištami zkrátila z 1370 na 850 milimetrů. Přepravní možnosti rozšířila montáž střešního nosiče. Specializované nezávislé firmy nabízely také lehké nástavby ze sklolaminátu, objem nákladového prostoru potom vzrostl na přibližně 2 m3.

Škoda Felicia Fun byla 4245 mm dlouhá, 1680 mm široká a 1465 mm vysoká, přičemž rozvor měl hodnotu 2450 milimetrů. Nabídka pohonných jednotek čítala benzinovou třináctistovku o výkonu 50 kW (68 k) a šestnáctistovku se silou 55 kW (75 k). Doplňoval je diesel s objemem 1,9 litru a výkonem 47 kW (64 k). Základní provedení 1.3 MPI ve výbavě LX stálo 304.900 Kč, jedna-šestka byla o 40.000 Kč dražší, za diesel se připlácelo dalších deset tisíc.

Šestnáctistovka se pyšnila pohotovostní/užitečnou hmotností 1035/445 kilogramů, hlavně ale mohla svištět až 163 km/h, to všechno při kombinované spotřebě 7,3 litru na 100 km (podle tehdy platné metodiky 93/116/EU).

Od října 1995 do srpna 2000 sjelo z výrobních linek ve Vrchlabí celkem 4016 těchto vozů. Dnes jde na českých cestách o vzácnost a jak Škodovka zpětně vyzdvihuje, aktuálně jde o žádaný kousek mezi sběrateli. Závěrem ještě dodejme, že modelové řady Felicia napříč všemi karosářskými provedeními vzniklo více než 1,4 milionu kusů.

video

Související články

Témata
3. 5. 2020 18:07
Re: na pomery a typ auta ( maly pickup )
No ti cestari měli nejspíš klasickou Felicii pick-up , Pochopitelně ve žluté barvě. FUN myslím byla nad jejich finanční možnosti, byla o ca 100.000 dražší.
Avatar - beibej
28. 4. 2020 20:12
Re: na pomery a typ auta ( maly pickup )
Funku? Cestáři? Nebyl to spíš Vanplus?
Avatar - 3_diamanty
28. 4. 2020 18:21
na pomery a typ auta ( maly pickup )
urcite nie zla maximalka ( s tou 55kw 1,6tkou ) ...... akurat ze uz klasicky hatch/kombik s tym istym motorom siel "az" 170km/h a nikto sa tomu nikdy nedivil ... ale chapem ...

u nas tie zlte FUN-ky pouzivali co som si vsimol svojho casu aj cestari... ked malovali znacenie na cestach kde kade po meste .. moc sikovny pracant :yes:

auta ako felicia FUN alebo inca od seatu proste dnes uz chybaju... aj roomster a pod....
28. 4. 2020 13:15
Celkově dobrý,...
...ale nikdy jsem nepochopil, proč Trampík nedostal aspoň 14palcová kola! Na těch 13kách vypadá až směšně... ;-\

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku