Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomenutí smutné statistiky. Podívejte se, jak starými auty Češi jezdí

Ondřej Mára Ondřej Mára 18. 8. 2020 • 17:07
10
146
Zobrazit náhledy (10)
Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Asociace evropských výrobců automobilů nedávno zveřejnila přehlednou infografiku, která odhaluje průměrné stáří vozů ve státech EU. Pro Česko nedopadla příznivě.

Na twitterovém profilu Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) se před pár dny objevila přehledná infografika, která mapuje průměrné stáří vozového parku v zemích EU. Infografika sice vychází z loňské zprávy „ACEA Vehicles in use report 2019“, která pracovala s daty z roku 2018, přesto na ni nejspíš stále něco bude, jinak si nedokážeme vysvětlit její připomenutí.

Průměrné stáří vozového parku se přitom sledovalo ve čtyřech segmentech. Zeleně jsou značeny osobní vozy, žlutě lehké užitkové vozy, červeně středně těžké a těžké užitkové vozy a fialová připadla autobusům.

V zemích EU se přitom v roce 2018 pohybovalo průměrné stáří osobních automobilů okolo 10.8 let, u lehkých užitkových automobilů okolo 10,9 roku, u středně těžkých a těžkých užitkových vozidel okolo 12,4 roku a u autobusů okolo 11,4 let. V Česku jsme se ale bohužel ani v jednom ze sledovaných segmentů nedostali pod evropský průměr.

Průměrné stáří se totiž v Česku pohybovalo okolo 14,8 roku (osobní vozy), 12,5 roku (lehké užitkové vozy), 17 let (středně těžké a těžké užitkové vozy) a 11,4 let. V Česku tak máme v průměru o 4 roky starší osobní vozy, o 1,6 roku starším lehké užitkovými vozy, o 4,3 roku starší středně těžké a těžké užitkové vozy a o 3,1 roku starší autobusy.

Neztrácíme přitom pouze na evropský průměr, ale často i na sousední státy. Pokud se podíváme směrem na západ, tedy na Rakousko a Německo, pak ztrácíme ve všech segmentech. Slovensko porážíme pouze v segmentu lehkých užitkových vozů (-0,7 roku) a Polsko v segmentu lehkých užitkových vozů (1,3 roku) a autobusů (0,8 roku).

Výše zmíněné Rakousko přitom ve statistice nalezneme mezi státy s nejmladšími vozy na silnicích, zatímco nejstarší vozy potkáme především dál na východ. Nejstarší osobní vozy mají údajně v Litvě (16,9 roku), nejstarší lehká i těžká užitková auta a autobusy pak najdeme v Řecku (18,9 roku, 20,9 roku a 20,4 roku).

Související články

Témata
25. 8. 2020 11:11
Re: Smutné
Tady máš blbečku další odkaz jak to moje mudrování není vlastně vůbec žádný mudrování, ale holý fakt. 15 let je nic neříkající údaj. Na základě průzkumu po silnicích jezdí auta průměrně stará 8,5 roku. tj. žádný problém. Vozí se k nám ze západu auta stará 8-10 let. Tj. žádný problém. To jen ty potřebuješ jako vždycky vyvolávat hysterii. Jedno jestli kolem dálnic, stáří aut, emisí nebo něčeho jinýho. Ty seš prostě blbej a nedokážeš se v problému zorientovat, tak se zděsíš a hysterčíš. Takže jak vychází z článku jsme normálně na evropský úrovni. Ono kdyby si někdy vyjel třeba do Německa nebo do Rakouska, tak by si to na vlastní oči viděl. Jezdí tam totiž stejná auta jako u nás ne staré vraky.

https://www.idnes.cz/…357_automoto_fdv
21. 8. 2020 19:21
Pěkný článek od Dalibora
Proč se nad tímto tématem nedokáže redakce auto.cz zamyslet podoběně?

https://www.garaz.cz/…astrofa-21004566#…
21. 8. 2020 08:10
Re: Smutné
Tady máš ty přitroublej debílku zajímavej odkaz. Zjevně to není z mý strany jen mudrování.

https://www.garaz.cz/…astrofa-21004566#…

Není mi absolutně jasný proč máš pořád potřebu dělat tady ze sebe veřejně debila a ještě si hrát na to, že jsi chytřejší než většina diskutérů.
Avatar - 2bep
20. 8. 2020 10:18
Re: Průměrný věk
Jenže zrovna u EV není vyčítána vysoká, resp. nízká roční porce km, ale jednorázový přejezd. Myslím, že asi nikdo nerozporuje, že režim 50km ráno do práce a 50km večer z práce zvládne skoro každý EV a pokud si člověk nabije auto přes noc na svém pozemku u svého baráku, má vystaráno. Najezdí tak klidně 20tkm ročně a auto se mu zaplatí.

Horší je to u těch, co třeba bydlí v bytě, auta mají v různých typech společného krytého parkování bez zasíťování každého stání či kóje a tedy s nutností nemalých investic do infrastruktůry, aby se takové parkování změnilo v "elektrofriendly". Přes týden auto leckdy nepoužívají, protože MHD, ale o víkendech nebo dovolených jezdí delší přejezdy, kde je nabíjení po trase zdlouhavou komplikací ;-)
Avatar - Hammunasakra
20. 8. 2020 07:54
Re: Žeby prísnejšie STK...
Bych STK typu https://www.idnes.cz/…01038_domaci_klu napařil pokutu že..

U nás (i u vás) je bohužel často výše pokut a trestů tak směšná, že se VYPLATÍ..

EDIT být leml a idiot bohužel dál a dál prochází https://autobible.euro.cz/…ckovani-ulicemi/

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud