Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Probíhá aukce jednoho z nejvzácnějších musclecars. Je to specialista na sprinty

Mirek Mazal Mirek Mazal 8. 12. 2020 • 08:59
80
5
Zobrazit náhledy (80)
Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964) Ford Fairlane Thunderbolt (1964)

Americký svalnatec od Fordu definuje tuto specifickou skupinu tradičních aut zvaných muclecars. Jeden z nejvzácnějších svalnatců podstupuje dražbu a už teď je jisté, že prodejní částka překoná 3,2 milionu Kč.

Jedním z vrcholně cenných aut kategorie musclecars je Ford Fairlane Thunderbolt. Kus železa z roku 1964 charakterizuje kategorii přemotorovaných modelů s pohonem zadních kol, které byly finančně dostupné mladé generaci. Typické stroje 60. a 70. let 20. století v USA byly nástrojem společenského postavení v partě dospívajících a vozy často sloužily k dokazování respektu během pouličních – a často nelegálních – závodů.

Oholený až na kostru

Ford Fairlane Thunderbolt 1964 byl stvořen do role experimentální mašiny pouze za účelem vítězství v profesionálních sprintech s pevným startem. Bylo sestaveno pouze 100 exemplářů, z nichž se ví o existenci už jen zhruba 60 kusů.

Vůz se vyznačoval oholenou výbavou za účelem stoprocentní funkčnosti. Ford vyřadil vše, co není důležité pro eliminaci sekundových rozdílů. Osekaná kostra do minimální hmotnosti pojízdného automobilu znamenala absenci topení, audiosoustavy, zadních sedadel, nebylo nutné vozit tlumící materiál či jiné přebytečné výplně. Zmizel stěrač, rezerva i sluneční clony jinak celkem civilního béžového interiéru.

Anorekticky upravené holátko spolupracovalo se sedmilitorvým osmiválcem Ford FE V8 podpořeným vysokotlakým hliníkovým potrubím, dvojicí čtyřbarelových karburátorů Holley a zakázkovým sáním vzduchu. Posílené ústrojí produkovalo asi 425 koní, ale skutečný výkon prý dosahoval až 500 koní čili 368 kW okolo 6000 ot./min. Prodávaný Thunderbolt je jedním z 49 unikátů osazených manuální čtyřstupňovou převodovkou Borg-Warner. Kontakt se silnicí zvládají patnáctipalcová kola obutá do pneumatik Mickey Thompson ET Street .

Sériovou výbavu z továrny zajišťovalo mimo jiné trubkové vedení čerstvého vzduchu do motoru, dále elektrické palivové čerpadlo, upravené zadní zavěšení s asymetrickými listovými pružinami, také baterie v kufru, pomocné dorazy diferenciálu a nechyběl krycí štít pro případ rozpadu převodového ústrojí ve vysokých otáčkách.

Praotec moderních musclecars vyžadoval zásadní změny předního zavěšení, aby se vidlicový osmiválec poskládal pod kapotu. Silnější úchyty nepopulárně zvýšily hmotnost závodního prototypu, který další úsporu gramáže nastřádal odlehčením dveří, kapoty, předních blatníků a předního nárazníku. Všechny tyto díly byly vyrobeny ze skleněných vláken, jen u pozdějších verzí byl nárazník změněn za hliníkový. Vítanou redukcí hmotnosti se stala náhražka bočních a zadních oken za plexisklo.

Varování před provozem na pozemních komunikacích

Zájemci o limitovaný Thunderbolt museli osobně do Michiganu, pokud měli to štěstí, že jim byl aspoň jeden vůz přidělen. Šťastlivci byly varování před nelegálním jezděním na veřejných komunikacích. Aby si lidé vážně nemysleli, že svalnatý Ford je běžný pouliční model, měl každý kus štítek s prohlášením o stvoření automobilu za účelem závodění. Vyryté upozornění hlásalo speciální výrobu ze sklolaminátu kvůli dosažení maximálního snížení hmotnosti, proto se Ford rovnou zřekl dodržení běžných standardů kvality společnosti automobilky.

Bílý veterán barvy Wimbledon White chvíli soutěžil za autorizované dealerství Fordu a po výměně mezi několika sběrateli skončil v renovačním procesu posledního vlastníka nedaleko Seattlu. „Tento Thunderbolt, na rozdíl od většiny, nikdy nebyl zničen ani přestavěn a stále má všechny své původní panely karoserie, což mě na tomto konkrétním autě přitahovalo,“ říká muž uvedený jako poslední v technickém průkaze.

Veškeré dokumenty jsou dražitelům k dispozici stejně jako kopa fotografií po kvalitní renovaci. Do konce aukce zbývá týden a už teď je jasné, že cena bude vyšší než 3,2 milionu Kč, protože zatím vítězný investor přihodil 150 tisíc amerických dolarů (3,27 milionu Kč).

Související články

Témata
Avatar - Stejsn
9. 12. 2020 12:40
Už si ty články
přeložené googlem, strčte za klobouk, i s vašimi "čtyřbarelovými karburátory"!!! :no:
Avatar - wakantanka
8. 12. 2020 16:03
Re: Gůgl v akci
To je tak, že píšeš o niečom o čom nemáš ani potuchy. A potom to vyzerá ako tento akoby článok.
8. 12. 2020 14:37
Gůgl v akci
Pouzivate gugl translator, nebo ty predepsane clanky ten vas copywriter rovnou generuje tak,ze si jen zvolite jazykovou verzi?
Co podle "autora" znamnaji treba tyto perly:
"Osekaná kostra do minimální hmotnosti pojízdného automobilu..."?
"...podpořeným vysokotlakým hliníkovým potrubím, dvojicí čtyřbarelových karburátorů..."?
U "...trubkové vedení čerstvého vzduchu do motoru..."jsem se zacal fakt rehtat, a u "...pomocné dorazy diferenciálu..." jsem musel cteni nechat :D :D :D

Co je to sakra za dobu, kdy se staci jen podepsat pod kdejaky nesmysl, ani to po sobe neprecist a rikat si "redaktor", nebo nedej boze "automobilovy novinar"..? :no: :no: :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud