Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč je s manuálními převodovkami konec? Šéf Lamborghini vám to vysvětlí

Michal Fokt Michal Fokt 27. 9. 2016 • 07:40
36
Šéf R&D Lamborghini Maurizio Reggiani miluje "fofrklacky". Ale i přesto je jisté, že žádný už nikdy v novém lambu nebude.

Vzpomínáte, když se ještě daly vozy Lamborghini koupit s manuální převodovkou? Mělo ji gallardo i murcielago, ale s příchodem huracánu a aventadoru se staly manuály historií. A tak to i zůstane a to i přesto, že jinak lambo stále lpí na velkoobjemových atmosférických motorech. Co za tím vězí, vysvětloval šéf vývoje automobilky Maurizio Reggiani časopisu Road & Track.

Důvodů je hned několik a rozhodně to není o tom, že by chtěla automobilka ušetřit na vývoji manuální převodovky. Problém je v tom, že elektronika dnes hlídá v autě naprosto všechno a jednotlivé komponenty spolu navzájem komunikují. Spojka je jedním z nich a rozhodně nehraje druhé housle. Elektronika přesně ví, kdy je třeba ji rozpojit a spojit a kdy a jak na to má motor reagovat.

Tímto způsobem je ovlivňováno i šasi - pokud chceme perfektně ovládat podvozek, musíme kontrolovat i extrémní sílu dnešních moderních superaut. Z toho důvodu je nutné, aby spojku ovládal dobře informovaný mozek auta, nikoli řidiče. Ostatně neobstojí ani argumenty o čistotě ovládání. Supersporty s manuály už dávno nemají mechanickou spojku, ta je běžně doplňována o servo. Vždyť u starších sportovních aut s točivým momentem kolem 450 N.m bylo nutné vynaložit na spojku sílu 40 kg, u současných vozů se 700 N.m by byla třeba ještě o polovinu větší! Nemluvě o tom, že by bylo velmi snadné spojku při chvilkové špatné manipulaci usmažit.

Pro návrat k původním řidičským hodnotám je tedy nutné se vrátit na o 10, ale spíše o 20 let zpět a to už nikdo není ochoten podstoupit. Dnes chce mít každý co nejvíce výkonu a chce působit dojmem, že má tu sílu plně pod kontrolou. Jinými slova převodovka musí být chytřejší, než řidič. A co tedy dělat, pokud si chcete užít puristický zážitek ve sportovním autě? Udělejte to jako pan Reggiani - postavte si do vlastní garáže auto jako je Alfa Romeo Duetto z roku 1966 - s manuálem a bez servomotorů...

Související články

Témata
Avatar - white label
29. 9. 2016 11:58
Re: Jedna odpověď - 911 R
Ale on přece jasně píše o aktuální produkci Lamba, takže samozřejmě je to o jejich aktuální klientele, a ta je určitě jiná, než klientela 911 R.
Samozřejmě, že se R8 dělala i s manuálem a v dobách R-tronicu byl manuál jasně lepší volbou, a to až do doby, kdy se místo R-tronicu objevi i v R8 S-tronic (dvojspojka). Jeté R8 z dob R-tronicu si taky mnohem lépe drží cenu právě s manuálem.
Ale možnost manuálu byla přece dřív běžná v jakýchkoli sportovních autech, včetrně SS, takže to s tou R8 není relevantní argument.
Avatar - skejpa
29. 9. 2016 11:34
Re: Jedna odpověď - 911 R
911 R je trochu jiný typ auta ale zacílení má podobné. Movitá klientela hledající vzrušení u rychlého vozu. Vtip je v tom, že ten člověk v článku píše, že je manuál mrtvý. Možná pro jejich klientelu. Ale ne pro vozy podobné rychlosti od konkurence za podobné peníze.

Mám na to asi jiný názor a nemá smysl se tu hádat. Pro mě manuál mrtvý není a jsou naštěstí mezi námi stále nové supersporty, které manuál nabízí. Naposledy jsem viděl Aston Martin V12 Vantage se sedmistupňovým manuálem. Ale 911 R mezi ně prostě řadím taky protože obyčejný sporťák si představuju jinak. Mimochodem, nedělala se Audi R8 taky s manuálem ?
Avatar - white label
29. 9. 2016 11:19
Re: Jedna odpověď - 911 R
Avatar - white label
29. 9. 2016 11:17
Re: Jedna odpověď - 911 R
Tak za prvé se stačí na ta auta podívat, rozdíl je vidět okamžitě, 911 R je vedle aktuálních Lamb klasik (klasická karoserie 2+2 kupé s motorem vzadu s velmi tradičním designem), navíc je to jen zadokolka s motorem vzadu, R odkazuje na limitovanou homologační sérii z roku 1967!, má být určitým návRatem ke kořenům (což by s dvojspojkou asi nebylo to pravé ořechové, na druhou stranu i u 911 R lze mít automatické meziplyny), nebo možná taky rozloučení se se staRými časy. 911 R má podstatně jinou cílovku, než Aventador/Huracan.
29. 9. 2016 10:23
Re: Proč je s manuálem konec?
Já ti něco řeknu. Vše je otázkou peněz. Konkurence je nemilosrdná a výrobce musí velmi důkladně zvažovat kam investovat limitované prostředky. Technologie, jak udělat manuální převodovku "driver friendly" dnes již existuje. Existuje také elektronicky kontrolovaná lehoučká by-wire pedálspojka i multi synchro kroužky v převodovkách. I řadička by se dala kontrolovat a operovat by-wire elektronikou. Je to jen otázka peněz a dostatečné poptávky.
Bohužel doba je taková jaká je (pohodová a líná), a těch srdcařů, kteří vidí v jízdě autem i něco jiného než přepravu s bodu A do budu B rychle ubývá.... ;-\[odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud