Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč se v Česku staví dálnice pomalu? A je řešení na dohled?

Petr Barták Petr Barták 13. 9. 2020 • 06:33
73
134
Zobrazit náhledy (73)
22. září 8.03 Na prvním sledovaném úseku mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi ráno moc dělníků Eurovie neobjevujeme. A když už, do práce se zrovna nehrnou. O nezapnutých strojích ani nemluvě. Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje 22. září 10.46 Také na dalších dvou úsecích v realizaci Eurovie mezi Souticemi a Loktem či Koberovicemi a Humpolcem se nasazení jejích zaměstnanců nezlepšuje. Na přibližně 66. kilometru zachycujeme dělníky, již se doslova schovávají. Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje 22. září 12.33 Čtvrtý námi kontrolovaný úsek představuje Humpolec-Větrný Jeníkov, na kterém letos většinově působí Skanska. Ten platí jednoznačně za nejprázdnější. Snímek z 94,9. kilometru názorně ilustruje zdejší situaci: odstavená technika, dělníci nikde. Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje 22. září 13.56 Předposlední úsek našich zastávek tvoří Velký Beranov-Měřín, kde funguje trojlístek firem Strabag, Eurovia CS a Metrostav. Míra zevlování je tu masivní. Kupříkladu na 125,3. km si pán práce absolutně nevšímá. Zato mačkání mobilu jej baví hodně. Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje 22. září 15.02 Poslední námi analyzovanou částí je Velké Meziříčí- západ a Velké Meziříčí-východ na kilometrech 141 až 146, kterou obsluhuje Metrostav. Tady si dělníci stěžují, že je jich o víkendech na stavbě málo. Jedním z nich je tento muž na 143,6. kilometru. Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje 22. září 16.14 Úsek (neomezených možností) Velký Beranov-Měřín nepřekvapuje ani při cestě do hlavního města. Na 126. kilometru vládne dobrá nálada, padají fórky, jen chuť makat jaksi chybí. Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje 22. září 18.09 Pozitivní příklady lze na D1 spočítat na prstech jedné ruky. Jeden z nich zaznamenáváme na konci v samém fi nále naší trasy na 27,6. kilometru, kde na mostě zaníceně armuje celá skvadra. Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje Jak se na D1 o víkendech (ne)pracuje 22. září 15.28 Při zpáteční cestě do Prahy provoz houstne a vznikají kolony. O to citlivěji reagujeme na pracovní nasazení dělníků.

Ve výstavbě dálnic ve srovnání se Západem Česko dlouhodobě nestačí, ale na východní sousedy se dívalo dlouhá léta svrchu. Jenže zatímco tam kilometry ročně přibývají i po stovkách, u nás je to maximálně po nižších desítkách. Proč to jinde jde, ale v tuzemsku ne? A je naděje na změnu?

Vláda se chlubí, jak dobře staví dálnice. „Ale stačí si jen v navigaci nastavit cestu z Chebu do Ostravy, a nejrychlejší cesta vede přes Německo a Polsko. V Maďarsku, Rumunsku a Polsku dálniční kilometry utěšeně narůstají, na co nejhladší cestě k Jadranu makají i Chorvaté,“ píše nám čtenář Petr Kubišta z České Kamenice.

Smutnou pravdu zaostávání výstavby dálnic v Česku koneckonců dokumentuje i jen letmé zalistování novinami: Polská rychlostní silnice S3 se od severu blíží k českým hranicím a nejpozději ve druhé polovině roku 2023 je protne, proti tomu D11 se tam s ní setká až kolem roku 2027. Rakouská dálnice A5 z Vídně na Brno končí obchvatem Drasenhofenu u hranice už nyní, z české strany je hotový jen kousek u Brna a za rok se začne stavět u Mikulova. Zbytek je v nedohlednu. Protějšek D3 z Prahy na České Budějovice a dál na jih – rakouská S10 – má již nyní hotový obchvat Freistadtu a na přechod v Dolním Dvořišti už to má také jen několik kilometrů. Na hranicích chce být česká D3 za čtyři roky.

Díváme se na záda

Moc dobře si nevedeme ani ve srovnání s někdejšími souputníky z bývalého východního bloku. Od roku 1995 se česká dálniční síť (i díky překvalifikování většiny rychlostních silnic na dálnice) rozrostla třikrát, což je jen o trochu více než v případě Slovenska nebo Bulharska. Chorvaté zvětšili svoji síť čtyřikrát, Maďaři bezmála pětkrát a Poláci spolu s Rumuny téměř osmkrát (více ve srovnání Dálnice v zemích východního bloku). A rozevírání nůžek nejspíše nadále poroste.

„Ještě v roce 2001 v Maďarsku, respektive v roce 2005 v Polsku byla dálniční síť kratší než v Česku. Aktuálně však už za nimi kulháme o stovky kilometrů,“ bilancuje Lukáš Kovanda, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV). V letech 2010 až 2018 se podle něj dálniční síť v Česku rozšířila o deset procent, v Polsku ale za tu dobu o 91 %, v Maďarsku o třicet a na Slovensku o jedenáct procent. A citelně pokulhávat budeme nadále. „I v přepočtu na obyvatele je naše zaostávání zvláště markantní v porovnání s Maďarskem, náš někdejší náskok ale stahuje také Polsko,“ pokračuje Kovanda.

Svět motorů 37/2020 Svět motorů 37/2020

Ceny jako jinde

Za rozdílným tempem výstavby jistě není nedostatek peněz. Všechny východní státy čerpají na rozvoj sítě prostředky nejen z národních zdrojů, ale i z dotačních programů Evropské unie.

Navíc české náklady na výstavbu dálnic klesly. Pryč jsou časy, kdy cena kilometru na počátku druhé dekády 21. století oscilovala okolo 350 milionů. „Vybudovat kilometr dálnice stálo v letech 2013 až 2017 v průměru 152 milionů korun,“ říká Jana Gabrielová, mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). To je přibližně o 190 milionů korun méně, než za kolik se stavělo v letech 2008 až 2012.

Pracovníci NKÚ při posledních velkých kontrolách výstavby páteřní silniční infrastruktury před dvěma lety také zjistili, že průměrná cena jednoho metru čtverečního stavby dálnice činila 6900 korun. „To je téměř stejná cena, za kterou se identická plocha dálnice v průměru stavěla v Německu, Řecku, Polsku či Španělsku,“ podotýká Gabrielová. Když se tedy staví levněji a může tak být za stejný objem peněz zhotoven delší kus nové dálniční sítě, znamená to také, že kilometry budou přibývat rychleji? Bohužel nikoli, pes je totiž zakopán jinde.

Třináct

„Tempo výstavby dálnic by jistě mohlo být rychlejší. Nejvíce nás zdržuje dlouhá doba přípravy staveb,“ uznává mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka. Dobře ví, že stačí, aby se v bludišti paragrafů udělala procesní chybička, na níž se odpůrci staveb podporovaní šikovnými právníky rádi otočí. Příprava staveb se proto u nás počítá na třináct let. Dokládají to i data Světové banky, podle nichž je získání stavebního povolení v Česku nejzdlouhavější proces nejen v rámci Visegrádské skupiny. „Celkově se Česko drží na 157. místě ze 190 zemí, v sousedství zemí Kamerunu, Burundi či Pobřeží slonoviny. Třeba Poláci jsou devětatřicátí,“ vybízí k razantní změně Kovanda.

Důležitost zásadní změny lze dokumentovat na příkladu Polska. Síť dálnic a rychlostních silnic se tam podle NKÚ rozrůstá průměrně o 170 až 280 km ročně. Už v roce 2008 totiž v Polsku významně zahýbali s legislativou okolo zajišťování pozemků a vydávání správních rozhodnutí pro liniové stavby. Příprava staveb tam díky tomu trvá v průměru pět let, je tedy o osm let kratší než u nás.

Počet nutných razítek je tak třeba omezit na minimum a vůbec udělat pořádné zemětřesení. Na tom se shodují ekonomové, NKÚ i Ministerstvo dopravy. „Když to jde v jiných vyspělých zemích typu Dánska, které je čtvrté v rámci zmíněného žebříčku Světové banky, musí to přece jít i u nás,“ burcuje ekonom Kovanda.

Všelék?

Zaklínadlo k masivnímu rozjetí výstavby dálnic v Česku tak hlavně vláda a Ministerstvo dopravy spatřují v novém stavebním zákoně, jehož zásadní premisou má být princip „jeden úřad – jedno razítko – jedno rozhodnutí“. Vláda ho na konci prázdnin schválila a míří do sněmovny. Třeba developeři a velké stavební firmy věří, že se díky němu podaří přípravu staveb skutečně zrychlit.

Ovšem jiní odborníci vidí jen další promarněnou příležitost. Podle vyjádření Hospodářské komory zákon nabobtnal o více než stovku paragrafů proti aktuálně platné normě. „Přibyla nová pravidla a regulace, které nebyly s nikým odborně konzultovány. Proti tomu stojí tristní stanovení lhůt a jejich vymahatelnost,“ nesdílí optimismus státu Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory. „Kromě nevytvoření jednotné soustavy státních stavebních úřadů je i výrazně oslaben princip integrace rozhodování u stavebního úřadu,“ poukazuje zase advokát Pavel Černý z kanceláře Frank Bold.

Podkladem pro rozhodnutí obecního stavebního úřadu má totiž být vyjádření nadřízené instance, jež má zajistit soulad stavby s požadavky dílčích zákonů. Není přitom ovšem jasné, zda toto vyjádření bude pro stavební úřad závazné, či nikoli. „V každém případě budou vznikat komplikované situace a spory, čemuž měl zákon podle původního zadání zabránit,“ uzavírá advokát. Můžeme se tedy spoléhat, že ke zrychlení výstavby dálnic a alespoň vyrovnání kroku s našimi někdejšími souputníky skutečně dojde? Nebo se jim budeme dívat na záda z ještě větší vzdálenosti?

Dálnice v zemích východního bloku
Stát 1995 2003 2008 Poslední údaje
Bulharsko 314 328 476 784
Česko 418 528 738 1269
Chorvatsko 302 554 1095 1302
Maďarsko 335 542 1013 1578
Polsko 246 405 698 1694
Rumunsko 113 113 303 854
Slovensko 198 313 360 494
Zdroj: Podalnici.cz

Dálniční spojení se sousedy

  • D2 Slovensko – hotovo od roku 1980
  • D5 Německo - hotovo od roku 2006
  • D8 Německo - hotovo od roku 2016
  • D1 Polsko – předpoklad 2024
  • D3 Rakousko – předpoklad 2028
  • D6 Německo – předpoklad 2026
  • D11 Polsko – předpoklad 2028
  • D52 Rakousko – předpoklad 2028

Víte, že…

… hlavní dálniční síť má mít 2073 kilometrů a být hotova v roce 2050?

… k jejímu dokončení nyní zbývá ještě 704 km?

… aby dokončení sítě v roce 2050 bylo reálné, muselo by se ročně zprovoznit minimálně 25 kilometrů?

… mezi roky 2018 až 2020 je reálné dokončit celkem 52 km, tedy v průměru jen 17 kilometrů ročně?

… aktuálně je rozestavěno celkem 113 kilometrů nových dálnic?

… podle plánů z 90. let měla být dálniční síť v Česku kompletně hotova v roce 2010?

Související články

Témata
22. 9. 2020 13:23
Re: Polsko
sorry, google translator :-)
V Polsku je další prodej nemovitostí dobrý obchod. Majitelé získají částku vyšší, než je tržní hodnota. Jen málo lidí protestuje. Stává se, že někteří lidé záměrně kupují pozemky určené ke stavbě a poté je dražší prodávají.
Podle zákona stát převezme majetek, vyplatí odškodné a majitel se pak může obrátit na soud, pokud nesouhlasí s oceněním. Mezitím může začít stavba.
Avatar - Hammunasakra
15. 9. 2020 16:56
Re: Bohuzel
Magore? Tupej? "Tomu čemu nerozumíš nechápeš se vysmíváš a urážíš" bylo řečené dááávno PŘED tebou = ty to jen potvrzuješ. Fakt neumíš napsat normální NESPROSTEJ příspěvek BEZ urážek a vulgarit?

Příprava netrvá 10 ale dokonce 13 let = úroveň zrovna tohohle článku je proti těm co sem ti na ně v průběhu LET dával odkazy docela MRZKÁ

Většinou to je PŘESNĚ OBRÁCENĚ = to co ty považuješ za úroveň ZŠ (jejíž učivo zrovna ty prokazatelně popíráš) to je to VŠ = ale tim se netrap. Prostě to co ti zní dobře (hoax a pindání úroveň Jerry.Gunman) to je hoax a plácání. To co ti zní divně nevěrohodně atd. TO je pravda fakt skutečnost = aneb VACULÍKOVO PRAVIDLO = to si eště se svou pamětí akvarijní rybičky PAMATUJEŠ VÍŠ co to znamená?

Jo BRÁNIL si Ťoka a výstavbu dálnic = tak moc DE.BILNĚ že si opakovaně psal že to NENÍ o penězích. No a vono je to zjednodušeně JEN o penězích

I když to tvůj ptačí mozek ani za ta léta a odkazY k tématu nepobral = tak dávat 2x nebo i 3x víc peněz NENÍ až takovej problém. Zrovna tak vůbec není problém = upravit pravidla. Jde to VŠUDE i KOLEM NÁS v okolních zemích = CHÁPEŠ to už končeně = a teď poslední slovo TVÉHO příspěvku a 2. slovo TVÉHO přispěvku

ZÁKLAD tedy PODSTATA jsou PRACHY = upravit pravidla hry POTÉ co se rozhodneš finance pro příští roky navýšit třeba na 300 mld. kč a po 20ti letech se vrátit k PPP projektům = je brnkačka

NE NEní možný že bys měl maturitu

Ale na závěr pochvala = tvůj vývoj (s výjímkou počtu urážek) jde SPRÁVNÝM směrem. Kdysi ti nevadily desítky milionů co si multimiliardář podvodem stáhl pro sebe, nevadily na to 3,14ča hnízdě reklamy za desítky milionů daňový únik (jen na Hnízdě ukrad ca 100.000.000 kč) nevadili eSTéBáci = dneska XINDL Babiš = správnej vývoj :yes:
Dřív nevadily praktiky ŘSD a že jsme poslední nejpomalejší atd. byl si RÁD za každej km (i když jich bylo nejmíň ze všech) no a dnes = správnej vývoj :yes:

MD + ŘSD + Babiš = xindl
15. 9. 2020 09:14
Re: Bohuzel
Ty magore já někde bráním ŘSD? Nebo snad nesouhlasím s tvrzením, že jsme nejhorší? Já nepopírám, že jsme nejhorší, problém je že ty popíráš reálnej důvod, kterej rozebírá článek. Příprava stavby trvá přes 10 let!!! Ovšem TY tvrdíš, že se nestaví kvůli nedostatku financí tekoucím na výstavbu dálnic, což tak ale není viz článek. Jak ty si mohl se svým logickým uvažováním udělat vůbec základní školu? Ty seš fakt úplně tupej.
Avatar - rohYpnol
14. 9. 2020 20:43
Re: Délka přípravy dálnic
To snad nemyslíš vážně!!!

Rozumné řešení pro tyto neziskové organizace je udělejte to podle nás jak chceme MY. Je přirozené, že zájmy jsou protichůdné. Takže to co jsi napsal je totální pitomost.
Avatar - pradeda777
14. 9. 2020 20:32
Re: Re: Polsko
Myslím, že to zbytečně dramatizuješ....... ;-\

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud