Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Projeli jsme se s modernizovaným Peugeotem 301. Už nechce být jen laciný!

David Bureš David Bureš 4. 5. 2017 • 09:28
38
54
Zobrazit náhledy (38)
Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301 Peugeot 301
Peugeot 301 přichází na trh v modernizovaném provedení. Z laciného sedanu se stal elegán, který chce nabídnout i nějaký ten luxus.

Peugeot 301 vstoupil na trh v roce 2012 jako reakce francouzského výrobce na tehdejší hospodářskou krizi. Pomocí jednoduchého a hlavně levného sedanu chtěl Peugeot zaujmout nejen zákazníky na rozvojových trzích, ale především osoby, které v té době musely šetřit. Ekonomika ale roste, opasky už není nutné tak utahovat, na což 301 v rámci faceliftu reaguje luxusnějším vzhledem a bohatší výbavou. Modernizovanou 301 jsme poprvé zkoušeli na tuzemské jízdní prezentaci na jižní Moravě.

V rámci nabídky Peugeotu není o 301 tolik slyšet, což výrobce vysvětluje tím, že tento automobil má specifickou klientelu, která si k autu cestu najde sama. Kupují jej totiž ti zákazníci, kteří vůz pečlivě vybírají tak, aby jim nabídl nejlepší poměr ceny a výkonu. A takoví klienti neslyší tolik na reklamní slogany jako spíše na vlastní přímé porovnání cen jednotlivých aut, z nichž právě vybírají. I z tohoto důvodu je hlavním soupeřem Fiat Tipo, který se základní cenovkou 269.900 Kč (za benzinovou čtrnáctistovku se 70 kW) o nepatrnou stovku levnější než základní Peugeot 301 (s tříválcem 1.2 PureTech s 60 kW).

Přestože o 301 není tolik slyšet, automobilka její dosavadní působení na trhu hodnotí kladně. Od roku 2012 prodala na 400.000 jejích exemplářů, díky čemuž je 301 z hlediska prodejů na podobné úrovni jako MPV (dnes crossoveru) 5008. Na rozdíl od něj se však neprodává na tolika trzích, 301 je totiž určena primárně pro východní trhy (zhruba od České republiky na východ) a severní Afriku. Třeba v Německu, Španělsku nebo domovské Francii se 301 na rozdíl od svého koncernového bratra Citroënu C-Elysée neprodává.

Je to fešák

Více něž čtyři roky na trhu je ale nějaký čas, a tak auto muselo prokouknout a reagovat na aktuální trendy. A nutno podotknout, že nejen v okolí moravských vinic to modernizované 301 náramně slušelo. Jestliže dosud to byl kvůli své přídi poněkud neforemný automobil, teď je to fešák, po němž se leckdo otočí. A přitom stačilo tak málo, aplikovat na auto detaily aktuálního designérského stylu značky v podobě výrazné chromované masky chladiče s nápisem Peugeot nebo „vykousnutých“světlometů. Jen škoda, že se do nich už nevešly diody pro denní svícení, které našly své místo v nárazníku. Zcela přepracovanou příď, kde není jeden stejný díl jako dosud, doplňuje záď ozdobená elegantnějšími koncovými světly, která svoji grafikou mají připomínat trojitý zářez od lvích drápů, což je odkaz na zvíře v logu značky.

To uvnitř už změny nejsou tak výrazné. Základní tvar palubní desky byl zachován, nově ji však oživuje lesklý černý dekor, díky němuž kabina působí hodnotněji. Tedy jen dočasně, na lesklé ploše jsou vidět veškeré otisky prstů, což dojem zase zkazí. Nejdůležitější novinkou je ale aplikace dotykového displeje multimediálního systému. S ohledem na kategorii 301 je sedmipalcová obrazovka celkem velká, systém navíc umožňuje zrcadlit funkce vašeho chytrého telefonu a za příplatek 11.000 korun může být doplněn o navigaci TomTom. Je ale umístěn vcelku nízko, což při jízdě není moc praktické. Novinkou v nabídce je pak i zadní parkovací kamera se slušným obrazem.

video

Bohatší výbava a elegantnější vnější tvary ale nemohou zakrýt původní charakter vozu, který je primárně orientován na cenu. To znamená některá laciná řešení, kterých si v dnešní době všimnete spíše než před lety. Auto nabízí jen čtyři airbagy a volant zůstává nastavitelný jen výškově, což znesnadňuje hledání ideální pozice za volantem. Lesklý černý dekor pak nezakryje tvrdé plasty na zbytku palubní desky a panelech dveří. Ještě že zpracování jednotlivých části kabiny je na slušné úrovni, v tomto ohledu je 301 pro konkurenční Fiat Tipo rovnocenným soupeřem. Důkazem šetření je také elektrické stahování oken, jehož ovladače nejsou umístěny jako tradičně na dveřích, ale na středovém panelu, nebo pohled do zavazadelníku s jeho tenoučkým kobercem zakrývajícím dno nebo na plech odhaleným víkem.

Právě kufr je ale jedním z taháků 4,44 metru dlouhého sedanu. Pravidelné tvary přinášejí objem 506 litrů, což je opravdu dost. Musíte ho ale i nadále otevírat buď klíčkem nebo tlačítkem v kabině. Otevírání tlačítkem na víku 301 ani po faceliftu nedostala. Důležitým plusem je i vnitřní prostor, díky dlouhému rozvoru 2.652 mm auto nabízí spoustu prostoru nejen vpředu, ale i vzadu, a to i pro dlouhány.

Tři motory

Nabídka motorů modernizované 301 čítá tři agregáty. Ty zážehové zahrnují atmosférický tříválec 1.2 PureTech s výkonem 60 kW a točivým momentem 117 N.m, nad nímž stojí čtyřválec 1.6 VTi s 85 kW a 150 N.m. Turbodiesely zastupuje 1.6 BlueHDi se 73 kW a 254 N.m, který je vyzbrojen vstřikováním common-rail, turbodmychadlem pracujícím až s tlakem 1,7 bar a kvůli snížení vypouštěných emisí filtrem pevných částic či systémem vstřikování močoviny.

Nabízené agregáty jsou shodné jako dosud, dvanáctistovku však už nelze zkombinovat s robotizovanou převodovkou. Jedinou možností je pětistupňový manuál, který je standardem i pro nabízené šestnáctistovky. Zájemci o automat musí sáhnout po 1.6 VTi, který jej jako jediný nabízí za příplatek – za 30.000 korun dostanete šestistupňovou automatickou převodovku od Aisinu.

Peugeot 301 – české ceny modernizované verze
Motor 1.2 PureTech 1.6 VTi 1.6 VTi 1.6 BlueHDi
Zdvihový objem [cm3] 1199 1587 1587 1560
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 60/5750 85/6050 85/6050 73/3750
Točivý moment [N.m/min] 117/2750 150/4000 150/4000 254/1750
Převodovka 5M 5M 6A 5M
Max. rychlost [km/h] 168 188 180 183
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,9 9,4 11,1 10,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 6,4 6,6 3,8
Cena Active [Kč] 270.000 300.000 - 330.000
Cena Allure [Kč] 285.000 315.000 345.000 345.000

Primární je komfort

Na tuzemské prezentaci jsme usedli za volant vozu se základním atmosférickým tříválcem, který vyhoví hlavně klidným řidičům. S ohledem na pouhé tři válce a atmosférické plnění má tahle dvanáctistovka překvapivě dost síly, na nějaké divočení to ale rozhodně není. Předjíždění je otázkou předvídání, stejně tak do prudkých kopců v okolí Pálavy se autu moc zrychlovat nechtělo. Peugeot 301 ale není auto pro závodníky, ale spíše rozvážné jezdce, které nad nijak vysokou silou motoru mávnou rukou. To jim spíš bude vadit tříválcový rykot pod kapotou, který by mohl být lépe odhlučněn, hlavně pod plynem je práce tří válců dost znát. Spíše nám ale vadil vítr proudící okolo vozu, který je slyšet více, než by se nám líbilo.

Stejně jako odhlučnění nás moc nenadchla převodovka. K dvanáctistovce se vztahuje pětistupňový manuál, který je přesně takový, jak se říká ve vtipech o francouzských vozech. Řazení je gumové s dlouhými drahami, navíc pětce se obvykle do práce moc nechtělo. Nejenže je až někde mezi spolujezdcovýma nohama, ale navíc šla dost ztuha zařadit. O zvyku je pak chod spojkového pedálu, který zabírá až krátce před horní polohou.

Naopak se spotřebou to není špatné, přestože jsme tříválec nijak nešetřili, 1.2 PureTech se odvděčil průměrnou spotřebou 6,6 litru na 100 kilometrů, což s ohledem na styl jízdy a novost techniky (auto mělo na svém kontě ani ne 1.000 km) je slušné číslo. Z dlouhodobého hlediska se majitelé nepochybně dostanou pod šest litrů a klidně i méně, pokud se naladí na jeho vlnu a nebudou ho vyždímávat do poslední kapky benzinu.

Ono i ty jízdní vlastnosti jsou hlavně o pohodě. Řešení podvozku tvořeného vpředu pseudovzpěrou MacPheron a vzadu nápravou s deformovatelným příčným nosníkem se v rámci faceliftu neměnilo, což znamená přísně komfortní naladění. Auto se tudíž v zatáčkách notně naklání a na nerovnostech rozhoupe jako loď v bouři. Jestliže se na jeho komfortní charakter naladíte a nebudete v něm hledat závodníka, klidně mu to gumové řízení nebo uskakování na roletách v zatáčce odpustíte. On ten komfort k celkovému charakteru 301 vlastně tak nějak patří. A navíc si při jízdě na úzkých rozbitých cestách mezi moravskými vinicemi uvědomíte, že v českém prostředí je takové naladění vlastně ideální. Zvlášť s ohledem na to, že od jednoduché zadní nápravy se nedočkáte žádného bouchání nebo hlasitých ran.

Závěr

Peugeot 301 reaguje na trendy a místo ryze laciného charakteru chce nabídnout i nějaký ten luxus navíc. To se odráží jednak v lepší výbavě nabízející parkovací kameru nebo navigaci a elegantnějším vzhledu. Díky faceliftu totiž 301 vážně prokoukla. Přitom se nestala drahou, základní cenovka 270.000 korun sice už není tak nízká jako kdysi (při vstupu na trh v roce 2012 se auto prodávalo od 220.000 Kč), je ale na stejné úrovni jako konkurenční Fiat Tipo.

Facelift ale přesto nezměnil charakter vozu, který stále zůstává typickým „Francouzem“, se všemi svými pozitivy i negativy. Pod elegantní karoserií se ukrývá prostorná kabina, která nabídne spoustu prostoru cestujícím i jejich zavazadlům. Jízdní charakter je pak hodně o pohodě, nesnáze českých kotěhůlek budete v 301 překonávat s měkkým pohupováním na nerovnostech, s čímž ladí i testovaná dvanáctistovka. Ta je vyloženě určena pro pohodovou jízdu, svoji silou nijak zvlášť nenadchne. Stejně tak nás zklamala převodovka, pětistupňový manuál je gumový a má dlouhé dráhy, přesně jak se o francouzských vozech říká. Jestliže ale hledáte jednoduché auto pro klidný převoz z bodu A do bodu B za slušnou cenu, je 301 jistě zajímavou volbou. Po faceliftu hodně prokoukla!

Související články

Témata
8. 9. 2017 12:20
Specialisti diskuteri
Je to vyborne auto a pozor, neporovnavnatelne lepsie ovladatelne ako predfejslift. V zatackach sa naklana uz minimalne, po dialnici 120-130 v pohode bez zavahania. Oproti minulému modelu ma prepracovane riadenie a spolu s automatom AISIN je to radost jazdit. Mozem len doporucit. Cena/pouzitelnost ma skvely pomer, tiez ten motor je stara dobra skola, priam neznicitelny. Mam ho v C3 a pani je to iny trhac asfaltov...
Avatar - Kuski
7. 5. 2017 14:06
Re: Pro nenáročné motoristy
Zdravím. Díky za reakci. Najeto máme velmi podobně, takže chápu vaše výhrady k podvozku auta. Ale znovu připomínám, že zacílení auta není na lidi jako jsme my dva ale na sváteční řidiče, důchodce, atd. Auto má být v první řadě komfortní a ten zbytek se už nějak splácá. Tak to měla většina starých Citroenů. A toto auto je stavěné po "staru". Srovnávat Citroena a Fiata z hlediska jízdních nebo sportovních vlastností nikdy nešlo. Fiati byly vždy podvozkově lepší. A nové Tipo mi až tak moc jako lowcost nepřijde. je to tak někde mezi. Kdežto C-Elysse/301 jsou vyloženě lowcost. S tím souvisí i nekvalita interiéru na podobné kvalitě jako do nedávna u korejců. Zadní hlavové opěrky jsou špatné, s tím souhlasím. To bylo až nemístné šetření. Spíš mě mrzí to, že auto nemá z veku jak otevřít kufr. S tím jsem se setkal naposled u Daewoo Nexie. Dále mi na autě vyloženě vadí použitá 5-ti stupňová převodovka. Stejný typ jsem měl ještě v Citroenu ZX a už tenkrát to byla tragédie.
Jinak ale plně dokážu pochopit lidi, kteří dokážou tato auta ocenit a plně využít jejich kvalit. Tato auta jsou vyrobena tak, aby byla dříči a s minimem servisu najela spousty km po cestách a necestách. Stejně jako kdysi 1. generace Loganu.
7. 5. 2017 00:11
Re: Pro nenáročné motoristy
No naježděno mám nyní 29 let a skoro milion km se spoustou různých aut. :-) Jinak vaše srovnávání 301 s Porsche je samozřejmě směšné, já ho ale srovnával s jedním z přímých konkurentů, kterým je Fiat Tipo. A ten je podle mého názoru výrazně lepším autem, jen mu oproti 301 (resp. C-Elysse) chybí atmosférická šestnáctistovka v kombinaci s manuální převodovkou. Je mi samozřejmě jasné, že toto nízkonákladové duo PSA je určeno pro velmi nenáročné řidiče, přesto si ale myslím, že jeho ultraměkký podvozek se opravdu hodí spíše pro země třetího světa než do vyspělých evropských zemí. Rozepisovat zde něco na způsob testu, v čem 301 za svými konkurenty nejvíce zaostává, na to opravdu nemám čas, takže jen telegraficky - podvozek je dle mého názoru příliš nejistý, zejména v rychleji projížděných zatáčkách s nekvalitním povrchem. A do takové situace se někdy vlastní chybou může dostat i ten nejopatrnější řidič. Dále mi velmi vadí extrémní zápach plastů (snad časem alespoň trochu vyčichne) a přímo zločin jsou nízké zadní pseudoopěrky z molitanu, které zde jsou opravdu pouze na parádu. Nechápu, jak něco takového vůbec mohlo v EU projít homologací...
Avatar - Kuski
6. 5. 2017 08:36
Re: Pro nenáročné motoristy
Arese. Nevím kolik toho máte naježděného a s čím, ale směju se nad vašima výrokama. Za prvé si uvědomte, že toto auto není sporťák a prostě ze své podstaty nikdy nebude projíždět zatáčky jako Porsche(jestli jste s ním teda někdy jel, aby jste měl srovnání). To že se 301 v zatáčkách naklání, ještě neznamená, že auto nemá kontakt s vozovkou. Naopak je auto svým chováním čitelné a přesně vám dá najevo, kde jsou jeho limity. S takovým autem, pokud ho máte v ruce dokážete být v reálu velice podobně mrštný a rychlý, jako s kterýmkoliv jiným. Ale proč by s ním takto někdo neustále jezdil? Je to auto zaměřeno na maximální výdrž podvozku, komfort a jednoduchost. Jestli vám to auto tak leží v žaludku, tak ho prostě ignorujte a nebo aspoň na něj napište komplexní a konstruktivní kritiku ať se tu třeba něco budoucí majitelé něco dozví. :-!
Avatar - Kuski
6. 5. 2017 08:27
Re: Proč
Ahoj, co jsem tak na 301/C-Elysse koukal, tak je nejlepší po koupi tomu hned ochranej nátěr dát. Je to jen nalakovanej plech základní barvou. Stejně to měla minulá generace kolíňat. Ta aktuální už nevím.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud