Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda v novém Volkswagenu Tiguan: Osm motorů, čtvery tlumiče a návrat tlačítek!

František Pisarovič
Diskuze (59)

Tiguan má ve třetí generaci nelehký úkol: udržet stávající zákazníky, a přitom oslovit i nové tváře. To vše v konkurencí procpaném segmentu a v éře elektrifikace. Bude na to stačit?

Tiguan je se 7,6 milionu prodaných vozů doposud jedním z hlavních tahounů prodejů automobilky, v dnešních dnech je dokonce modelem globálně nejprodávanějším. Wolfsburgu na něm hodně záleží. Jelikož je ale řeč o volkswagenu, místo revoluce se díváme na výsledek ověřeného receptu upečeného v nové dekádě. Ruku na srdce, zrovna v případě této značky to opravdu není špatná zpráva.

Rodinný typ

Tiguan se tak snaží být moderní, přesto však zůstává pravověrným volkswagenem. Od předchůdce je o 30 mm delší (4539 mm) a o 4 mm vyšší (1639 mm), má však identickou šířku 1842 mm a rozvor náprav 2680 mm. Co se týče vzhledu, dokonale zapadá do aktuální rodiny modelů. Pokračuje v nové tradici světelných podpisů volkswagenů, které se táhnou přes celou příď, nevyhnul se ani širokému úsměvu severoněmeckých novinek. Zajímavostí je, že funkční otvory chlazení motoru se nacházejí pouze v náraznících, nikoli v masce.

Po stranách nárazníků bychom našli prvky systému Air Curtain, odvádějící vzduch před přední kola tak, aby co nejméně zasahovala do aerodynamiky vozu, neštítí se ani módním (a funkčním) aerodynamickým krytům kol. Když už jsme u nich, ty umí být na přání až dvacetipalcové. Všechny tyto změny se zasloužily o snížení koeficientu odporu vzduchu z 0,33 na 0,28. Vzadu na nás opět čekají LED svítilny sdružené do jednoho celku v atraktivním šedém provedení.  

Tiguan je prvním modelem na základě platformy MQB, který se na přání dodává s nově vyvinutými světlomety s krkolomným názvem IQ.LIGHT HD LED Matrix, ne nepodobnými těm v Touaregu. V případě modelu Tiguan je zdrojem světla celkem 38.400 multipixelových LED diod. Vozovku a okolí osvětluje 19.200 z nich v prvním modulu, dalších 19.200 je individuálně ovládaných v rámci středního modulu světlometu HD Matrix a tento modul se stará také o dynamické světlo do zatáček. Krajní modul má na starosti statické odbočovací světlo a světlo do špatného počasí.

Volkswagen Tiguan Volkswagen Tiguan

Naprosto inteligentní

Přestože je SUV jen o málo delší, objem zavazadlového prostoru verzí s pohony eTSI, TSI a TDI vzrostl o 37 litrů na nynějších 652 litrů. Zadní sedadla jsou podélně posuvná o 140 mm a mají nastavitelný sklon opěradel. Výška stropu nad sedáky se vpředu zvětšila o dalších 9 mm (1058 mm) a vzadu o 10 mm (1022 mm).

Úplně nová je palubní deska, které dominuje velký displej multimediálního systému. V závislosti na výbavě bude nabízena 12,9“ a 15“ varianta. Prostředí systému prošlo modernizací také a je nyní přehlednější a rychlejší. Je zde i nový hlasový asistent IDA, který spolupracuje s ChatGPT a dokáže odpovědět na některé otázky všeobecných vědomostí. Jak to ale s dnešními asistenty na základě umělé inteligence bývá, jeho možnosti jsou limitovány. IDA tak například věděla, kolik titulů má Michael Schumacher, takový Ferdinand Piëch nás ale prý opustil teprve včera…

Dále je zde známý 10,25“ digitální kokpit a velký comeback hlásí i tlačítka na volantu. Pod něj se nastěhoval volič převodovky známý již z elektromobilů značky. Znamená to tedy dvě věci – konec manuálu a mnohem více odkládacích prostor ve středové konzole, včetně indukční nabíječky chytrého telefonu s výkonem 15 W. Středový tunel ještě ozvláštňuje rotační ovladač hlasitosti nebo jízdních režimů s intuitivním ovládáním. Ano, podobný najdete také v nových škodovkách.

Video se připravuje ...

Bohatá nabídka techniky

Nový Volkswagen Tiguan je jednoduše dělitelný čtyřkou. Nabídne totiž až osm motorizací, čtyřkolku, čtyři varianty tlumičů a čtveřici výbav (Tiguan, Life, Elegance a R-Line).

Paleta motorů je vlastně docela rozmanitá. Začíná se mild-hybridním agregátem 1.5 eTSI ve verzi evo2 s 96 kW (130 k) a 110 kW (150 k). Technicky velmi propracované agregáty disponují vypínáním prostředních válců a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla, což jim umožňuje jet na úsporný Budackův cyklus či výkonný Ottův cyklus.

Vrcholnou variantou motoru 1.5 TSI evo2 je pak plug-in hybridní verze eHybrid s výkonem 150 kW a 200 kW. Volkswagen konečně vybavil svůj hybrid velkými bateriemi (využitelná kapacita 19,7 kWh) a rychlonabíjením až do 50 kW DC a 11 kW AC (doposud 3,7 kW). Díky tomu teď hybrid zvládne až 100 km na jedno nabití, celkový dojezd je nyní více než 800 km. Základem je pak 110 kW verze motoru 1,5 TSI s 85kW elektromotorem, což stačí v kombinaci na 150 kW a 350 N.m, potentnější jednotka zvládne se 130 kW spalovákem a stejným elektromotorem kombinovaný výkon až 200 kW a 400 N.m točivého momentu.

Přeplňované zážehové dvoulitry řady EA888 evo4 poskytují v novém tiguanu nejvyšší výkon 150 kW (204 k) nebo 195 kW (265 k). Verze o výkonu 150 kW přenáší prostřednictvím DSG převodovky na přední kola maximální točivý moment 320 N.m, 195 kW verze nabízí maximální točivý moment 400 N.m, o jehož spolehlivý přenos se postará kombinace DSG a pohonu všech kol. Volkswagen bude aktuální dvoulitrový turbodiesel řady EA288 evo nabízet pro model Tiguan ve dvou výkonových stupních: 110 kW (150 k) a 360 N.m nebo 142 kW (193 k) a 400 N.m. Jednotka 2.0 TDI s výkonem 110 kW pohání kola přední nápravy; 142kW verze je sériově propojena s pohonem všech kol 4MOTION. Ten také utáhne až 2300 kg.

Volkswagen Tiguan Volkswagen Tiguan

Jak to jezdí?

Co se týče jízdních kvalit nového tiguanu, jde opět o vysoce nasazenou laťku prakticky v každém ohledu. Dveře se zavřou s klasickým mohutným žuchnutím a uvnitř je opravdu mnoho využitelného místa. 

Nejprve jsme vzali na špacír oba turbodiesely. Silnější varianta zaujme překvapivě rychlými reakcemi na plyn, tady tahá slabší agregát za kratší konec. Oba jsou dobře odhlučněné a do interiéru přenáší minimum vibrací.

Opravdu zajímavá je pak plug-in hybridní verze, ze kterých jsme vyzkoušeli silnější variantu se 130 kW patnáctistovkou a 85kW elektromotorem. Už předprodukční provedení disponovalo velmi citlivým zapojením spalovacího motoru do pohonného orchestru, v tomto směru je nyní tiguan minimálně o generaci vyspělejším vozem.

Ve výchozím nastavení funguje nový plug-in tak, že nejprve spotřebovává elektrickou energii, což naznačuje již první plně elektrický rozjezd. Není se čemu divit, udávaný čistě elektrický dojezd 100 km se jeví jako opravdu dosažitelný. Abychom ale jen nechválili, trochu pozornosti si ještě zaslouží sladění rekuperace a klasických brzd. To je, jak je u PHEV obvyklé, trochu krkolomné.

Podvozek je standardně naladěn docela měkce, překvapivě rozsáhle ale dokáže s charakterem auta zamávat nastavení adaptivních tlumičů DCC Pro. Tlumiče budou k dispozici hned ve čtyřech verzích – standardní spalovací tiguan dostane klasické pasivní odpružení jak v klasickém, tak sportovním naladění, to samé ale platí i pro aktivní systém. DCC Pro bude poté standardem pro výbavy Elegance, R-Line, čtyřkolky a plug-in hybrid.

Rozdíly mezi komfortním a sportovním nastavením jsou výrazně citelné. Typicky dobré jsou brzdy tiguanu a kontrola bočních sil v zatáčkách, znervóznit tohle těžké SUV je prostě složité. Se stejnou šířkou i rozvorem tak nepřekvapí, že jde o posunutí ověřené filozofie modelu o kousek dál. A to je přesně to, co budou zákazníci chtít. Jako první jim Volkswagen nabídne mild-hybridy a turbodiesely, plug-in hybrid a dvoulitrový benzin přijedou na trh až později.

Systém pohonu Výkon (kW/k) Převodovka Druh pohonu Cena (Kč)/Výbava
Plug-in hybridní pohony
eHybrid 150/204 6stupňová eDSG přední kola Není stanovena
eHybrid 200/272 6stupňová eDSG přední kola Není stanovena
Mild-hybridní pohony
1.5 eTSI 96/130 7stupňová DSG přední kola 899 900/Tiguan
1.5 eTSI 110/150 7stupňová DSG přední kola 995 900/Life
Přeplňované zážehové motory
2.0 TSI 150/204 7stupňová DSG 4MOTION Není stanovena
2.0 TSI 195/265 7stupňová DSG 4MOTION Není stanovena
Přeplňované vznětové motory
2.0 TDI 110/150 7stupňová DSG přední kola 1 073 900/Life
2.0 TDI 142/193 7stupňová DSG 4MOTION 1 356 900/Elegance
František Pisarovič
Diskuze (59)

Doporučujeme

23. 2. 2024 07:28
Re: Auto pre normálnych ľudí
Tým myslíš manuálne točenie volantom... Okrem prípadov, keď ti jazdu zrovná asistent, tak áno. :-[]
22. 2. 2024 20:39
Re: diesel
Když kouknu na spritmonitor na svoje auto tak průměr pro dieselovou V40 je tam nějakých 4,9, já mám 4,85, benzinový Golf MY 2020 - 2023 s podobným výkonem má průměr 6,25.

P.S. městský provoz moje auto v podstatě nezná
Avatar - Mikesus
22. 2. 2024 20:00
Re: Ten tablet....
Však máš spoustu videí na YT. Úplně normální u VAG.
Avatar - Mikesus
22. 2. 2024 19:58
Re: Auto pro mne
Ucukaná převodovka, pověstná podprumerna spolehlivost, polofunkcni infotainment i asistenti, kdo by to nechtěl.

https://www.carscoops.com/…-reliable-model/
Avatar - Mikesus
22. 2. 2024 19:50
Re: diesel
Diesel v c segmentu už měl davno zmizet. Je to mrtvá větev, která akorát ničí lidem zdraví ( lépe řečeno kolenovrti, kteří s tim poskakují ve městech)
Benzin dnes již je na tom se spotřebou srovnatelný