Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První policejní auto? Kočár poháněný elektromotory měl dojezd 48 km

Ondřej Mára Ondřej Mára 9. 1. 2023 • 18:57
18
152
Zobrazit náhledy (18)
Ford Model T Paddy Wagon (1921) Ford Model T Paddy Wagon (1921) Packard Single Eight Touring Police (1924) Ford Model T Police Paddy Wagon (1925) Lincoln Model L 7-passenger Sport Touring "Police Flyer" by Brunn (124C) (1925) Lincoln Model L 7-passenger Sport Touring "Police Flyer" by Brunn (124C) (1925) Lincoln Model L 7-passenger Sport Touring "Police Flyer" by Brunn (124C) (1925) Lincoln Model L 7-passenger Sport Touring "Police Flyer" by Brunn (124C) (1925) Lincoln Model L 7-passenger Sport Touring "Police Flyer" by Brunn (124C) (1925) Lincoln Model L 7-passenger Sport Touring "Police Flyer" by Brunn (124C) (1925) Lincoln Model L 7-passenger Sport Touring "Police Flyer" by Brunn (124C) (1925) Plymouth Deluxe Model PD 4-door Sedan Police (1933) Ford V8 Model 51 Police Car (1936)

Dvanáctimístný „kočár“ v policejních službách vydržel až do roku 1907, kdy ho nahradil vůz se spalovacím motorem.

Policejní automobily jsou dnes naprosto běžnou součástí většiny policejních oddělení, napadlo vás ale někdy, kdy a kde se objevil vůbec první motorizovaný policejní vůz? Jejich předchůdci byly většinou kočáry tažené koňmi, situace se ale změnila s představením prapředků moderních automobilů. Připomeňme, že Benz Patent-Motorwagen vznikl v roce 1886. Bratři Frank a Charles Duryea pak svůj první americký vůz představili v roce 1893.

Na přelomu devatenáctého a dvacátého století pak vznikla celá řada společností, lépe řečeno automobilek, z nichž mnohé přežily dodnes. A to zejména v zámoří, kde byla nutnost často cestovat na delší vzdálenosti, které nemusela vždy pokrýt železnice. S rozvojem motorismu se navíc objevila potřeba motorizovat i bezpečnostní složky, tedy zejména policii, která dohlížela na pořádek.

Video se připravuje ...

Jako vůbec první si služební automobil mělo pořídit policejní oddělení města Akron v americkém státě Ohio – a to již roku 1899. Za návrhem policejního vozu stál inženýr, vynálezce a podnikatel Frank Fowler Loomis, který měl velkou zásluhu na modernizaci policejního a hasičského sboru města Akron.

Základ automobilu, kterým byl vlastně kočár, postavila podle nákresů Loomise společnost Collins Buggy Company z města Akron. Kočár samotný vážil zhruba 2,5 tuny a jeho cena byla tehdy 2.400 dolarů. Přepočteno na dnešní poměry se bavíme zhruba o částce zhruba 86.172 dolarů, tedy cca 1.970.000 korun.

Namísto koní zajišťovaly pohon dva elektromotory o výkonu 4 koně. Vůz měl tři převody a byl schopen dosáhnout maximální rychlosti 26 km/h, některé zdroje ale uvádí až 29 km/h. Plně nabitá baterie vystačit k dojezdu pouze cca 48 kilometrů, provoz ale vycházel levněji, než kdyby se policejní oddělení muselo starat o koně.

Vůz navržený pro přepravu až 12 lidí byl vybaven elektrickými světly, zvukovým upozorněním, nosítky pro přepravu zraněných (v roli ambulance) a některé zdroje uvádí i celu pro převoz vězňů. Celková hmotnost vozu se měla vyšplhat až na 3 tuny. Pro parkování, nabíjení a údržbu vozu vznikla u policejní stanice speciální budova.

Podle webu The Vintage News mělo být prvním nasazením vozu zatčení opilého muže, který dělal v roce 1899 potíže na ulicích města Akron. Následně měl být vůz využíván k běžné policejní práci a především k přepravě policistů na místo činu. Tedy až do roku 1900, kdy zažil křest ohněm.

Během občanských nepokojů ve městě Akron, které bývají dodnes označovány za jedny z nejhorších v historii státu Ohio, byl totiž vůz vážně poškozen. Příčinou nepokojů bylo napadení teprve šestileté dívky, ke kterému došlo v srpnu roku 1900. Pachatele se policistům podařilo rychle zadržet, veřejnost ale chtěla vzít spravedlnost do svých rukou a požadovala jeho vydání k lynčování.

To policisté a představitelé města odmítli, což vedlo ke zničení nové radnice, poškození policejní stanice, řadě zranění i několika úmrtím. Během nepokojů, které ukončilo až vyhlášení stanného práva a povolání armády, došlo také k poškození policejního vozu, který nakonec skončil ve vodním kanálu Ohio & Erie, vedoucím skrze město. Vůz byl ale z kanálu vyproštěn, opraven a vrátil se do služby.

Video se připravuje ...

Za roku 1901 měl mít vůz okolo 226 služebních výjezdů a jen při transportu vězňů za mříže měl najet okolo 322 kilometrů.  Do roku 1907, kdy byl vyřazen ze služby, pak vůz celkově najel okolo 26.000 kilometrů. Údajně se navíc stal inspirací pro další policejní oddělení z USA, která si nechala postavit podobný typ automobilu. Od roku 1904 se policejní vozy začaly stávat poměrně běžnou součástí policejních oddělení větších amerických měst, kde nahrazovaly kočáry tažené koňmi.

Originální policejní vůz města Akron byl nakonec roku 1908 prodán jako šrot za pouhých 25 dolarů. Jeho roli zastal automobil se spalovacím motorem, který byl rychlejší a stačil modernějším vozům. Loomisův vůz koupila společnost Selle Company, která do něj dodávala převody, a roku 1913 ho zrenovovala. V roce 1915 byl vůz vystaven na výstavě Panama–Pacific International Exposition v San Franciscu, o dva roky později ho ale společnost rozebrala a jeho komponenty použila pro jiné projekty.

Zhruba od roku 1911 začala americká policejní oddělení ve velkém využívat motocykly, které byly populárnější volbou až do doby, kdy se automobily staly rozšířenějším (a dostupnějším) zbožím. Většina policejních vozů, vycházejících z nabídky pro civilní trh, se přitom od běžných osobních vozů příliš nelišila.

Policejní vozy byly často lakovány tmavou barvou a na jejich karoserii se objevovaly bílé a rukou kreslené nápisy PD – tedy Police Department. Červená výstražná světla se začala objevovat zhruba ve třicátých letech, v roce 1948 se pak objevil první rotující maják, jak připomínají kolegové z The Vintage News. Již v roce 1912 se však policisté z Detroitu poprvé pokusili osadit policejní vůz vysílačkou.

Jedním z prvních populárních vozů mezi policejními odděleními v USA se měl stát ve třicátých letech Ford Model 18, který pro policejní oddělení nabízel i speciální verzi. Zhruba v padesátých letech pak většina velkých amerických automobilek začala nabízet vozy speciálně určené pro policii, které se od běžné produkce odlišovaly například robustnější stavbou, vyšším výkonem i rychlostí a dalšími úpravami.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Hammunasakra
13. 1. 2023 20:26
Re: Nic se nezměnilo
Nech už těch TUPOSTÍ a SOUDRUHŮ = jo dělaj PŘESNEJ OPAK co soudruzi, tak se TI to holt nelíbí, to je 1. blbost

2há je že to je CELO SVĚTOVÝ myslíš že TI to někdy NAKONEC dojde? že jsme POZADU myslíš že TI to někdy dojde? NEMÁ to co s Bruselem = svět jde prostě jiným směrem než se TI "líbí" = asijský státy i amerika, odkud to přišlo. Viz ta Kia vs VW = víš že Korea neni v EU žejo? Viz čínská invaze, víš že tam vládnou ty komunisti = a že to neni v EU žejo?

Osobně NEMYSLI = nebo jo většinou to je pak PŘESNĚ NAOPAK. Takže jo v EU to možná bude ten původní odhad 2035
Což znamená že ty i BArik (jestli ste fakt 2 stejný paka co nechápou věci ze ZŠ a hlásaj JÁ SE VYZNÁM v konstrukci aut = a pak doslova VŮBEC) budete třeba v roce 2050 jezdit.. na plyn nebo na nafta nebo na vodík nebo na benzín NEBO https://www.tesla.com/cs_cz/models

Jo napsal sem ZLOMEK to znamená (to je takový synonymum) "asi dost marginalita"
Víš jak píšeš, že (a všichni jako ty ZPÁTEČNÍCI co sou PROTI EUroatlantické civilizaci ZA RUSSKO většinou KRÁSNÉ ZLATÉ ČASY SOCIÁLISMU?) že OZE https://vikend.hn.cz/…ajem-ma-i-armada nebo EV budou doplněk? No tak budou spíš DOMINOVAT (i když vy jako myslí KOMUNISTI jste samozřejmě PROTI takovým věcem

EDIT musím se (znovu)zeptat KDYjakproč SI zcelaOTOČIL? VŠECHNY ty své staré https://www.seznamzpravy.cz/…ych-penez-223195 koně https://www.seznamzpravy.cz/…-babisovi-223488 ODHODIL a vyrazil směr https://vikend.hn.cz/…-rika-jan-kysela a https://www.idnes.cz/…042144_volby_kop atp. jsem RÁD (a samozřejmě souhlas s Kyselou i dalšími SOLIDNÍmi ZDROJi https://www.stream.cz/…-odmeny-64535795 ale KDYpročjak TY?

BONUS kolik že to máš najeto (a chváliš si že to VW motor vydržel)? Tohle je japonský 3válcový motůrek https://www.autoforum.cz/…oruhodnem-stavu/ dával se tam i 4válcový francouzský 1.4 HDi = tam je zdokumentováno 1 000 000 km. Kup si příště POŘÁDNÝ auto (z pohledu konstrukce, když se vyznአjak píšeŠ) s pořádným motorem (pohonem LEPŠÍ je elektromotor = viz Ozzyho měření na letišti https://www.auto.cz/…y-edition-128296 (a ANO v rychlostech co se NESMÍ jezdit tam najdeš lepší, v limitech kde se pohybujeme, tam buď hybrid = nebo klidně tu Alfu s motorem Ferrari :yes: :-)

BONUS dva přes tvou letitou HYSTERII že NE-OZE navždy ROPU https://elektrickevozy.cz/…do-elektromobilu tak TY s ropou dožiješ a fakt NAVŽDY na ní budeš (moct) jezdit. Ale svět jde naštěstí dál https://elektrickevozy.cz/…lenou-budoucnost a bylo a je FAKT totál HLOUPÝ = trucovat CHCI VŠECHNO POSTARU svět (vzdělanějších) MÁ POSLOUCHAT MĚ MĚ MĚ ne blbý vysokoškoláky z Univerzity Karlovy apod. MĚ MĚ MĚ jen MĚ

No to radši ne = radši (v principu z pohledu konstrukce) ve všem lepší auto a taky efektivnější LEVNĚJŠÍ a taky čistší technologie
13. 1. 2023 20:12
Re: Nic se nezměnilo
Synteticky paliva myslis? No to bude asi dost marginalita. Tipuju ze to nebude ani 1% aut pokud vsechno bude jak si soudruzi v Bruselu malujou. Osobne si ale myslim ze ten nasilny konec spalovaku v roce 2035 neprojde.
Avatar - Hammunasakra
13. 1. 2023 16:26
Re: Nic se nezměnilo
No slušná demostrace tvého BLEKotání + TAKHLE VŽDY reguješ KDYŽ TI DOJDE žes zase něco nepochopil pomotal poplet = pořiď si radši koule (když nemáš mozek)

NIKDY NEBUDOU asi všechny = a KDYŽ BUDOU máš problém TY viz Mackův výpočet VŠECHNA AUTA = asi 1,5 Temelína :*)

ale vážně, asi NIKDY NEbudou VŠECHNY = část bude na syntetický palivo (ale zlomek NE větší množství = to se hodí pro pár 911 apod NE PRO MILIARDY

a ty si fakt UBOHEJ jak nemáš koule a ZOOUUFFAALLE se snažíš najít NĚKDE NĚJAKOU jako chybu :D

Trochu jsme od těch 48 km/h pokročili https://www.tesla.com/cs_cz/models i když https://fdrive.cz/…t-do-zivota-7836 :yes:

KDE SEM TO mimochodem ZMĚNIL = to co (speciál tobě STOKRÁT) léééta? :-O :*) :D :-! :-[]
to je ta (má Vávrova Sečláčkova atd) ZNALOST vs (tvé barikovo atd.) VYMÝŠLENÍ si = když je to ZNALOST tak to většinou NEzMĚNÍŠ = ty skáčeš z extrému do extrému, hele JAK TO že vlastně najednou neposloucháš Zemana a KLAUSE (jeho lidi) a Trikoloru a SPD atd. a nevolíš Baštu? FAKT si volil (budeš volit) proEUropského proti ruského GENERÁLA NATO https://www.novinky.cz/…-online-40419947 ? tu první partu si 1000x adoroval na to druhé 10.000x blil
Avatar - Hammunasakra
13. 1. 2023 16:15
Re: Nic se nezměnilo
No jak vidno VŽDY TOTAL NEpoučitelný = viz odkaz UŽ TO NĚKDE je (a JDE to ;-)

NENÍ to o TVÝCH PŘEDSTAVÁCH (ty sou VŽDY PŘESNĚ OBRÁCENĚ = viz jak sis naběhl s doktory TY TAK UŽ přece DĚLAJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :*)

a NEPOUŽÍVEJ slovo (pro mě) NEREÁLNÝ a JE TO NESMYSL viz (asi už tisíc věcí VČETNĚ těch odchodů do důchodů v jiných zemích a včetně ČESKÝCH doktorů, který pracujou do PRO TVOU HLAVU nereálných let :-)

Ty si KLIDNĚ KUP ZASE OKTÁVKU https://www.e15.cz/…zlevnila-1396007 já sice po Tesle z Berlína nějak zvlášť neoužím, ale CO RADŠI to je SAKRA JEDNODUCHÝ

nebudu psát KOUKÁM TO SI ZATÍM JEŠTĚ NEPOCHOPIL protože tak je to se vším. ŽE si šel volit KSČm co podporovali https://www.irozhlas.cz/…e_2212201628_ula to UŽ SI POCHOPIL?

že tobě SE NECHCE pracovat = to nemotej do reality, ta se TVÉHO MOZKU nikdy netýká(la)
13. 1. 2023 16:10
Re: Nic se nezměnilo
Jo já věřím, že 62 let je málo a tak postupně udělají to co my. Zvednou to na 64 no a my nejspíš zvedneme strop na těch 67 let a postupně k němu dojdeme po 2 měsících ročně dojdeme. 70 je nereálný a je to nesmysl, ale to si zatím ještě koukám nepochopil.