Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

PSA má novou platformou pro elektromobily. Díky ní ujedou až 650 km

CMP (Common Modular Platform)
CMP (Common Modular Platform)
CMP (Common Modular Platform)
CMP (Common Modular Platform)
23 Fotogalerie
Diskuze (36)

Platforma eVMP z dílny francouzské Skupiny PSA je určena pro elektromobily nižší střední a střední třídy. Díky velkým bateriím umožní dojezd až 650 kilometrů podle metodiky WLTP.

Nástup elektromobility si vyžaduje i příchod nové techniky. Zatímco Volkswagen Group vsadil na platformu MEB vyvinutou výhradně pro elektromobily a na takovou cestu postupně přechází také Mercedes-Benz, se svojí platformou EVA 2.0, jiné automobilky preferují úpravu stávajících platforem, umožňujících různé typy pohonů s jedním základem. Tuto cestu zvolilo BMW nebo Skupina PSA. A právě francouzský koncern nyní odhaluje novou architekturu eVMP.

Příchod eVMP (Electric Vehicle Modular Platform) znamená změnu směru PSA. Francouzská automobilka dosud razila strategii elektromobilů jen v segmentu B, zatímco ve vyšších kategoriích preferovala spíše plug-in hybridní pohon. Nyní se to však mění, protože eVMP je vyvinutá pro velké elektromobily. Určena je totiž pro vozy nižší střední a střední třídy. PSA tak bude nově mít dvě elektrifikované platformy: eCMP pro malá auta, derivát CMP pro konvenční vozy, a eVMP pro větší modely.

PSA sázku na plug-in hybridy ve vyšších kategoriích vysvětlovala tím, že v jejich případě je důležitý dojezd, který u elektromobilů nebyl dostatečný. Rychlým vývojem se to ale mění, což je jasně patrné i na eVMP. Automobilka totiž zdůrazňuje, že vozy s touto platformou ujedou v závislosti na typu karoserie 400 až 650 kilometrů podle metodiky WLTP na jedno nabití.

Takový dojezd umožní nová generace baterií, k dispozici budou akumulátory s kapacitou 60 až 100 kWh, uložené v celé podlaze. Architektura je přitom navržena tak, že uskladní až 50 kWh energie na metr rozvoru.  

Technika eVMP přitom nadále zůstává multifunkční. Automobilka zdůrazňuje, že na vybraných trzích mohou tuto architekturu použít také vozy s hybridním pohonem.

PSA navíc výhodu v eVMP vidí také v úspoře nákladů. Vývoj se povedlo zlevnit využitím některých již existujících bateriových modulů a dalších prvků z dílny PSA. Výrobu zase zlevní maximální synergie existujících prostředků v továrnách, což minimalizuje nutnost dalších investic. Baterie si navíc PSA bude vyrábět v továrně Automotive Cell Company přímo ve Francii, který je společným podnikem s firmou Saft (patřící Totalu).

„Tato globální platforma umožní nabízet vozy, které budou maximálně ohleduplné k životnímu prostředí, budou reagovat na vyvíjející se očekávání našich zákazníků a zaručí potěšení z jízdy i bezpečnost na palubě, hodnoty, které jsou dnes základem reputace skupiny,“ říká k uvedení nové platformy Nicolas Morel, ředitel výzkumu a vývoje ve Skupině PSA.

PSA zatím neuvedlo, v kterém modelu bude eVMP debutovat. Zákulisní zpráva ale naznačují, že ji jako první užije kompaktní SUV v roce 2023. To naznačuje, že by mělo jít o nástupce dnešního Peugeotu 3008.

Vstoupit do diskuze (36)