Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Rallye Dakar 2025
Rallye Dakar 2025
Rallye Dakar 2025
Rallye Dakar 2025
68 Fotogalerie

Rallye Dakar 2025 1. etapa: Loprais druhý, Macík třetí, skvělý Prokop

Michal Štěpanovský
Partner obsahu

Vydařený úvod mají za sebou účastníci Rallye Dakar 2025. V kategorii kamionů dojel na druhém místě Aleš Loprais, třetí skončil Martin Macík. Výborně se předvedl Martin Prokop, který skončil čtvrtý pouhou sekundu za třetím. Do cíle etapy dorazilo všech devět českých motorkářů.

Kromě písku museli účastníci závodit na nejrůznějších površích a muset pravidelně upravovat svou rychlost, zvláště když se před nimi objevily kameny. Zhruba v polovině etapy museli být navigátoři pozorní, aby našli cestu ven z bludiště kolejí. Z celkových 500 kilometrů bylo 415 měřených.

Dost se bloudilo

První v cíli etapy byli tradičně motocykloví jezdci. Z českých závodníků byl nejrychlejší Martin Michek, který nějaký čas figuroval desátý, ale pak ho šestiminutová penalizace srazila na dvanáctou pozici. „Začátek byl opravdu drsný, nedarovali nám vůbec nic. Navigačně to byla šílenost, hodně se bloudilo. Nejvíce v polovině etapy v horách, kde bylo dost kamenitých cest, které nebyly vidět. Měl jsem problémy s tabletem, nešel mi moc dobře převíjet. Navíc mi ma displeji svítil rychlostní limit,” hodnotil etapu Michek.

Jeho parťák z týmu Orion - Moto Racing Group Milan Engel slova svého kolegy o náročnosti první etapy potvrzoval. „Jsem rád, že jsem v cíli. Na úvod to nebylo vůbec jednoduché, terén byl hodně podobný prologu. Dost se prášilo. Když se mi podařilo někoho dojet, tak jsem jel v prachu. Trať byla hodně rychlá a navigačně těžká, zrádná. Dával jsem si na to bacha, ale v té rychlosti se navigace špatně četla. Jsem rád, že jsem neudělal větší chybu,” uvedl Engel.

Příjemný pro Čechy je pohled do motocyklové klasifikace kategorie Orginal by Motul, kde startují jezdci, kteří nemohou využívat v průběhu soutěže pomoci mechanika. Na třetím místě je v tomto hodnocení David Pabiška, o jednu příčku za ním figuruje Jaromír Romančík.

Skvělá práce navigátora

Až z osmadvacátého místa vyrážel  do úvodní etapy v kategorii automobilů Martin Prokop. V průběhu etapy se dokázal dostat přes řadu soupeřů a v závěru etapy odvedl skvělou práci jeho navigátor Viktor Chytka. „Začátek byl vlažnější, trápili jsme, protože podklad byl hodně načechraný. Naše auto nemělo přilnavost a nemohl jsem přidat plný plyn. Užili jsme si hodně prachu. Ale ukázalo se, že klíčová byla navigace Posledních sto kilometrů bylo navigačně neskutečně těžkých, nám se navíc rozbily navigační přístroje. Viktor ale odvedl skvělou práci a předjeli jsme tam dost aut,“ uvedl Prokop. 

Posledních osmdesát kilometrů jel v prachu za jedním ze soupeřů, který je nepustil před sebe. Až šest kilometrů před cílem ho český jezdec předjel. „Nechali jsme tam nějaký čas, ale Dakar je teprve na začátku,” uvedl Prokop, který nyl rychlejší než hvězdy jako Sébastien Loeb, Carlos Sainz, Mattias Ekström nebo Nasser Al-Attiyah.

Video placeholder
Ales Loprais na Rallye Dakar 2024 • Instaforex Loprais Praga Team

Loprais byl neviditelný 

Přehled o průběžném pořadí v kategorii kamionů v etapě komplikovala situace Aleše Lopraise. Na vině však nebyl český jezdec, ale přístroje v jeho voze, které nedávaly patřičný signál, a tak kamion s číslem 601 nebyl veden na průjezdních kontrolách. Situace v cíli byla situace mnohem radostnější, protože Loprais byl klasifikován na druhém místě, sto sekund za vítězným Mitchelem van den Brinkem.

Obhájce prvenství v kategorii kamionů Martin Macík sice v jednom úseku krátce vedl, ale většinou se pohyboval na třetím místě, na kterém dokončil etapu. „Byla to fakt drsná dakarská etapa a třetí místo rozhodně bereme. V jednom údolí jsme nechali několik minut. Proti nám se vyřítilo asi deset aut a všude plno prachu. Nebylo absolutně nic vidět, ale našli jsme si svoji cestu. Jeden drsný okamžik přišel v trialovém terénu, kdy auto sklouzlo a dopadlo na obrovský kámen. Trochu se nám ohnula spojovačka, se kterou jsme odjeli zbývajících sto kilometrů,” zhodnotil situaci Macík.

Účastníky soutěže nyní čeká dvoudenní etapa s označením Chrono48, kdy budou posádky nocovat bez mechaniků v provizorních bivacích. Bude to také v tomto ročníku poprvé, kdy pojedou motorkáři a automobilové posádky (včetně kamionů) absolvovat odlišnou trasu. Motocykloví jezdci nebudou muset sledovat zpětná zrcátka, zda se je nechystá někdo předjet. Naopak navigátoři nebudou moci sledovat stopy, ale převezmou ještě důležitější roli a budou moci nechat promluvit své navigační schopnosti. Všechny kategorie čeká v průběhu obou dnů porce jednoho tisíce kilometrů.

Výsledky Rallye Dakar 2025, 1.etapa

Motocykly: 1. Sanders (Aus./KTM) 4:41:27; 2. Brabec (USA/Honda) +2:04; 3. Branch (Botswana/Hero) +2:26; ... 10. Michek (ČR/KTM) +24:07; 18. Engel (ČR/KTM) +34:30; 22. Drdaj (ČR/KTM) +40:09; 39. Pabiška (ČR/KTM) +1:02:17; 40. Brabec +1:02:46; 46. Romančík (ČR/KTM) +1:06:36; 55. Peschel (ČR/Husqvarna) +1:21:29; 63. Brož (ČR/KTM) +1:43:38; 70. Prokeš (ČR/KTM) +1:55:31.

Automobily: 1. Chicherit (Fr./Mini JCW Rally) 4:35:53; 2. Quintero (USA/Toyota Hilux IMT Evo) +50; 3. Variawa (JAR/Toyota Hilux IMT Evo) +1:03; 4. Prokop (ČR/Ford Raptor) +1:04; ... 38. Trněný (ČR/Ford 150) +48:13.

Kamiony: 1. Van den Brink (Niz./Iveco) 5:11:09; 2. Loprais (ČR/Iveco) +1:40; 3. Macík (ČR/MM Technology) +2:29; 4. Šoltys (ČR/Tatra) +8:18; ... 13. Vrátný (ČR/Tatra) +1:04:27.

Výsledky jsou neoficiální.

Průběžné výsledky Rallye Dakar 2025

Motocykly: 1. Sanders 4:58:18; 2. Brabec +2:22; 3. Branch +2:38; ... 10. Michek +25:08; 19. Engel +37:42; 22. Drdaj +42:05; 39. Brabec +1:06:05; 40. Pabiška +11:06:22; 45. Romančík +1:09:57; 64. Peschel +1:24:45; 63. Brož +1:49:15; 72. Prokeš +2:00:21.

Automobily: 1. Chicherit 4:35:53; 2. Quintero +50; 3. Variawa +1:03; 4. Prokop +1:04; ... 8. Trněný +48:13.

Kamiony: 1. Van den Brink 5:11:09; 2. Loprais +1:40; 3. Macík +2:29; 4. Šoltys +8:18; ...  13. Vrátný +1:04:27.

Výsledky jsou neoficiální.