Prodeje elektrických aut na největším evropském trhu po loňském konci dotací míří strmě dolů. Výjimkou nejsou ani čísla za červenec.
Když 17. prosince loňského roku náhle skončily dotace na pořízení elektromobilu (německá vláda si je nadále nemohla finančně dovolit), vyvolalo to mezi automobilkami paniku. Prvních několik měsíců letošního roku sice dobíhaly registrace elektrických aut objednaných ještě za výhodnějších podmínek, postupem času ovšem trh ukazuje skutečný zájem o tyto vozy, který není živen z eráru. Pojďme ovšem ale ještě na celková čísla.
V červenci bylo v Německu zaregistrováno 238.263 nových aut, což je meziročně o 2,1 procent méně. Trh jako takový ovšem za prvních sedm měsíců ve srovnání se stejným obdobím loni vyrostl o 4,3 %. A to navzdory doslova šílenému propadu registrací zmíněných lokálně bezemisních aut.
Celková čísla ani nejsou tolik důležitá. Mnohem zajímavější je procentuální pokles, který v červenci meziročně dosáhl 36,8 %. Od začátku roku 2024 pak elektromobily zaznamenaly pád o 20,1 procent na 214.887 aut. Jejich tržní podíl v červenci meziročně klesl z 20 procent na 12,9.
Naopak plug-inům se v sedmém měsíci dařilo, připsaly si 3,2 %, přičemž celkově se za letošek zatím mohou pochlubit přírůstkem 11,7 %. Rostly také diesely (+1,4 %) a benziny, kterých bylo zaregistrováno o 0,1 % více než loni v červenci.
Za pádem stojí mimo jiné i velmi slabá poptávka ze strany soukromých zákazníků. Ti buď o elektromobily nestojí vůbec, nebo čekají na levnější modely, které se konečně pomalu začínají dostávat na trh (třeba Citroën ë-C3, který v Česku vyjde minimálně na 630.000 Kč). Dacia Spring se svým velmi kompromisním charakterem totiž není plnohodnotnou alternativou ke spalovacím modelům.