Renault Clio se bude vyrábět ve Francii i Turecku
Zhruba 70 % produkce nové generace Renaultu Clio by měla zajistit továrna v turecké Burse, kde Francouzi dnes vyrábí kombi Clio Grandtour, sedan Fluence a levné verze hatchbacku Mégane. Zbývajících 30 % připadne na výrobní závod Flins ve Francii, zatímco celkově ve Francii vzniká 42 % všech vyrobených Renaultů.
Číselné údaje nejsou oficiální, automobilka sama je tají, jedná se o odhad odborů. Jejich obavy ale mají reálný základ. V únoru totiž výkonný ředitel Renaultu Carlos Tavares prohlásil, že Clio vyrobené ve Francii stojí automobilku 1300 euro víc, než to z Turecka. Dokonce hrozilo, že by se ve Flins už vyráběly jen dotované elektromobily Zoe.
Teď ale naopak oficiální představitelé mlží, protože stahování výroby klíčového modelu z drahé Francie je politicky citlivé téma. Ali Kassai, v Renaultu zodpovědný za program malých modelů, serveru Automotive News sdělil, že Bursa bude vyrábět hlavně pro Rusko, východní Evropu a státy ve Středomoří. Připustil i export do západoevropských zemí, které by ale měly dostávat auta primárně z francouzské továrny.
Celková roční produkce by měla podle plánů dosáhnout 350 a 400 tisíc kusů. To představuje na čtyřmilionovém evropském trhu s malými auty podíl necelých 10 %. Renault vidí své možnosti realisticky a na zopakování rekordních 650 tisíc kusů z roku 2006 si teď nevěří. Zároveň spoří na všech frontách – kromě zlevnění výroby šetří i na vývoji, příprava nového Clia byla o polovinu levnější než u předchozí generace.
Mimochodem, výroba jednoho modelu na více místech najednou není pro francouzské automobilky nic neobvyklého. Konkurenční Peugeot 208 vzniká současně ve francouzském Poissy a slovenské Trnavě, minulá generace Renaultu Clio se dokonce vyráběla současně ve Francii, Španělsku (hatchbacky) a Turecku (kombi).