Renault Clio Sport V6 – více výkonu a dynamiky
Na první model Clia V6, který byl během 20 měsíců vyroben v počtu 1630 kusů nyní navazuje vylepšená druhá generace, která vychází ze současného sériového Clia. Změny se dotkly prakticky všech částí vozu a posunuly jeho výkony blíže jeho dramatickému vzhledu. Vzhled je to první, co na novém Cliu V6 zaujme a tak si jeho změny přibližme nejdříve.
Největší vzhledovou změnou je bezesporu nová příď vycházející z poslední generace Clia, které si mimo jiné udržuje druhé místo v prodejích v segmentu malých vozů v Evropě. Nové světlomety sice tvarově vycházejí z běžného Clia, ale jsou nově navrženy a disponují xenonovou technologií. Zcela nový tvar má také nárazník se spoilerem, přední kapota a mohutně rozšířené blatníky. Ty musely proti staršímu modelu povyrůst do šířky, neboť rozchod přední nápravy přibral o 33 mm. Změny se projevily i při pohledu z boku. Na první pohled jsou patrná nová 18palcová kola a již méně viditelný, ale o to významnější je posun zadní nápravy o 15 mm vzad a přední o 8 mm vpřed. Naopak zachována zůstala tvarová linie boku s výraznou hranou spojující horní část předního a zadního rozšířeného blatníku a také mohutný lapač vzduchu pro motor před zadními koly. Ten bude mít u všech tří základních barevných variant - titanově šedé, tmavě modré a červené Mars, barvu pouze titanově šedou. Záď Clia V6 neprošla tak výraznou změnou jako příď, ale i zde je patrná inovace. Dominantní zůstává široký nárazník s difuzorem a dvěmi kruhovými koncovkami výfuku, změnou však prošly zadní svítilny. Ty sice zachovávají tvar, ale využívají dnes moderní „diamantový“ design. Zvětšen byl také zadní spoiler, který prodlužuje linii střechy a zlepšuje trakci zadní nápravy.
Zatímco změny vzhledu jsou jasně patrné, mnohem významnější jsou úpravy pod povrchem karosérie, které vidět nejsou. Velkými změnami prošel jak podvozek, tak i motor. Nejdříve se zaměříme na podvozek. Již zmíněné prodloužení rozvoru o 23 mm má vliv na zlepšení směrové stability ve vysokých rychlostech a zvětšení rozchodu přední nápravy o 33 mm se zase projevuje na jistějším chování v zatáčkách. K těmto základním změnám je nutno připočíst zcela přepracovanou kinematiku zadní nápravy a její nový pomocný rám. Změněna byla poloha kotevních míst, která jsou nyní tužší. Zadní náprava dostala tužší pružiny, aby byla podpořena její přirozená schopnost potlačovat naklánění karosérie v zatáčkách. Omezila se také její citlivost na změny zatížení při akceleraci či brždění. Přední náprava, mimo rozšíření rozchodu, dostala příčný zkrutný stabilizátor se zvětšeným průměrem a pro lepší stabilitu v přímém směru byl zvětšen záklon rejdového čepu na 6 stupňů. Stejně jako vzadu jsou použity tvrdší pružiny. Na kolech z lehkých slitin o rozměrech 7Jx18 vpředu a 8,5Jx18 vzadu jsou zcela nové pneumatiky Michelin Pilot Sport rozměrů 205/40 R18, resp. 245/40 R18. Vývoj těchto pneumatik probíhal v těsné spolupráci Renaultu s Michelinem a jejich konstrukce přímo vychází z poznatků získaných v F1. Pneumatiky mají nejen nesymetrický vzorek, ale také rozdílné složení směsi na vnitřní a vnější straně. To má zajistit bezproblémové vlastnosti jak na suchu, tak i na mokru.
Motor zůstal po objemové stránce zachován na třech litrech, ale prošel posilovací kůrou. Hlavní zásahy se soustředily na hlavy válců a sací trakt, který je kompletně nový. Zvětšena byla komora sání z původních 6,1 na 11,5 litru, nové je těleso škrtící klapky s průměrem zvětšeným o 40 procent. Jednotlivá potrubí k válcům jsou kratší a akusticky naladěna pro optimální práci ve vysokých otáčkách. Hlavy válců mají obrobené sací kanály, ventilová sedla a ventily byly nově tvarovány pro lepší průtok směsi. Nové vačkové hřídele s novými ventilovými pružinami umožňují rychlejší otevírání a větší zdvih ventilů, navíc je použito variabilní časování sacích ventilů. Vstřikovací trysky mají o 50 procent větší průtok a pracují s vyšším tlakem. Vše je koordinováno výkonnější a rychlejší řídící elektronikou. Technici si pohráli také s výfukovým potrubím, které má odstupňován zvukový projev i funkci. Do 4500 ot/min decentně pulzuje a podporuje průběh točivého momentu, poté do 6000 ot/min nabírá na síle až v nejvyšších otáčkách naplno řve a nízkým protitlakem napomáhá vysokému výkonu. Těmto projevům nijak nebrání dva sportovní katalyzátory s nízkým průtočným odporem, které umožňují plnit normu Euro 4. Všechny tyto změny společně přinesly vzrůst výkonu na 187 kW (255 k) při 7150 ot/min (původně 166 kW při 6000 ot/min), točivý moment zůstal na hodnotě 300 Nm při 4650 ot/min. Maximální otáčky jsou 7200 ot/min. Nové charakteristice motoru byla uzpůsobena také šestistupňová převodovka. Jednotlivé převody jsou nyní těsněji odstupňované, první tři byly poněkud prodlouženy, a celkový převod nápravy byl pro lepší akceleraci odlehčen o 10 procent. Také řadící mechanismus prodělal úpravu jejímž výsledkem jsou zřetelnější dorazy v krajních polohách a o 20 procent kratší řadící dráhy.
Změnami prošel také interiér. Jelikož vychází z poslední generace Clia, tak s ním sdílí přístrojovou desku a výplně dveří. Tím společné rysy končí. Sedadla jsou sportovní s vysokými boky pro zachycení posádky v zatáčkách a jsou opatřena logem Renault Sport. Volant má kůží obšitý věnec, pedály a hlavice řadicí páky jsou hliníkové a prahy jsou také opatřeny logem Renault Sport. Výrazným prvkem interiéru jsou plochy v barvě karosérie, které najdeme na spodním rameni volantu, na liště před spolujezdcem a mohutném tunelu pod řadící pákou. Z bezpečnostních prvků převzalo Clio V6 ze svého obyčejnějšího bratříčka prakticky vše – ABS, přední i boční airbagy, bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu. Také komfortní prvky jsou hojně zastoupeny, ve výbavě nechybí dešťový senzor, senzor intenzity světla, elektronická klimatizace, nové audio se čtyřmi reproduktory a měničem na 6 CD.
Práce na motoru a převodovce se podepsaly na zlepšené dynamice, která nyní více odpovídá exkluzivitě modelu a jeho dravému vzhledu. Také jej výrazněji vzdálila podstatně levnějšímu Cliu Sport 2,0, které bylo dynamickými vlastnostmi staršímu modelu nebezpečně blízko. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá Clio V6 za 5,8 sekundy, což je o 0,6 sekundy lepší než u předchozího modelu. Také nejvyšší rychlost povyrostla na 245 km/h. Hodnoty jsou to již dostatečně zajímavé, aby dokázaly opodstatnit poměrně vysokou cenu 39.700 Euro (necelých 1,3 mil Kč) stanovenou pro francouzský trh.
Technické údaje | |
Motor | V6 |
Druh | zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 2946 |
Válce/ventily na válec | 6/4 |
Max. výkon (kW/k/ot) | 187/255/7150 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 300/4650 |
Jízdní výkony | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 245 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 5,8 |
Spotřeba (93/116 EU) | |
Město (l/100 km) | 15,5 |
Mimo město (l/100 km) | 9,8 |
Kombinovaná (l/100 km) | 11,9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3841 |
Šířka (mm) | 1830 |
Výška (mm) | 1356 |
Rozvor (mm) | 2532 |
Rozchod vpředu (mm) | 1518 |
Rozchod vzadu (mm) | 1476 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1400 |
Objem nádrže (l) | 61 |
Rozměr pneu vpředu | 205/40 R18 |
Rozměr pneu vzadu | 245/40 R18 |