Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Spider: Jak může vypadat nástupce ultimativního sporťáku z 90. let?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Nezávislí designéři se povětšinou zamýšlejí nad tím, jak by mohli vypadat moderní následníci jejich oblíbených modelů. Co třeba takový Renault Spider?

Francouzský Renault má u nás mnoho odpůrců. Jenže není možné zapomenout na to, že divize Sport umí velmi dobré hot-hatche, možná jedny z nejlepších na trhu. Tady jasně mistr svého řemesla ukazuje mnohé konkurenci, jak se takové auto dělá - v malém i kompaktním balení.

V minulosti potěšil mnoho fanoušků, protože nabídl opravdu ultimativní nářadí pro běžný provoz. Vzpomenete si třeba na Sport Spider se zážehovým atmosférickým dvoulitrem uprostřed, který vážil ani ne tunu a vyráběl se ve druhé polovině 90. let v Dieppe místo alpin?

Jezdil se s ním třeba značkový pohár, ale měl silniční homologaci a původní verze postrádala čelní sklo. Nejen to, také žádné auto nemělo ani posilovač řízení, elektronické asistenty, rádio a střechu. Ta se dodávala jen na přání. Pro tyhle zbytečnosti nebylo v opravdovém sporťáku prostě a jednoduše místo. Zkrátka takový lotus s kosočtvercem, posádce se doporučovalo jezdit v přilbách.. I když jich v letech 1996-1999 nevznikly ani dva tisíce a u nás se prodaly nové jen dva, leckomu v současné nabídce francouzského výrobce chybí.

A vzhledem k tomu, že už zase obnovil Alpine, asi chybět bude. Jenže designér Monholo Oumar z francouzského Amiens se nad návratem Spideru do sportovní arény zamyslel. Svůj virtuální s kódem Z32SR představil už loni v listopadu v kombinaci modré a žluté s tmavou zádí. Nejspíše se inspiroval provedením monopostů stáje F1 v době, kdy zde sbírala své největší úspěchy.

Nyní prezentuje počítačovou studii znovu, v atraktivní žluté a kombinuje ji s černou. Není divu, odpovídá aktuální paletě týmu v královně motoristického sportu. Oumar se evidentně inspiroval v obou případech studiemi novodobé Alpine, které vyvrcholily v reinkarnaci kupé A110, dále také závoďákem RS 01. Hlavně na přídi. Stejně jako originál, i moderna postrádá střechu, čelní sklo, pojme pouze dva pasažéry je situována hlavně na závodní tratě. Světla má současná diodová, v jinak minimalistickém kokpitu nesmějí chybět velké obrazovky. Záď pak dostala obří křídlo a neméně masivní difuzor, pořádná a funkční aerodynamika přijde na okruhu vhod.

Jistě, jsou to jen vize, funkční prototypy neexistují. Ale nezapomínejme na to, že Renault Sport know-how k vytvoření následníka Sport Spideru má dost. A spustit zákaznický program včetně závodní série by nebyl až zas takový problém. Takové věci sice dnes zůstávají výsadou malých výrobců a nikoli těch, kteří chrlí auta v milionových sériích, ale nakonec proč ne?

Foto:: Monholo Oumar/Behance.net

Aleš Dragoun
Diskuze (0)