Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault spojí v Goodwoodu minulost s budoucností

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Francouzská automobilka na letošním Festivalu rychlosti předvede celou řadu konceptů a v akci budou k vidění její historické i současné závodní vozy.

Renault se chce na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu, pořádaném během posledního červnového víkendu, prezentovat jako kreativní a nadšený výrobce automobilů. V souvislosti se svou expozicí francouzská automobilka připomíná, že se této akce oficiálně účastnila v letech 2001 až 2006 a vrátila se na ní po pětileté odmlce v roce 2012.

Podobně jako ostatní velcí vystavovatelé i Renault rozdělí svou expozici na statické exponáty a stroje, které se předvedou v akci. Mezi nimi budou bezpochyby největší pozornost přitahovat vozy, které se postaví na start tradičního závodu do vrchu. Ty navíc nabídnou zajímavý průřez sportovní historií Renaultu.

Prvním z nich bude Renault Typ K z roku 1902, který přinesl své značce první vítězství v náročném mezinárodním závodě z Paříže do Vídně. Na start tohoto podniku nastoupila trojice vozů Renault, poháněných čtyřválcovými motory o objemu 3,14 l a výkonu 17,7 kW (24 k) při 1100 min-1. Vedle konkurenčních automobilů se jednalo o malé automobily, jejichž velkou výhodou se stala hmotnost pouhých 600 kg. Díky ní Marcel Renault zdolal kopcovitou trať dlouhou téměř 1300 km jako první. Jeho průměrná rychlost byla 62,4 km/h.

Jedním z nejzajímavějších zástupců Renaultu v Goodwoodu bude bezpochyby 40CV Typ NM z roku 1926, který je konečnou evolucí rekordních vozů své značky z poloviny dvacátých let. Modré kupé s extrémně dlouhou kapotou a odkrytými koly je poháněno šestiválcovým motorem, který z objemu 9,1 l poskytuje výkon 75 kW (102 k) při 2600 min-1. Během rekordních pokusů se o tento vůz staral sehraný čtrnáctičlenný tým, který vynikal mimo jiné i rychlostí doplňovaní paliva. Původní otevřené 40CV vytvořilo rychlostní rekordy na jednu, tři, šest a později i 24 hodin, dále na 500 km, 500 mil a na 1500 až 3000 km. Modrý NM mířící do Goodwoodu stanovil v roce 1926 mimo jiné rekordní průměr 175 km/h na 24 hodin.

Z poloviny třicátých let dorazí do Goodwoodu Renault Nervasport s řadovým osmiválcem o objemu 5,44 l a výkonu 80,9 kW (110 k). Tento automobil bude zastupovat model, který slavil úspěchy na závodních tratích i dálkových soutěžích. V roce 1935 zvítězil Renault Nervasport v rallye Monte Carlo, ve 4500 km dlouhém závodě Lutych-Řím-Lutych a skončil druhý za Bugatti v rallye Maroko.

Jméno Alpine, jehož slávu se nyní Renault snaží oživit, připomene rovnou trojice vozů. Prvním z nich bude Alpine M65 z roku 1965. Toto elegantní malé kupé o hmotnosti pouhých 669 kg pohání čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 121 kW (165 k), který mu umožňuje dosáhnout rychlosti přes 257 km/h. V Le Mans v letech 1965 a 1966 sice tato Alpine neuspěla, ale zato zvítězila ve své třídě a dojela celkově sedmá v závodech 12 hodin Remeše a byla první i při 500 km Nürburgringu o rok později.

Vedle vytrvalostních závodů excelovaly vozy Alpine i v rallye a tuto slavnou éru nepřipomene její největší hvězda model A110, ale jeho nástupce A310 v provedení pro skupinu B, který z roce 1977 vybojoval prvenství ve francouzském šampionátu rallye proti daleko silnější konkurenci.

Druhou připomínkou 24 hodin Le Mans se značkou Renault se stane Alpine A442B, s nimž zde Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud zvítězili v roce 1978. Elegantní žluto-bílo-černý prototyp s otevřeným prostorem jezdce a pro svou dobu typickým komínem sání nad motorem je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Renault-Gordini, schopným vyvinout výkon přes 370 kW (502 k).

Pro sezónu 1983 ve Formuli 1 si Renault připravil monopost RE40, který byl jeho prvním formulovým vozem, v jehož nosné konstrukci bylo využito karbonu. Pohonnou jednotkou RE40 je přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 1,5 litru s výkonem okolo 647 kW (880 k). V roce 1983 je sedlal Eddie Cheever a Alain Prost, který s ním zvítězil ve čtyřech ze čtrnácti podniků, do nichž byl RE40 nasazen.

Vedle Formule 1 se Renault v první polovině osmdesátých let věnoval rovněž rallye, kde slavil úspěchy dodnes populární R5 Maxi Turbo. Ostrý hatchback s přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu přes 257 kW (350 k) v závodní verzi Maxi Turbo byl přímou odpovědí na Lancii Stratos a stejně jako ona byl postaven přímo pro tratě světových soutěží, kde jej nejvíce proslavil Jean Ragnotti a jeho spolujezdec Jean-Marc Andrié.

Skokem přímo do současnosti v rámci vozů značky Renault, startujících na Festivalu rychlosti v závodu do vrchu, se stane Mégane RS 275 Trophy-R, pyšnícího se rekordním časem z Nürburgringu.

Vedle závodních vozů, připomínajících slavnou minulost, představí Renault návštěvníkům Goodwoodu i své pohledy do budoucnosti v podobě několika konceptů. K vidění zde bude DeZir, Captur Concept, R-Space, Frendzy a Twin'Run.

Ze sériových modelů má být největší pozornost věnována nejčerstvějším novinkám v podobě modelů Twingo, Clio a Captur. Francouzská automobilka nezapomene ani na své aktivity v oblasti elektromobilů a přiveze na Festival rychlosti model Zoe a také elektrický monopost Spark-Renault Formula E SRT-01E, disponující výkonem 200 kW (272 k) a připravený pro světový šampionát těchto strojů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - moreczech
27. 6. 2014 16:06
Šolich totok !
UNE FOIS RENAULT, RENAULT TOUJOURS !!!