TEST Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC – Konečně s důstojným dieselem
Talisman je s námi čtyři roky a Renault už dokonale překopal jeho nabídku motorizací. Stihl to dokonce ještě před klasickým faceliftem.
Design, interiér
Zatímco v době uvedení do prodeje byly k dispozici dvě verze zážehové přeplňované šestnáctistovky, 1,5litrový turbodiesel a dvě varianty vznětové jedna šestky, nyní v ceníku najdete úplně jiné pohonné jednotky.
Všechny mají i nadále čtyři válce a zůstávají přeplňované, ale změnily se objemy i výkony. Benzinový základ představuje třináctistovka o výkonu 117 kW, vedle ní najdeme jedna osmičku o výkonu 165 kW. Naftu spalují turbodiesely o objemech 1,7 litru (110 kW) a 2,0 litru – dvoulitry jsou přitom k mání ve dvou provedeních, slabší nabízí 118 kW, silnější pak 147 kW. A právě na tu výkonnější s obchodním označením Blue dCi 200 se dnes podíváme.
Možná i vás překvapilo, že v případě dieselů Renault sáhl ke stoprocentnímu upsizingu, což je neobvyklé. Důvod jistě uhádnete sami. Ano, jde o emise, respektive nové emisní normy. Změnila se také metodika měření spotřeby. A francouzské automobilce vyšlo, že s novými a většími motory na tom bude lépe, protože jsou pro novou metodiku výhodnější.
Pro hračičky
Protože je Renault Talisman na světě už nějaký ten pátek, je obtížné napsat něco objevného o jeho vzhledu. Svůj názor jste si už jistě utvořili sami. Mně se líbil v době uvedení a líbí se mi i teď – jak sedan, tak testovaný kombík.
Design s hokejkovými LED diodami denního svícení a roztaženými zadními světly už se možná za ty roky trochu okoukal, ale v mých očích tohle auto pořád vypadá elegantně, důstojně i reprezentativně. Ale třeba novější Peugeot 508 podle mě vypadá lépe a zajímavěji. Mimochodem, všimli jste si, že Peugeot používá podobný designový prvek s vertikálním LED diodami? Jsem zvědav, co s talismanem udělá chystaný facelift.
Omladit a osvěžit však potřebuje interiér. Ne že by byl špatný, ale působí už trochu mdle a zvlášť některé jeho části rychle zastaraly – třeba digitální přístrojový panel by si zasloužil modernější zpracování s lepší grafikou. Péči by Renault mohl věnovat také středovému panelu, hlavně by bylo fajn, kdyby nějakým způsobem oživil nudný plast okolo obrazovky infotainmentu. A celkově by mohl udělat něco s materiály.
Opět – ne že by to byla nějaká hrůza, ale když si srovnáte zpracování a materiály v talismanu se zmíněným Peugeotem 508, mladší konkurent udělá mnohem lepší dojem. Vypadá výrazně hodnotněji.
Až na tyhle „drobnosti“ je ale interiér docela příjemný. Prostoru je všude dost, vpředu i vzadu. Sedadla, v testované výbavě Intens manuálně nastavitelná v šesti směrech a čalouněná kombinací látky a koženky, jsou jednoduše parádní, slušně využitelný je i zavazadelník.
Základní objem činí 572 litrů (včetně prostoru pod podlahou, nad vyjímatelným dnem je to 492 litrů), po sklopení zadních opěradel nabízí až 1681 litrů. Chytrým detailem v kufru je přepážka, která velký prostor dokáže zmenšit. Hodí se, když vezete menší náklad, třeba nákup, aby se vám nerozkutálel po celé ploše.
Na ovládání, které kombinuje dotykový displej – součástí provedení Intens je standardně větší varianta s úhlopříčkou 8,7 palců a posazením na výšku – a klasické ovladače se také snadno zvyká.
Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC
Renault navíc přidává několik dobrých nápadů, které sice nenabízí jen on, ale ve všech autech je rozhodně také nenajdete. V systému R-Link 2 si můžete vytvořit vlastní řidičský profil, jehož součástí je hromada nastavení – od hlasitosti blinkrů, přes nastavení sedadel či klimatizace až po přednastavení preferovaného jízdního režimu. Po přihlášení se k profilu pak auto vše připraví právě podle uloženého „setupu“. Standardně talisman po nastartování nahodí jízdní režim Neutral.
A mimochodem, zatímco v jiných vozech běžně volba jízdního módu změní například charakteristiku řízení nebo odezvu motoru, u Renaultu systém Multi-Sense umí pracovat také třeba s masážní funkcí sedadel a ambientním osvětlením.
Takže například po výběru komfortního jízdního režimu se, pokud to tak chcete a máte nastaveno, automaticky může spustit masáž zad (masážní funkce, využívající elektricky nastavitelnou bederní opěrku, je také standardní součástí výbavy Intens) a interiér se rozzáří uklidňujícími barvami. A ani to není všechno. V nastavení lze u masáže měnit styl a intenzitu masáže, ambientní osvětlení zase dává možnost vybírat z několika barev a jeho intenzity.
Řidič kromě toho může měnit také vzhled prostředí palubního systému, stejně jako podobu digitálního přístrojového štítu. Je toho zkrátka strašně moc, s čím si můžete hrát.
Motor, jízdní vlastnosti
Není dvoulitr jako dvoulitr
Dvoulitrový turbodiesel samozřejmě není u Renaultu novinkou, takový motor měla například třetí generace laguny. Jenže i když by se z interního označení M9R pro jednotku v talismanu mohlo zdát, že dvoulitr vychází právě ze zmíněného staršího agregátu, není to tak. Talisman dostal motor jiný.
Jeho základem je turbodiesel 2.3 dCi, známý z užitkových renaultů. Obě jednotky sdílejí vrtání 85 mm. Zdvih u novinky je pak 88 mm. Objem činí 1.997 cm3 (u 2.0 dCi to bylo 1.995 cm3).
Nový dvoulitr je v obou výkonových variantách přeplňován jedním, vodou chlazeným turbodmychadlem, které má snímač otáček pro co nejpřesnější regulaci. Oproti staršímu dvoulitru se nový motor s přídomkem Blue dCi liší novou a kompaktnější hlavou. V ní jsou dvojice ventilů uspořádány podélně, a ne příčně. Přední vačka je tedy sací a zadní výfuková, zatímco u starého dvoulitru každá z vaček ovládala sací a výfukové ventily, což do budoucna umožňuje potenciální zástavbu přesuvníku pro variabilní časování ventilů. Na mechanice ventilů je pak mimochodem užit syntetický diamant, stejně jako na pístním čepu, pro snížení tření.
Liší se též systém vstřikování, jelikož novinka využívá techniku od Bosche pracující s tlakem až 2500 barů. Common rail rampa je umístěna uvnitř hlavy, pod krytem, což má snížit hlučnost motoru. K tomu by měl přispět i litinový blok motoru, který má lepší akustické vlastnosti a účinnější tlumení rezonancí.
Dnes už samozřejmostí je vstřikování kapaliny AdBlue. Systém selektivní katalytické redukce je navíc umístěn blíže k motoru pro zajištění jeho vyšší účinnosti.
Tolik teorie, jaká je moje zkušenost? Jen připomínám, bavíme se o výkonnější variantě s výkonem 200 koní (147 kW).
Jednoduše řečeno, talisman konečně dostal vznětový motor, jaký si zaslouží. Jasně, šestiválec to není, ale časy V6 v neprémiové střední třídě (vznětovou šestku měla třeba i poslední laguna) jsou dávno pryč.
Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC
Blue dCi 200 potěší hlavně poměrně lineárním zátahem a silným středním pásmem. Maximum točivého momentu 400 N.m je ostatně k dispozici od 1.750 do 3.500 ot./min. Výkon 147 kW vrcholí také v 3.500 ot/min. Je to tedy takový klasický turbodiesel, který ze sebe to nejlepší vydává uprostřed otáčkového spektra.
Přesto jsem byl připravený na trochu živější projev. Dynamika není vůbec špatná, ale od 200koňového dieselu jsem očekával o maličko víc elánu a pružnosti. Ve srovnání s předchozí jedna šestkou jde však bez pochyby o jednoznačný posun vpřed. Nejen co se dynamiky týče, ale i celkového projevu a hlavně odezvy na plyn.
Nový dvoulitr je k dispozici výhradně s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která řadí rychle, hladce i logicky a s motorem pracuje přesně v duchu doby. Snaží se tedy držet co nejnižší otáčky, na což se turbodiesel zdá být dobře připraven, takže se netrápí, sbírá se docela ochotně a ani při tom neprodukuje nepříjemné hluky či vibrace. A pro ilustraci, při dálniční stotřicítce motor točí necelých 2.300 otáček, při 90 km/h jen 1.600 otáček.
Příjemnější, výkonnější a větší motor přitom nemá výrazný dopad na spotřebu. Pamatuji si, že s 1,6litrovým dieselem jsem jezdil za 6 až 7 litrů na sto. Průměr v talismanu po týdenním testu činil, světě div se, 6,5 l/100 km.
Větší apetit má kombík jen ve městě, kde mi palubní počítač ukazoval rovných 9 l/100 km.
Spotřeba je tedy velice rozumná. Jen škoda, že talisman vybavený systémem 4Control má jen 47litrovou nádrž, což je u auta primárně laděného pro dlouhé cesty málo.
Stabilita versus agilita
Právě systémem 4Control byl testovaný exemplář vybavený. Jistě víte, že pod tímto označením se skrývá aktivní natáčení všech kol – tedy i těch zadních. Jde o funkci, kterou už najdeme u mnoha renaultů.
Přiznávám, že zatímco třeba v případě méganu nejsem jejím velkým příznivcem, u talismanu mi dává smysl. U auta s dlouhým rozvorem náprav totiž nepůsobí tak nervózně až rušivě, tady opravdu jízdnímu projevu spíš pomáhá. V pomalých zatáčkách protisměrné natáčení zadních kol (funguje i při couvání) zlepšuje agilitu, v rychlostech nad 60 km/h se zadní kola natáčejí po směru těch předních a zvyšují tak stabilitu.
Jen je potřeba si zvyknout na rozdíl v chování. Zatímco ve vracečkách vám přijde, že zadní kola talisman do oblouku vyloženě tlačí a auto reaguje hbitě, v rychlejších pasážích tahle povolnost měnit rychle směr zmizí. Od šedesáti výš zkrátka talisman zatáčí méně ochotně.
Činnost systému 4Control přitom ovlivňuje zvolený jízdní režim. Ve sportovním se zadní kola natáčejí výrazněji než v komfortním. A to v obou směrech.
Ale abych byl upřímný, sportovní mód jsem si vyzkoušel jen z povinnosti. V absolutně nesportovním talismanu je totiž trochu zbytečný. Po jeho aktivaci sice zaznamenáte ztuhnutí elektronicky nastavitelných tlumičů, rychlejší odezvu motoru a převodovky a tužší řízení, ale k ničemu si vlastně nepomůžete. Řízení totiž i nadále postrádá jakoukoli zpětnou vazbu – přitom právě charakter řízení je pro „sportovní“ pocit z jízdy zásadní.
Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC
Nemůžu však říct, že by mi to v případě talismanu nějak vadilo. Od velkého francouzského auta podvědomě odtažité řízení očekávám a vyloženě se těším na pohupování karoserie. I proto automaticky sahám po komfortním režimu, pokud je k dispozici.
V případě talismanu se kolébání dostavuje. Neznamená to však, že by kombík zvládal nerovnosti stoprocentně. Na osmnáctipalcových kolech vůz sem tam drncá a na ostřejších nerovnostech se od podvozku ozve rána.
Závěr
Patří k nejlevnějším
S hodnocením je to tak docela těžké. Renault Talisman je vcelku pohledný kombík, který však mezi konkurencí v ničem zásadně nevyniká. Má slušný a prostorný interiér, jezdí docela příjemně a s novým vznětovým dvoulitrem umí být úsporný.
Agregát s označením Blue dCi 200, jehož užitkový původ by snad mohl být příslibem spolehlivosti, ve mně také zanechal dobrý dojem. Nic víc.
Pro talisman by však mohla hovořit pořizovací cena. Testovaná motorizace, která je k dispozici až od druhé výbavy Intens, totiž v kombíku startuje na 913.900 Kč. A to není špatné, protože pohled na nabídku konkurence v případě kombíků střední třídy s obdobně silným naftovým motorem ukáže, že francouzský vůz patří k těm nejlevnějším.
Nejlevnější verze modelu | 729.900 Kč (Renault Talisman Zen TCe 160 EDC GPF) |
Základ s testovaným motorem | 913.900 Kč (Renault Talisman Intens Blue dCi 200 EDC) |
Testovaný vůz bez příplatků | 913.900 Kč (Renault Talisman Intens Blue dCi 200 EDC) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.033.900 Kč (Renault Talisman Intens Blue dCi 200 EDC) |
Plusy
- Úsporný motor
- Prostorný interiér
- Zajímavá cena
Minusy
- Motor není k dispozici k základní verzi
- Horší materiály v interiéru