Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC – Konečně s důstojným dieselem

Stanislav Švarc
Diskuze (116)

Talisman je s námi čtyři roky a Renault už dokonale překopal jeho nabídku motorizací. Stihl to dokonce ještě před klasickým faceliftem.

Design, interiér


Zatímco v době uvedení do prodeje byly k dispozici dvě verze zážehové přeplňované šestnáctistovky, 1,5litrový turbodiesel a dvě varianty vznětové jedna šestky, nyní v ceníku najdete úplně jiné pohonné jednotky.

Všechny mají i nadále čtyři válce a zůstávají přeplňované, ale změnily se objemy i výkony. Benzinový základ představuje třináctistovka o výkonu 117 kW, vedle ní najdeme jedna osmičku o výkonu 165 kW. Naftu spalují turbodiesely o objemech 1,7 litru (110 kW) a 2,0 litru – dvoulitry jsou přitom k mání ve dvou provedeních, slabší nabízí 118 kW, silnější pak 147 kW. A právě na tu výkonnější s obchodním označením Blue dCi 200 se dnes podíváme.

Možná i vás překvapilo, že v případě dieselů Renault sáhl ke stoprocentnímu upsizingu, což je neobvyklé. Důvod jistě uhádnete sami. Ano, jde o emise, respektive nové emisní normy. Změnila se také metodika měření spotřeby. A francouzské automobilce vyšlo, že s novými a většími motory na tom bude lépe, protože jsou pro novou metodiku výhodnější.

Pro hračičky

Protože je Renault Talisman na světě už nějaký ten pátek, je obtížné napsat něco objevného o jeho vzhledu. Svůj názor jste si už jistě utvořili sami. Mně se líbil v době uvedení a líbí se mi i teď – jak sedan, tak testovaný kombík.

Design s hokejkovými LED diodami denního svícení a roztaženými zadními světly už se možná za ty roky trochu okoukal, ale v mých očích tohle auto pořád vypadá elegantně, důstojně i reprezentativně. Ale třeba novější Peugeot 508 podle mě vypadá lépe a zajímavěji. Mimochodem, všimli jste si, že Peugeot používá podobný designový prvek s vertikálním LED diodami? Jsem zvědav, co s talismanem udělá chystaný facelift.

Omladit a osvěžit však potřebuje interiér. Ne že by byl špatný, ale působí už trochu mdle a zvlášť některé jeho části rychle zastaraly – třeba digitální přístrojový panel by si zasloužil modernější zpracování s lepší grafikou. Péči by Renault mohl věnovat také středovému panelu, hlavně by bylo fajn, kdyby nějakým způsobem oživil nudný plast okolo obrazovky infotainmentu. A celkově by mohl udělat něco s materiály.

Opět – ne že by to byla nějaká hrůza, ale když si srovnáte zpracování a materiály v talismanu se zmíněným Peugeotem 508, mladší konkurent udělá mnohem lepší dojem. Vypadá výrazně hodnotněji.

Až na tyhle „drobnosti“ je ale interiér docela příjemný. Prostoru je všude dost, vpředu i vzadu. Sedadla, v testované výbavě Intens manuálně nastavitelná v šesti směrech a čalouněná kombinací látky a koženky, jsou jednoduše parádní, slušně využitelný je i zavazadelník.

Základní objem činí 572 litrů (včetně prostoru pod podlahou, nad vyjímatelným dnem je to 492 litrů), po sklopení zadních opěradel nabízí až 1681 litrů. Chytrým detailem v kufru je přepážka, která velký prostor dokáže zmenšit. Hodí se, když vezete menší náklad, třeba nákup, aby se vám nerozkutálel po celé ploše.

Na ovládání, které kombinuje dotykový displej – součástí provedení Intens je standardně větší varianta s úhlopříčkou 8,7 palců a posazením na výšku – a klasické ovladače se také snadno zvyká.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC

Renault navíc přidává několik dobrých nápadů, které sice nenabízí jen on, ale ve všech autech je rozhodně také nenajdete. V systému R-Link 2 si můžete vytvořit vlastní řidičský profil, jehož součástí je hromada nastavení – od hlasitosti blinkrů, přes nastavení sedadel či klimatizace až po přednastavení preferovaného jízdního režimu. Po přihlášení se k profilu pak auto vše připraví právě podle uloženého „setupu“. Standardně talisman po nastartování nahodí jízdní režim Neutral.

A mimochodem, zatímco v jiných vozech běžně volba jízdního módu změní například charakteristiku řízení nebo odezvu motoru, u Renaultu systém Multi-Sense umí pracovat také třeba s masážní funkcí sedadel a ambientním osvětlením.

Takže například po výběru komfortního jízdního režimu se, pokud to tak chcete a máte nastaveno, automaticky může spustit masáž zad (masážní funkce, využívající elektricky nastavitelnou bederní opěrku, je také standardní součástí výbavy Intens) a interiér se rozzáří uklidňujícími barvami. A ani to není všechno. V nastavení lze u masáže měnit styl a intenzitu masáže, ambientní osvětlení zase dává možnost vybírat z několika barev a jeho intenzity.

Řidič kromě toho může měnit také vzhled prostředí palubního systému, stejně jako podobu digitálního přístrojového štítu. Je toho zkrátka strašně moc, s čím si můžete hrát.

Motor, jízdní vlastnosti


Není dvoulitr jako dvoulitr

Dvoulitrový turbodiesel samozřejmě není u Renaultu novinkou, takový motor měla například třetí generace laguny. Jenže i když by se z interního označení M9R pro jednotku v talismanu mohlo zdát, že dvoulitr vychází právě ze zmíněného staršího agregátu, není to tak. Talisman dostal motor jiný.

Jeho základem je turbodiesel 2.3 dCi, známý z užitkových renaultů. Obě jednotky sdílejí vrtání 85 mm. Zdvih u novinky je pak 88 mm. Objem činí 1.997 cm3 (u 2.0 dCi to bylo 1.995 cm3).

Nový dvoulitr je v obou výkonových variantách přeplňován jedním, vodou chlazeným turbodmychadlem, které má snímač otáček pro co nejpřesnější regulaci. Oproti staršímu dvoulitru se nový motor s přídomkem Blue dCi liší novou a kompaktnější hlavou. V ní jsou dvojice ventilů uspořádány podélně, a ne příčně. Přední vačka je tedy sací a zadní výfuková, zatímco u starého dvoulitru každá z vaček ovládala sací a výfukové ventily, což do budoucna umožňuje potenciální zástavbu přesuvníku pro variabilní časování ventilů. Na mechanice ventilů je pak mimochodem užit syntetický diamant, stejně jako na pístním čepu, pro snížení tření.

Liší se též systém vstřikování, jelikož novinka využívá techniku od Bosche pracující s tlakem až 2500 barů. Common rail rampa je umístěna uvnitř hlavy, pod krytem, což má snížit hlučnost motoru. K tomu by měl přispět i litinový blok motoru, který má lepší akustické vlastnosti a účinnější tlumení rezonancí.

Dnes už samozřejmostí je vstřikování kapaliny AdBlue. Systém selektivní katalytické redukce je navíc umístěn blíže k motoru pro zajištění jeho vyšší účinnosti.

Tolik teorie, jaká je moje zkušenost? Jen připomínám, bavíme se o výkonnější variantě s výkonem 200 koní (147 kW).

Jednoduše řečeno, talisman konečně dostal vznětový motor, jaký si zaslouží. Jasně, šestiválec to není, ale časy V6 v neprémiové střední třídě (vznětovou šestku měla třeba i poslední laguna) jsou dávno pryč.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC

Blue dCi 200 potěší hlavně poměrně lineárním zátahem a silným středním pásmem. Maximum točivého momentu 400 N.m je ostatně k dispozici od 1.750 do 3.500 ot./min. Výkon 147 kW vrcholí také v 3.500 ot/min. Je to tedy takový klasický turbodiesel, který ze sebe to nejlepší vydává uprostřed otáčkového spektra.

Přesto jsem byl připravený na trochu živější projev. Dynamika není vůbec špatná, ale od 200koňového dieselu jsem očekával o maličko víc elánu a pružnosti. Ve srovnání s předchozí jedna šestkou jde však bez pochyby o jednoznačný posun vpřed. Nejen co se dynamiky týče, ale i celkového projevu a hlavně odezvy na plyn.

Nový dvoulitr je k dispozici výhradně s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která řadí rychle, hladce i logicky a s motorem pracuje přesně v duchu doby. Snaží se tedy držet co nejnižší otáčky, na což se turbodiesel zdá být dobře připraven, takže se netrápí, sbírá se docela ochotně a ani při tom neprodukuje nepříjemné hluky či vibrace. A pro ilustraci, při dálniční stotřicítce motor točí necelých 2.300 otáček, při 90 km/h jen 1.600 otáček.

Příjemnější, výkonnější a větší motor přitom nemá výrazný dopad na spotřebu. Pamatuji si, že s 1,6litrovým dieselem jsem jezdil za 6 až 7 litrů na sto. Průměr v talismanu po týdenním testu činil, světě div se, 6,5 l/100 km.

Větší apetit má kombík jen ve městě, kde mi palubní počítač ukazoval rovných 9 l/100 km.

Spotřeba je tedy velice rozumná. Jen škoda, že talisman vybavený systémem 4Control má jen 47litrovou nádrž, což je u auta primárně laděného pro dlouhé cesty málo.

Stabilita versus agilita

Právě systémem 4Control byl testovaný exemplář vybavený. Jistě víte, že pod tímto označením se skrývá aktivní natáčení všech kol – tedy i těch zadních. Jde o funkci, kterou už najdeme u mnoha renaultů.

Přiznávám, že zatímco třeba v případě méganu nejsem jejím velkým příznivcem, u talismanu mi dává smysl. U auta s dlouhým rozvorem náprav totiž nepůsobí tak nervózně až rušivě, tady opravdu jízdnímu projevu spíš pomáhá. V pomalých zatáčkách protisměrné natáčení zadních kol (funguje i při couvání) zlepšuje agilitu, v rychlostech nad 60 km/h se zadní kola natáčejí po směru těch předních a zvyšují tak stabilitu.

Jen je potřeba si zvyknout na rozdíl v chování. Zatímco ve vracečkách vám přijde, že zadní kola talisman do oblouku vyloženě tlačí a auto reaguje hbitě, v rychlejších pasážích tahle povolnost měnit rychle směr zmizí. Od šedesáti výš zkrátka talisman zatáčí méně ochotně.

Činnost systému 4Control přitom ovlivňuje zvolený jízdní režim. Ve sportovním se zadní kola natáčejí výrazněji než v komfortním. A to v obou směrech.

Ale abych byl upřímný, sportovní mód jsem si vyzkoušel jen z povinnosti. V absolutně nesportovním talismanu je totiž trochu zbytečný. Po jeho aktivaci sice zaznamenáte ztuhnutí elektronicky nastavitelných tlumičů, rychlejší odezvu motoru a převodovky a tužší řízení, ale k ničemu si vlastně nepomůžete. Řízení totiž i nadále postrádá jakoukoli zpětnou vazbu – přitom právě charakter řízení je pro „sportovní“ pocit z jízdy zásadní.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC

Nemůžu však říct, že by mi to v případě talismanu nějak vadilo. Od velkého francouzského auta podvědomě odtažité řízení očekávám a vyloženě se těším na pohupování karoserie. I proto automaticky sahám po komfortním režimu, pokud je k dispozici.

V případě talismanu se kolébání dostavuje. Neznamená to však, že by kombík zvládal nerovnosti stoprocentně. Na osmnáctipalcových kolech vůz sem tam drncá a na ostřejších nerovnostech se od podvozku ozve rána.

Závěr


Patří k nejlevnějším

S hodnocením je to tak docela těžké. Renault Talisman je vcelku pohledný kombík, který však mezi konkurencí v ničem zásadně nevyniká. Má slušný a prostorný interiér, jezdí docela příjemně a s novým vznětovým dvoulitrem umí být úsporný.

Agregát s označením Blue dCi 200, jehož užitkový původ by snad mohl být příslibem spolehlivosti, ve mně také zanechal dobrý dojem. Nic víc.

Pro talisman by však mohla hovořit pořizovací cena. Testovaná motorizace, která je k dispozici až od druhé výbavy Intens, totiž v kombíku startuje na 913.900 Kč. A to není špatné, protože pohled na nabídku konkurence v případě kombíků střední třídy s obdobně silným naftovým motorem ukáže, že francouzský vůz patří k těm nejlevnějším.

Nejlevnější verze modelu 729.900 Kč (Renault Talisman Zen TCe 160 EDC GPF)
Základ s testovaným motorem 913.900 Kč (Renault Talisman Intens Blue dCi 200 EDC)
Testovaný vůz bez příplatků 913.900 Kč (Renault Talisman Intens Blue dCi 200 EDC)
Testovaný vůz s výbavou 1.033.900 Kč (Renault Talisman Intens Blue dCi 200 EDC)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Prostorný interiér
  • Zajímavá cena


     

Minusy

  • Motor není k dispozici k základní verzi
  • Horší materiály v interiéru

     
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (116)

Doporučujeme

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC
Cena základní sestavy 913 900 Kč
Výbava základní sestavy světlomety Pure LED Vision, zadní LED svítilny, elektricky sklopná a nastavitelná vnější zpětná zrcátka, akustické čelní sklo, tónovaná skla, parkovací senzory vpředu a vzadu, ukazatel řazení, stop/start, opravná sada na pneumatiky, dvousměrně stavitelný volant multifunkční čalouněný kůží, sedadlo řidiče s elektricky stavitelnou bederní opěrkou a masážní funkcí, samočinná dvouzónová klimatizace, klimatizovaná schránka před spolujezdcem, zadní loketní opěrka s držáky na nápoje, multimediální a navigační systém R-Link 2, displej 8,7" vertikální, paket Vision systém (varování před opuštěním jízdního pruhu atd), šest airbagů, systém ISOFIX na obou krajních zadních místech, automatické přepínání dílkových světel, 18palcová kola z lehkých slitin, sedadla v kombinaci látky a koženky v černé barvě, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 033 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+20.000 Kč), Pack City (zadní a přední parkovací senzory, zadní parkovací kamera, systém sledování mrtvého úhlu; +15.000 Kč), Pack Winter Plus (vyhřívání předních sedadel, vyhřívaný volant, ostřikovače předních světlometů; +10.000 Kč), Pack Safety (Active Emergency Braking System, Safe Distance Warning, adaptivní tempomat, Head-Up Display; +35.000 Kč), Pack 4Control (systém 4Control, přizpůsobení tuhosti tlumičů, zatmavená zadní okna; +40.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 224
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6 / 4.7 / 5.1
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 572 / 1681
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1689 / 0
Rozměr pneu: 245/45 R18
Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4865
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2809
e) rozchod vpředu (mm): 1614
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
15. 1. 2020 15:46
Re: Mondeo...
Ozzman: asi jste v mazdě 6 nikdy neseděl a nejel jinak by jste nemohl kecat takový kraviny jako že mondeo,passat,ne bo insignie má lepší podvozek nebo že je pohodlnější ale to je asi otázka priorit ty vaše jsou zřejmně někde jinde.
23. 10. 2019 05:27
Pohled na design ze druhé strany
Autor článku:
Design s hokejkovými LED diodami denního svícení a roztaženými zadními světly už se možná za ty roky trochu okoukal, ale v mých očích tohle auto pořád vypadá elegantně, důstojně i reprezentativně.

Já:
Design s hokejkovými LED diodami denního svícení a roztaženými zadními světly je stále stejně cirkusácký, nedůstojný a nereprezentativní. Vždy když za nějakým novým renckem jedu v noci, tak nadávám na magory, kteří navrhli takovou šílenou oslňující a nevzhlednou světelnou rampu.
Avatar - _beta
18. 10. 2019 19:26
Re: Úplná nádhera.
No. O triedu vyššie než oktávka je aj 508 a v reále je o triedu menšia. Teda tá 508.
18. 10. 2019 19:03
Talisman zkušenosti 2
---tak mně to useklo :D abych to dokončil: obrovská mapa když jedete podle navi je bomba.

Podvozek - je to pohodář. Když na to šlápnete, v zatáčkách drží, ale auto samo v\bízí ke klidné a pohodvé (ne nutně pomalé) jízdě

Celkově je to por mně osobně fajn auto. Je mi v něm dobře a je to pro mne dobrý společník na dlouhé cesty.
18. 10. 2019 18:59
Talisman zkušenosti
Nedalo mi to, přihlásil jsem se abych mohl zapojit o diskuze o Talovi.
Talisman (1.6 dCI, EDC, 118kW, 4control, výbava Magnetic) mohu používat jako firemní auto, a jezdím s ním již spoustu kilometrů, rád bych se tak podělil o své zkušenosti.

Motor - když přepnete na sportovní režim, reaguje okamžitě a hbitě. Co se dálnic týče, za mně je zrychlení na české dálnice naprosto v pohodě. Většinou jezdím v Comfortu módu, kde reakce jsou o něco pomalejší. Spotřeba - jezdím teď často po městě, sem tam dálnice (poseldní dobou v Německu, takže 160km/hod) - průměr 6,9. Uznávám že není nejnižší.
Nádrž 47 litrů - píše se zde že je faux-pas. Mohla by vskutku být větší, byť zase takový problém v tom nevidím - benzinky jsou všude a protáhnout se po 6ti hodinách jízdy je za mně OK.

Převodovka - chtělo to trochu zvyk, ale abych byl fér, je to první automat ve kterém jezdím. Rozjezdy se člověk musí naučit, a jde to bez cukání. Řazení je hladké, kolikrát si ani nevšimnu. Někdy (jestli 5krát za tu dobu co jezdím?) nechala motor zbytečně vytočit. Pro mne je to prkotina co neřeším.

Interiér - jeden z hlavních důvodů proč se mi líbí. U škodovky, VW, BMW, audi mám někdy pocit, že jsem u zubaře. Tady jsem v laskavém objetí dobrého parťáka na cesty. Zpracování je celkově dobré - když se zaměřím na pár detailů, je fér přiznat že koncern má někde lišty či zpasování dořešené lépe. Nicméně mám pocit že se Renault více a více přibližuje. Navíc upřímně, za cenu za kterou koupíte Tala v téhle výbavě, bude Passat s výbavou poloviční.
Sedačky jsou příjemné i na dlouhé trasy, masáž je fajn (kňučení že se masáž vypne po 10ti minutách moc nechápu jako problém, za mně je to tak akorát) - byla ve výbavě, klidně bych se bez toho obešel

Systémy - lane assist v pohodě, čtení značek na 80-90% v pohodě (někdy přečtě značku pro druhý pruh apod), aut. parkování v pohodě. Byť jsem jinak oldschool zaměřený, tak tablet uprostřed je pro mne docela návykový, obrovská mapa když jedete podle navi je bom