Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rok s nejlevnějším Porsche 911 v Česku. Kolik peněz spolykalo? A jak jezdí?

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 9. 4. 2019 • 16:07
14
40
Zobrazit náhledy (14)
Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911

O vlastnictví Porsche 911 sní spousta kluků a snad i děvčat. Jenže v dospělosti si tenhle sen splní málokdo. Slavný německý sporťák je totiž i jako ojetina poměrně drahý. Až na jednu výjimku – generaci 996.

Tohle provedení je takovou Popelkou mezi všemi devětsetjedenáctkami. Už v době uvedení v roce 1997 na 996 mířilo mnoho zloby. Fanoušci nemohli zkousnout hlavně dvě věci.

Zaprvé tu byla skutečnost, že šlo o první 911 s vodou chlazeným motorem. A zadruhé se nemohli smířit s designem. Nová generace totiž dostala světlomety, jejichž tvar rozhodně nelze označit jako kulatý – tedy takový, jaký byl pro 911 vždy typický.

I proto je dnes 996 jednoznačně nejlevnější 911, co si můžete koupit. Starší základní Carrery s vyšším nájezdem najdete na prodej už od 500 tisíc korun. Přitom jako nová stála Carrera skoro tři miliony. Takový propad ceny u Porsche 911 prostě není obvyklý.

Splněný sen

Jenže právě díky němu je sen v podobě vlastnictví 911 najednou poměrně blízko. Splnil si ho i můj kamarád Honza, který po ikonickém sporťáku toužil už odmala. Před rokem v sobě našel odvahu a řekl si, že je ideální čas se s touto touhou vypořádat. A tak si pořídil právě 996 z roku 1998.

Ale dal z ní jen 400 tisíc korun. V době nákupu šlo přitom o nejlevnější Porsche 911 v Česku a dost možná i nejlevnější pojízdný kus v Evropě. To na první pohled slibuje zajímavá dobrodružství. Takže co vlastně Honza koupil?

Začněme technikou. Stříbrnou Carreru pohání plochý, atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,4 litru, který poskytuje 300 koní (221 kW). V tomto voze je spojen s pětistupňovou automatickou převodovkou. Ta může být jedním z důvodů, proč byl vůz tak levný.

Další příčiny hledejme v jeho historii. Auto je původem z Belgie, odkud ho v internetové aukci koupila česká společnost Flat Six – a jen podle fotek, fyzicky se na vůz nikdo podívat nebyl. Za svůj život navíc do okamžiku prodeje Porsche najezdilo 260 tisíc kilometrů, což na sportovní kupé není málo.

Naopak pro koupi hovořila informace, že 911 po 140 tisících kilometrů dostala nový motor. „To je velké plus, právě motor je z celého auta nejdražší, jeho repase vyjde na nějakých 250 tisíc korun,“ říká Honza.

On sám už věděl, do čeho jde, Porsche si totiž mohl před koupí u Flat Six důkladně prohlédnout. A také se mohl svézt. Právě projížďka rozhodla.

„Motor zněl dobře, nekouřil, nedělal žádné divné zvuky, nekapal z něj olej, prostě nic. I rozvody byly v pořádku. Také převodovka fungovala, jak má,“ hlásil mi tehdy svoje dojmy už jako čerstvý majitel Porsche 911.

Nízkou cenu přičítal kromě nájezdu a přítomnosti automatické převodovky hlavně kosmetickým vadám, zejména poškrábanému laku, odřeným kolům, „ušmudlaným“ světlometům nebo ošoupanému koženému čalounění sedadel, či drobným problémům typu nefungujícího rádia nebo zlobivého střešního okna. 

Co se pokazilo?

A protože čas letí strašně rychle, teď v dubnu je to už rok, co Honza svou stříbrnou pýchu přivezl domů. Od té doby najezdil přes 10 tisíc kilometrů, takže nám má o autě co říct.

Pojďme se nejdříve podívat na poruchy a náklady na opravy. Je to překvapivě krátké čtení. Nepokazilo se totiž skoro nic. „Největším problémem bylo to, že začal kapat jeden z chladičů vody. Myslel jsem, že vyměním jen ten jeden, ale po rozebrání se zjistilo, že jsou oba ve špatném stavu. A chladiče pro klimatizaci na tom nebyly o moc líp. Takže jsem kupoval dva chladiče vody a dva chladiče klimatizace. Dohromady za sedm tisíc korun. Vyměnil jsem si je sám,“ popisuje Honza. „Jinak hodina v servisu, nezávislém, stojí 660 až 800 korun,“ dodává.

Později přestalo fungovat stahování okna u řidiče. „Zatím jsem neměl čas to vyřešit, ale snad to nebude drahá oprava. Taky se rozbilo centrální zamykání a jelikož elektrice nerozumím, tak budu muset do servisu,“ přidává vady, které se u 911 za uplynulých 12 měsíců vyskytly.

Do nákladů pak musíme přičíst 8500 korun za výměnu oleje v převodovce, 4500 korun za výměnu oleje v motoru (litr oleje stojí 350 Kč) a 6000 korun za nové letní pneumatiky Pirelli na zadní kola. Ta mají mimochodem rozumný průměr 17 palců.

V blízké době chce Honza koupit stejné gumy i na přední kola. A chystá se na další výměnu oleje v motoru.

Zajímavé jsou také údaje o spotřebě. Jan si 911 kupoval hlavně jako auto na zábavu, takže když v něm vyrazí na silnici, nešetří ho. „Když se jedu vyloženě projet, pohybuje se spotřeba okolo 13 l/100 km. Ale loni v létě jsem autem jezdil pravidelně do práce a dostal se na průměr okolo 10 l/100 km,“ vypočítává Honza. 

Do nákladů je potřeba přihodit povinné ručení, havarijní pojištění a pojištění proti krádeži. Ročně to komplet vychází na 36 tisíc.

Jaká je nejlevnější 911 na živo?

Protože se s Honzou známe už několik let, měl jsem štěstí, že jsem jeho 911 mohl několikrát řídit. A rovnou přiznávám, že se na okamžik, kdy mě pustí za volant, vždycky těším. A že pokaždé jedu výrazně dál a déle, než byla původní domluva.

Tohle Porsche totiž jezdí úžasně. Jasně, je to už 20 let staré auto a nemá cenu tady tvrdit, že působí jako nové. Kdyby to tak bylo, nestálo by 400 tisíc.

Jenže stáří se podepsalo na drobnostech – třeba že při jízdě občas provrzávají části interiéru, což je jev, který se vám v novém Porsche nestane. Co se týče samotné jízdy, všechno funguje, jak má. V řízení není žádná vůle, sebemenší pohyb volantem znamená, že auto okamžitě hledá nový směr.

Tedy pokud se nesnažíte zatočit pod plným plynem, v takovém okamžiku devětsetjedenáctku tlačí motorem zatížená zadní kola záď k silnici a kola pod odlehčeným předkem na pokyny volantu téměř nereagují. V tomhle autě musíte pracovat s hmotností, vědět, kdy přibrzděním zatížit přední kola a kdy naopak pustit na cihlu na plynový pedál, aby zadní pneumatiky dostaly co nejvíc gripu.

Ale protože je to jen základní Carrera, která nemá zas tolik výkonu, nemusíte se příliš bát, že něco pokazíte. Samozřejmě že i to se může stát, i nejslabší 911 umí být zákeřná mrcha. Chce to prostě učit se postupně, zvykat si na jiný charakter vozu. Přitom ale stačí jen vnímat.

Porsche totiž řidiči spoustu věcí usnadňuje a napovídá mu, zejména prostřednictvím řízení. To je tak báječně ukecané, že víte o všem, co se s koly i pod koly děje.

Skvělý je podvozek, i díky rozumně velkým kolům je dokonale poddajný. Naladění je pochopitelně tužší, ale méně, než byste asi čekali. Celkově 996 působí úžasně lehce a hbitě. A taky neuvěřitelně živě.

To se samozřejmě přenáší i na řidiče. Vždycky, když Honzovu 911 řídím, nedostane ze mě ani slovo. Jen se usmívám a vím, že i já žiju. Přesně o tom by takové auto mělo být.

Carrera generace 996 je kromě toho i na dnešní dobu rychlá, jen vám nedá všechno zadarmo. Šestiválec potřebuje vysoké otáčky, nad pěti tisíci se navíc sympaticky rozezní.

A co ta samočinná převodovka? Upřímně, k povaze 996 se moc nehodí, manuál by byl jednoznačně lepší. Automat řadí opravdu hladce a rychle, a díky tlačítkům na volantu umožňuje také ruční řazení, ale mačkání tlačítek vás tak nezapojí do děje. Navíc mi připadá, že má zbytečně dlouhé převody. Na klasické horské silnici plné ostrých zatáček a vraceček si tak vystačíte s jedničkou a dvojkou. Trojku cpete až na delší rovince.

I tak je ale tohle Porsche skvělé. A za tu cenu je to snad krádež…

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
25. 2. 2020 13:13
996 a nakřáplá fyzika
právě ta koncepce pohonu dělá z 911 to co bezkonkurenčně je = vlastně furt stejně dokonalé.
Článek autora je super i co se pak provozu a života s 996 týče, evidentně je to člověk, který si jízdu umí užít a jezdit s Porsche jak čistě tak i tak jak to vlastně zas nic jiného neumí). Pro pozéry to opravdu není, naštěstí. Takové ošklivé káčátko. Sedlám už osm let e36 r6, blbnu co se dá, ale další a poslední meta je právě 996.
11. 7. 2019 21:27
Re: Motor
To jsou slušný kecy 😀 proč bych měl kupovat všechny 4x pneu naráz, kdyz v době kdy nsem kupoval pneu na zadek byly přední gumy v dobrém stavu s dobrým vzorkem? 😀 Nevěděl jsem že kdyz mám Porsche tak musím měnit všechny 4 gumy zároveň 😀
11. 7. 2019 21:21
Re: Umím pochopit,
To auto je moje, jsem rád ze hned vite na co mám a na co ne😀. Auto jsem vytahnul po zimě ze stodoly a hned se jelo fotit. Takže jsem stihl jen myčku, proto prach a bordel 😀 Auto jezdí na Pirellkach, zadny vraniky, olej v motoru a v převodovce dostává přesně jaký má mít. Mechanicky funguje přesně jak má. A to je pro mě důležitý, mě nebaví auto lestit a řešit kosmetiku. Já se chci hlavně dobře svezt nekde na pěkných okreskach. Proto jsem si kupoval Porsche, ne abych s ním stal někde na benzínce. A díky bohu za zasly 911 který stojí 2x min nez nějaký nalesteny, alespoň máme my co nejsme milionáři co kupovat.
13. 4. 2019 13:35
Re: Umím pochopit,
NO tady hlavne budou dost odlisny naklady na provoz. 997 je normalni moderni auto, kdezto 993 youngtimer vyzadujici pozornost.
13. 4. 2019 02:01
Porsche
Porsche je klasa a jednou si ho koupím to jasneeee

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku