Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor: Jak se prodávají čínské pneumatiky? Mezi čínskými výrobci jsou rozdíly

Petr Slováček
Diskuze (41)

Vysoce postaveným manažerem u nás nepříliš známé singapurské pneumatikářské společnosti Giti Tire je Petr Čajka. Firma přitom patří mezi deset největších na světě. Jak je těžké měnit předsudky Evropanů a Čechů zvlášť?

Čínské pneumatiky chápou zákazníci jako laciné a nepříliš kvalitní. Nepomáhá tomu ani prodej v supermarketech mezi rohlíky. Jenže ne všechny asijské pneumatiky musejí nutně pocházet jen z Číny a doplácejí na to výrobci z dalších zemí. O tom a mnoha jiném jsme si povídali s Petrem Čajkou, evropským manažerem společnosti Giti Tire.

Jak Evropané přijímají asijské značky? Má smysl vysvětlovat stále dokola, že Singapur není Čína?

Předně nelze asijské značky definovat jako pouze čínské. Pneumatiky se na evropský trh dovážejí z celé řady dalších asijských zemí – Japonska, Jižní Koreje, Thajska, Tchaj-wanu, Indie, Vietnamu. Společnost Giti Tire byla založena a má své hlavní sídlo v Singapuru, ale dnes se jedná o globální korporaci. V Číně však máme většinu výrobních závodů, pokud jde o jejich počet.

Takže jste tak trochu čínská značka?

Čína je mezi asijskými výrobci samozřejmě největším hráčem, s rostoucím významem i v celosvětovém měřítku. Mezi čínskými výrobci však existují značné rozdíly, co se týče historie, zkušeností, zázemí výzkumu a vývoje, kvality výroby i výstupní kontroly.

 

Nepoškozují vám ale čínské továrny reputaci?

Veřejnost je stále do značné míry ovlivňována vlastními zkušenostmi s nepříliš kvalitním čínským zbožím a někdy i padělky z asijských tržnic. Často je v tom podporuje i mediální masáž až po opovržlivé komentáře a lobbing prémiových značek. Ale ne všechny čínské značky jsou stejné a tak špatné ve smyslu pokulhávající či nedostatečné kvality a podobně.

Giti Tire je s osmi továrnami desátým největším výrobcem pneumatik na světě. Žádný závod však nemá v Evropě. Nechystá se to?

Vedle šesti továren v pěti čínských lokalitách a jedné obří továrny v Indonésii, jejíž výrobní kapacita vydá za součet těch v Číně, jsme v loňském roce otevřeli zcela nově postavenou továrnu v USA. O plánech na výstavbu výrobního závodu v Evropě nemám v současné době žádné informace. 

Jak by to bylo obtížné?

Úplně snadná záležitost to asi nebude. Vyžaduje předchozí jednání a dohody o mezinárodní hospodářské spolupráci, výběr vhodné země s ohledem na mnoho faktorů od geografi cké polohy až po situaci na trhu práce, návaznost na automobilový průmysl či environmentální otázky.

Ocení vlastně evropský zákazník, že jsou pneumatiky vyvíjeny a testovány v Evropě?

Jsme přesvědčeni, že ano. Přece jenom se vozové parky, stav a hustota silničních sítí nebo provozní podmínky na různých kontinentech v mnoha aspektech liší. Vývoj pneumatik v evropském výzkumném a vývojovém středisku v německém Hannoveru zajišťuje, že naše produkty jsou už od počátečního stádia konstruovány týmem evropských inženýrů pro evropské řidiče i vozidla a zdejší provozní podmínky, a splňují tak veškeré legislativní požadavky i technické normy a specifikace pro evropský trh. Ve vaší minulé příloze jste napsali, že „čínští výrobci si nelámou hlavu s tím, na jaké pneumatiky dají označení M + S, což by si ti evropští jen tak nedovolili“. Toto opravdu není náš případ. Deklarace vývoje v Evropě pro Evropu nám pomáhá tyto představy změnit.  

Jak je to nákladné testovat pneumatiky v Evropě, a ne u výrobce v Singapuru?

Levnější to zřejmě není. Ale otázka nestojí, zda testovat tady, nebo tam, a určitě to není o úsporách v této oblasti. Naše výrobky jsou uváděny na trh na základě úspěšného absolvování interních testů nejprve v rámci vývojových prototypů, ale poté i konečných výrobků. Jde o celou řadu vnitřních laboratorních testů jednotlivých materiálů, pryžových směsí a konstrukčních prvků, dále testů na zkušebních stolicích a následně venkovních na polygonech. Tyto testy absolvujeme jak v rámci našich vývojových středisek, ať už samostatných, nebo přidružených k výrobním závodům, tak také využíváme renomované zkušební polygony nejen v Číně a Indonésii, ale i v Evropě a USA. 

Co všechno musejí výrobky pro Evropu splnit?

Aby pneumatiky získaly homologační certifikáty podle evropských předpisů, musí projít sérií testů s přesně stanovenou náročnou metodikou v nezávislých akreditovaných zkušebnách včetně ověřování hodnot uváděných na štítcích EU. Další nezávislé testy pak dělají renomované zkušebny a autokluby jako TÜV, Dekra, ADAC či ÖAMTC, které už však nejsou v naší režii.

Je složité dostat se do prvovýroby? Vaše pneumatiky GT Radial se dnes dokonce nasazují na Peugeot Partner nebo Citroën Berlingo…

Spolu s Dacií Duster a Renaultem Kangoo to byly naše první úspěchy na poli kontraktů do prvovýroby. Nyní s uvedením naší hlavní značky Giti jsme získali i kontrakty na dodávky pro některé modely koncernu VW, konkrétně Polo šesté generace, nový Seat Ibiza, kompaktní SUV VW T-Roc, Seat Arona a Škoda Karoq.

V jaké jste konkurenci?

Výrobce vybírá z nabídky řady konkurentů včetně zavedených a renomovaných značek. Obstát, natož zvítězit, samozřejmě není snadné. I když je třeba říci, že často nejde pro daný model vozu o jediného vítěze – většinou jsou vybrány pneumatiky od dvou až tří výrobců.

Pomůže vám to v dalších obchodech?

Zejména pro méně známou značku je to velký úspěch, za nímž stojí značné úsilí nejen na poli obchodním, ale zejména v oblasti kvality.

Co všechno musíte splnit?

Prvovýroba vozidel má striktně stanovená přísná kritéria a hierarchii vlastností a charakteristik, které musí dané pneumatiky splňovat – kromě bezpečnosti a komfortu například valivý odpor, aby výrobce vozidla mohl garantovat pro své vozy uváděnou spotřebu paliva a hodnoty emisí. Navíc musí dodavatel do prvovýbavy plnit nejen parametry vlastností a kvality produktů, ale i kvality dodavatelských služeb, objemů a načasování dodávek just-in-time, poprodejního servisu, řešení případných reklamací a tak dále. Je to opravdu velmi náročné.

Vyplatí se úsilí? Kolik zákazníků si pak koupí stejné pneumatiky?

To vždycky ukáže až čas, je to běh na dlouhou trať. Naším primárním cílem není, aby si majitel vozu po ojetí nebo pro zimní sezonu koupil další pneumatiky téže značky, jakou měl na voze z prvovýbavy, i když i to hraje roli.

A proč to tedy děláte?

Důležité je dostat danou značku do povědomí motoristické veřejnosti, a nejlépe v souvislosti s kvalitou produktu samotného i dodavatelských služeb. Pokud už si renomovaný evropský výrobce pro svá vozidla vybere asijskou značku pneumatik, jistě to nebude jen o ceně, protože do takového kontraktu vkládá i vlastní reputaci.

Loni jste na trh uvedli celoroční pneumatiku se solidními hodnotami. Chtějí ale vůbec Evropané celoroční pneumatiky?

Jak kteří a jak kde. Záleží, jaký vůz řídí, jak jej používají, ale také na oblasti či státu Evropy. Skandinávce asi příliš neosloví, ale obyvatele Španělska, středních a jižnějších oblastí středozemních států nebo severnějších částí Řecka určitě ano. Stejně tak na celoroční obutí nebudou slyšet rezidenti nebo častí návštěvníci horských oblastí, ani řidiči vozů vyšší třídy, cestující mnoho kilometrů a na dlouhé vzdálenosti.

Vidíte v celoročních pneumatikách budoucnost?

Každá pneumatika, letní i zimní, je i přes své specifi cké sezonní použití vždy určitým kompromisem mezi mnoha vlastnostmi a kritérii. Ta jsou často protichůdná a záleží na tom, které z nich se výrobce snaží dát do provedení, vzájemně je vyvážit, a jak se mu to nakonec ve výsledku podaří. Celoroční pneumatiky jsou v tomto ohledu ještě větším kompromisem. Ale určitě najdou spokojené uživatele.

Liší se v něčem nákupní chování Čechů od zbytku Evropy a světa?

Neřekl bych, že nějak zásadně. Samozřejmě se český zákazník do značné míry orientuje především na cenu. V lepším případě na poměr kvality a ceny. Obecně je také docela patriot, jak dokládá stále značný podíl tuzemského výrobce na našem trhu. Jelikož ale působím v celé střední a východní Evropě, čítající asi dvacet států od Pobaltí až po Řecko, mám poznatky a zkušenosti z trhů v těchto zemích. Čím menší kupní síla a méně vyspělý a moderní vozový park, tím je orientace spotřebitelů na cenu silnější. Na druhou stranu na některých trzích, mezi něž Česko rozhodně patří, pozoruji výraznější trend nákupu pneumatik přes internet než v mnoha zemích západní Evropy.

Kdo je Petr Čajka

Zkušený manažer začínal ve společnosti Ringier, kde jednu dobu vycházel i týdeník Svět motorů. Později zastával manažerské pozice u pneumatikářských zastoupení v ČR. Nejprve u Dunlopu, později Bridgestone, kde končil jako produktový manažer. Po třech letech na pozici generálního ředitele společnosti Trelleborg přijal v roce 2016 nabídku pneumatikářské společnosti Giti. Nejprve jako obchodní ředitel pro východní Evropu, Turecko a Řecko. Dnes má na starosti i pobaltské státy a Skandinávii.

 

Petr Slováček
Diskuze (41)

Doporučujeme

23. 4. 2019 10:31
Re: Pneu z Číny
Tak aby jsi pak nebyl prekvapeny kolik "premiovek" se vyrabi v cinskych zavodec, nebo uz defakto v cinskych rukou jsou :D
Avatar - Hammunasakra
22. 4. 2019 06:27
Re: Je to pořád stejné : PROČ?
:yes: :yes: :yes:
Avatar - Beefcake
22. 4. 2019 00:49
Re: Pár bodů
Ze je tuha je snad ok. By si chcel, aby sa ti tie 45 vyzuli ?
Avatar - Ja Prvni 123
21. 4. 2019 20:31
Re: Je to pořád stejné : PROČ?
No, ale tím, žes je koupil, jsi ten životní model podpořil. A přihodil pár gejcaru do kasičky agresivně rozpinaveho systému...
Avatar - wakantanka
21. 4. 2019 20:09
Re: Je to pořád stejné : PROČ?
Ja mám rovnaké Nexeny na mojom Carnivale. Túto sezónu dojazdim letné a zatiaľ veľká spokojnosť aj keď očakávania neboli veľké. A Nexen je kórejec ktorý vyrába aj v Číne.