Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s všeumělem Robertem Kubicou: Auto musí být slyšet!

Svět motorů Svět motorů 6. 3. 2021 • 01:13
23
5
Zobrazit náhledy (23)
Letos je přihlášený do seriálu cestovních vozů DTM s BMW Dva dny před prvním výročím své nehody dokázal na stejné trati vyhrát svůj první a jedinou velkou cenu ve formuli 1. Znovu seděl v monopostu BMW Sauber. S Martinem Prokopem (vpravo) si společně zazávodili a dodnes jsou kamarádi V červnu 2007 utrpěl v kanadském Montrealu hrozivě vyhlížející havárii v rychlosti kolem 300 km/h. Po několika přemetech vystoupil z vozu BMW Sauber nezraněn. V červnu 2007 těžce havaroval při závodě formule 1 v Kanadě, ale nehodu přestál takřka bez úhony Památná fotografie vraku jeho vozu po osudné havárii na rallye v únoru 2011 Minulý rok startoval v nejhorším týmu F1 a pro Williams získal jeden bod svém životním hendikepu zranění pravé ruky se nebojí otevřeně mluvit S Robertem Kubicou (vlevo) před dvěma roky s okruhovým Mercedesem SLS GT3 Takhle nyní jezdí Robert Kubica rallye s Fiestou WRC Robert Kubica po svém jediném vítězství v F1 v Kanadě 2008 Robert Kubica Zlatý volant 2020 Zlatý volant 2020 Zlatý volant 2020 Zlatý volant 2020 Zlatý volant 2020 Zlatý volant 2020

Jediný polský jezdec formule 1 Robert Kubica je všestranný pilot. Umí závodit také s rallyeovým vozem, sporťákem typu Le Mans, cestovním autem i motokárou.

Čas od času přijede do České republiky významná sportovní osobnost. V rámci 44. ročníku ankety Zlatý volant to byl šestatřicetiletý Robert Kubica. Během náročného programu si našel čas pro vybraná média. Svět motorů byl mezi nimi.

Získal jste cenu Osobnost světového motorsportu. Co to pro vás znamená?

Je vždycky hezké dostat takovou cenu, navíc v České republice. Dobře vnímám místní vášeň pro motorsport. Znám také mnoho českých závodníků, třeba z rallye nebo motokár, kde jsem proti mnohým z nich závodil. Je to prostě hezký pocit, když v takto těžké době projeví jiná země respekt k tomu, co jsem dokázal v motorsportu.

Dá se říct, že závodění je pro vás droga a touha vrátit se za volant vás poháněla při léčbě a rehabilitaci?

Víte, neříkal bych droga, to zní negativně. Pokud použijete výraz závislý na závodění, pak mohu souhlasit. Vášeň hrála v mém zotavení ohromně důležitou roli. Chtěl jsem se co nejdříve vrátit na závodní trať. V takových chvílích poznáte, jak moc vám motoristický sport chybí. Pokud by návrat nevyšel, určitě bych byl pořád v motorsportu nějak angažovaný.

Vzpomenete si na Velkou cenu Austrálie 2019, kdy jste završil cestu zpátky do F1?

Byl to jeden z nejsilnějších zážitků v mém životě. Moc dobře si pamatuji na chvíli, kdy jsem přejel cílovou čáru. V tom momentu jako by se v mých emocích zhmotnily celé roky, kdy jsem se ze všech sil snažil o návrat do formule 1.

Proslavil jste se jako pilot formule 1. Jaká je vaše nejšťastnější vzpomínka z této fáze kariéry?

Nejlepší pocit přináší vítězství. Jenže jakmile vyhrajete první závod, chcete vyhrát i druhý. Já bohužel zvítězil pouze jedinkrát, a to v Kanadě 2008. Každopádně to byl nejlepší okamžik mé kariéry v F1.

Je pro vás současná formule 1 dostatečně vzrušující?

Samozřejmě! Řízení monopostu je stále něco velmi speciálního, co v žádné jiné kategorii nezažijete. Každý pilot vždy chce závodit na nejvyšší úrovni a tou je formule 1.

Svět motorů 09/2021 Svět motorů 09/2021

Nechybí vám u současné F1 v porovnání s osmiválci rámus motoru? Co soudíte o elektrických závodech?

Asi nejsem ten pravý, kdo by na to měl odpovědět. Vyrůstal jsem v době, kdy se boxy otřásaly řevem motorů vytočených do obrátek a cítili jste vůni benzinu. Motorsport se musí technologiemi přizpůsobit novým podmínkám, to je třeba respektovat. Bude stále více elektrifikovaných šampionátů. Ovšem auto má být cítit i slyšet. Bez toho pro mě závody už nebudou tím co dřív.

Vrátil byste do formule 1 tankování během velkých cen?

Z pohledu jezdce určitě ano. Během závodu bych měl ve voze méně paliva, vůz by byl lehčí a tím i rychlejší. Ale z globálního pohledu, kam směřuje současná F1, tedy redukce emisí a rizika, je návrat tankování nepravděpodobný.

Co soudíte o aktuálním králi formule 1 Lewisi Hamiltonovi, s nímž jste se potkal už v motokárách?

Jsme stejně staří a závodili jsme proti sobě už od třinácti let. Jednou v Macau jsme ve formuli 3 byli i ve stejném týmu. Vždycky jsem věděl, že je talentovaný a má na to, aby ve formuli 1 dosáhl velkých úspěchů. Asi nikoho nenapadlo, že může být sedmkrát mistrem světa. To ukazuje jeho sílu, není vůbec snadné se tak dlouho udržet ve špičce. Jenže v F1 také musíte být ve správnou chvíli ve správném týmu.

Díky závodění pro Williams (2018) a nynější roli u týmu Alfa Romeo (od 2019) máte zkušeností se současnými pohonnými jednotkami. Podléhají technickým regulím, které čeká změna. Jak by měla nová pravidla vypadat?

To záleží na úhlu pohledu a postoji jednotlivých jezdců. Asi bychom se všichni shodli na tom, mít nejsilnější motory a lehká auta, zkrátka nejrychlejší možné monoposty. Současným trendem je využívání technologie, která se následně převádí do běžného provozu, takže svoji roli hraje mnoho různých faktorů.

Můžete být konkrétní?

Spolu s pravidly se v průběhu let mění i formule 1. Aktuální pohonné jednotky jsou velmi komplexní, dříve byly mnohem jednodušší. Formule 1 musí sledovat vývoj technologií a jít příkladem, současné agregáty jsou efektivnější a produkují méně zplodin. Formule 1 je platformou sledovanou mnoha lidmi. Ti očekávají, že půjde příkladem. Já stále doufám, že nikdy nebude plně elektrická.

Letos jste se rozhodl pro vytrvalostní závody ve voze prototypové třídy LMP2. Co je na endurance tak fascinujícího, že láká stále více pilotů F1?

Endurance v sobě dokáže skloubit dvě na první pohled naprosto nesourodé věci: vytrvalost a rychlost. Lidé si myslí, že při vytrvalostních závodech není důležitá rychlost. To je ale totální omyl! Podívejte se, jak často končí závody se sekundovými rozdíly v cíli. Bitvy na trati jsou dlouhou dobu hodně tvrdé. Klade to nároky na auta, piloty i celé týmy. To je na endurance asi nejvíce fascinující.

Letos jste se zúčastnil slavné americké čtyřiadvacetihodinovky Rolex 24 v Daytoně. Tím jste vstoupil na scénu vytrvalostních závodů. Jaké jsou zde vaše cíle?

Zúčastním se evropské Le Mans Series. To je pro mě nová výzva, protože v žádném vytrvalostním šampionátu jsem ještě neabsolvoval celou sezonu. Moje statistiky z vytrvalostních závodů zatím nejsou úplně dobré, dosud jsem takový podnik nikdy nedokončil, takže se to snad letos změní. Budu se učit a objevovat nové věci.

Uvidíme vás na startu čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans?

Záleží na organizátorech, zda získáme místo na startu. Je to legendární závod a nejslavnější vytrvalostní podnik světa. Opravdu rád bych tam závodil.

Když už jsme u Ameriky, neláká vás formulový závod Indy 500?

Nikdy neříkám nikdy. Ale na oválu je to něco úplně jiného a upřímně jsem o Indianapolis ještě neuvažoval.

Jezdil jste v motokáře, formuli, rallye, v cestovním autě a nyní i s prototypem. Kde jste si jízdu užíval nejvíc?

Nejvíc si užijete tam, kde vyhrajete. Závodím dlouho a na okruzích nabral hodně zkušeností. Pak jsem skočil po hlavě do rallye. V mistrovství světa debutoval v Portugalsku po jediném dni testů na šotolině. Okruhy a rallye je těžké porovnávat. Ze všeho nejvíc jsem si užíval závody motokár. Nejspíš proto, že jako dítě všechno prožíváte intenzivněji.

Na okruhy jste se vrátil čtyři roky po vážné havárii v rallye ve dvanáctihodinovce v Mugellu s mercedesem Martina Prokopa. Jak vůbec došlo k tomuto spojení?

Závodili jsme proti sobě v rallye. Pak Martin pojal myšlenku, že chce závodit na okruzích. Ale to ho zase rychle přešlo. Bylo lepší, když se držel automobilových soutěží.

Potkal jste se během své kariéry i s dalšími českými závodníky?

V Itálii jsem v motokárách závodil s Erikem Janišem. Nikdo pořádně nevěděl, odkud vlastně jsme. Když jsem řekl „Polonia“, Italové mysleli, že jsem z Boloně. S Erikem jsme byli blízcí přátelé. Pak šel ale každý z nás do rozdílné kategorie. V Česku máte spoustu dobrých závodníků. Nejen na okruzích, ale hlavně v rallye. Jsme velcí kamarádi s Honzou Kopeckým a samozřejmě také s Martinem Prokopem.

Jak na vás působí naši fanoušci?

Na začátku kariéry jsem hodně cestoval z Polska přes Českou republiku a vždycky tu viděl spoustu fanoušků motoristického sportu. U lidí v Česku musím ocenit odhodlání a vášeň pro motoristický sport. V Polsku teď motorsport nabírá hodně na popularitě, ale na Česko mám hodně dobré vzpomínky.

Vaším partnerem je koncern Orlen, stejně jako u Martina Prokopa a Jakuba Przygońského. Už jste si vyzkoušel jejich auta pro Dakar?

Čekal jsem, že taková otázka přijde. Před dvěma lety bych s určitostí řekl, že ne. Ale teď se v týmu Orlen potkávám s řadou účastníků Dakaru v autech i na motorce a čtyřkolce. Díky nim vstoupila tato soutěž do mého života a fandím jim. V dakarském autě Martina Prokopa jsem nikdy nejel, jen v něm seděl, když stálo. Kuba Przygoński mě svezl na sedadle spolujezdce. Na krátkém terénním okruhu je to jiný zážitek než jet stovky kilometrů za volantem. Mám rád výzvy.

Co třeba společná posádka s krajanem a bývalým skokanem na lyžích Adamem Malyszem, který jel Dakar třikrát?

To by byl asi velký problém. Já ani Adam neumíme navigovat. Přitom je spolujezdec velmi důležitý, zvlášť když nemáte žádné zkušenosti. Pokud bych se na Dakar vydal, preferoval bych vedle sebe zkušeného navigátora.

Který typ okruhu vám vyhovuje a na jaké trati, kde se vám to ještě nepovedlo, byste rád závodil?

Hodně záleží na tom, co právě řídíte. Oblíbil jsem si městské okruhy. Je na nich jen minimum místa na chyby. Mám rád také klasické tratě, kde musíte za každou chybu zaplatit. Z těch mimo formule 1 se mi líbí městské Macao a určitě bych se někdy rád svezl na Nordschelife – Severní smyčce Nürburgringu. Je to okruh ze staré školy, kde cítíte rychlost a kde se chyby skutečně nevyplácejí. Sice se tam špatně předjíždí, ale byla by to velká výzva a zábava.

Robert Kubica

  • Narozen: 7. 12. 1984
  • Bydliště: Monte Carlo
  • Stav: svobodný 
  • Kariéra F1: 97 závodů
  • Body: 274
  • Úspěchy: 1 výhra, 12 stupňů vítězů, 1 nejlepší trénink, 1 nejrychlejší kolo 
  • Kariéra MS rallye: 33 startů 
  • Body: 43
  • Kariéra v DTM: 18 startů
  • Body: 20 (3. ve Spa Francorchamps)

Autoři: Michal Štěpanovský, Jiří Šlégl

Související články

Témata
7. 3. 2021 07:05
Re: Já když sleduju jeho kariéru,
Videl som s nim minule video z nordschleife a tu ruku ma chudak funkcnu tak na 60 %. Tie vytrvalostne su na to asi vhodnejsie.mna by zaujimalo, cim sa ten chalan zivi.
6. 3. 2021 21:05
Re: Já když sleduju jeho kariéru,
Bez debat. Ale pak mu prepne a jede sice velmi rychle, jenze "bud a nebo" a to je u zavodnika dost blba vlastnost.

Ale i tak respekt. Taky uz je starsi a snad ma tohle za sebou. Vytrvalostni zavody jsou potom uz uplne jina liga, podle me pro jezdce mnohem tezsi nez F1.
6. 3. 2021 15:59
Re: Já když sleduju jeho kariéru,
Ale nebudte zase tak prehnane kriticky. Je dobrej. Za volantem to umi.
Avatar - Stejsn
6. 3. 2021 13:31
Já když sleduju jeho kariéru,
tak bych teda rozhodně slovo "všeuměl" nepoužil...
Avatar - kuk
6. 3. 2021 12:55
To není všeuměl ale motovidlo...
... utržený z řetězu. Už na to jednou doplatil.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku