Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Jan Mička
Diskuze (26)

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.

Jsem zastáncem názoru, že pokud má člověk pořádně otestovat sportovní auto, musí s ním vyrazit na závodní okruh. Neříkám, že u nás není dost krásných okresek, kde se na to dá pořádně šlápnout, mírný provoz si ale vždycky nevymodlíte a stejně pořád existuje riziko, že vám zkříží cestu splašená zvěř. Je-li to možné, vyrážím na okruhu, a pokud s takovou nabídkou přijdou samotné automobilky, je to ještě lepší, protože máte možnost se něco přiučit od profesionálních jezdců.

Jedné takové akce jsem se nedávno účastnil na okruhu Ascari ve Španělsku. Peugeot si pro nás připravil prezentaci modernizovaného 308 GTi, které má pod kapotou šestnáctistovku THP o výkonu 270 koní a nabízí se výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ascari mám rád možná i díky tomu, že z něj nečiší taková ta „komerčnost“ jako z některých jiných evropských okruhů. Panuje domácí atmosféra, je tam útulno a trať kombinuje šíleně rychlé i technické pasáže. Zkrátka přesně něco pro mrštný peugeot.

Není to těžký okruh, chyby však můžete nasekat stejně jako všude jinde, navíc v některých místech není kačírek a případné zmatky v krajním případě končí nárazem do zdi. Nejdelší trať ve Španělsku měří 5425 metrů, je však rozdělena na tři části, z nichž my jsme projeli dvě o souhrnné délce 3,8 kilometru. V případě prezentace 308 GTI nešlo o typický „track day“, měli jsme absolvovat tři bloky po zhruba pěti kolech, což tak akorát stačilo k osvojení okruhu a postupnému posouvání vlastních limitů.

Nebyl to závod, čas nikdo neměřil a rozestupy mezi auty vypuštěnými na trať byly tak velké, že k žádným soubojům „plech na plech“ ani nemohlo dojít. Traťoví maršálové nás navíc velmi dobře hlídali, a kdykoliv někdo z nás viděl ve zpětném zrcátku některý z dalších vozů, okamžitě byly vyvěšeny modré vlajky, které daly jasně najevo, že máte rychlejšímu jezdci vyklidit pole. Vím, co si teď možná myslíte – nuudáá! Jenže to ani v nejmenším.

Pod taktovkou Peugeot Sportu

Francouzská automobilka propůjčila modelu 308 GTi přídomek „by Peugeot Sport“, což nejenže drsňácky zní, ale je to také samozřejmě pravda. Podvozek dostal tužší sportovní tlumiče, světlá výška se oproti standardnímu provedení snížila o 11 milimetrů, nové jsou brzdy s kotouči o průměru 380 milimetrů vpředu a čtyřpístkovými třmeny, zvětšil se dokonce i negativní odklon předních kol, a sice z -0,6 stupně na -1,67 stupně, ale chybí třeba přední náprava s oddělenou těhlicí, kterou se pyšnila například minulá generace Hondy Civic Type R. Na mechanický samosvor Torsen se však nezapomnělo!

Celá modernizace Peugeotu 308 GTi spočívá v lehce pozměněném vzhledu přední části a nových asistenčních systémech známých třeba z modelů 3008 a 5008. Ty jsou vám ale na okruhu v podstatě k ničemu, proto je blíže probereme až v jednom z testů běžného provedení. Všechno při starém naopak zůstalo pod kapotou – pracuje zde přeplňovaná benzinová šestnáctistovka THP, která pochází z modelu RCZ R, a prošla tedy stejnou převýchovou u rakouské firmy Magna Steyr.

Dostala například větší dvoukomorové turbo Borg Warner, kované písty Mahle Racing vyrobené z materiálu používaného u Formule 1 nebo ve vozech pro WTCC, kované jsou i ojnice, byl zesílen blok motoru a uplatnění našlo bytelnější uložení klikovky. S trochou nadsázky se bavíme o „polozávodním“ motoru, přičemž právě na Ascari jsem s ním zažil svou první zkušenost. Maximální výkon 200 kW je položen v 6000 otáčkách, točivý moment 330 N.m je k dispozici v rozmezí 1900-5500 otáček, z nuly na stovce jste za rovných 6 sekund. To vypadá na pořádnou zábavu!

Návrat na místo činu

Na Ascari jsem se poprvé svezl už před dvěma roky, tehdy s Volkswagenem Golf R Variant, který byl tou dobou žhavou novinkou. Co si budeme povídat, na suchém asfaltu je to mimořádně rychlé a skvěle ovladatelné auto, tak nějak z něj ale máte pocit, že za jeho volantem nemůžete udělat jedinou chybu. Drží neskutečně, ale trochu mu schází jiskra, kterou naopak dohání na kluzkém povrchu. Jenže Peugeot 308 GTi nemá čtyřkolku, všechnu tu sílu přenáší na silnici pouze přední kola, a když to na výjezdu ze zatáčky opravdu přeženete s plynem a natočením volantu, není úplně samospásný ani ceněný samosvor Torsen. Vnitřní kolo se jednoduše protočí. Respekt k prostředí i k autu byl tedy na místě.

Záznam mé jízdy v prvním bloku vám snad ani nebudu ukazovat. Člověku chvíli trvá, než si zvykne na auto, brzdné body, naučí se trefovat apexy a podobně. Tedy ne že by nám organizátoři všechna klíčová místa trati neznázornili kužely, stačilo ale pár kol a snadno jste přišli na to, jak mírní vůči nám, a zejména vůči samotnému autu, byli. Motor nemá nijak výbušnou povahu, rozbíhá se velmi plynule a hezky si rozumí se skvěle odstupňovanou manuální převodovkou. Zároveň ale dokáže auto rozpohybovat na v Česku nelegální rychlosti s nebývalou lehkostí, a než jste se v technických pasážích nadáli, bylo na čase brzdit. A právě brzdy jsou tím prvkem, na který jsem si musel zvykat asi nejvíce.

Z auta je cítit, že se nesnaží být ultimativním ostrým hatchbackem jako třeba minulý Type R nebo Ford Focus RS, ovládá se snadno, veškeré síly a odpory jsou vlastně shodné se standardním provedením, jenže tady pracujete s daleko sofistikovanější technikou. Zkuste prostřední pedál jenom trochu přišlápnout a nestane se skoro nic (běžné hatchbacky už tou dobou brzdívají jako splašené kvůli „přetlakovanému“ posilovači, který má simulovat ostřejší odezvu), jakmile ale brzdy zahřejete, dokážou vyvolat tak silnou deceleraci, až vám to div neutrhne obličej. Dobré vědět, protože těsně před nájezdem na cílovou rovinku se brzdilo zhruba ze 170 km/h do pravoúhlé zatáčky, ve zbylých částech okruhu jsem však občas býval na brzdách moc horlivý a jednoduše zpomaloval více, než bylo potřeba.

Mezi bloky vždy přišla asi čtyřicetiminutová pauza, během které jsme s kolegy probírali v podstatě velmi podobné jízdní dojmy. 308 GTi je rychlé v přímce, skvěle brzdí, má mimořádně přesné řízení a obecně chuť předních kol jít krásně za volantem. Na poměry použité techniky ale byly naše průjezdy stále o něco pomalejší, než by mohly být, na řadu tedy přišlo posouvání vlastních limitů.

V další rozjížďce jsem si čím dál více zvykal na okruh i samotné auto, zejména jeho trakci a schopnost držet se stopy zuby nehty i v daleko větších rychlostech, než v jakých jsem zatáčky dosud projížděl. Asi největším oříškem pro mě byly zatáčky Copse a Bathurst. V prvním případě kvůli nájezdové rychlosti a volbě stopy, protože jste si to na konci namířili rovnou do „vracáku“ a příliš utažená stopa v kombinaci s rychlým nástupem plynu uměla zamotat hlavu i samosvoru, v druhém případě protože kopírujete zeď a najíždíte do „klopenky“, která umí dokonale odkrvit mozek. A to je to jediné, co nepotřebujete, když po srovnání terénu dupnete na plyn a pokračujete do velmi rychlé pasáže (táhlá pravá a táhlá levá s minimem plynu) zakončené dalším vracákem Gachot.

peugeot jizdnidojmy video nizsistredni redakcnivideo peugeot jizdnidojmy video nizsistredni redakcnivideo

Do hry se čím dál více začala zapojovat nutnost správné řazení, abyste neztráceli rychlost potřebnou pro výjezd. Zmíněný vracák jsem projížděl zhruba šedesátkou, tedy rychlostí, kterou si motor v pohodě pobere na druhý i třetí rychlostní stupeň, nakonec se ale stejně nejvíce osvědčila dvojka, protože otáčky můžete hnát až téměř do omezovače položeného v 7000 min-1.

Následná rovinka se lámala zatáčkou Brundle, která byla vyloženě na srdíčko – se stopadesátkou na tachometru stačilo pouze povolit plyn a znova okusit skvělou přilnavost lepivých pneumatik Michelin Pilot Super Sport, abyste následně znova zarazili plyn do podlahy, pořádně roztočili čtyřku a z mírně vytočené pětky a s téměř 180 km/h na tachometru současně s plnou brzdou „podkvaltovali“ až na dvojku. Ostrá levá, hned za ní další, takže jste si při správném nájezdu vystačili s jedním natočením volantu, a pak už zase „bomby“ na cílovou rovinku, na jejímž konci brzdíte z rychlosti okolo 170 km/h do šikany Rafael Gallego. Je hodně uskákaná a špatně trefený nájezd by znamenal kontakt se zídkou lemující výjezd z boxů, což se soudě podle brzdných stop opravdu stává!

Jízdu jsem si užíval čím dál víc, a protože to bylo vidět nejen na mně, ale i na partičce mých kolegů, promluvil k nám před posledním vyjetím na trať závodník Dino Lunardi, který naši skupinu „koučoval“. Tenhle devětatřicetiletý Francouz toho má za sebou dost na to, abych jeho slovům o horkokrevnosti, posouvání vlastních limitů a nechtěným vítězstvím ega nad rozumem nevěřil. Něco podrobného mě ostatně ve Švédsku učil i úžasný Ronny Wechselberger při krocení Golfu R na zamrzlém jezeře, kde ale výlet mimo trať znamenal maximálně sněhem ucpaný přívod vzduchu k chladiči a nikoliv náraz do tvrdé bariéry.

Poučení přišlo právě včas – zrychloval jsem totiž natolik, až jsem v zatáčkách cítil, že už to pneumatiky prostě musejí vzdát a přijde nedotáčivost, probrzděný nájezd do zatáčky nebo něco ještě horšího. Navíc nebylo potřeba posouvat limity dál a dál, šlo o zábavu, časy na kolo nikdo neměřil a k žádným soubojům na dráze nedocházelo... Přes to všechno Peugeot 308 GTi jedinkrát nezaváhal.

A to je všechno? Zatím…

Na Ascari jsem dohromady jezdil asi tři čtvrtě hodiny a během té doby mě Peugeot 308 GTi neskutečně bavil. Rozhodně se jedná o jeden z nejlepších ostrých hatchbacků, který bude díky relativně poddajnému podvozku, překvapivě pohodlným sedadlům a nikterak těžkým ovládacím silám skvěle fungovat o i jako „daily car“. Může vás vytrestat, o tom žádná, a dokonce ani limity samosvoru nejsou nekonečné, stačí však vnímat jeho pohyby a on vás o možném problému sám informuje s dostatečným předstihem. Výkon 270 koní navíc není tak vysoký, abyste se ho museli zaleknout. Více než ten vás dostane projev motoru, především jeho neutuchající tah od nejnižších otáček až k omezovači. Naprostá fantazie!

To největší překvapení si nechávám až na samotný konec – všechna ta kola za volantem sériovky totiž byly také určitou přípravou na druhou část dne, kdy nás posadili za volant závodního Peugeotu 308 Racing Cup, který můžete znát například ze seriálů TCR, VLN nebo okruhového mistrovství Francie. Dosud jsem závoďák nikdy neřídit a byl to tak silný zážitek, že mu brzy vyhradím speciální materiál. Ještě teď se mi při vzpomínce na nejlepší jízdu mého života klepou ruce!















Peugeot 308 GTI - technická data a česká cena
Motor 1.6 THP 270
Zdvihový objem [cm3] 1598
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 200/6000
Točivý moment [N.m/min] 330/1900-5500
Převodovka 6M
Maximální rychlost [km/h] 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,0
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,0
Hmotnost [kg] 1205
Pneumatiky Michelin Pilot Super Sport 235/35 R19 91Y
Základní cena [Kč] 820.000 Kč
Jan Mička
Diskuze (26)
29. 7. 2017 22:39
Tlak pneu
Na kolik jste foukali gumy u GTi na okruhu ? Díky za info.
25. 7. 2017 12:04
Re: Auto ktoré dokáže prekvapiť...
Jo, 308 GTI se podle všeho povedl, ale ten interiér psychicky nezvládám. >:D
24. 7. 2017 07:38
Re: Diky za pekny cteni.
Dotaz. Jsou boční průduchy vepředu opravdu průchozí nebo je to jen kosmetické?
Avatar - Drag-On
22. 7. 2017 14:43
Auto ktoré dokáže prekvapiť...
...a aj potrápiť konkurenciu. Od toho Peugeota som veľa nečakal, no mnoho zahraničných serverov ho chváli za jeho jazdné vlastnosti, kde dokáže potrápiť aj legendy ako Hondu Type R alebo Golf GTI. Napríklad v testoch Rasťa Chválu na jeho malom okruhu je Peugeot 308 GTi stále neporazený. (samozrejme chýba tam tá ešte tvrdšia konkurencia) Len pre info dávam rozdiel časov:
1. Peugeot 308 GTi 1:01,9
2. Renault Megane R.S. 275 1:02,7
3. Subaru WRX STi 1:03,6
3. Seat Leon Cupra 280 1:03,6
4. BMW M6 GC 1:03,7
5. VW Golf GTD 1:04,8
22. 7. 2017 11:17
Re: tohodle dravce
Takže soupeř pro Sti a Evo, když už je to ten Rally Sport. >:-[]