Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S právničkou o podvodech na motoristy: Nepoctivci často zkoušejí, co jim projde!

Petr Slováček
Diskuze (4)

Čeští motoristé nevědí, jaká mají práva, ale ani povinnosti. Když potřebují pomoc a nemají na komerční advokáty, obracejí se na Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, kde jim poradí i mladá právnička Alena Máčová.

Jen málo Čechů má nějakého „svého“ právníka nebo advokáta. A většina z nás se ostýchá chodit se svým problémem ke komerčnímu profesionálovi. V podobných trablech poradí zdarma spotřebitelské organizace, které zaměstnávají i zkušené právníky, mezi nimiž vede zapsaný spolek Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace. Bezplatné rady poskytuje už od roku 2009, kdy navázalo na již zaniklé sdružení SOS.

Postupně spojilo existující regionální poradny, a proto je dnes v názvu výslovně slovo „Asociace“. Čtrnáct poraden funguje v devíti krajích, a pokud zavítáte do pražské pobočky v paláci YMCA v ulici Na Poříčí, nejspíš tam potkáte její vedoucí mladou sympatickou právničku Alenu Máčovou.

Zpočátku si vybrala spotřebitelskou poradnu kvůli vzdělávací praxi. Nakonec v ní zůstala nadobro, protože ji baví pomáhat lidem. A mimochodem také zpívat, vždyť ještě před právnickou fakultou vystudovala na konzervatoři operní zpěv…

S čím se na vás obracejí motoristé nejčastěji?

Typicky zakoupí automobil a opomenou jeho důkladnou prohlídku. Jako žena to i chápu. Kdybych kupovala auto, také nepoznám, zda je v pořádku. Ale nechala bych si poradit od odborníka.

Kdo je tedy typický motoristický klient?

Někdo, kdo si koupil automobil a má s ním problém. Většinou tedy ojetinu. Třeba už ji vícekrát reklamoval a nemůže se domoci práva. Takže už by měl právo na odstoupení od smlouvy, protože se vada třikrát opakovala. Jenže mu prodejce tvrdí, že jde o jinou vadu, odmítá vrátit peníze a vymýšlí různé kličky. Nepoctivci jen často zkoušejí, co jim projde. A nejednou radíme klientům, jak se domoci práva při jednání s pojišťovnami, které nechtějí plnit škody.

Bojujete často proti autobazarům?

Opravdu často řešíme, že spotřebitel koupí auto v bazaru, který vystupuje jen jako zprostředkovatel. Tím pádem kupující ztrácí některá práva zaručená zákonem o ochraně spotřebitele.

Nacházíte ve smlouvách na prodej a koupi aut formální vady?

Občas je automobil prodán úhrnkem, tedy podle občanského zákoníku „jak leží, stojí“ a prodávající neodpovídá za vady. Ale Nejvyšší soud už prohlásil, že u auta to nelze! A pokud je kupující spotřebitelem, ani ve smlouvě nelze napsat, že se vzdává práv z vadného plnění a přijímá věc tak, jak je. Ale mezi podnikateli už to tak neplatí a živnostník má práva mnohem menší. Doporučuji proto vždy smlouvu pořádně přečíst a klidně se s námi přijít poradit.

Svět motorů 04/2021 Svět motorů 04/2021

Co říkáte na praktiky velkých prodejců, kteří předkládají rozsáhlé mnohastránkové smlouvy, jež zákazník sotva stihne na místě pořádně přečíst?

Pokud nám zavoláte a přečtete nějakou spornou pasáž, umíme poradit po telefonu. Ale celou smlouvu po sluchátku prostudovat nedokážeme. Pokud nemáte dostatečnou vyjednávací možnost, jednoduše smlouvu nikdy nepodepisujte. Když to uděláte, máte další možnosti mnohem horší. Třeba když je ve smlouvě napsáno, že je v autě převodovka na odpis, pak ji nemůžete řádně reklamovat.

Zkoušejí často prodejci zformulovat smlouvy tak, aby v nich jen odborník našel nějakou kličku, kterou se snaží vymanit z případného plnění?

Prodejci se často poradí s právníkem, aby byla smlouva na hraně, ale ještě nebyla neplatná. Slovíčkaření je bohužel velice časté. Mnohem častěji se ale snaží svádět vadu pokaždé na jinou součástku, protože tím pádem nemůžete po třetím opakování odstoupit od smlouvy. A pozor! Podle nového občanského zákoníků nezačíná běžet nová záruční lhůta po výměně věci, ale platí pořád ta původní. Tím pádem po dvou letech ztrácíte šance.

Narážíte na argumenty prodejců nových aut, že je nějaká závada věcí přirozeného opotřebení?

Ano, protože občanský zákoník říká, že nelze reklamovat vady vzniklé užíváním. Ale musí jít o obvyklé užívání. Velmi sporné je to typicky u bot i třeba automobilů, které prostě musejí nějakou dobu vydržet. Vždy záleží na konkrétním případu a mnohdy přicházejí ke slovu soudní znalci.

Jak se díváte jako právník na fakt, že dnes všichni prodejci podmiňují prodlouženou záruku dodržováním servisu i v průběhu prvních 24 měsíců, kdy jinak nelze záruku nijak omezit?

Bohužel prodloužená záruka je smluvní a prodávající má právo dát si podmínky do smlouvy. Zákon to dál neupravuje.

Jak často doporučujete klientům dohnat spor až k soudu?

Lidé se většinou bojí jít k soudu. Ale pokud vidím, že mají jednoznačnou šanci na úspěch, soud jim doporučuji. I když vím, že je to stres. V naší poradně ale většinou nejsme tak daleko. Obvykle postačí napsat správně právně formulovaný dopis. Obchodník vidí, že už to není jen další naštvaný e-mail od spotřebitele, ale věcně řešený spor. Samo o sobě to obvykle zabere.

Stává se, že prodejci otočí a začnou vyhrožovat vašim klientům?

V oblasti automobilismu ne. Ale v aukcích energií je to běžné, tam si dovolují takzvaní šmejdi opravdu hodně. Volají seniorům a psychicky je doslova týrají.

Nepropadne pak mladý právník realizačnímu vystřízlivění, že podvodníci na spotřebitele zkoušejí stále stejné triky?

Naopak vás to nabíjí. Mě baví kontakt s lidmi. Spíš mě překvapuje, kolik problémů se už roky řeší, a stále nejsou dořešeny. Kdo chce podvádět, vždy si najde nějakou novou praktiku.

Chovají se k vaší poradně pojišťovny korektně, když proti nim radíte jejich klientům domoci se třeba náhrady škody?

Pojišťovny pochopitelně dobře znají svoji sílu. A smlouvy bývají předtištěné a klient nemá moc šancí s nimi hýbat. Ale jinak vystupují korektně.

Kde má motorista nalézt pořádné informace?

Kdo má přístup na internet, najde tam řadu rad. Třeba Česká obchodní inspekce má dobrý spotřebitelský manuál s odkazy. Nebo může zavolat na naši linku, napsat nám e-mail nebo se podívat na naše webové stránky.

Jenže internet je plný špatných rad…

Máte pravdu, sdružení je dnes hodně a často nacházím v jejich radách chyby. Proto doporučuji hledat rady u prověřených organizací, jako jsme my.

Jaký je rozdíl ve fungování vaší poradny proti komerčním advokátům?

K nám chodí spotřebitelé, kteří nemají v šuplíku připravené peníze pro advokáta, kde mohou zaplatit patnáct stokorun za jeden úkon. Senioři nebo matky samoživitelky třeba i znají ve svém okolí právníka, ale nemohou si ho dovolit.

U nás hledají první radu. Ptají se na šance, zda mohou spor vyhrát. Pomůžeme jim zformulovat komunikaci s veškerými právními náležitostmi, ale pak už vystupují sami za sebe. Maximálně dopíšeme, že záležitost řeší ve spolupráci s námi, což často pomůže. Zato advokát vystupuje za klienta i u soudu a to my neděláme.

A jak se tedy na vás mohou motoristé v nesnázích obrátit?

Nejdříve doporučuji zavolat a poptat se na další možnosti. Pokud jde o dopravní nehodu nebo plnění od pojišťovny, potřebujeme znát všechny informace. Jsme přece jen právníci. Takže se domluvíme na emailové komunikaci a zaslání dalších podkladů. A nakonec i osobní schůzce na některé z našich poboček, kde doladíme detaily a sepíšeme třeba výzvu. Většinou je to běh na delší trať.

Pět rad z praxe Aleny Máčové

  • Přepisujte sami: Nikdy nenechávejte přepis vozidla na kupujícím, ale zařiďte ho sami! Je to vaše povinnost. 
  • Kontrolujte při koupi: Při koupi auta ho vždy nechejte prohlédnout odborníkem, který vozidlo fyzicky prohlédne. Stojí to nějakou tisícovku, ale stokrát se vám to vyplatí. 
  • Jednejte s prodejcem: Pokud se vyskytne vada, musíte se primárně dohodnout s prodejcem. Nelze nechat věc opravit jinde a pak vymáhat náklady, ale musíte mu dát šanci věc napravit. Lze se ale domluvit, pokud prodejce nemá možnost servisu. 
  • Kdo je vlastně kupující: Práva se zásadně liší podle toho, zda kupujete věc jako spotřebitel, nebo živnostník.
  • Pozor na skryté vady: Kupující, který kupuje automobil od jiné fyzické osoby, má dva roky na opravu skrytých vad. Pokud chcete mít jistotu, investujte do expertizy technického stavu v době prodeje.
Petr Slováček
Diskuze (4)

Doporučujeme

31. 1. 2021 16:08
Re: pani
Včera se mi dostala do ruky výkupní smlouva z AutoESA, podle slov právničky které jsem volal a přečetl některé odstavce, by ji nikdy nepodepsala. No, já naštěstí také ne.
31. 1. 2021 15:40
Re: pani
primlouvam se
31. 1. 2021 14:49
pani
Muzete mrknout na smlouvy aaa? Diky
31. 1. 2021 12:33
Ojetiny
Jako trh s ojetinama je asi docela loterie a divokej Východ (a jsem rád, že se toho nemusím účastnit), ale trochu mi přijde, že někteří naivně čekají, že koupí za pár šlupek ojetinu a ona tam vůbec nebude načnutá půlka komponent. Že se po půl roce vysype převodovka je prostě riziko téhle hry. Když se to stane prvnímu majiteli po záruce, nikdo mu na to nedá ani kačku, tak proč by měl ručit tomu, komu to prodá? Proto nikdy ani neuvažuju nad přímým prodejem a to ani v okruhu známých, byť by zájemců bylo dost, protože všichni vědí, že se o naše auta starám. Prostě protiúčet, ve smlouvě dealer přebírá plnou zodpovědnost za stav a je klid.