Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Saab 9-5 II: Proč chtít auto, které skončilo po dvou letech?

Lukáš Prejzek
Diskuze (0)

První saab po vymanění se z područí GM se stal bohužel i historicky posledním. Překrásný sedan s technikou Opelu Insignia je dnes po pouhé dvouleté produkční kariéře spíš cílem lovců kuriozit než běžných řidičů. Proč, když vůbec není špatný?

Jestli legendární švédský Saab něčím opravdu vynikal, pak předlouhými výrobními cykly jednotlivých modelů. A současně také svérázným zohledňováním vlastní techniky na úkor majitele značky. Po odkoupení automobilky koncernem General Motors v roce 1989 se konečně zdál být v dobrých rukou, jenže americký vlastník švédské automobilky bohužel po dalších dvaceti letech dospěl až do stádia krachu. Když se problematického koncernu v poslední životní fázi ujala vláda Spojených států, rozhodla se k nepříliš populárním záchranným krokům – především k úplnému stažení působnosti GM z Evropy. A v souvislosti s ukončením evropského tažení Chevroletu nejprve ukázala právě na Saab. Nahnuté to tenkrát u nás měl i další majetek Američanů: německý Opel. Nebyly to však jediné škrty v nových plánech, spolu se Saabem přestaly být pro GM zajímavé i domácí značky Oldsmobile či Saturn. A tak i z těchto legend koncern vytvořil už jen neživé muzejní exponáty.

General Motors však ještě krátce před obětováním Saabu stačil v tichosti postavit nástupce tehdy už dvanáctiletého velkého modelu 9-5. Poslední pomník někdejší avantgardní severské značky se světu odhalil pouze ve vší skromnosti v rohu jedné z hal frankfurtského veletrhu IAA v září 2009. Nevšední sedan sebevědomě přesahující pětimetrovou délku za ještě sebevědomější cenu od 899.000 Kč to měl od počátku nahnuté, přesto se nakonec na trhu v následujícím roce skutečně objevil. Prohlášení čerstvě nezávislého výrobce byla tehdy velkolepá: „Saab se stal samostatnou společností! Od této chvíle budou vozy Saab ještě saabovější! Nová éra začíná uvedením nového Saabu 9-5!“

Následovala odpovídající velkolepá mediální kampaň, motoristické tituly s výjimkou Světa motorů však tentokrát minula. Nový vlastník švédské automobilky se raději rozhodl přímo oslovit slibnou cílovou skupinu advokátů a čtenářů odborných titulů pro justici. K dispozici byl jediný novinářský vůz, a to rovnou ten nejdražší a nejluxusnější: šestiválcový Saab 9-5 Aero 2.8 T s pohonem všech kol XWD. Celková cena: 1.787.600 Kč. „Žádné spotřební zboží Ikea, tohle je něco jako exkluzivní značka postelí Hästens,“ rozplývali jsme se tehdy za volantem tohoto severského šperku ve Světě motorů. Jenže i přes noblesní charakter šlo stále „jen“ o technicky nevyčnívající automobil postavený na základě konfekčního modelu střední třídy Opel Insignia. Cenově si však nový saab troufl překročit hranice Mercedesu třídy E, BMW řady 5 i Audi A6

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (0)

Doporučujeme