Sbohem a šáteček. Audi vyrobilo poslední TT, končí éra dlouhá 25 let
Pro atraktivní kupé a roadster bohužel v dnešní době nezbylo místo. Audi se s modelem TT zatím loučí, byť v budoucnosti se samozřejmě mohou otevřít dveře elektrickému nástupci.
První generace Audi TT z roku 1998 byla přelomová svým zakulaceným designem, o který se postarali Freeman Thomas s Peterem Schreyerem, jenž si později udělal jméno u Kie a Hyundaie. Populární byl nejen mezi muži, ale i také u něžného pohlaví. V Česku k nejznámějším majitelům patřil Leoš Mareš, jehož vozový park později zahrnoval také minimálně dvě ferrari, Lamborghini Avetador, přičemž aktuálně jej můžeme vídat v bílém Rolls-Royceu Cullinan s nájezdem přes 100 tisíc kilometrů.
Druhé provedení na novější platformě PQ35 (předchůdce byl postaven na architektuře PQ34, jako například první Škoda Octavia) v dubnu 2006 přijelo s širší nabídkou pohonných jednotek, která vedle obligátního šestiválce o objemu 3,2 litru zahrnovala také přeplňovaný pětiválec 2.5 TFSI a vůbec poprvé také diesel v podobě čtyřválce 2.0 TDI. V tomhle případě se o design postaral italský návrhář Walter de Silva.
Poslední, třetí provedení z pera Danyho Garanda a Jürgena Löfflera se představilo již v březnu 2014 na autosalonu v Ženevě. Stejně jako techničtí sourozenci v podobě sedmé generace Volkswagenu Golf či minulé Škody Octavia i TT používá modulární platformu MQB. Kvůli tomu jsme se museli rozloučit s šestiválcovým motorem, všeobecně vynikající pětiválec 2.5 TFSI ve verzi RS naštěstí zůstal.
Cesta Audi TT se však v jeho původní podobě definitivně uzavřela. Poslední exemplář z bran maďarské továrny v Győru vyjel 10. listopadu tohoto roku. Jednalo o druhé nejsilnější provedení TTS Coupé se čtyřválcem 2.0 TFSI s 235 kilowatty a pohonem všech kol.
Navzdory poměrně vyhraněnému charakteru se od 18. února 1998 do letošního listopadu vyrobilo 662.762 exemplářů Audi TT. První dvě generace ještě využívaly nalakované karoserie z Ingolstadtu, poslední vydání již zcela vznikalo právě v Maďarsku.
Přímého nástupce se nedočkáme, představitelé Audi ovšem v nedávné minulosti hovořili o tom, že by se TT mohlo jednou vrátit jako elektromobil. Jestli se však bude stále jednat o kompaktní kupé a roadster, není známo.