Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sbohem a šáteček. Audi vyrobilo poslední TT, končí éra dlouhá 25 let

Ondřej Šámal
Diskuze (1)

Pro atraktivní kupé a roadster bohužel v dnešní době nezbylo místo. Audi se s modelem TT zatím loučí, byť v budoucnosti se samozřejmě mohou otevřít dveře elektrickému nástupci.

První generace Audi TT z roku 1998 byla přelomová svým zakulaceným designem, o který se postarali Freeman Thomas s Peterem Schreyerem, jenž si později udělal jméno u Kie a Hyundaie. Populární byl nejen mezi muži, ale i také u něžného pohlaví. V Česku k nejznámějším majitelům patřil Leoš Mareš, jehož vozový park později zahrnoval také minimálně dvě ferrari, Lamborghini Avetador, přičemž aktuálně jej můžeme vídat v bílém Rolls-Royceu Cullinan s nájezdem přes 100 tisíc kilometrů.

Druhé provedení na novější platformě PQ35 (předchůdce byl postaven na architektuře PQ34, jako například první Škoda Octavia)  v dubnu 2006 přijelo s širší nabídkou pohonných jednotek, která vedle obligátního šestiválce o objemu 3,2 litru zahrnovala také přeplňovaný pětiválec 2.5 TFSI a vůbec poprvé také diesel v podobě čtyřválce 2.0 TDI. V tomhle případě se o design postaral italský návrhář Walter de Silva.

Poslední, třetí provedení z pera Danyho Garanda a Jürgena Löfflera se představilo již v březnu 2014 na autosalonu v Ženevě. Stejně jako techničtí sourozenci v podobě sedmé generace Volkswagenu Golf či minulé Škody Octavia i TT používá modulární platformu MQB. Kvůli tomu jsme se museli rozloučit s šestiválcovým motorem, všeobecně vynikající pětiválec 2.5 TFSI ve verzi RS naštěstí zůstal.

Cesta Audi TT se však v jeho původní podobě definitivně uzavřela. Poslední exemplář z bran maďarské továrny v Győru vyjel 10. listopadu tohoto roku. Jednalo o druhé nejsilnější provedení TTS Coupé se čtyřválcem 2.0 TFSI s 235 kilowatty a pohonem všech kol.

Video se připravuje ...

Navzdory poměrně vyhraněnému charakteru se od 18. února 1998 do letošního listopadu vyrobilo 662.762 exemplářů Audi TT. První dvě generace ještě využívaly nalakované karoserie z Ingolstadtu, poslední vydání již zcela vznikalo právě v Maďarsku.

Přímého nástupce se nedočkáme, představitelé Audi ovšem v nedávné minulosti hovořili o tom, že by se TT mohlo jednou vrátit jako elektromobil. Jestli se však bude stále jednat o kompaktní kupé a roadster, není známo.

Ondřej Šámal
Diskuze (1)

Doporučujeme

24. 11. 2023 20:32
Budoucí TéTéčko jako zkraťák?!!
To je hóódně blbý vtip! :-[] :-[] :-[] :no: