Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Alhambra pomalu končí. Z některých trhů zmizí úplně, jinde omezuje nabídku

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Že je současná generace Seatu Alhambra tou poslední naznačila automobilka již před lety, koncem měsíce však model začne mizet z některých trhů. V česku se prozatím pouze seškrtávají motorizace. 

Seat Alhambra, jediné MPV v nabídce španělské automobilky, pomalu končí. Zástupci automobilky mluvili o konci modelu již před několika lety, podle kolegů z britského AutoCaru však model začne mizet z některých ceníků již ke konci tohoto měsíce.

Výroba Alhambry byla zahájena v roce 1995 a po celou dobu probíhala v portugalském závodě AutoEuropa, patřícímu koncernu Volkswagen Group. První generace byla vyráběna společně s koncernovým dvojčetem Volkswagen Sharan a první generací Fordu Galaxy.

Ford se však zanedlouho rozhodl spolupráci s koncernem přerušit a v roce 2006 představil druhou generaci modelu Galaxy na vlastní platformě. Spolupráce Volkswagenu a Seatu v závodě AutoEuropa však nadále pokračovala.

První generace Seatu Alhambra/Volkswagenu Sharan vydržela ve výrobě až do roku 2010, v průběhu let se ovšem objevily výrazné facelifty. Od roku 2011 začaly obě značky nabízet druhou generaci modelů Alhambra/Sharan, kterým v roce 2015 dopřály facelift.

Již o rok později se však ze Seatu začaly ozývat hlasy, že Alhambra skončí a jiné MPV není v plánu. Důvod je přitom jednoduchý: masivní odliv zákazníků od rodinných MPV směrem k SUV. Ostatně i Seat nabízí sedmimístné SUV Tarraco, které představovalo pro řadu zákazníků lákavější alternativu.

Prozatím však nekončí kompletní výroba modelu, ale pouze prodeje na některých trzích. Ty se totiž mohou nezávisle na rozhodnutí ústředí rozhodnout, zda model z trhu stáhnou či nikoliv. A zatímco britské zastoupení se rozhodlo pro stažení, v Česku zůstává Alhambra stále dostupná. Z nabídky ovšem zmizely motorizace 1.4 TSI a zůstaly 2.0 TDI v kombinaci s různými výbavovými stupni.

Britské zastoupení Seatu komentovalo ukončení prodeje Alhambry jako součást kroků při zajištění udržitelné budoucnosti. „V rámci této strategie se zaměřujeme na nové a elektrické modely, jako je plug-in hybridní Seat Leon nebo plug-in hybridní crossover kupé Cupra Formentor, a do budoucna se chystáme nahrazovat starší modely v prodeji novějšími a čistšími.

Alhambra tedy koncem měsíce skončí na vybraných t, Sharan by se však měl na trhu ještě nějakou chvíli udržet, jak dodává britský web AutoCar. Jeho výroba je sice v současnosti pozastavena kvůli šíření nového koronaviru, automobilka prý však stále počítá s jejím obnovením.

Podle informací AutoCaru by však Sharan nemusel sesterskou Alhambru přežít o moc déle. Ukončení jeho prodejů se totiž očekává ke konci tohoto roku. Prázdné místo by pak mohla zastoupit nová generace modelu Caddy, případně některý z nových elektrických modelů ID.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

28. 3. 2020 21:17
Re: Škoda jí...
Aktuálně zůstává s 1.4 TSI už jen Sharan. :-\
28. 3. 2020 16:33
Re: Politické rozhodnutí koncernu
Espace je drahy, ale mne napriklad nedava zmysel ina vybava ako initiale paris. Cenovy rozdiel nie je velky a rozdiel znacny. Na strane druhej slusne vybavena alhambra si sharan sa vie cenovo dotiahnut tiez. Ked som si konfiguroval alhambru, tak len pri poziadavke benzin + automat zacinala cena cez 30k€ v uplnom holobyte. Takze dovybavenie skoncilo daleko vyssie.
28. 3. 2020 14:08
Re: Politické rozhodnutí koncernu
Marketingově ano. Ale nevím jak na Slovensku, ale u nás je Alhambra dražší než Tarraco.
28. 3. 2020 14:02
Re: Politické rozhodnutí koncernu
Ten člověk se musel hodně stydět, když ty nesmysly říkal.
27. 3. 2020 20:23
Re: Politické rozhodnutí koncernu
Mám tu nejaké čísla a info. Minulý rok sa na Slovensku predalo 111 ks Alhambry a 89 Sharanov. Slovenský import Seatu mal tak, ako aj v iných krajinách na výber, či bude Alhambru ďalej ponúkať. U nás v ponuke ostáva, ale všeobecne končí s naftovým motorom.
A inak sa tiež minulý rok predalo na Slovensku 66 S-Maxov, 50 Galaxy. A môj obľúbený Espace? Tých sa predalo 15.
O to viac ma prekvapuje, že bude u nás pokračovať, hoci už len s výbavou Initiale Paris a najsilnejším benzínovým alebo naftovým motrom za takmer 46-tis. eur.