Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG – Posun ve všech směrech

Stanislav Švarc
Diskuze (275)

Automatickou převodovku v nové Škodě Fabia dostanete ke dvěma motorům. Jak funguje ta dostupnější varianta?

Design, interiér


Tu představuje turbodmychadlem přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 81 kW párovaný se sedmistupňovou dvouspojkovou skříní. Dražší alternativou je nedávno do ceníku zařazený 1,5litrový čtyřválec TSI se 110 kW – u něj je sedmistupňové DSG jedinou dostupnou možností. Pro litr Škoda nabízí i manuál.

Rád připomínám, že jedenaosmdesátikilowattový tříhrnek s ručně řazenou převodovkou nedávno testoval Ondra Mára. A protože byl z redakce první, kdo s novou generací mohl strávit delší čas, podrobně se věnoval vzhledu, rozměrům a koncepci interiéru. Proto mi snad odpustíte, když budu při popisu některých vlastností poněkud stručnější. Obě auta navíc dorazila ve verzi Style, takže měla velice podobnou výbavu, srovnatelné byly i příplatky.

Větší zvenku, větší uvnitř

Čtvrtá generace je první Fabií, která stojí na koncernové platformě MQB (varianta MQB-A0), a první, jejíž délka v provedení hatchback přerostla čtyři metry. Novinka měří 4.108 mm, takže ve srovnání s předchůdcem narostla o 111 milimetrů. Čtyřka je také širší (1.780 mm, nárůst o 48 mm) a především se citelně protáhl rozvor - o 94 milimetrů na 2.564 mm.

A uvnitř je to fakt znát ve všech směrech. Mě osobně nejvíc těší, že je vnitřek podstatně širší a že poskytuje více prostoru pro lokty a ramena. Špatné není ani místo v podélném směru, za sedadlo nastavené na mých 182 centimetrů, jsem se na lavici ve druhé řadě usadil pohodlně, se slušnou rezervou před koleny i nad hlavou. Jasně, Fabia zůstává malým autem, takže nemůžete čekat zázraky, ale čtyři normálně narostlé dospěláky v pohodě uveze.

Zvětšoval se také zavazadlový prostor. Základní objem oproti minulé generaci povyrostl o 50 litrů na 380 litrů, takže Fabia v tomto ohledu už pokukuje po nižší střední třídě. Jen o objem ale nejde, kufr je o něco širší, delší a potěší řadou menších odkládacích prostor. Navíc umí několik chytrých kousků. Tedy pokud si připlatíte.

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG

Škoda totiž nabízí řadu šikovných doplňků, které využitelnost nejen zavazadelníku ještě zvýší. Pohromadě je najdete ve dvou paketech - Simply Clever I a Simply Clever II. Oba obsahují oboustranný koberec, háčky, praktické držáky nákladu, multifunkční tašku pod „platem“, síťový program a také odpadkový koš do kabiny.

Zatímco „jednička“ za 3.400 Kč má elastický úložný prostor, „dvojka“ za 5.700 korun místo něj zahrnuje dvojitou podlahu. A přidává ještě podkládací schránku na zadním tunelu. Vyjímatelné a polohovatelné dno se hodí v případě, že po sklopení zadních opěradel (dělených v poměru 60:40) potřebujete rovnou podlahu. Bez ní je mezi kufrem a složenými sedačkami schod. Dvojitou podlahu si ale můžete přikoupit samostatně, stojí 3.400 Kč.

V testovaném autě byl balíček Simply Clever I a všechny ty zmíněné vychytávky si můžete prohlédnout v galerii, fotky je přiblíží nejlépe.

Teď zpět k číslům. Po sklopení zadních opěradel do Fabie dostanete až 1.190 litrů, předchůdce zvládl 1.150 litrů. Se zvětšením přepravních možností pak souvisí ještě jedna novinka čtvrté generace. Malá škodovka poprvé dostala sedadlo spolujezdce se sklopným opěradlem, což je velice šikovná záležitost, umožňující převoz delších předmětů.

Co je ještě nového?

Nová Fabia se také premiérově chlubí například přenosným držákem nápojů, odnímatelnou sluneční clonou panoramatické střechy (prosklená střecha je za 19.900 Kč), USB-C konektorem ve vnitřním zpětném zrcátku (hodí se třeba k zapojení kamery) a z vyloženě praktických věcí třeba ještě úchyty pro dětskou sedačku na sedadle spolujezdce.

Jiné novinky se zase týkají komfortu, infotainmentu nebo bezpečnosti. Čtvrtá generace může být za příplatek vybavena digitálním přístrojovým panelem s 10,25palcovým displejem, vyhřívaným volantem, vyhřívaným čelním sklem, bezdrátovým nabíjením telefonu, dvouzónovou automatickou klimatizací s výdechy pro cestující vzadu, inteligentním parkovacím asistentem (Fabia díky němu umí zaparkovat sama, řidič musí jen ovládat pedály a převodovku), čtením dopravních značek nebo adaptivním tempomatem s udržováním vozu v jízdním pruhu.

Významně se ovšem změnila také palubní deska, která je sice z tvrdého plastu, oživují ji však kulaté výdechy ventilace po stranách a zajímavé textilní čalounění. To podle mě vypadá hezky, ale jsem zvědav, co s ním udělá čas a dlouhodobé působení slunečních paprsků či prachu.

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG

Když jsem si po vrácení auta pročítal svoje poznámky, zjistil jsem, že jsem si zapsal dost věcí, které se mi ve Fabii hodně líbily. Například skvělé sezení. Nejmenší současná škodovka dostala parádní přední sedadla, pohodlná, široká a se slušným bočním vedením. Ani s hledáním ideální pozice za volantem jsem neměl nejmenší problém. Slušný je i výhled z kabiny.

Potěšil mě také dostatek odkládacích prostor, mile mě překvapilo odhlučnění interiéru a pochvalu si zaslouží i drobnosti jako stropní madla nebo možnost změnit výšku horního ukotvení bezpečnostních pásů, kterou už dnes často nenabízejí ani velice drahá auta prémiových značek. Šikovným doplňkem může být držák na karty nebo tužku, zato klasiku už představuje deštník schovaný ve dveřích.

A na rozdíl od Octavie je tu starý dobrý panel pro ovládání ventilace a klimatizace s fyzickými ovladači. Kvůli některým funkcím sice musíte do útrob infotainmentu, ale to nejdůležitější si díky panelu nastavíte rychle a snadno. Díky za to!

Z asistenční a bezpečnostní výbavy bych rád vyzdvihl fungování hlídače mrtvého úhlu. Upozornění na vůz „schovaný“ mimo dosah bočních zrcátek, realizované v podobě oranžových světel na vnitřní straně zrcátek, je totiž ideálně výrazné, ale přitom nijak neruší a neleká.

Naopak mě nepřesvědčila „palubní elektronika“. Digitální přístrojový panel reaguje na ovládání z multifunkčního volantu s až otravným zpožděním (což je během řízení obzvlášť nepříjemné, protože očima musíte neustále sjíždět k budíkům a kontrolovat, jestli se v kapličce událo to, co jste chtěli), vrcholný infotainment Amundsen s 9,2palcovou dotykovou obrazovkou zase často dlouho najíždí po nastartování. A třeba dvakrát se mi stalo, že když jsem si chtěl upravit něco v rozšířené nabídce klimatizace, systém tuhle nabídku nechtěl krátce po startu vůbec spustit a ukázal mi jen hlášku, že na tom pracuje.

Jak Fabia umí sledovat dopravní značky, tak vás také dokáže na digitální přístrojovce velkým hlášením upozornit na překročení povolené rychlosti. Jenže ono čtení značek není dokonalé (není snad v žádném autě), takže docela často vás jen rozčiluje a trochu děsí. V infotainmentu jsem sice našel možnost upozornění vypnout, ale stejně to nepomohlo, okna s výstrahou vyskakovala dál.

A ještě jedna věc - zcela spokojený jsem nebyl s fungováním aktivního vedení v jízdním pruhu (aktivuje se automaticky po nastartování), jeho chování mi připadalo dost nekonzistentní. 

Motor, jízdní vlastnosti


Síly má dost. Když chce

Jedenaosmdesátikilowattový motor 1.0 TSI je tím nejvýkonnějším ze tří dostupných tříválců, navíc jako jediný z nich může být spárován s automatickou převodovkou, v tomto případě sedmistupňovou dvouspojkou. Motor, pracující v Millerově cyklu, je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií a dvouhmotovým setrvačníkem.

Z uživatelského pohledu jde o docela příjemnou pohonnou jednotku, která v pohodě zvládne běžné situace v českém provozu. Na malou a poměrně lehkou Fabii má síly dost, jen je potřeba mu občas vyjít vstříc a držet ho v optimálních otáčkách. Pořád jde přece jen o maloobjemový tříhrnek, který přirozeně nemůže fungovat v celém spektru a který významně spoléhá na pomoc turbodmychadla. A to znamená, že musí mít prostor se nadechnout a že pod dvěma tisíci otáček skoro netáhne. Musím ale také hned dodat, že motor se v nízkých otáčkách ani vyloženě nedusí, nevibruje a neduní. „Jen“ moc nejede.

Automatická převodovka v normálním režimu litřík posílá „nejníž“, jak to jen jde, a řadí klidně tak, aby pracoval okolo 1.500 otáček. A bohužel občas nechce pochopit, že by řidič od motoru zrovna požadoval živější projev.

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG

Jinými slovy i ve Fabii DSG někdy působí ospale. Nejprve vám hodí motor do „mrtvých“ otáček a pak dělá, že ve voze není. Na plyn reaguje neochotně, jako by doufala, že tříválec v sobě najde nějakou skrytou sílu, aby se z otáček vyhrabal sám bez nutnosti podřadit. Jenže tu motor samozřejmě nemá. Takže vy na pravý pedál přitlačíte důrazněji, převodovka se najednou probudí, podřadí třeba i o dva stupně a tříválec pošle do takových otáček, že zrychlíte tak prudce, že v provozu v podstatě poskočíte.

V některých momentech tak Fabia s automatem postrádá plynulost, jízda není vždy tak hladká, jak byste od auta se samočinnou skříní čekali. Někdy se proto vyplatí předvídat a připravit si motor manuálním podřazením. Nebo aktivací sportovního režimu.

Jinak ale kombinace 81kW tříválce a automatu funguje příjemně. Motor je sympaticky kultivovaný, ve vysokých otáčkách přehnaně nevrčí a nad 2.000 min-1 už škodovce poskytuje zajímavou dynamiku, díky níž nebudete mít problém s předjížděním nebo prudkým stoupáním. Při 90 km/h tříválec na sedmičku točí asi dva tisíce otáček, při 130 km/h pak tři tisíce.

A spotřeba? Po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 7,4 l/100 km. Po Praze jsem jezdil za 7,7 l/100 km, mimo města a dálnice za 5,3 l/100 km a po dálnici za 7,5 l/100 km.

V souvislosti se spotřebou ještě jedna poznámka - Fabia má standardně palivovou nádrž o objemu 40 litrů, za 1.000 Kč ale dostanete nádrž 50litrovou. Určitě bych si za ni připlatil, těch 10 litrů docela výrazně prodlužuje dojezd.

Vážně dospěla

Je to takové trochu klišé, ale Fabia ve čtvrté generaci dospěla - ve všech důležitých ohledech. Už víme, že vyrostla a že může být skoro až luxusně vybavena, zlepšil se ale také jízdní projev. A fakt významně.

Hlavně cestovní komfort je na úplně jiné úrovni. Škoda věnovala velkou pozornost aerodynamice, což při jízdě poznáte prostřednictvím ticha v kabině – i na dálnici.

Ztišil se ovšem také „spodek“. Fabia na příplatkových 17palcových kolech obutých do pneumatik 215/45 působí většinou klidně a pohodlně. Až na hodně rozbitých silnicích se dostaví tlumený dusot, stále ovšem více než přijatelný. I ze samotného naladění podvozku je znát, že se výrobce snažil nabídnout především pohodlí. Auto velice slušně filtruje nerovnosti a působí poddajným a docela měkkým dojmem. Kliková zadní náprava s vlečenými rameny sice umí trochu „koupnout“, ale to musíte trefit už velkou díru. Pokud se tak stane v zatáčce, zadní kola drobně odskočí.

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG

Komfortní chování Fabia kombinuje s agilitou a pocitovou lehkostí, takže když budete chtít, na zakroucené okresce se s ní svezete svižně. Malý hatchback s kompaktním tříválcem pod kapotou má lehkou příď, takže se moc hezky stáčí do oblouku, velice ochotně reaguje na poměrně přesné řízení a hbitě mění směr. V zatáčce se Fabia odhodlaně drží stopy a působí velice stabilně. Na nedotáčivost narazíte teprve při nevybíravém zacházení, nastupuje však čitelným způsobem.

Spokojený jsem byl s chováním brzd, jen upozorňuji, že nová generace má vzadu standardně bubny, kotouče jsou za příplatek ve výši 2.000 Kč. Testované auto mělo právě kotouče.

Závěr


Závěr

Budu se opakovat, ale posun u čtvrté generace Škody Fabia je opravdu zřetelný. Jde o auto větší, prostornější i lépe jezdící. A pokud si připlatíte, dostanete i na poměry malých vozů příjemně komfortní výbavu.

Jenže na nejmenší současné škodovce je také vidět, jak auta zdražují. V našem provedení Style tříválec s automatickou převodovkou začíná na částce 449.900 Kč, a pokud přidáme všechny přítomné příplatky, dostaneme se na 645 tisíc korun. Za Fabii. Sice skvěle vybavenou, lépe než kdy jindy, ale pořád jen Fabii.

Přitom to není tak dávno, konkrétně v roce 2015, co na podobné peníze přišla benzinová Octavia RS se 162kW dvoulitrem. Tehdy stála 651.900 Kč. Ale takový je holt vývoj. A bojím se, že bude hůř.

V ceníku malé škodovky však pochopitelně nemusíte zaškrtávat všechny volitelné položky, já osobně bych si odpustil minimálně panoramatickou střechu za 19.900 Kč a balíček Asistovaná jízda 2.0 za 56 tisíc.

Celkově ve mně každopádně nová Fabia zanechala pozitivní dojem. A hrozně rád bych se dostal k nějaké výrazně „lidovější“ verzi, abych věděl, jak funguje v dostupnějším balení.

Pro úplnost dodávám, že Fabia startuje na ceně 339.900 Kč.

Nejlevnější verze modelu 339.900 Kč (Škoda Fabia 1.0 MPI Ambition)
Základ s testovaným motorem 359.900 Kč (Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW Ambition)
Testovaný vůz bez příplatků 449.900 Kč (Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG Style)
Testovaný vůz s výbavou 645.000 Kč (Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG Style)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Velice dobře naladěný podvozek
  • Poměrně kultivovaný motor
  • Slušná spotřeba
  • Možnost velice komfortní výbavy
  • Praktické prvky v kabině

Minusy

  • Pomalý digitální přístrojový panel
  • Občasné letargické chování převodovky
  • Stále nedoladěná palubní elektronika
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (275)

Doporučujeme

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG
Cena základní sestavy 449 900 Kč
Výbava základní sestavy 15" kola z lehké slitiny, bubnové brzdy zadní, asistent rozpoznání únavy, přední mlhové světlomety, LED hlavní světlomety, osvětlení zavazadlového prostoru, asistent udržování jízdního pruhu, asistent rozjezdu do kopce, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, stupňový interval stírání stěračů se světelným a dešťovým senzorem, bederní opěra ručně nastavitelná v opěradlech předních sedadel, startování tlačítkem, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, parkovací senzory vzadu, střední loketní opěrka vpředu, deštník, sada na opravu pneumatik, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívání předních sedadel s oddělenou regulací, palubní počítač MaxiDot, infotainment Bolero s 8" displejem, DAB, 6 reproduktorů, SmartLink, vnější zpětná zrcátka - elektricky nastavitelná a vyhřívaná, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, držák na brýle, 2x datové USB-C vpředu, kabinový vzduchový filtr s aktivním uhlím, sloupek řízení axiálně a vertikálně nastavitelný, kožená hlavice řadící páky, madlo ruční brzdy kožené, látkové potahy sedadel, kožený multifunkční volant, klimatizace s mechanickou regulací a další. Kč
Cena testované sestavy 645 000 Kč
Výbava testované sestavy 17" kola z lehké slitiny (24.000 Kč), lak Červená Velvet (18.600 Kč), Paket Style Plus zahrnující bezklíčové odemykání, zamykání a startování, dvouzónovou automatickou klimatizaci, Bi-LED přední světlomety s přisvěcováním do zatáček a Sunset (25.000 Kč), Asistovaná jízda 2.0 (asistent pro adaptivní vedení v jídním pruhu, asistent pro jízdu v koloně, asistent změny jízdního pruhu, automatické parkování, služba vzdálený přístup a infotainment online na 3 roky, elektrické sklápění pro vnější zrcátka s automatickým stmíváním u řidiče, infotainment Amundsen s 9,2" displejem a navigací, rozpoznávání dopravních značek, virtuální kokpit, adaptivní tempomat s funkcí follow to stop; 56.000 Kč), Simply Clever paket obsahující síťový program (třídílný s taškou), elastický úložný prostor v kufru (zdvojený), odpadkový koš, oboustranný koberec v kufru, cargo element, háčky v Top Tetheru v kufru (2 ks), multifunkční taška pod rolem (3.400 Kč), kolenní airbag a boční airbagy vzadu (12.000 Kč), ostřikovače světlometů (3.500 Kč), asistent dálkových světel (3.000 Kč), zadní kotoučové brzdy (2.000 Kč), USB-C u vnitřního zpětného zrcátka (1.000 Kč), 2x USB-C vzadu pro nabíjení (1.100 Kč), bezdrátový SmartLink (1.100 Kč), parkovací kamera vzadu (7.500 Kč), sound systém Škoda (9.900 Kč), volba jízdního režimu (2.200 Kč), panoramatická střecha (19.900 Kč), rezervní kolo (3.900 Kč), palivová nádrž se zvýšeným objemem (1.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.5
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1190
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1192 / 405
Rozměr pneu: 215/45 R17
Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4108
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2552
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 101
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
18. 11. 2021 10:59
Re: CO2
Aktuálně highlander, ale dělá to i nový yaris nebo corolla co jsem měl předtím. Ale myslím, že teď to ma už každá hybridní toyota.
Mělo by to být u všech s minimálně TSS 2.0 ( toyota safety sense ) a automatem. Aktuální verze TSS je 2.5+
Ale neber to tak, že to zatočí do nějakých prudkých zatáček, to ne. Má nastavený nějaký maximální úhel natočení a víc neudělá. na okresky to není, na dálnicích to zvládne i ty nejprudší na D1
18. 11. 2021 10:32
Re: CO2
"drží podle stopy auta přede mnou"

To už vypadá na něco sofistikovanějšího, o jaké auto jde?
Avatar - Emel
18. 11. 2021 09:53
Re: Přípatky
Je potřeba, aby se vyřešily problémy s čipama... pak se to třeba trošku rozhýbe. Dokud může být člověk rád, že mu vůbec nějaký auto dodají, tak holt lidi ze zoufalství koupí kde co.
Avatar - lordlord
18. 11. 2021 09:27
kup
nečalouněný kufr se hned poškrábe
Avatar - Mikesus
18. 11. 2021 08:25
Re: CO2
Mne to funguje tak, ze pri aktivním adaptivním tmepomatu je udržování v pruhu, jinak jen to upozornění s případným zásahem pokud dojde k přiblížení k čáře a zároveň není od řidiče odpor ve volantu. Pokud je odpor, tak jen zapípá.
Ve městě naopak mám radši to udržování v pruhu, protoze při tech rychlostech se drží podle stopy auta přede mnou, takže se i vyhýbá kanálům apod.
Na okreskach, díky tomu, že člověk hodne zataci, je teď od něj odpor na volant, tak je to samo o sobě prakticky vypnuté.