Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia 1.4 TDI (77 kW) – Kdo šetří, jezdí za tři

David Bureš David Bureš 4. 2. 2015 • 04:19
27
207
Zobrazit náhledy (27)
Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia
Škoda Fabia III sází především na tříválcové motory. A to jak zážehové, tak vznětové, jejichž nabídku tvoří dvě výkonové varianty 1.4 TDI. Vyzkoušeli jsme tu silnější se 77 kW.

Turbodiesely kvůli vyšší pořizovací ceně nebývají u malých automobilů první volbou zákazníka, ve Škodě Fabia ale mají dlouhou tradici. S tříválcovým agregátem 1.4 TDI (PD) byla dostupná již první generace Fabie, přičemž stejně označený motor dostala také ta druhá, která jej však v roce 2010 nahradila jednotkami 1.2 TDI (tříválec) a 1.6 TDI (čtyřválec). Třetí generace opět vsadila na tříválec 1.4 TDI, jedná se ale o nově vyvinutý agregát.

Testovaná vznětová čtrnáctistovka 1.4 TDI/77 kW je aktuálně nejdražším motorem v nabídce Fabie III. V testované vrcholné verzi Style stojí pětidveřový hatchback 379.900 korun. Ve srovnání se slabším turbodieselem s 66 kW se za vyšší výkon připlácí 20.000 korun, proti podobně silnému benzinovému turbomotoru 1.2 TSI s 81 kW je vznětový agregát dražší o 60.000 korun.

Ostré křivky a prostorná kabina

Automobilový design je ryze subjektivní záležitost, v případě nové Škody Fabia se však veřejnost shoduje na tom, že se její tvary povedly více než u předchůdce. Automobil díky ostrým křivkám působí dynamickým dojmem, čemuž pomáhá snížená karoserie a širší postoj. Auto se mezigeneračně snížilo o 31 milimetrů a zároveň rozšířilo o výrazných 90 milimetrů.

Množstvím detailů malý hatchback opticky navazuje na větší modely značky, zadní svítilny naopak svým tvarem jasně odkazují na první generaci Fabie. Zmínit musíme také již mnohokrát popisovanou linku tornádo táhnoucí se po celém boku karoserie, u které se v zimním nečasu potvrdilo, že skutečně účinně zamezuje zašpinění bočních oken. Designové přešlapy na vozu nenajdeme, snad jenom hlavní světlomety by podle nás mohly být o něco menší. To je však způsobeno tím, že si automobil musí v základních verzích vystačit s rozměrnými parabolovými světly. Nicméně testovaný exemplář disponoval vyspělejšími projektorovými světlomety kombinovanými s diodami denního svícení.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy
 

Stylistům se povedla i kabina, a to jak designově, tak ergonomicky. Přístrojová deska je řešena jednoduše a nadčasově. Opticky ji oživuje vodorovný dekor vedoucí přes celou šířku nebo svěží zelené podsvícení tlačítek. Ovladače jsou přehledně rozmístěné a zároveň po ruce.

Použité plasty jsou sice tvrdšího rázu, působí však hodnotně a jejich zpracování je velmi kvalitní. V kabině je nicméně znatelná snaha o snížení výrobních nákladů, ať už lacinějšími plasty mimo zorné pole řidiče (například madlo ve dveřích) nebo výhradně jednozónová klimatizace. Tato snaha je však kompenzována praktickými prvky, jako jsou síťky na bocích předních sedadel nebo držáky na mince a parkovací karty ve středovém tunelu.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy
 

Z hlediska prostoru boduje kabina Škody Fabia především svojí výškou, na kterou si nebudou stěžovat ani dlouháni. Místem na zadních sedadlech mladoboleslavský hatchback ale v rámci segmentu spadá spíše do průměru, ať už z hlediska délky nebo šířky. Normálně vzrostlým jedincům bude místo pro kolena bohatě stačit, trojice dospělých si ale na zadní lavici libovat příliš nebude.

Vozy Škoda se vždycky chlubí velkým zavazadlovým prostorem, což bezesporu platí také pro novou Fabii. V případě hatchbacku nabízí zavazadelník skvělých 330 litrů objemu, čemuž může konkurovat jenom málokterý soupeř. Jeho praktičnost zvyšují háčky na tašky nebo odkládací prostor pro drobnosti, za příplatek je pak k dispozici síť a ohrádka, která se hodí například na převážení lahví. Po sklopení zadních nesouměrně dělených sedadel bohužel vznikne schod vysoký asi 110 milimetrů.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy
 

Silný, ale poněkud hrubší motor

Zcela nový turbodiesel 1.4 TDI ve své silnější variantě nabízí 77 kW a 250 N.m. Motor je to dosti silný, v nízkých otáčkách se ale projevuje jeho turboefekt. Agregát ožije až kolem 2000 otáček a se stejným zápalem táhne někam k 4000 otáčkám.

Na okresních silnicích se řidič dočká potřebné síly i bez nutnosti zbytečného podřazování. Ve městě se ale projeví pouze pětistupňová manuální převodovka, respektive dlouhé zpřevodování nižších stupňů. To je znát hlavně při rozjezdu, kdy automobilu chvilku trvá, než se rozpohybuje. Ve městě pak řidič poměrně často řeší, zda zařadit čtyřku, což znamená jenom 1250 otáček a líné reakce, nebo zda podřadit na trojku, kdy motor točí o 500 otáček výše a kdy reakce motoru stále nejsou nijak ostré. Pětka už je v pořádku, při dálniční stotřicítce motor točí příjemných 2300 otáček.

Na délku drah kulisy nebo přesnost řazení si však stěžovat nemůžeme, v tomto ohledu ručně řazená převodovka výrazně boduje. Problém se zpřevodováním by teoreticky mohl vyřešit automat, ten se ale pro silnější 1.4 TDI nedodává. Sedmistupňové DSG je možné dokoupit ke slabší verzi turbodieselu s 66 kilowatty, a to za přijatelných 36.000 korun.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy
 

Zatímco během klidné jízdy je motor skvěle odhlučněný, při ostřejším sešlápnutí plynu dá přece jen najevo svůj vznětový tříválcový původ, a to hlavně v době, než se jednotka dostatečně zahřeje na provozní teplotu. Přesto se dá vznětový tříválec označit za kultivovaný, navíc po větším zajetí se určitě může uklidnit. Standardně dodávaný systém Start/stop motor spustí tiše, nějakou chvilku mu to ale trvá.

Velkou předností turbodieselů je nízká spotřeba, což platí i pro 1.4 TDI. Ve městě lze jezdit kolem šesti litrů na 100 kilometrů, jízda na okreskách znamená 5,5 litru, dá se však snadno dostat i k hranici pěti litrů. Na dálnici si tříválec řekl o 5,7 litru na 100 kilometrů. Dlouhodobá spotřeba se nakonec zastavila na 5,6 litrech nafty na 100 km, po větším zajetí bude jistě dále klesat. Tovární údaje ve všech třech posuzovaných režimech totiž začínají trojkou...

Stabilní i komfortní

Naladění podvozku nové Škody Fabia chválili kolegové již v dříve zveřejněných testech, a tak by se dalo tuto tématiku stručně odbýt s odkazem na dřívější testy. To by se ale vůz s turbodieselem pod kapotou nesměl chovat trochu jinak než benzinoví sourozenci.

Dieselová Fabia nadále kombinuje komfort s dynamikou, v tomto případě ale klade důraz spíše na tužší naladění. To zřejmě souvisí s poněkud vyšší hmotností vozu, jehož udávaná pohotovostní hmotnost činí 1.165 kg, zatímco Fabia s benzinovou 1.2 TSI (81 kW) a šestistupňovým manuálem váží 1.129 kg.

V zatáčkách se Fabia s turbodieselem nijak dramaticky nenaklání a nadále si uchovává radost při vrhání do oblouků. Tomu pomáhá standardně dodávaný systém XDS+ přibrzďující v případě potřeby vnitřní kolo. Díky tužšímu a přesnému řízení si řidič může i za volantem dieselového hatchbacku průjezd zatáčkami opravdu vychutnat, navíc v nich bude cítit dostatečnou jistotu, protože se Fabia nenechá rozhodit nějakou nerovností. Navzdory těžšímu agregátu auto není nedotáčivé, dokonce by se dalo označit za lehce přetáčivé.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy
 

Podvozek je dobře odhlučněný a neozývají se od něj žádné rázy, jak by třeba mohla naznačovat jednoduchá zadní kliková náprava s vlečenými rameny. Pouze na nerovném povrchu je lehce znatelné podupávání kol, to ale souvisí s velkými šestnáctipalcovými ráfky testovaného exempláře.

Automobil disponoval příplatkovými zadními kotoučovými brzdami, dodávanými za dva tisíce korun. S nimi Fabia brzdí opravdu skvěle, a tak jejich pořízení rozhodně doporučujeme. Klidně by mohly být standardem alespoň ve vyšších stupních výbavy, a ne jenom u vrcholného turbomotoru 1.2 TSI (81 kW).

Škoda Fabia – srovnání s konkurencí
ModelŠkoda FabiaFord FiestaMazda 2Opel CorsaSeat Ibiza
Motor1.4 TDI1.6 TDCi1.5 Skyactiv-D1.3 CDTI1.6 TDI
Zdvihový objem [cm3]14221560149912481598
Válce/ventily3/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]77/3500-375070/380077/400070/375077/4400
Točivý moment [N.m/min]250/1750-2500200/1750-3000220/1400-3200190/1500-3500250/1500-2500
Převodovka5M5M6M5M5M
Maximální rychlost [km/h]193181178182188
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,111,710,111,910,5
Komb. spotřeba [l/100 km]3,53,63,43,34,2
Základní cena [Kč]356.900384.990411.900334.900382.900

Závěr

Nová Škoda Fabia je univerzálním společníkem. Díky kompaktním rozměrům se skvěle hodí do města, neztratí se však ani na dálnici. Posádce nabídne vcelku prostornou kabinu a hlavně rozměrný zavazadelník. V případě objednání silnějšího turbodieselu 1.4 TDI/77 kW se automobil pochlubí solidním zátahem a nízkou spotřebou, na méně příjemný zvuk vznětového tříválce si ale bude posádka zpočátku zvykat.

Investice do Fabie se vznětovým agregátem je poměrně vysoká, proto by nad ním měli uvažovat hlavně řidiči, kteří s autem chtějí jezdit opravdu hodně. Proti podobně silnému benzinovému čtyřválci 1.2 TSI s 81 kW je 1.4 TDI (77 kW) o nemalých 60.000 korun dražší. Pokud budeme počítat s udávanou kombinovanou spotřebou (3,5 l na 100 km u 1.4 TDI vs. 4,8 l na 100 km 1.2 TSI), vrátí se náklady vložené do turbodieselu po ujetí bezmála 159.000 km (viz tabulka). Reálná spotřeba vznětových motorů se ale mnohdy blíží těm zážehovým, a tak se návratnost turbodieselu může ještě více prodloužit.

Ve srovnání s konkurencí je ale Škoda Fabia s 1.4 TDI (77 kW) velmi výhodnou koupí, takto silný turbodiesel neumí za danou cenu nikdo jiný nabídnout. Konkurovat může jenom Opel Corsa se slabší 1.3 CDTI (70 kW) a chudší výbavou. V základní výbavě lze totiž pětidveřovou Corsu s touto jednotkou pořídit za 334.900 korun.

Škoda Fabia – návratnost nákladů
Motor1.2 TSI (81 kW)1.4 TDI (77 kW)
Cena Style [Kč]319.900379.900
Průměrná cena litru paliva [Kč]*29,4629,59
Udávaná spotřeba [l/100 km]4,83,5
Návratnost při udávané spotřebě [km]0158.550
*Podle aktuálních statistik CCS ze dne 30. 1. 2015

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy
 

Nejlevnější verze modelu234.900 Kč (1.0 MPI/44 kW Active)
Základ s testovaným motorem356.900 Kč (1.4 TDI/77 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou453.000 Kč (1.4 TDI/77 kW Style)

Plusy

  • Silný zátah turbodieselu
  • Přesné řazení, lehká kulisa
  • Dobrá ovladatelnost
  • Komfortní nastavení podvozku
  • Prostorný interiér, zavazadelník

Minusy

  • Zvuk tříválcového motoru
  • Zpřevodování manuální převodovky
  • Lacinější detaily v interiéru
  • Vysoký příplatek za turbodiesel

Foto: Jiří Pekárek

Témata
Škoda Fabia 1.4 TDI (77 kW)
Cena základní sestavy 356 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 15“ kola, Front Assistant, omezovač rychlosti, sada na opravu pneumatik, mlhovky, diody denního svícení, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, výškově nastavitelná přední sedadla, palubní počítač Maxi Dot, systém Start/stop a rekuperace brzdné energie, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčové odemykání a startování, samočinná klimatizace, zadní parkovací čidla, autorádio Swing atd. Kč
Cena testované sestavy 453 000 Kč
Výbava testované sestavy Paket Style Multimedia Plus – SunSet, malý kožený paket, vyhřívání předních sedadel, rozpoznání únavy řidiče, autorádio Bolero s přehrávačem MP3 a slotem na kartu SD, bluetooth, přípojkou k zařízením Apple a funkcemi MirrorLink a SmartGate, (+18.000,-), paket Style Advance – bezklíčový vstup, parkovací čidla vpředu a vzadu, dešťový a světelný senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním (+12.000,-), paket Simply Clever – síťový program, pružná odkládací schránka v zavazadlovém prostoru, držák na multimediální přístroje a schránka na odpadky v obložení dveří (+2.000,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), zadní kotoučové brzdy (+2.000,-), mlhovky s natáčecí funkcí (+2.500,-), Colour Concept – černé detaily karoserie a černá 16“ kola (+23.700,-), tempomat (+9.000,-), rezerva (+1.100,-), vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla (+800,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.9 / 3.3 / 3.5
Emise CO2: 90
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1165 / 530
Rozměr pneu: 215/45 R 16
Škoda Fabia 1.4 TDI (77 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3992
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1467
d) rozvor (mm): 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1457
f) rozchod vzadu (mm): 1451
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Spotreba je hrozne vysoka
| 25. 7. 2015
Mám Fabii III Combi 1.4TDI 77kW a zatím 5000km a jezdim s ni se snahou o usporu za 5.2 dle pocitace cca 5.7 real. Je to jen o par desetin mene nez se Superbem Combi 2.0TDI DSG. Na Fabii mam take 215mm pneu, tak se na papirove hodnoty merene na 185mm neda dostat. Kdyz jedu poklidne z Dejvic na Zlicin a zpet dostanu se i na 7 litru na sto! Naopak kdyz co nejvice vyuzivam setrvacnost, a drzim mimo mesto tacho na 100km/h tak se spotreba na dlouhe trase dostane i na 3.5l dle pocitace.

Prvni metry je zvuk otres, pak uz neni slyset, kdyz jsou zavrena okenka. Na plny plyn slyset je, ale zvuk nezni spatne.

Dlouha tezka druha rychlost je jak trojka v jinem aute, chce to zvyk, zvykl jsem si az po 4 tisicich km. Petka na dalnici drzi na tempomat rychlost od 100 vyse kopec nekopec. V Nemecku neni problem dostat tacho nad 200km, ale predjizdeni na okreskach zadna slava.

Komfort ujde i na 17" kolech a eko tlaku. Prostor tak akorat. Kufr je pod platem velmi vysoky.
Avatar - oliver_sk
Spotreba je hrozne vysoka
| 6. 2. 2015
Samozrejme, ze je to novy 3 valec - zaklad z 1,6 TDI system common rail - CR a povodny 3 valec do roku 2010 mal zaklad z 1,9 TDI system pumpa dyza - PD. V kazdom pripade aj tu podla testu bude problem trochu vyssia hlucnost.

Ta spotreba v teste je taka, aka je, ale v prevadzke bude urcite nizssia. Pri povodnej 1,4 TDI,(do roku 2010) bola spotreba v testoch vysoka a realna je nizssia - doslova papierova. Fabia 1,4 TDI pri prevadzke mimo mesto dosiahne bez problemov spotrebu pod 4l/100 km(papierova 4,2) a dialnica do 5l/100 km - plne auto na dialnici max 5,5l/100km a vyssiu spotrebu to ma len s privesnym vozikom pri jazde v meste asi 6l/100 km.
Fabiu 1,4 TDI 51 kW combi som mal od roku 2008 a tento mesiac som ju predal. Ziadna porucha, len drobnosti a veci riesene v zaruke, najazdenych 127 000 km a jedine co mi vadilo bol zvuk 3 valca. :-|
Uz by to chcelo facelift
| 6. 2. 2015
Ked ta kraska isla oproti mne v cervenej s prevoznymi znackami, mierne ufulana z nasich skvelych ciest, tak vyzera ako garazbastl s LED svetlometmi z tuzingshopu. Dost zle.

Na margo motora je zaujimave, ze v prvych dojmoch jazdil uzasne, plynuly zatah, kultivovany....a zrazu vytriezvenie.
twingo vs. fabia
| 6. 2. 2015
pozeram, ze twingo ma v diskuzii skoro 230 prispevkov a fabia len 203. Ked zoberieme, ze skoda je lokalna znacka a renault len predava, dobry vysledok.
Avatar - _Karel_
Cena + motor + spotreba = nezmysel
| 6. 2. 2015
Ok.Věta :spolehlivost jap. je jen marketing" zní jinak, ale s tímhle se dá souhlasit.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku