Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Combi 1.4 TDI DSG – Poprvé spolu

Ondřej Chamilla
Diskuze (169)
Poprvé v historii vozu Škoda Fabia lze mít pod kapotou naftový motor spojený s automatem. Jak moc je to harmonická kombinace, jsme zkoušeli za volantem kombi.

Škodu Fabia Combi s automatickou převodovkou jste si mohli koupit vždy, i u první generace. Stejně tak jste si mohli pořídit naftový motor. Ještě nikdy však nešlo zkombinovat automat s dieselem, to se povedlo až u nejnovějšího vydání modelu.

Jeden ze tří posledních kombi mezi malými vozy, Škoda Fabia, má pod kapotou na rozdíl od předchozí generace tříválcové turbodiesely. Ty mají stejný výkon 66 či 77 kW jako dřívější jednotka 1.6 TDI. Sedmistupňový automat DSG se suchými spojkami se ale pojí výhradně se slabší variantou čtrnáctistovky TDI, která disponuje točivým momentem 230 N.m, přičemž maximální výkon je k dispozici poměrně nízko – v rozmezí 3000 až 3250 otáček.

Béžovou metalízu dobře známe snad ze všech Škodovek a je velice častá. Automobil získal elegantní šestnáctipalcová kola a poměrně vysoký standardní podvozek. Vůz jsme dostali v nejvyšší výbavě Style s dalšími příplatky, přičemž za zmínku stojí velká prosklená střecha téměř přes celý vůz, která však nejde otevřít a její roletka se odsunuje pouze manuálně. I my bychom rádi vyzkoušeli vůz v základním výbavovém stupni, tak jak po tom coby čtenáři voláte, jenže takové prostě Škodovka k testování nenabízí.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Co se týče vnějšího designu, tak ten nám u kombi přijde zdařilejší než u krátké Fabie. Po usazení dovnitř nás přivítá povedená palubní deska, byť sestavená z neměkčených plastů. Všechno je přehledné, pohledné a řidič se v autě snadno zorientuje. Podobně přišla dobrá i pozice řidiče – snadno jsme si našli pohodlný posaz. Ve srovnání s předchozí Fabií je pozice nižší a lepší, ačkoliv v úrovni kolen položená řadicí páka zůstala. Oproti dříve testovanému litrovému exempláři zde potěšila standardní sedadla, která mně osobně vyhovují více.

Pokud bychom měli vyjmenovat minusy interiéru, tak nás napadá pouze pár věcí – výplně dveří jsou z laciného a ne zrovna pohledného plastu. A již na několika exemplářích jsme pozorovali, že v jistých okamžicích se při brnknutí do páčky blinkrů neaktivoval trojblik – odezva nebyla vždycky stejná a lišila se pravděpodobně v závislosti na natočení volantu.

Jinak je však Fabia Combi uvnitř prostorná a příjemná. Celkově vůz boduje hlavně velkým zavazadlovým prostorem, který nabízí na danou třídu velmi dobrý základní objem 530 litrů. Nejen díky tomu lze vůz doporučit kupříkladu i mladším rodinám.

Škoda Fabia Combi 1.4 TDI DSG vs. Seat Ibiza ST 1.6 TDI DSG - srovnání základních technických údajů
Model Škoda Fabia Combi Seat Ibiza ST
Motor 1.4 TDI 7AT 1.6 TDI 7AT
Parametry motoru [kW/N.m] 66/230 66/230
Max. rychlost [km/h] 184 178
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11.3 11.6
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,6 4,3
Délka [mm] 4257 4236
Šířka [mm] 1732 1693
Výška [mm] 1488 1445
Rozvor [mm] 2470 2469
Zavazadlový prostor [l] 530 /1395 430/–
Poháněná kola Přední Přední
Cena [Kč] 382.900 (Ambition) 427.900 (Style)

Motor a převodovka – Překvapení na všech frontách

Pamatujete si na diesel 1.4 TDI v první Fabii? Nesmírně úsporný, v některých verzích překvapivě svižný a nadprůměrně spolehlivý agregát, který ale vznikl useknutím jednoho válce od již tak ne moc kultivované jednotky 1.9 TDI, čímž vznikl hlučný a vibrující soumar. Tak nyní na něj rychle zapomeňte.

Pohonná jednotka testované Fabie se totiž jevila mnohem lépe, a to i ve srovnání s dříve zkoušenou variantou o výkonu 77 kW. Za studena a v nízkých otáčkách sice cítíte nějaké ty vibrace nevyvážené konstrukce tříválce, překročte však zhruba 1400 otáček (1800 ot. při razantní akceleraci) a rázem je běh jednotky až překvapivě jemný, tichý a hladký.

Turbodiesel má navíc několik milých vlastností. Rozsah použitelných otáček není největší, ale jednotka umí poměrně razantně zatáhnout již kousek nad volnoběhem. Od nějakých 2500 ot./min se malý agregát navíc rozezní překvapivě sympatickým, ale utlumeným zvukem. Celkově má čtrnáctistovka velkou chuť se vytáčet.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Na poměry malých automobilů se velice dobře jevila rovněž sedmistupňová automatická převodovka DSG. Vůz se s ní rozjíždí snadno rovnou na dvojku, protože odstupňování je příjemně krátké a proletět přes prvních pět stupňů je při částečné akceleraci otázka několika sekund. Díky sedmému stupni se ale nemusíte bát přehnaně vysokých otáček na dálnici, při 130 km/h vůz točí okolo 2500 ot./min.

Sladění s motorem je rovněž téměř příkladné, při změně jednotlivých stupňů nezaregistrujete cuknutí a při dojíždění ke křižovatce převodovka sama krásně podřazuje s meziplynem. Jen občas při brzdění může mírně cuknout, což ovšem dělají i některá jiná DSG. Jedinou větší výtku bychom směřovali k tomu, že „středněotáčkové“ naladění agregátu si s dvouspojkovou skříní nerozumí při snaze o pořádnou akceleraci. To znamená, že když dáte plný plyn, DSG často podřadí za hranici 3500 otáček, kde motor již netáhne. Mnohem lepší je šlapat na pedál plynu pozvolněji, pak elektronika nechá zařazený vyšší stupeň a automobil zatahuje lépe.

Celkově nemáme obavy, že by si jednotka neporadila i s plně naloženým vozem, protože akcelerace působí sympaticky, byť ve vyšších rychlostech se menší objem motoru projeví více.

Jak se dá očekávat, spotřeba dané verze je výtečná. Ve městě jsme se vždycky vešli do šesti litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici při 130 km/h očekávejte 5 litrů, mimo město se pak poměrně snadno dostanete na čtyřlitrovou hranici a ani v plném nášlapu nehrozí více než dvojnásobek.

Komfortněji než kdy dříve

Chování na silnici je u nové Fabie více zaměřeno na pohodlí, což se plně projevilo i v tomto testu. Velký zdvih tlumičů je vidět již na první pohled podle větší mezery mezi kolem a podběhem. Automobil se pohybuje velmi plavně, což bude většině zákazníků vyhovovat mnohem více než dřívější tvrdší naladění.

Větší plavnost s sebou nese i jeden menší nešvar: na větších terénních vlnách si automobil může sednout na dorazy tlumičů, byť častý jev to rozhodně není. Nejen ve městě pak potěší schopnosti účinně a poměrně tiše filtrovat nerovnosti. Onen mírně houpavější charakter je nakonec i docela příjemný, přece jenom jde spíše o rodinný vůz.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

V zatáčkách je Fabia Combi stále velmi jistá, byť náklony jsou větší než dříve, což je pochopitelné. Sportovní ambice v tomto případě nehledejte, ačkoliv při snaze o rychlejší průjezd zatáčkovitou silnicí vás vůz nenechá ve štychu a spolupracuje. Celé auto sází na neutrální chování, docílit nedotáčivosti či přetáčivosti chce hodně snahy.

Mnohem lépe Škodě Fabia sedí prosté každodenní jízdy, protože vůz nabízí správnou kombinaci komfortu a snadného ovládání. Cizí mu nejsou ani delší cesty, kdy na poměry dané třídy není Fabia přehnaně hlučná ani unavující. Máme pocit, že běžnému řidiči bude vůz velmi vyhovovat.

Závěr

Pokud se zajímáte o to, jaké jiné malé kombi s turbodieselem a automatem na trhu existuje, pak my víme o jediném – Seat Ibiza ST nabízí převodovku DSG ke čtyřválcové šestnáctistovce se shodným výkonem 66 kW. Dalším malým kombi je Renault Clio Grandtour, který má naftovou patnáctistovku dCi s 66 kW, ale chybí mu možnost automatu – to byste museli sáhnout po crossoveru Captur.

Jak už to tak bývá, největší potíží Škody Fabia Combi 1.4 TDI DSG je vyšší cena turbodieselu s automatem. V prostřední výbavě Ambition, která je však pro tuto kombinaci základem, stojí vůz minimálně 382.000 Kč. To je dost, zejména v porovnání se silnější a o 40.000 Kč levnější benzinovou variantou 1.2 TSI/81 kW DSG ve stejné výbavě.

Na druhou stranu, pokud máte tento poněkud neobvyklý požadavek a chcete v malém autě turbodiesel s automatem, budete velmi rádi, že Fabia takovou možnost konečně nabízí. A špatný vůz rozhodně nedostanete, protože tato Škodovka je kultivovanější, pohodlnější a sladěnější než kdy dříve.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Nejlevnější verze modelu 262.900 Kč (Fabia Combi Active 1.0 MPI/55 kW)
Základ s testovaným motorem 332.500 Kč (Fabia Combi Active 1.4 TDI/66 kW)
Testovaný vůz s výbavou 499.634 Kč (Fabia Combi Style 1.4 TDI DSG/66 kW)

Plusy

  • Komfortní odpružení podvozku
  • Na tříválec kultivovaný motor
  • Rychlá a hladká převodovka
  • Prostorný interiér, velký zavazadelník
  • Snadné ovládání, přehledný interiér

Minusy

  • Vyšší cena dieselu s automatem
  • Lacinější použité výplně dveří
  • Pomalý systém Stop-start
  • Automatický dojezd jen pro okno řidiče

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (169)
Škoda Fabia Combi 1.4 TDI DSG
Cena základní sestavy 332 500 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 15“ kola, škrabka na led na víčku palivové nádrže, omezovač rychlosti, varování před čelním nárazem s funkcí nouzového brzdění, světelný senzor, diody denního svícení, kožený volant, výškově nastavitelná přední sedadla, zadní opěradlo sklopné v poměru 3:2, loketní opěrka vpředu, systém Start/stop, palubní počítač Maxi Dot, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčové startování, klimatizace, zadní parkovací čidla, autorádio atd. Kč
Cena testované sestavy 499 634 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+10.900,-), paket Style Advance – bezklíčové odemykání, přední parkovací čidla, dešťový senzor (+12.000,-), tempomat (+9.000,-), paket Simply Clever – síťový program, odkládací schránka v zavazadelníku, držák na multimediální přístroje a schránka na odpadky ve dveřích (+2.000,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), rezerva (+1.100,-), mlhovky s přisvěcováním do zatáčky (+2.500,-), černé ližiny (+5.500,-), kožený sportovní multifunkční volant (+7.500,-), digitální příjem autorádia (+3.000,-), interiérová folie (+480,-), dekorativní prahové lišty (+954,-), šestnáctipalcová litá kola (5.300,-), panoramatická střecha (21.500,-), paket Style Plus (+10.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4 / 3.4 / 3.6
Emise CO2: 94
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 1395
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1210 / 455
Rozměr pneu: 215/45 R 16
Škoda Fabia Combi 1.4 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4257
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 4. 2015 08:25
Re: Fábie za pětikilo?
Tlumiče zajišťují aby se auto nehoupalo jak medvěd na péru. Tedy aby pohyb byl v ideálním případě jen jeden a to stlačení pružiny a její návrat zpět tak aby kolo bylo ve styku s vozovkou. Nic víc. Je to tlumič kmitů.
28. 4. 2015 19:35
Re: Jazvečík comeback
To je teda smutne. A pritom je tolko krajsich aut.
Avatar - rohYpnol
27. 4. 2015 22:49
Re: Smysl
však je vyjmenoval >:D >:-[] ;-)
Avatar - rohYpnol
27. 4. 2015 22:47
Re: Smysl
Tak jestli 1980 je tvlj ročník, tak je tvůj příspěvek na pováženou >:-[]

Jako nic proti, ale srovnávat Fabii s Mondeem může jedině naprostý garážový autista... Přirozeně, že o dvě třídy větší model bude prostornější, pohodlnější, a v bazáru možná za stejnou cenu jako novější Fabia.

A víš proč? Protože ono nové Mondeo stojí možná 2x tolik co Fabia, protože i ojeté Mondeo srovnatelného stáří stojí možná 2x tolik co Fabia. Protože Mondeo a Fabia jsou dva zcela odlišné třídní světy.

A Fabia, ano, zrovna Fabia se v záadě nikdy neměla v rámci své konkurence za co stydět. Fabia I byla dokonce tak pokroková, že si Škoda mohla dovolit u Fabie II přešlapovat na místě a stejně ve srovnání s konkurenčními modely nijak výrazně nezaostala,

A nic proti Mondeu Mk3, ale zatímco Fabia nemá s korozí problém, Mondeo hnije jedna báseň >:-[] :-!
Avatar - Ronault.
26. 4. 2015 22:52
Re: Smysl
Pochop, před 2 lety dělal řidičák, co ten ví o autech a kolik jich za ty dva roky řídil?