TEST Škoda Kodiaq GT 2.0 TSI (162 kW) – Čínská exkluzivita
První škodovácké SUV-kupé je určeno výhradně pro čínský trh, díky individuálním prodejům jej však můžeme pořídit i v Česku. Stojí za to?
Design, interiér
Kategorie SUV-kupé už zdaleka není takovou výjimečností jako před lety. Nabízejí ji nejen prémiové, ale i řada mainstreamových automobilek. Svého zástupce v segmentu má i Škoda v podobě elektrického Enyaqu Coupé. Před čtyřmi lety byste však takové vozy napočítali na prstech jedné ruky. A právě toho času se představil Kodiaq GT – SUV se zkosenou střechou, které si s klasickým kodiaqem spletete jen těžko.
Pro evropské zájemce to mělo jeden zásadní háček – Kodiaq GT se vyrábí v Číně a je určen výhradně tamním zákazníkům. Ale... dostat jej do České republiky není úplně nemožné. Prodej zajišťuje firma HAVEX-auto, která nám „gétéčko“ zapůjčila k testu. K mání je s jediným motorem, v jediné výbavě a za jednu jedinou cenovku atakující 1,5 milionu Kč.

…vzadu párty
Při pohledu na přední část vám čínské a evropské provedení určitě přijde stejné. Tedy pokud se bavíme o „naší“ verzi před loňským faceliftem. A ona je to v zásadě pravda, odmyslíme-li si jinak tvarované nárazníky a pozměněnou světelnou techniku – SUV-kupé nemá tradiční mlhovky, v přídavných světlometech najdeme jen diodové segmenty sloužící pro přisvěcování do zatáčky.
Až boční pohled prozradí, že se bavíme o dvou odlišných automobilech. Tomu čínskému se silueta vzadu pozvolna svažuje, což má navodit dojem karoserie kupé. Hlavně ale auto působí dynamičtějším a rozkročenějším dojmem. Vzadu vyjma užšího okna, přepracovaných svítilen a čínského označení modelu zaujmou ještě dvě kulaté koncovky výfuku. A pozor, obě jsou pravé! Výbava dodávaná společností HAVEX-auto čítá ještě panoramatické střešní okno a obutí na devatenáctipalcových kolech z lehkých slitin.
Ani kabina nebude tradičním škodováckým uživatelům z Evropy úplně cizí. Rozvržení pracoviště řidiče čítající digitální přístrojový štít, prostřední obrazovku multimediálního systému s navigací (komunikující plně v českém jazyce) a samostatný panel pro nastavení teploty zůstávají. Ten zde však nedostává klasické otočné ovladače, teplota či výhřev a ventilace sedadel se nastavují dotykem na příslušné plošky, tak jako to známe třeba z modernizovaného VW Arteon. Byť se GT snaží navodit sportovní atmosféru, samotné sedačky jsou hlavně pohodlné a svými rozměry uspokojí různorodé postavy.
Pokud zpracování některých původních čínských značek obecně vzbuzovalo ještě před pár lety úšklebky, dnes hledám, konkrétně u tohoto vozu, rozdíly proti evropské produkci horkotěžko. Zpracování a lícování jednotlivých dílů je na velmi dobré úrovni, největší rozdíl představují snad jen použité materiály. Kůže není na dotyk tak příjemná jako „naše“, navíc na nejvíce osahávaných místech už působí dost unaveně. Lacinější zvuk při stisknutí toho kterého tlačítka mi zas až tolik nevadí, zvláštní odér – typický pro čínská auta – je však cítit i tady.
Svažující se střecha z principu ukrajuje místo ve druhé řadě a Kodiaq GT není výjimkou. S výškou 178 cm se však pohodlně posadím sám za sebe a nad hlavou mám ještě několik čísel rezervu. Obrovským šokem je však prostor před koleny, bez přehánění si vzadu mohu dát nohu přes nohu. Že si čínská klientela potrpí na zadní prostor, není žádné tajemstvím, jak se ale takové místo podařilo tvůrcům vykouzlit v autě, které má rozvor shodný s klasickým kodiaqem (a celkově je dokonce kratší), to je mi záhadou.
Částečné vysvětlení nabízí pohled do zavazadlového prostoru. Základních 463 litrů objemu, případně 1715 l po sklopení, se na krabicovitějšího sourozence (720/2065 l) nechytá. Rozhodně bych ale neřekl, že budete v tomto ohledu strádat – zavazadelník je dost hluboký a má pravidelné tvary, navíc se jeho víko otevírá elektricky. Asi nikoho nepřekvapí, že se pod zkosenou střechu nevejde třetí řada sedadel, Kodiaq GT je jen a pouze pětimístný.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediný, nejsilnější
Jak jsem avizoval v úvodu, společnost HAVEX-auto prodává čínského kodiaqa v jedné jediné motorizaci. Nemusí nás to zas až tak mrzet, neboť jde o nejsilnější a nejhbitější agregát, který v Číně do tohoto vozu montují. Motorizace 2.0 TSI disponuje výkonem 162 kW a 350 newtonmetry točivého momentu. V evropské paletě byste jej hledali marně, u nás turbobenzin dodává 140, případně 180 kW (RS). Úplně neznámý ale také není, v předchozí generaci se aplikoval do „er-esových“ octavií. Tady ve větším těle dává stovku za 7,5 sekundy a pokračuje na 220 km/h.
Standardem je spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol s vícelamelovou spojkou. Samotný motor je dobře odhlučněný a jeho projev v praxi odpovídá papírovým údajům. Největší hravost a čipernost ze sebe jednotka vydává kolem čtyř tisíc otáček. Křivka točivého momentu je však plochá, což znamená absenci výrazné výkonové špičky, zároveň se ale pohon nenechává zdlouhavě přemlouvat z nízkých otáček. To je jedině dobře, neboť „gétéčko“ nedisponuje pádly pod volantem, přeřadit můžete jen voličem na středové konzole. Buď jak buď, síly pro bezpečné předjetí či připojení do levého dálničního pruhu máte v českých podmínkách vždy dostatek.
S lehčí nohou se dvoulitr spokojí s odběrem menším než osm litrů. To se ale musíte opravdu snažit. Spíše tak počítejte s průměrem mezi osmi až devíti litry, častější dálniční přesuny pak zvýší průměrný odběr na hodnoty kolem 10 l/100 km. Zohledníme-li kombinaci benzinového dvoulitru, automatu, čtyřkolky a čelní plochy auta, nejsou to vlastně zas až tak špatná čísla.
Sportuje jen naoko
Ačkoli se Kodiaq GT tváří jako sportovnější verze hranatějšího sourozence, už prvních pár kilometrů ukazuje, že jízdní vlastnosti jsou orientované především na pohodlí posádky. Adaptivní tlumiče „gétéčko“ nenabízí, tady si musíme vystačit s klasickým řešením. Vzadu však najdeme víceprvkovou nápravu, takže ani větší výmoly na tuzemských cestách nedělají podvozku s devatenáctipalcovými koly výraznější problémy.
Naladění je měkčí a překonávání jednotlivých neduh na cestách doprovází jen jemné zhoupnutí. Až větší díry pošlou do kabiny ostřejší rázy, nejde však o nic vyloženě nepříjemného. Navíc auto ani na nerovném podkladu neztrácí jistotu, průjezd rozbitou zatáčkou či brzdění na sérii nerovností nevyvolává tendence uskakovat. Podvozek i v náročnějších podmínkách zůstává jistý a čitelný.
Podobné je to i s řízením. Pro jeho (ne)strmost si jej asi nezamilujete, o nějaké zpětné vazbě nemůže být řeč. Když ale „gétéčko“ beru jako rodinný přepravník orientovaný na pohodu a komfort, vlastně mi jeho naladění dává smysl. Úzkými uličkami města se proplétám jedna radost, zároveň mi nechybí přesnost při nastolení svižnějšího tempa. Na ryze ostrou jízdu ale toto SUV stavěné není, poměrně rychle vás klepne přes prsty a vytyčí, kde jsou jeho limity.
Závěr
Závěr
V září to bude šest let, co se model Kodiaq na pařížském autosalonu oficiálně představil světu. Za tu dobu se vypracoval mezi stálice českých cest a jeho přítomnost v garáži či na parkovišti supermarketu tak nevzbuzuje příliš velké pozdvižení. Když ale na totéž místo dorazíte s „gétéčkem“, atraktivnější tvary a pověstný rozsypaný čaj ve formě štítku na zádi nenechávají škodovácké fanoušky klidnými. Je to zkrátka exkluzivita!
Prodejce si to uvědomuje a za Kodiaq GT si účtuje 1.489.000 Kč. To je ještě o 175 tisíc korun více, než kolik dnes dáte za evropské „ereso“ s motorem 2.0 TSI/180 kW. Jasně, atraktivnější proporce něco stojí, stejně jako bohatá výbava a přeprava vozu do našich končin (Kodiaq GT se vyrábí v oficiální čínské škodovácké továrně). Ale stojí to za to? To už je na zvážení každého z nás. S Kodiaqem GT se každopádně v davu škodováckých medvědů spolehlivě odlišíte!
Nejlevnější verze modelu | 1.489.000 Kč (2.0 TSI/162 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.489.000 Kč (2.0 TSI/162 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.489.000 Kč (2.0 TSI/162 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.489.000 Kč (2.0 TSI/162 kW) |
Plusy
- Neokoukaná škodovka
- Prostorná kabina
- Povedený motor
- Pohodlný podvozek
Minusy
- Absence pádel
- Některé materiály
- Menší kufr
