Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Rapid Spaceback vs. Audi A3 Sportback: Designový duel

Jakub Sochor Jakub Sochor 21. 7. 2013 • 05:05
68
Oba překračují hranice běžného hatchbacku nižší střední třídy a dávají kompaktní karoserii nový a praktičtější rozměr, zároveň však mají odlišný původ a designovou filozofii. Který z nich je hezčí?

Začněme společnými znaky duelantů, jichž je hned několik. Prvním z nich, který se týká nejen porovnávaných vozidel, ale také designových směrů české a německé značky, je příklon k hranatým tvarům. Tento trend můžeme u obou výrobců zaznamenat již několik let – v případě Škody od roku 2011, kdy byl na autosalonu v Ženevě představen koncept Vision D, u Audi již o čtyři roky dříve, prostřednictvím pařížské studie A1 Sportback, která se podílela na odstartování nové etapy pro stěžejní tvarová řešení ingolstadtských vozidel, zvláště masky chladiče single-frame.

Dalším rysem, který pojí A3 Sportback a Rapid Spaceback, je pozoruhodná karoserie kompaktní velikosti, která přesahuje rámec běžných hatchbacků nižší střední třídy. Výjimečnost je dána zejména prakticky ztvárněnou zádí, s níž souvisí přídavné okno v oblasti D-sloupku, jež způsobuje praktičtější vzhled. I přes tyto prvky jsou však karoserie Audi a Škody dostatečně dynamické a sportovní.

I přes paralely, pojící český a německý vůz, hovoříme o modelech, které jsou zaměřeny na odlišné zákaznické skupiny. Jste na straně domácího kompaktu, který vyplňuje mezeru v nabídce značky s okřídleným šípem ve znaku, nebo Vás spíše oslovuje prodloužený model Audi, jehož designéři se museli vypořádat se skloubením vizuální přitažlivosti A3 a praktičtější karoserie?


A3 Sportback – Kombi, nebo originální hatchback?

Německý vůz je 4310 mm dlouhý (o 35 mm delší, než A3), 1780 mm široký a 1425 mm vysoký. Automobil jako celek skloubil sportovní a vyvážené proporce hatchbacku A3 s praktickými tvary, které směřují ke karoserii kombi – jde převážně o přídavné okno u D-sloupku a poněkud objemnější záď. I přesto se však jedná o vůz s důrazem na dynamičnost a styl, což je dáno zejména přídí s moderní diodovou optikou světlometů, citlivě provedenými prolisy v nárazníku a maskou chladiče single-frame v novém stylu. Ten je definován zkosením v horní části masky, což má za následek celkovou změnu tohoto významného estetického prvku, který byl poprvé použit na karoserii studie Nuvolari (2003). Zhranatění horní části masky je reakcí na změnu tvarování světlometů, jež jsou nyní členitější, sportovnější a oproti Audi s předchozí podobou single-frame poněkud komplikovanější. Díky nim mají nové modely značky dramatičtější výraz, typický pro koncepty uplynulých let, například Sportback (2009) či A3 Sedan (2011).

Mnohem lépe vyzní originalita tvarů A3 Sportback při bočním pohledu, kde kromě zmíněných prvků vyniká plynulá linka, propojující přední a zadní světla. Tento rys je souvislý a energický – nejde o pouhou linii, mající za úkol oživit hmotu pontonu a zdynamičtit profil. Jedná se o charakteristický znak boční části karoserií vozidel Audi, který je opticky vyvážen spodní linkou, sloužící jako základ pro zešpičatělou plochu, díky níž jsou boční partie A3 Sportback plastické a nápadité.

Nepřekvapí, že na designových přednostech profilu má nemalý podíl záď, do níž – konkrétně do plochy svítilen – stěžejní boční linka ústí. Dostáváme se tak k výraznému designovému počinu Audi, a sice propracované optice zadních světel. Jejich modernost a pokrokový charakter hrají prim na spíše věcně tvarované a mohutnější zádi, jež zaujme prohlubní v ploše pátých dveří.

Důraz na nadčasovost exteriéru se promítá i do kabiny, jejíž doménou jsou kruhové výdechy ventilace. Kruhy se objevují již v interiéru druhé generace A3, tehdy ale šlo o jeden z prvků masivní přístrojové desky s mohutným středovým panelem. Aktuální generace vozu je vybavena moderní a vizuálně velmi lehkou přístrojovou deskou se zaměřením na horizontální linie a rozsáhlou čistou plochu horní poloviny desky, kterou doplňují zmíněné kulaté výdechy s chromovými obroučkami.


Škoda Rapid Spaceback – Simply Clever v kompaktním měřítku

Nová karosářská verze Rapidu se vyznačuje obdobným pojetím jako její německý soupeř. Také ona pracuje s bočním oknem u D-sloupku a důrazem na záď, který je v tomto případě podpořen kreativním (příplatkovým) doplňkem v podobě rozměrného zadního okna, jež výrazně ozvláštňuje zadní partie. Spodní hrana tohoto dílu navazuje na světelný motiv písmene C, což přispívá vzájemné provázanosti jednotlivých prvků a vkusně doplňuje střed pátých dveří, který je tvořen čtyřmi plochami – oproti téže části u A3 Sportback jde o sofistikovanější design, ztvárněný dle aktuální designové zásady, jíž známe z liftbacku Rapid, Octavie a modernizovaného Superbu Combi.

Oba vozy mají k sobě nejblíže při pohledu z boku. Také zde se projevuje odlišnost designových jazyků a jejich výrazových prostředků, které u Škody tvoří hrany – o poznání ostřejší, než jaké vidíme u Audi, kde jsou doplněny poněkud měkčími přechody mezi plochami. Ostrost ovlivnila také charakteristický znak obou karoserií – zadní sloupek. Zatímco Audi jej má elegantně zkosený a uhlazený, tvůrci českého vozu se rozhodli pro ostrý výběžek, jehož razance má zásadní význam pro celkové vyznění boční části Rapidu Spaceback. Oproti plnějším tvarům pontonu německého vozu se zde setkáváme s propracovanější oblastí nad prahy – místo plochy specifického tvaru je zde uplatněn opticky jemnější zásah do hmoty, který je ohraničen ostře řezanými linkami.

V kabině tuzemského automobilu najdeme přístrojovou desku Rapidu, jejíž základ známe z frankfurtského konceptu MissionL (2011). Jde tedy o celek, v němž dochází ke splynutí horizontálních linií a masivního středového panelu – vše s akcentem na jednoduchost a trvanlivost, bez designových experimentů a hledání nových tvarových forem. Jednoduchosti kabiny modelové řady Rapid je však třeba věnovat pozornost, neboť střídmé prvky Škody vytvářejí vyvážený celek s minimalistickým vzhledem. To je patrné kupříkladu na horní polovině desky, která elegantně a bez jediného nadbytečného prvku navazuje na kapličku s přístroji.


Související články

Témata
26. 7. 2013 21:58
Re: DESIGNOVÝ UZEL
Několik dotazů:
1) Co to je "lowendplus" ? Aha, už chápu. Dovol mi, abych to vysvětlil na příkladu : Audi je prémie, VW je (podle tebe) super-mainstream. Třeba takový Renault je považován za mainstream a nakonec vezměme Dacii, která je low-end. Takže "lowendplus" bude asi něco těsně nad Dacií, ale jasně pod Renaultem? Jo, tak pokud jsi to myslel takhle, souhlasím :-)
2) Kolikrát se budou ve tvých příspěvcích značky ještě dělit na další supermainstreamy, lowendplusy, superlowendplus a další pakategorie? :-)
3) V čem je přesně přínos těchto dvou vozů do světa designu? Jaé přinášejí inovace?
4) Proč mají všechny nové Škodovky "už z výroby nabouraný zadek" ? Myslím tím ty šikmé zlomy na stranách od SPZ na víku kufru?
5) Pokud mám šoférské geny v krvi myslíš, že musím obdivovat sterilní design Škodovky? A koneckonců, nejsou pro člověka se šoférskými geny důležité i věci, jako jízdní vlastnosti a výkony, než jen design?
6) Nemáš náhodou v občance napsáno jméno Lukáš VWaverka ? :-)

Mimochodem: Rapid je pro Škodovku průšvih. Důkazem budiž snížení cen chvíli po uvedení. Myslíš, že na tom "batoh" na zádech něco změní? Za mě je to tedy
KO, ŠKODA :no:
Avatar - white label
23. 7. 2013 21:00
Re: A3
Nejde primárně o cenu, ale i tak S3 bude stát logicky víc, než technicky zcela srovnatelný (koncernové "dvojče")Golf R.
Přímo proti vrcholným modelovým řadám typu RS/M prémiových značek mainstream typicky nic nestaví. Nikdy jsem neviděl přímo srovnávat RS3 a GR, stejně jako S3 s GGTI, ale S3 s GR naopak ano.
K RS3 prostě žádný odpovídající/adekvátní Golf není, kdyby dostal nejrychlejší Golf R5T z RS už by nebyl "jen" Golf R, ale nad ním i "Golf RR", což by ovšem nemuselo zrovna "vonět" Audi a prospět image RS3 a RS od Audi vůbec.
Prostě meinstream obecně "končí" dřív, než prémie a platí to i tady...
Proti G5/G6 GTI stálo A3 2.0 TFSI S-line.
23. 7. 2013 06:52
Re: A3
No jak se to vezme. Nebudeme se dívat na cenu, protože to nikdy nejde srovnat. V modelové řadě VW/Audi by to mělo vypadat od nejvýkonnějšího modelu směrem dolů takto:

Golf R vs RS3
Golf GTI vs S3
zbytek vs zbytek

Nesrovnávám výkony a ceny, ale čistě "model line-up"
Avatar - white label
22. 7. 2013 18:40
Re: A3
K S3 můžeš logicky postavit jedině jeho "dvojče" - Golf R (shodný výkon/4Motion), nikoli podstatně slabší GTI s fwd.
A perf. paket není žádná edice, natož speciální, v podstatě jde jen o nevelký příplatek za aktivní dif. a větší brzdy. Na GTI nemá A3 zcela přímou odpověď, nehledě na skvělou cenu za GTI.
22. 7. 2013 17:53
Re: A3
No teda zrovna design, alespon pro me, je u Audi nekde uplne jinde nez u VW, az teda na soucasnou A8, ktera se mi nelibi. Kvalita interieru to samy, viz vyse...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku