Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda se pochlubila obří galerií čtyřkolek v zimním Švédsku, vydriftuje si světový rekord?

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Začalo to Octavií Combi v roce 1999, dnes ale mladoboleslavská automobilka nabízí hned šest vozů s pohonem všech kol. Všechny nyní vyvezla do zasněženého Švédska, kde bude prezentovat jejich dovednosti a pokusí se stanovit i nový světový rekord. Současně ale připomíná i jejich techniku.

Automobilka Škoda Auto sice začala s pohonem 4x4 experimentovat již ve 40. letech minulého století, první moderní vůz s pohonem všech kol však přidala do své nabídky až v roce 1999. Oním průkopníkem byla první generace modelu Škoda Octavia Combi 4x4, po které následovala celá řada dalších modelů, kterým za obtížnějších podmínek pomáhal i pohon zadní nápravy.

Dnes má mladoboleslavská automobilka v nabídce hned šest modelových řad, které nabízí pohon všech kol. Zákazníci si přitom mohou vybrat z několika velikostí, typů karoserie a v neposlední řadě i pohonných jednotek, včetně čistě elektrického pohonu.

Video se připravuje ...

Od roku 1999, kdy jsme představili první model Octavia Combi 4×4, zájem o vozy značky Škoda s pohonem všech kol neustále roste. Důležitým faktorem tohoto vývoje je vysoká celosvětová poptávka po modelech v segmentu SUV. Široké portfolio vozů Škoda 4×4 oslovuje aktivní zákazníky, kteří chtějí zažít něco nového a každý den objevovat něco jiného,“ uvedl Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.

Základem nabídky vozů Škoda s pohonem všech kol je model Octavia, dostupný v obou karosářských verzích a několika speciálních modelech, jako Sportline, RS nebo Scout. Pod kapotou modelů s pohonem všech kol pracují motorizace 2,0 TSI (140 kW) a 2,0 TDI (110/147 kW). Pohon všech kol je dostupný také u modelu Superb s motorizacemi 2,0 TSI (206 kW) a 2,0 TDI (147 kW). I Superb 4x4 je přitom dostupný v obou karosářských verzích a speciálních výbavách jako Sportline, Laurin & Klement nebo Scout.

Velký zájem o pohon všech kol ale přišel s modely SUV, přičemž tím menším (dostupným s pohonem všech kol) je model Karoq. Ten nabízí pohon všech kol s motorizací 2,0 TDI (110 kW) nebo ve výbavě Sportline s motorizací 2,0 TSI (140 kW). Snad největší popularitě se ale pohon 4x4 těší u modelu Kodiaq, kde vozy s pohonem všech kol v minulosti tvořily nadpoloviční část objednávek. Ostatně je zde i nejširší nabídka. Kodiaq může být pětimístný i sedmimístný, ve výbavách Sportline, Laurin & Klement nebo RS. Navíc má v nabídce nejširší portfolio motorizací: Model RS se může exkluzivně pochlubit motorem 2,0 TSI (180 kW), v dalších verzích jsou k dispozici motory 2,0 TSI (140 kW) a 2,0 TDI (110/147 kW).

Připomeňme, že všechny vozy Škoda s pohonem všech kol jsou vybaveny výhradě 7stupňovou automatickou převodovkou DSG a elektronicky řízenou mezinápravovou vícelamelovou spojku. Její šestá generace je lehčí, využívá oleje s nízkou viskozitou, snížené předpětí ložiska a vylepšení vnitřní mazání. Okamžitou odezvu zajišťuje řídicí jednotka, která je přímo její součástí. A jak funguje?

Řada senzorů neustále vyhodnocuje parametry, například otáčky kol, úhel natočení kol, příčné a podélné zrychlení vozu, polohu plynového pedálu, otáčky motory nebo aktuální točivý moment. Na základě těchto parametrů řídicí jednotka lamelové spojky během milisekund vypočítá a zkoordinuje optimální přenos točivého momentu na jednotlivá kola.

Princip fungování lamelové spojky je dle automobilky následující: Řídicí jednotka reguluje otáčky hnacího čerpadla v lamelové spojce. Ta se skládá z pístkového čerpadla, elektromotoru a odstředivého ventilu, který podle otáček čerpadla řídí tlak oleje v hlavním pracovním pístu. Čím jsou otáčky čerpadla vyšší, tím větší hnací moment může mezinápravová spojka přenést na zadní nápravu. K jejímu otevření, a tedy přenosu sil primárně na přední nápravu, dojde naopak při nižších otáčkách hnacího čerpadla za běžných jízdních podmínek a požadavků. V takovém případě se model s pohonem 4×4 chová jako srovnatelné vozidlo s pohonem předních kol.

Video se připravuje ...

 Pokud snímače systému zaznamenají změnu jízdní situace, například v důsledku ztráty trakce předních kol, zvýší se tlak oleje na lamely mezinápravové spojky a točivý moment se během několika milisekund v ideálním poměru přenese i na zadní kola. Pokud přední kola již ztrácí přilnavost, přesune vícelamelová spojka až 90 % hnacího momentu na zadní nápravu a v případě potřeby je dokonce schopna přenést až 85 % hnací síly na jedno kolo. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS na přední a zadní nápravě také zabraňuje protáčení jednotlivých kol při nedostatečné přilnavosti selektivním přibrzděním protáčejícího se kola.

Pohon všech kol ale nabízí i čistě elektrické modely Enyaq iV a Enyaq Coupé iV, kde je dostupný pro modely 80x a RS. V tomto případě je ale pohon všech kol řešen dvojicí elektromotorů, z nichž jeden pohání přední nápravu a druhý zadní. Na zadní nápravě je, stejně jako u modelů řady Enyaq iV s jedním elektromotorem a pohonem pouze zadních kol, zabudován synchronní elektromotor s permanentním magnetem (PMSM) o výkonu 150 kW. Ve většině jízdních situací dosahuje účinnosti přes 90 %, a je tak velmi efektivní. Pokud to jízdní situace vyžaduje, například při nižší přilnavosti, zajistí navíc pohon předních kol asynchronní elektromotor (ASM) o výkonu 80 kW zabudovaný na přední nápravě, který se vyznačuje krátkodobou přetížitelností a nízkými třecími ztráty při nečinnosti.

Mezi elektromotory neexistuje žádné mechanické spojení, díky čemuž by měly pracovat velmi rychle a efektivně. Jejich elektronické řízení navíc pracuje tak rychle a plynule, že by řidič ani neměl postřehnout potřebné korekce prováděné v součinnosti s asistenčními systémy. Dodejme, že systémový výkon verze Enyaq iV 80x dosahuje 195 kW, u verze RS iV pak až 220 kW.

Své vozy s pohonem 4x4 nyní automobilka vyvezla do Švédska, kde pro média připravila akci 4x4 Winter Experience. Účastníci se mohou těšit na vyhlídkové jízdy nedotčenou krajinou a vzrušující aktivity zaměřené na ovladatelnost vozů na zamrzlém jezeře. Jako vrchol akce se chce Škoda Auto pokusit o překonání světového rekordu v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě a také o vytvoření nového rekordu v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě s elektromobilem, a to s nově představeným vozem Enyaq RS iV. Pro nás ostatní alespoň zveřejnila sérii zajímavých fotografií, grafiky a také video z místa.

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Doporučujeme

19. 1. 2023 08:55
Re: třecí ztráty
To je taková pseudoztráta. Na roztočení potřebujeme energii kterou bychom v ideálním světě dostali při brzdění zase celou zpátky, akorát že v naší pochmurné realitě ji holt takhle dokonale využít neumíme
19. 1. 2023 08:38
Re: třecí ztráty
jsem rád, že se i po 30 letech od školy ještě názvy ve strojírenská technologii nezměnily ;-) , ještě bych al dodal, že jsou ztráty ze setrvačných hmot.
19. 1. 2023 08:34
Re: třecí ztráty
Ano to je pravda. Říká se tomu sice valivé tření ale podstata je jiná. Pak ale v bezkartáčových elektromotorech neexistuje vůbec žádné tření, teda když neřešíme gufera apod.
19. 1. 2023 08:30
Re: třecí ztráty
Ale odvalování ložisek nejsou třecí ztráty.
19. 1. 2023 08:00
Re: třecí ztráty
Rezna: Jo a omlouvám se, asi jsem hned nepochopil tvou ironii, psal jsem to brzy ráno :-)