Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda se pochlubila obří galerií čtyřkolek v zimním Švédsku, vydriftuje si světový rekord?

Ondřej Mára Ondřej Mára 18. 1. 2023 • 05:22
122
11
Zobrazit náhledy (122)
Škoda 4x4 Škoda 4x4 Škoda 4x4 Škoda 4x4 Škoda 4x4 Škoda 4x4 Škoda 4x4 Škoda 4x4 Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq Coupe RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Enyaq RS iV Škoda Fabia RS Rally2 Škoda Fabia RS Rally2 Škoda Fabia RS Rally2 Škoda Karoq Sportline 4x4 Škoda Karoq Sportline 4x4 Škoda Karoq Sportline 4x4 Škoda Karoq Sportline 4x4 Škoda Karoq Sportline 4x4 Škoda Karoq Sportline 4x4 Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Octavia Combi Scout 4x4 Škoda Superb Combi Scout 4x4 Škoda Superb Combi Scout 4x4 Škoda Superb Combi Scout 4x4 Škoda Superb Combi Scout 4x4 Škoda Superb Combi Scout 4x4

Začalo to Octavií Combi v roce 1999, dnes ale mladoboleslavská automobilka nabízí hned šest vozů s pohonem všech kol. Všechny nyní vyvezla do zasněženého Švédska, kde bude prezentovat jejich dovednosti a pokusí se stanovit i nový světový rekord. Současně ale připomíná i jejich techniku.

Automobilka Škoda Auto sice začala s pohonem 4x4 experimentovat již ve 40. letech minulého století, první moderní vůz s pohonem všech kol však přidala do své nabídky až v roce 1999. Oním průkopníkem byla první generace modelu Škoda Octavia Combi 4x4, po které následovala celá řada dalších modelů, kterým za obtížnějších podmínek pomáhal i pohon zadní nápravy.

Dnes má mladoboleslavská automobilka v nabídce hned šest modelových řad, které nabízí pohon všech kol. Zákazníci si přitom mohou vybrat z několika velikostí, typů karoserie a v neposlední řadě i pohonných jednotek, včetně čistě elektrického pohonu.

Video se připravuje ...

Od roku 1999, kdy jsme představili první model Octavia Combi 4×4, zájem o vozy značky Škoda s pohonem všech kol neustále roste. Důležitým faktorem tohoto vývoje je vysoká celosvětová poptávka po modelech v segmentu SUV. Široké portfolio vozů Škoda 4×4 oslovuje aktivní zákazníky, kteří chtějí zažít něco nového a každý den objevovat něco jiného,“ uvedl Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.

Základem nabídky vozů Škoda s pohonem všech kol je model Octavia, dostupný v obou karosářských verzích a několika speciálních modelech, jako Sportline, RS nebo Scout. Pod kapotou modelů s pohonem všech kol pracují motorizace 2,0 TSI (140 kW) a 2,0 TDI (110/147 kW). Pohon všech kol je dostupný také u modelu Superb s motorizacemi 2,0 TSI (206 kW) a 2,0 TDI (147 kW). I Superb 4x4 je přitom dostupný v obou karosářských verzích a speciálních výbavách jako Sportline, Laurin & Klement nebo Scout.

Velký zájem o pohon všech kol ale přišel s modely SUV, přičemž tím menším (dostupným s pohonem všech kol) je model Karoq. Ten nabízí pohon všech kol s motorizací 2,0 TDI (110 kW) nebo ve výbavě Sportline s motorizací 2,0 TSI (140 kW). Snad největší popularitě se ale pohon 4x4 těší u modelu Kodiaq, kde vozy s pohonem všech kol v minulosti tvořily nadpoloviční část objednávek. Ostatně je zde i nejširší nabídka. Kodiaq může být pětimístný i sedmimístný, ve výbavách Sportline, Laurin & Klement nebo RS. Navíc má v nabídce nejširší portfolio motorizací: Model RS se může exkluzivně pochlubit motorem 2,0 TSI (180 kW), v dalších verzích jsou k dispozici motory 2,0 TSI (140 kW) a 2,0 TDI (110/147 kW).

Připomeňme, že všechny vozy Škoda s pohonem všech kol jsou vybaveny výhradě 7stupňovou automatickou převodovkou DSG a elektronicky řízenou mezinápravovou vícelamelovou spojku. Její šestá generace je lehčí, využívá oleje s nízkou viskozitou, snížené předpětí ložiska a vylepšení vnitřní mazání. Okamžitou odezvu zajišťuje řídicí jednotka, která je přímo její součástí. A jak funguje?

Řada senzorů neustále vyhodnocuje parametry, například otáčky kol, úhel natočení kol, příčné a podélné zrychlení vozu, polohu plynového pedálu, otáčky motory nebo aktuální točivý moment. Na základě těchto parametrů řídicí jednotka lamelové spojky během milisekund vypočítá a zkoordinuje optimální přenos točivého momentu na jednotlivá kola.

Princip fungování lamelové spojky je dle automobilky následující: Řídicí jednotka reguluje otáčky hnacího čerpadla v lamelové spojce. Ta se skládá z pístkového čerpadla, elektromotoru a odstředivého ventilu, který podle otáček čerpadla řídí tlak oleje v hlavním pracovním pístu. Čím jsou otáčky čerpadla vyšší, tím větší hnací moment může mezinápravová spojka přenést na zadní nápravu. K jejímu otevření, a tedy přenosu sil primárně na přední nápravu, dojde naopak při nižších otáčkách hnacího čerpadla za běžných jízdních podmínek a požadavků. V takovém případě se model s pohonem 4×4 chová jako srovnatelné vozidlo s pohonem předních kol.

Video se připravuje ...

 Pokud snímače systému zaznamenají změnu jízdní situace, například v důsledku ztráty trakce předních kol, zvýší se tlak oleje na lamely mezinápravové spojky a točivý moment se během několika milisekund v ideálním poměru přenese i na zadní kola. Pokud přední kola již ztrácí přilnavost, přesune vícelamelová spojka až 90 % hnacího momentu na zadní nápravu a v případě potřeby je dokonce schopna přenést až 85 % hnací síly na jedno kolo. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS na přední a zadní nápravě také zabraňuje protáčení jednotlivých kol při nedostatečné přilnavosti selektivním přibrzděním protáčejícího se kola.

Pohon všech kol ale nabízí i čistě elektrické modely Enyaq iV a Enyaq Coupé iV, kde je dostupný pro modely 80x a RS. V tomto případě je ale pohon všech kol řešen dvojicí elektromotorů, z nichž jeden pohání přední nápravu a druhý zadní. Na zadní nápravě je, stejně jako u modelů řady Enyaq iV s jedním elektromotorem a pohonem pouze zadních kol, zabudován synchronní elektromotor s permanentním magnetem (PMSM) o výkonu 150 kW. Ve většině jízdních situací dosahuje účinnosti přes 90 %, a je tak velmi efektivní. Pokud to jízdní situace vyžaduje, například při nižší přilnavosti, zajistí navíc pohon předních kol asynchronní elektromotor (ASM) o výkonu 80 kW zabudovaný na přední nápravě, který se vyznačuje krátkodobou přetížitelností a nízkými třecími ztráty při nečinnosti.

Mezi elektromotory neexistuje žádné mechanické spojení, díky čemuž by měly pracovat velmi rychle a efektivně. Jejich elektronické řízení navíc pracuje tak rychle a plynule, že by řidič ani neměl postřehnout potřebné korekce prováděné v součinnosti s asistenčními systémy. Dodejme, že systémový výkon verze Enyaq iV 80x dosahuje 195 kW, u verze RS iV pak až 220 kW.

Své vozy s pohonem 4x4 nyní automobilka vyvezla do Švédska, kde pro média připravila akci 4x4 Winter Experience. Účastníci se mohou těšit na vyhlídkové jízdy nedotčenou krajinou a vzrušující aktivity zaměřené na ovladatelnost vozů na zamrzlém jezeře. Jako vrchol akce se chce Škoda Auto pokusit o překonání světového rekordu v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě a také o vytvoření nového rekordu v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě s elektromobilem, a to s nově představeným vozem Enyaq RS iV. Pro nás ostatní alespoň zveřejnila sérii zajímavých fotografií, grafiky a také video z místa.

Doporučujeme

Témata
19. 1. 2023 08:55
Re: třecí ztráty
To je taková pseudoztráta. Na roztočení potřebujeme energii kterou bychom v ideálním světě dostali při brzdění zase celou zpátky, akorát že v naší pochmurné realitě ji holt takhle dokonale využít neumíme
19. 1. 2023 08:38
Re: třecí ztráty
jsem rád, že se i po 30 letech od školy ještě názvy ve strojírenská technologii nezměnily ;-) , ještě bych al dodal, že jsou ztráty ze setrvačných hmot.
19. 1. 2023 08:34
Re: třecí ztráty
Ano to je pravda. Říká se tomu sice valivé tření ale podstata je jiná. Pak ale v bezkartáčových elektromotorech neexistuje vůbec žádné tření, teda když neřešíme gufera apod.
19. 1. 2023 08:30
Re: třecí ztráty
Ale odvalování ložisek nejsou třecí ztráty.
19. 1. 2023 08:00
Re: třecí ztráty
Rezna: Jo a omlouvám se, asi jsem hned nepochopil tvou ironii, psal jsem to brzy ráno :-)