Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW) – Objevitel za rozumnou cenu

David Bureš
Diskuze (65)

Vlajková loď SsangYongu v rámci faceliftu dostala posílený motor, nový automat i ještě majestátnější vzhled.

Design, interiér


SsangYong jakožto specialista na terénní automobily okupuje různé velikostní kategorie takových modelů. V populární kategorii malých SUV je zastoupen modelem Tivoli, od něhož je odvozena dokonce i prodloužená „kombi“ verze XLV. Mezi kompaktními SUV zase působí Korando. SsangYong se však vydává také do segmentu velkých SUV, a to rovnou s poctivým offroadem Rexton sloužícím jako vlajková loď značky. Rexton aktuálně prošel faceliftem, a tak je vhodné jej znovu pořádně vyzkoušet.

Rexton s interním označením Y400 se vyrábí od roku 2017, na český trh však dorazil až na začátku roku 2019, spolu s oficiálním návratem SsangYongu na trh. Modernizace tedy přichází po dvou letech tuzemského prodeje.

Ještě majestátnější

A nutno podotknout, že facelift Rextonu poznáte opravdu na první pohled. SsangYong nechal decentní úpravy jiným automobilkám a místo toho vsadil na revoluční proměnu. Jestliže už dosud Rexton působil majestátně, nová, bohatě chromovaná maska doprovázená nově řešenými světlomety (navíc diodovými místo xenonových) dělá auto ještě výraznější. Dojem tak dále podporuje už tak úctyhodné rozměry, Rexton je dlouhý 4.850 mm, široký 1.960 mm a vysoký 1.825 mm.

Musím se přiznat, že po zveřejnění prvních fotografií nového SsangYongu jsem nebyl o zvoleném designérském jazyku přesvědčen. Osobní setkání však prvotní názor dost proměnil, naživo totiž Rexton pro rok 2021 vypadá mnohem lépe než na fotkách. Každopádně to není automobil pro introverty, pozornost opravdu budí, během týdne testování jsem potkal několik kolemjdoucích, kteří si vůz zvědavě obhlíželi. 

SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW) SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW)

Tradiční kabina

To interiér už tak zásadní proměnou neprošel. Základní koncepce s klasickými tlačítky zůstala zachována, už na první pohled si však všimnete nového čtyřramenného volantu nebo voliče automatu „shift-by-wire“ uvolňujícího více prostoru na středovém tunelu. Obrazovka multimediálního systému začleněná do středového panelu si uchovala úhlopříčku 9,3“, nově ji však může doprovázet 12,3“ displej v přístrojovém štítu místo analogových budíků.

Infotainment tak v dnešní době zůstává už spíše staršího ražení, není zrovna rychlý, není lokalizován do češtiny a nemá tolik funkcí jako jiné systémy, na druhou stranu ovládání i grafika jsou přehledné, a tak se s ním ve výsledku slušně pracuje. Digitální panel před řidičem pak nabízí různé možnosti zobrazení, včetně rozměrné mapy navigace. Tu mimochodem přímo vyvoláte příslušným tlačítkem na volantu.

Celkové ražení interiéru nadále souvisí s faktem, že se Rexton prezentuje jako vlajková loď SsangYongu. Dočkat se tak můžete kůží čalouněné palubní desky nebo bohaté výbavy, včetně vyhřívaných i ventilovaných předních sedadel nebo vyhřívaného volantu. Zpracování i výběr materiálů je na slušné úrovni, snad jen kryty nových odkládacích prostorů na středovém tunelu působí poněkud lacině.  

Rámová konstrukce se pak podepisuje na vysokém posazu, ostatně už samotné nastupování je bez nášlapů už taková vysokohorská túra. Prostor na zadních sedadlech je pak sice solidní, vzhledem k rozměrům by ale mohl leckdo očekávat více místa, opět je ale daní rámová konstrukce. Za 16.900 Kč lze dokoupit i třetí řadu sedadel, v případě zájmu o sedmimístné provedení.

Elektricky ovládané víko zavazadelníku se sice otevírá „asijsky“ pomalu, ukrývá však obří prostor, jehož udávaný objem v případě pětimístného Rextonu činí 1.051 litrů. Pravidelně tvarovaný prostor je 119 cm široký, 115 cm dlouhý a po roletku 49 cm vysoký. Nákladová hrana je však vzhledem k rámové konstrukci a světlosti 22,4 cm spíše vyšší, leží 79 cm nad vozovkou. 

Motor, jízdní vlastnosti


Jediný turbodiesel

I po faceliftu si Rexton uchoval jediný motor v nabídce. Je jím turbodiesel 2.2 e-XDi, který si díky provedeným úpravám polepšil z 133 na 149 kW. Jestliže však dosud bylo Rexton možné pořídit i jako zadokolku s manuálem, v rámci faceliftu se stává standardem (připojitelná) čtyřkolka i automat.

Dva-dvojka vlastní konstrukce je pořád ten typický turbodiesel, který se do takového automobilu výtečně hodí. Má slušný nástup už od nízkých otáček, vyšší výkon pak reaguje na kritiku, že dynamika Rextonu je spíše průměrná. Plusem jsou i okamžité reakce na pokyn pravou nohou, což u vznětových motorů už dnes nebývá zvykem, stejně jako vcelku kultivovaný zvuk, který nicméně při jízdě uslyšíte.

Nová převodovka si pak uchovává charakter předchůdkyně. Má sice o stupeň navíc a už nepochází od Mercedesu, ale vyrábí ji Hyundai, pořád však primárně preferuje hladké řazení. Změna převodu je tak sice prakticky nepostřehnutelná, avšak pomalejšího ražení, což si uvědomíte hlavně při manuálním řazení páčkou pod volantem. Dnes už standardně dodávaný stop-start však funguje vcelku rychle a tiše.

Modernější převodovka nicméně moc nesnížila spotřebu. Už doteď Rexton jezdil okolo devíti, desíti litrů na 100 kilometrů, což platí i pro modernizovaný model. Z dlouhodobého hlediska se pohybovala kolem 9,5 litru, výrazněji klesala jen při pohodovém tempu ustálenou rychlostí, na dálnici naopak rostla lehce nad desetilitrovou hranici. U 1,8 metru vysokého offroadu vážícího dvě tuny však nelze zkrátka v otázce spotřeby čekat zázraky. 

SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW) SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW)

Rámový podvozek je znát

Rexton se ani po faceliftu nesnaží zásadně zakrýt svůj offroadový původ. Velké, těžké auto tak může v zatáčkách působit trochu těžkopádněji, i kvůli náklonům karoserie v ostřeji projetém oblouku. 

Rámová konstrukce s připojitelným pohonem všech kol se pak při jízdě ukazuje jako výhoda i nevýhoda. I kvůli obouvaným 20palcovým kolům rám zkrátka pocítíte, a to hlavně při pohybu ve městě. Skoro mi až přišlo, že je hluk vyšší než u verze před faceliftem. Když vjedete na vyloženě rozbitou cestu a nebojíte se zvýšit tempo, podvozek se pěkně rozpracuje a najednou Rexton dokazuje, že v těchto podmínkách je duše offroadu nenahraditelná. Stejně tak je souvisejícím plusem nosnost 730 kg nebo možnost tažení až třítunového brzděného přívěsu.

Podobně připojitelný pohon všech kol už mnoha dnešním klientům může přijít jako závan starších časů. Zapínat byste ho měli jen při jízdě na kluzkém povrchu a za nižší rychlosti, jinak hrozí přehřátí systému. Typické klientele SUV to možná bude vadit, protože více ocení komfort automaticky fungujících systémů, cílová klientela Rextonu ale ocení fakt, že čtyřkolku sepne opravdu jen v případě, kdy je potřeba. Od zadokolky nicméně nečekejte nějakou zásadní hravost, elektronika jakoukoliv snahu o jízdu bokem zažene.

Cenou nadchne

Rexton si rovněž uchoval dostupnou cenovku. Tohle přes 4,8 metru dlouhé SUV se čtyřkolkou a automatem pořídíte už za 899.900 korun, na což konkurence běžně překonávající milion neumí reagovat. Nejde přitom o žádné výbavové nedochůdče, i za tuto cenovku dostanete šest airbagů, bezklíčový vstup, parkovací senzory, tempomat, kožené čalounění, dvouzónovou automatickou klimatizaci nebo multimediální systém s funkcemi Apple CarPlay a Android Auto.

Plně vybavený automobil z přiložených fotografií pak stojí pořád přijatelných 1,1 milionu korun. A to má elektricky ovládané víko kufru, hlídání mrtvého úhlu, vyhřívaná i ventilovaná přední sedadla, navigaci nebo kůží čalouněnou palubní desku.

SsangYong Rexton (2021) – cenové srovnání s dalšími velkými SUV
Model SsangYong Rexton Kia Sorento Land Rover Discovery Toyota Land Cruiser
Motor 2.2 e-XDI 2.2 CRDi D250 MHEV 2.8 D-4D
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 2157 2151 2996 2755
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 149/3800 148/3800 183/4000 150/3400
Točivý moment [N.m/min]  441/1600-2600 440/1750-2750 570/1250-2250 500/1600-2800
Převodovka 8A 8DS 8A 6A
Max. rychlost [km/h] 184 202 194 175
Zrychlení 0-100 km/h [s] ? 9,2 8,1 9,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,6 6,5 8,3 9,3
Základní cena [Kč] 899.900 1.149.980 1.659.209 1.465.000

Závěr


Závěr

SsangYong Rexton si i po letošním faceliftu uchoval své tradiční silné vlastnosti, jako je atraktivní cenovka, široká výbava nebo tažné vlastnosti. Posílený motor poskytuje konečně více síly a nový automat řadí velice hladce.

Negativa souvisejí primárně s koncepcí automobilu s rámovou konstrukcí. Rám je hlavně v nižších rychlostech při pohybu ve městě znát, velká a těžká karoserie nadále znamená vyšší spotřebu paliva, pohybující se kolem devíti, desíti litrů nafty na 100 km. Na druhou stranu cílová klientela zase ocení její výhody v podobě vysoké nosnosti nebo jistějšího chování v terénu. 

SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW) SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW)

Jako celek každopádně Rexton umí pořád zaujmout a i po faceliftu primárně cílí na klienty hledající poctivý tereňák s vysokou tažnou silou a bohatou výbavou. Jestli hledáte takové Discovery za rozumnou cenu, je Rexton určitě volbou pro vás.

Nejlevnější verze modelu 899.900 Kč (2.2 e-XDI/149 kW Clever)
Základ s testovaným motorem 899.900 Kč (2.2 e-XDI/149 kW Clever)
Testovaný vůz bez příplatků 1.059.900 Kč (2.2 e-XDI/149 kW Premium+)
Testovaný vůz s výbavou 1.106.600 Kč (2.2 e-XDI/149 kW Premium+)

Plusy

  • Bohatá výbava za atraktivní cenu
  • Tažné schopnosti
  • Velký zavazadelník
  • Hladce řadící automat

Minusy

  • Rámová konstrukce je při jízdě znát
  • Hluk na dálnici
  • Vyšší spotřeba na dálnici
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (65)

Doporučujeme

SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW)
Cena základní sestavy 1 059 900 Kč
Výbava základní sestavy Varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznání dopravních značek, bezklíčové odemykání auta, sedm airbagů, centrální zamykání, dešťový a světelný senzor, digitální přístrojový štít, bezdrátové nabíjení chytrých telefonů, kožený multifunkční volant s vyhříváním, elektricky ovládaná okna, vyhřívání čelního skla v místě stěračů, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, ventilovaná přední sedadla, kožené čalounění, kůží prošívaná palubní deska, multimediální systém s 9,2“ obrazovkou, navigace, 18“ kola z lehkých slitin, paket Premium+ - 360° kamera, elektricky ovládané víko zavazadelníku, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, sledování mrtvého úhlu, udržování v jízdním pruhu, sluneční roletky pro druhou řadu sedadel. Kč
Cena testované sestavy 1 106 600 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+19.900,-), střešní okno (13.900,-), 20“ kola z lehkých slitin (+16.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2157
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 441 / 1600 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.6
Emise CO2: 199
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1051 / 1977
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1995 / 730
Rozměr pneu: 255/50 R20
SsangYong Rexton 2.2 e-XDI (149 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4850
b) šířka (mm): 1960
c) výška (mm): 1825
d) rozvor (mm): 2865
e) rozchod vpředu (mm): 1640
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1590
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
Avatar - Plautus
23. 6. 2021 19:15
Re: Pekny
To mi je jasné, pretože do auta tohto typu by som si manuálnu prevodovku určite v dnešnej dobe nevybral.
23. 6. 2021 14:34
Re: SYM
Hele, takhle to úplně nefunguje. Máme v rodině zářný příklad, kdy se Forester 2.0, koupený nový a s obrovskou slevou, prodal po cca pěti letech a necelých 150tkm se ztrátou cca 120 tisíc. U dealera, kde byl koupený nový. Nekecám.

I mé současné auto jsem kupoval s přihlédnutím k ceně ojetin, tzn. tuším, že zůstatková hodnota bude docela vysoká a prvotní vyšší investice se (alespoň částečně) vrátí.

Na druhou stranu - většina z nás, co sem píšeme, jsou opravdu fandové aut a myslím že se shodneme, že jde spíše o příjemný bonus navíc, než o nějaký zásadní rozhodovací faktor ;-)
Avatar - Ada je zase tady
23. 6. 2021 12:45
Re: SYM
pokud by měl manuál a ruční brzdu k nejsilnějšímu dieselu, proč ne Kokodák
Avatar - Ada je zase tady
23. 6. 2021 12:42
Re: Pekny
Určitě bych s ní dělal něco jiného, než ty :-[]
Avatar - Plautus
23. 6. 2021 10:57
Re: Pekny
A čo by si v tom robil s manuálnou prevodovkou? Vzal by si to na okruh či do serpentín, aby všetci obdivovali tvoj jazdecký um?