TEST Start dlouhodobého testu: Ford Kuga 2.0 EcoBlue 140 kW AT AWD ST-Line X – Sázka na jistotu
Ford Kuga si vydobyl pověst výborně jezdícího SUV. Zda to platí i o nejnovější generaci, jsme se rozhodli důkladně prověřit v rámci ročního dlouhodobého testu.
Nové kompaktní SUV od Fordu jsme už důkladně vyzkoušeli v plug-in hybridní verzi. Samo o sobě v nás sice zanechalo veskrze pozitivní dojmy, avšak automobilka krátce po uvedení na trh přiznala problémy s dobíjením a pod hrozbou požárů nakonec důrazně doporučila kugu do zásuvky nepřipojovat.
Místo experimentování se zjevně nedotaženou technologií jsme se tedy rozhodli pro naftovou klasiku a zvolili jednotku 2.0 EcoBlue se 140 kW, dodávanou výhradně ve spojení s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Nelitujeme. Výhodou dieselu je proti hybridu větší nádrž 54 vs. 45 litrů – dojedeme tedy dál, aniž bychom museli zápasit s nabíjecími kabely, máme čtyřkolku a třetím plusem je větší zavazadelník. V závislosti na pozici zadních opěradel do dieselu naskládáme 475 až 645 litrů, zatímco do hybridu se kvůli baterce pod podlahou vejde jen 411 až 581 litrů. U nádrže ani kufru sice nejde v rámci kategorie o nijak zázračné hodnoty, ale každý litr dobrý.
Sportovní vrchol
Specifikaci testovaného vozu jsme tentokrát neměli ve svých rukou a od importéra převzali hotovou kugu v červené metalíze Lucid (25.900 Kč) a se sportovně laděnou výbavou ST-Line X v základu za 849.900 Kč. Nad ní už ční pouze verze Vignale. Testovaný kus ještě vylepšovala řada příplatků, celkem tedy přišel na 964.600 Kč. Není to málo, ale v rámci kategorie se řada konkurentů s podobně silným motorem, automatem a pohonem všech kol vůbec nedostane pod milion.
Nevýhodou kugy může být fakt, že žádnou levnější čtyřkolku s méně výkonným motorem či manuálem nenabízí. Z vlastních zkušeností s předchozím dlouhodobým Seatem Tarraco 2.0 TDI 110 kW DSG 4Drive i jinými SUV však doporučujeme šetřit raději jinde než na výkonu. Jinak se sice můžete prsit nadhledem SUV, ale dynamikou nebudete stačit ani litrovým turbomotorům v kompaktech. I z tohoto pohledu je tedy nasazení čtyřkolky jen pro nejsilnější diesel logické.
Stále výhodná
Mezi kompaktními SUV se dlouhodobě jako cenově nejvýhodnější jeví Hyundai Tucson. V aktuální generaci končí a v edici Adventure stojí v nejsilnější verzi 2.0 CRDi 136 kW AT 4x4 akčních 699.990 Kč. Výbavou sice za kugou lehce zaostává, dokáže to však spravit jedním paketem za 49.900 Kč. Na druhou stranu kompaktní SUV od Fordu se právě ukázalo v nové generaci a po akčním hyundaii je ve své kategorií druhé nejlevnější. Výhodou kugy je výborně vybavená už základní verze Trend (od 599.900 Kč s motorem 1.5 EcoBoost 88 kW), kde nechybí navigace, parkovací senzory vzadu ani vpředu, tempomat, elektrické otevírání všech oken ani manuální klimatizace. Postrádat v ní budete litá kola (25.000 Kč) a patrně i nemožnost připlatit si za dvouzónovou klimatizaci. Hitem se tak nejspíše stane druhý stupeň Titanium, který je o 50.000 Kč dražší, a především se také nabízí s kompletní nabídkou motorů (s výjimkou základního). S naším, testovaným vyjde na 809.900 Kč. Zde dostanete s výjimkou výše zmíněného navíc také bezklíčkový přístup, dešťový senzor či bezdrátové dobíjení mobilu. Za nás bychom už přihodili jen střešní ližiny (6400 Kč), za které se připlácí u všech výbav kromě stupňů ST-Line a ST-Line X, a dojezdovou rezervu za 2700 Kč.
Pořizovací náklady | Hyundai Tucson 2.0 CRDi 136 kW aut. 4x4 | Ford Kuga 2.0 EcoBlue 140 kW aut. AWD |
Základní cena | 699 990 Kč (Adventure) | 809 900 Kč (Titanium) |
Cena verze Světa motorů | 699 990 Kč (Adventure) | 809 900 Kč (Titanium) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač. | |
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | ||
Dvouzónová automatická klimatizace | Ano | Ano |
Světlomety LED | 49 900 Kč* | Ano |
Vyhřívání předních/zadních sedadel/volantu | Ano/Ne/Ano | 19 000 Kč (vše) |
Zadní/zadní a přední parkovací senzory/kamera | S/49 900 Kč1)/Ano | Ano/Ano/34 900 Kč** |
Litá kola | Ano (17“) | Ano (17“) |
Navigace | 49 900 Kč* | Ano |
Dešťový a světelný senzor | Ano/Ano | Ano/Ano |
Tempomat/adaptivní tempomat | Ano/Ne | Ano/34 900 Kč** |
Bezklíčkové ovládání | Ano | Ano |
Metalíza | 17 900 Kč | 15 900 Kč |
Porovnání cen | 699 990 Kč (100 %) | 809 900 Kč (o 16 % horší) |
* paket Tech, ** sada Technology |
Příjemné spojení
Pohonná jednotka 2.0 EcoBlue je přeplňovaná jedním turbodmychadlem a nabízí 140 kW a 400 Nm. Stejné parametry měl donedávna dvoulitr koncernu VW, který byl pověstný neochotou táhnout odspodu. I u kugy prodlevu v nízkých otáčkách cítíme, ale výrazně lépe si rozumí s osmistupňovým automatem, který neváhá včas podřadit. Části redakce připadají reakce převodovky navzdory hydrodynamickému měniči příliš prudké a trochu cukavé. Notoričtí uspěchanci však oceňují rychlost řazení a absenci zbytečných prodlev.
Dynamiku hodnotíme jako plně vyhovující. Po pěti tisících už lze hovořit o prvotním zajetí a kuga jede přesně tak, jak bychom od podobně výkonného SUV očekávali. Výkonu je tak akorát, aby zbylo na příjemnou rezervu při předjíždění a na dálnici svižně zrychlovala do asi 160 km/h. Pak akcelerace citelně polevuje a SUV začíná z principu doplácet na vysoké jízdní odpory.
Ford Kuga a vybraní konkurenti | Ford Kuga | Hyundai Tucson | Mazda CX-5 | Kia Sportage | Renault Koleos |
Motorizace | 2.0 EcoBlue 140 kW aut. AWD |
2.0 CRDi 135 kW aut. 4x4 | 2.2 Skyactiv-D 136 kW AT AWD |
2.0 CRDi MHEV 136 kW |
2.0 Blue dCi 140 kW CVT 4x4 |
Motor, ventilový rozvod | turbodiesel R4, DOHC | turbodiesel R4, DOHC | turbodiesel R4, DOHC | turbodiesel R4 + mild-hybrid, DOHC | turbodiesel R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 | 1995 | 2191 | 1995 | 1995 |
Největší výkon (kW/min-1) | 140/3500 | 136/4000 | 136/4000 | 136/4000 | 140/3500 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 400/2000-3000 | 400/1750-2750 | 445/2000 | 400/1750-2750 | 380/1750 |
Převodovka | 8° automatická | 8° automatická | 6° automatická | 8° automatická | CVT |
Délka x šířka x výška (mm) | 4614 x 1882 x 1666 | 4480 x 1850 x 1655 | 4550 x 1840 x 1680 | 4485 x 1855 x 1635 | 4673 x 1843 x 1667 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2710, 1597/1588 | 2670, 1608/1620 | 2700/1586/1586 | 2670, 1609/1620 | 2705, 1591/1586 |
Standardní pneumatiky | 225/65 R17 | 225/60 R17 | 225/55 R19 | 245/45 R19 | 225/60 R18 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1735/585 | 1718/60 | 1749/561 | 1747/578 | 1770/614 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 750/2100 | 750/1900 | 750/2100 | 750/1900 | 750/2000 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 475-645/1534 | 502/1492 | 506/1620 | 439/1428 | 498/1706 |
Objem nádrže paliva (l) | 54 | 62 | 58 | 55 | 60 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 208 | 201 | 208 | 201 | 198 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 | 9,9 | 9,6 | 9,5 | 10,1 |
Kombinované emise CO2 (g/km) | 127 | 144 | 147 | 144 | 150 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 5,6/4,3/4,8 | 6,3/5,1/5,6 | 6,3/5,1/5,6 | 6,1/5,2/5,5 | 5,2/6,5/5,6 |
Sednu si a jedu
Kuga se rychle stala vyhledávaným autem na dlouhé cesty i každodenní reportáže. Líbí se nám příjemně odladěný podvozek, který moc nenatřásá a zároveň dovoluje svižnější jízdu. Všichni v redakci se rovněž shodli na tom, že obliba fordu spočívá v tom, že nikoho ničím neštve. Podobně jako tipo, které kuga v naší garáži nepřímo nahradila, je to ten typ auta, do kterého si sednete a nemusíte nic složitě řešit ani hledat.
Z pohledu automobilek nutný systém hlídání jízdních pruhů (je jím podmíněno pět hvězdiček v Euro NCAP) lze vypnout jedním krátkým stiskem na levé páčce pod volantem. Zapíná se sice po každém nastartování, ale deaktivace vás nijak nerozptyluje.
Nepije, jen ucucává
Po prvotních zkušenostech se také zdá, že kuga nebude příliš častým návštěvníkem čerpacích stanic. Průměrná spotřeba podle palubního počítače činí 6,1 l/100 km a i ve městě se vejdeme do sedmi. Na poměry SUV jsou to skvělé hodnoty. Uvidíme, nakolik se na konzumaci podepíše náročnější zimní provoz, zatím jsme ale nadmíru spokojeni. Úsměv na rtech nám vykouzlil i interiér, ovládání palubních systémů je intuitivní a drží stejnou filozofií, na kterou jsme ve fordech zvyklí. Bezproblémové je také spárování s telefonem. Zároveň si zatím nikdo nestěžoval na posez za volantem ani sedadla, která jsou optimálně tuhá a záda z nich nebolí ani i při dlouhé jízdě. Otcové rodin chválí rovněž výborně přístupné úchyty Isofix pro připevnění dětských sedaček. Při větším naložení kufru nás však rozčiluje nedomyšlené provedení zadního plata. To při zavírání naráží do zavazadel a drží na slabých plastech. Skoro bychom se vsadili, že právě jejich ulomení bude první závadou. Jinak panuje celkově velká spokojenost a kilometry úspěšně přibývají, teď na počítadle svítí číslo 5301.