Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studebaker President (1955–1958): Blížil se neodvratný konec značky

Hardtopových kupé Studebaker President bylo v modelovém roce 1955 vyrobeno 3468 kusů.
Sedanů Studebaker President State bylo v roce 1955 vyrobeno 14.634 kusů.
Studebaker President State Speedster z roku 1955 měl důkladně přestylizovanou příď.
Panoramatické zadní okno sahalo až do boků.
19 Fotogalerie

Po válce se Studebaker vrátil ke čtvrté generaci řady President. Všechny modely President měly rozvor náprav 3061 mm. President Speedster z roku 1955 poháněl motor V8 s objemem 4,2 litru. Sedany a hardtopy 1956 poháněl motor V8 4,7 litru. Ročník 1957 měl novou přední masku a ročník 1958 dvojité světlomety a velké zadní ploutve.

Historie americké automobilky Studebaker se začala psát už v roce 1852, kdy dva z pěti bratrů Studebakerů založili v městě South Bend (Indiana) kovárnu a slévárnu. Vyráběli povozy pro americkou armádu a také železniční vagony. V roce 1902 se továrna bratrů Studebakerů pustila do výroby elektromobilů a o dva roky později postavili první automobil poháněný spalovacím motorem. V roce 1911 se firma přejmenovala na Studebaker Corporation a začala vyrábět auta s vlastními šestiválcovými motory.

V roce 1926 začal Studebaker vyrábět první generaci modelu President, poháněného řadovým šestiválcem s objemem 5,8 litru a později i řadovým osmiválcem s objemem 5,1 litru. V roce 1934 jej vystřídala druhá generace, vyráběná až do roku 1940. Ta už měla světlomety zapuštěné do blatníků a aerodynamickou karoserii s dlouhou přídí. Krátce před vstupem USA do druhé světové války debutovala modernizovaná třetí generace Presidenta. Ta se ale vyráběla jen krátce, neboť válečné události si vynutily přechod amerických automobilek k výrobě pro potřeby americké armády.

Ke značce President se Studebaker vrátil až po válce, čtvrtou generací v modelových letech 1955 až 1958. Na ty se podíváme detailněji.

Modelový rok 1955

V modelovém roce 1955 se stal Speedster součástí série President a vycházel z jeho hardtopového kupé. Všechny modely 1955 prošly důkladným přestylizováním, zejména přídě s masivním nárazníkem a maskou chladiče s mimořádně silným orámováním. Dvoudveřový hardtop Studebaker President Speedster (foto) měl rozvor náprav 3061 mm (120,5 palce), na délku měřil 5192 mm, na šířku 1788 mm a na výšku 1430 mm. Od hardtopu Studebaker President State se lišil jen přídavnými členy na předním nárazníku se zabudovanými pomocnými světly.

Studebaker President State Speedster z roku 1955 měl důkladně přestylizovanou příď.Studebaker President State Speedster z roku 1955 měl důkladně přestylizovanou příď. | Zdroj: Wheelsage.org

Pro začátek byla postavena dvacítka Speedsterů vystavovaná v roce 1955 na různých automobilových výstavách a autosalonech v USA. Kladné reakce na tyto pohledné vozy přivedly vedení Studebakeru k rozhodnutí spustit jejich sériovou výrobu až do konce modelového roku, kdy byly nahrazeny plánovanou sérií Studebaker Hawk. Zadní kola Studebakeru President Speedster poháněl vidlicový osmiválec s objemem 4,2 litru a nejvyšším výkonem 187 k (138 kW) a točivým momentem 350 Nm. Vedle dvoudveřového kupé se v roce 1955 vyráběl také čtyřdveřový sedan s dlouhým názvem Studebaker President State Ultra Vista.

Modelový rok 1956

Pro modelový rok 1956 byl sedan Studebaker President Classic (foto) důkladně přestylizován, bez větších změn zůstala jen střecha a okna. Rozvor byl stejný (3061 mm), ale délka narostla na 5201 mm, šířka na 1811 a výška na 1524 mm. Na širokou mřížku chladiče navazovaly dva postranní otvory. Nad světlomety se objevily chromované stříšky a na bocích lištami oddělený pruh nalakovaný bílou barvou, stejně jako rámy oken dveří. Vzadu měl President svislé koncové svítilny a velké víko kufru sahající až k zadnímu nárazníku.

Na bocích měl President lištami oddělený pruh nalakovaný bílou barvou, stejně jako rámy oken dveří.Na bocích měl President lištami oddělený pruh nalakovaný bílou barvou, stejně jako rámy oken dveří. | Zdroj: Mecum

Zadní kola poháněl motor V8 s rozvodem OHV a objemem 4737 cm3. S karburátorem Carter měl nejvyšší výkon 213 k (157 kW) a vrchol točivého momentu 407 Nm. Vůz s pohotovostní hmotností 1500 kg dosahoval rychlost až 170 km/h a na stovku zrychlil za 12 s.

Video placeholder
Martin Vaculík prohnal legendární Tatru 603 • Zdroj: Svět motorů

Modelový rok 1957

Do modelového roku 1957 vstoupil Studebaker President (foto) s novou přední maskou chladiče, jejíž mřížka byla rozšířena až do boků a přední nárazník byl uprostřed ohnutý směrem dolů. Na bocích zůstala jen jednoduchá lišta a část zadních blatníků byla lakovaná v barvě střechy. Rozvor se opět nezměnil, ale rozměry dál mírně narostly. Délka na 5243 mm, šířka na 1925 mm a výška na 1544 mm.

Do modelového roku 1957 vstoupil Studebaker President s novou přední maskou chladiče, jejíž mřížka byla rozšířena až do boků.Do modelového roku 1957 vstoupil Studebaker President s novou přední maskou chladiče, jejíž mřížka byla rozšířena až do boků. | Zdroj: Wikipedia

Motor V8 zůstal na objemu 4,7 litru, ale jeho výkon byl zvýšen na 228 k (168 kW). Vozu s hmotností kolem 1600 kg a automatickou převodovkou Borg Warner dokázal udělit maximální rychlost 174 km/h.

Modelový rok 1958

Posledním modelovým rokem, kdy jsme se mohli my starší potkat se jménem Studebaker President byl modelový rok 1958. Čtyřdveřový sedan (foto) a dvoudveřový hardtop měly nově dvojité, vodorovně uspořádané přední světlomety a vzadu upoutávaly pozornost výrazné ploutve na zadních blatnících v barvě střechy, do kterých byly šikmo vsazeny koncové svítilny. Okna si stále zachovávala tvary předchozích ročníků. Také rozměry sedanu se nijak nezměnily, včetně rozvoru 3061 mm. Dvoudveřový hardtop měl rozvor 2959 mm (116,5 palce) a úměrně tomu se zkrátila délka vozu na 5141 mm.

Čtyřdveřový sedan President 1958 měl dvojité, vodorovně uspořádané přední světlomety.Čtyřdveřový sedan President 1958 měl dvojité, vodorovně uspořádané přední světlomety. | Zdroj: classic.com

Také pod kapotou zůstalo vše při starém. Vidlicový osmiválec s objemem 4737 cm3 dával nejvyšší výkon 228 k (168 kW), ale udávaná rychlost se zvýšila na 180 km/h.

Po roce 1958 se Studebaker zaměřil na kompaktní automobily řady Lark, vyráběné v letech 1959 až 1966, tedy až do skončení existence této tradiční americké značky.