Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru XV 1.6i-S AWD vs. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD – Mimozemšťané

Svět motorů Svět motorů 18. 5. 2018
93
204
Zobrazit náhledy (93)
Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD vs. Subaru XV 1.6i-S AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD vs. Subaru XV 1.6i-S AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD vs. Subaru XV 1.6i-S AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD vs. Subaru XV 1.6i-S AWD Grafi ka přístrojů je přehledná, displeje jsou celkem tři Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru se chlubí velmi širokým interiérem a nabízí řadu praktických odkládacích míst. Subaru XV 1.6i-S AWD Některé informace se dublují, což je občas matoucí. Chválíme zachování klasických tlačítek pod středovým displejem. Subaru XV 1.6i-S AWD Jinou převodovku než CVT v modelu XV nenajdete. K charakteru auta se nehodí, příjemně funguje pouze při klidné jízdě. Při rozjíždění trochu cuká a nijak silné šestnáctistovce dynamicky neprospívá. Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Díky velkému rozsahu volantu se správná pozice hledá snadno, líbily by se nám více výsuvné opěrky. Vzadu panuje hodně vzdušná atmosféra, v podélném směru je místo rekordní. Díky doširoka otevíratelným dveřím se sem i dobře nastupuje. V opěradlech nám chyběly kapsy. Přední sedadla mají měkké výplně, jsou však správně tvarovaná a podepírají na správných místech, takže záda z nich nebolí. Výplně dveří jsou měkčené a kapsa v nich dostatečně velká. Vlevo do volantu se nachází reostat pro ztlumování přístrojů, což je praktické. Velká šířka interiéru se odráží i na rozměrné schránce pod loketní opěrkou, nechybějí ani dvě USB a 12V zásuvka. Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Při klasickém vyhýbacím manévru překvapí výrazné náklony karoserie a benevolentnost stabilizace, která rychlost koriguje jen minimálně. Subaru XV 1.6i-S AWD Odolnost a utlumení podvozku oceníte především na nezpevněných cestách, stálý pohon všech kol dovoluje i řízený smyk. Z boku XV prozradí, že se jedná o zvýšenou imprezu, podvozek je však zesílený a odlišně naladěný. Oproti toyotě nabízí o 25 mm delší rozvor a především o 105 mm delší karoserii. Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Kufr v subaru je mělký a nenabízí se rezervní kolo, ale boky jsou rovnější než v toyotě. Na bocích jsou háčky, ale chybí rovněž průvlak na lyže. Prostor kryje klasická roleta. Hodnoty zrychlení sice za toyotou nezaostávají až tak dramatickým způsobem, držení motoru ve vysokých otáčkách je ale z hlediska akustického komfortu nepříjemné. Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru XV 1.6i-S AWD Subaru sází v případě asistenčních systémů na dvojici kamer za čelním oknem, funguje většinou dobře, nevýhodou je však enormí cena skla jako náhradního dílu 26 199 Kč. Subaru XV 1.6i-S AWD Vysoké bočnice pneumatik do podběhu opticky moc nepasují, ale světlá výška 220 mm je na nezpevněných cestách neocenitelná. Grafi ka je přehledná a palubní počítač se ovládá intuitivněji než v subaru. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Zprohýbaná palubní deska v toyotě je řešená chytře, plasty jsou stejně jako v subaru z velké části měkčené. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Displej nabízí dobrou odezvu, chybí však otočné kolečko ovládání hlasitosti. Bezestupňová převodovka si v toyotě počíná lépe než ta u subaru. V nízkých otáčkách má motor více síly a při běžném zrychlování ho není potřeba tolik točit, a přitom zrychluje lépe. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Palubní deska je ukotvena nízko, takže i volant je níže. Řidič ho má v klíně, zvyknete si na to ale rychle. I v toyotě je v podélném směru místa dostatek, nicméně nad hlavou je ho méně a kvůli širokému sloupku si zde připadáte jako v ponorce, hodně vykrojené dveře navíc komplikují nastupování. Sedadla jsou tužší a lépe drží tělo v zatáčkách, i zde jsme však postrádali více výsuvné opěrky. Spodní řada tlačítek je špatně přístupná, u ovládání nádrže to nevadí, ale vyhřívání volantu by mohlo být řidiči na očích. Toyota nenabízí tak velké odkládací prostory, pod opěrkou je 12V zásuvka, ale USB se nachází jen před řadicí pákou. Hnědá dekorace na dveřích působí originálně. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota si v terénu moc nevěří a vyžaduje opatrnější jízdu. Sklouznout se s ní lze, ale musíte ji více přemlouvat. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Naopak na silnici potěší precizním vedením stopy a při vyhýbacím manévru si počíná jistě. Zklamáním bylo řízení, které při rychlých změnách směru tuhne. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Výrazným designem se C-HR pyšní z každého úhlu, unikátně jsou řešené zadní dveře vytažené hodně nahoru. Tlustý sloupek však ubírá vzadu světlo a děti nevidí. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Udávaný objem je sice menší než u subaru, naměřené rozměry jsou však větší a tvar lépe využitelný. Potěší i velký vstupní otvor, průvlak na lyže však není ani zde. Dynamika je sice také spíš podprůměrná, ale výsledný dojem je lepší než ze subaru, stejně jako o půlitru až litr nižší spotřeba. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD V případě čtyřkolky se u toyoty nabízejí jen 18“ kola, vypadají dobře, do terénu se ale tolik nehodí. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Čelní sklo v toyotě ukrývá jen klasická čidla (je tedy nepoměrně levnější (7994 Kč) a asistenční systémy využívají radar umístěný v nárazníku. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD
Subaru XV a Toyota C-HR se neřadí ani mezi hatchbacky, ani mezi SUV. Testované vozy mají benzinové motory, převodovku CVT a pohon všech kol. Takovou kombinaci jinde nenajdete.


Dojem, cena a výbava, prostor a pohodlí


Oba jsou tak v dobrém smyslu exoty a vracejí automobilovému světu pestrost. Který z nich lépe vyhoví zdejší galaxii?

Pod tlakem snižování nákladů se většina automobilek uchýlila k vytváření aliancí, popřípadě alespoň spolupráci při vývoji jednotlivých modelů. Podobný produkt často dostáváte jen v jiném balení, zmizela tak často nejen technická, ale i designová rozmanitost. Nejméně se tato unifikovanost projevila na japonských modelech. Značky Honda, Mazda, Toyota i Subaru stále přinášejí originalitu. Naši jindy mainstreamovou rubriku tentokrát opanují právě dvě posledně jmenované, konkrétně Toyota C-HR a Subaru XV. V obou případech se jedná v podstatě o zvýšené kompaktní hatchbacky, módně označované crossovery. U Subaru toto přirovnání platí na sto procent, neboť oním hatchbackem je impreza, a přestože XV se chlubí mimořádnou světlou výškou 220 mm, designově mezi SUV nezapadá. Toyota C-HR k nim má blíže, vznikla totiž jako samostatný model a díky bachratějším tvarům a menší délce vypadá vyšší. Zdání však klame, toyota se naopak k zemi krčí o 30 mm blíže (1565 vs. 1595 mm). V šířce jsou si oba vozy téměř rovny.

Nápad dvakrát jinak

Subaru razí cestu maximální účelnosti a tvary XV tomu odpovídají. Boky jsou rovné, doplněné o dva nenápadné prolisy na dveřích, linie střechy klesá

minimálně a dynamičtější profil navozuje jen zužující se okno na zadních dveřích. Netypické je prosklení i v zadním sloupku, které přispívá k velmi solidnímu výhledu šikmo vzad. Podobný účel mají i tenké sloupky A nebo vzad posunutá zrcátka na tykadlech. Přední část s šestiúhelníkovou maskou doplňují lehce zaoblené světlomety a spolu s jednoduchou zádí s rozdělenými lampami uhlazují mohutný dřevorubecký styl předchůdce. O XV sice těžko prohlásíte, že je krásné, ale i jednoduché linie doplněné plastovým lemováním mají kouzlo. Těšit může i to, že téměř nic na voze není samoúčelné.

Toyota jde úplně jinou cestou. Po dlouhé době, kdy se snažila přejít od nenápadných aut k designově výrazným, se jí to konečně povedlo. Model C-HR vypadá velmi atraktivně, nápaditě a po dvou letech od premiéry nezestárl. Základem je klínovitý design, strmě klesající střecha volně přecházející v zadní spoiler, podepřený mohutným zadním sloupkem. Celek podporují mohutné lemy blatníků a obří do boku protažené světlomety. Zádi dominují bumerangovitá světla, v horní části navazující na výraznou odtokovou hranu.

Pevný postoj

Stejně odlišné cesty razí oba vozy v interiéru. Uvnitř XV převládají jednoduché tvary, středový panel opanují ve velké míře klasická tlačítka a otočné ovladače. Centrem je 8“ dotykový displej. Horní část palubní desky kryjí měkčené plasty, ne zcela ideálně tvarovaný je však středový panel v oblasti kolene, který nutí sedět ve větším odsunu od volantu. Toyota má palubní desku tvarovanou nápaditěji, uprostřed se vlní a nad středovým panelem

vytváří místo pro vystrčený dotykový displej. Ani zde naštěstí nechybějí tlačítka pro ovládání klimatizace, která navíc působí velmi hodnotným dojmem. Více nám tak chybělo pouze otočné tlačítko pro ovládání hlasitosti. Zásadním nedostatkem obou vozů je chybějící navigace.

Pevně dané možnosti

Subaru XV s motorem 1.6i/1.6i-S se nabízí v provedeních Active, Comfort a Executive, které mají pevně daný obsah, vybrat si lze jen barvu. Požadavky pro výbavu Světa motorů splňuje už základní stupeň (590.000 Kč), když zahrnuje automatickou klimatizaci, 17“ litá kola, vyhřívaná přední sedadla, ale i třeba světelný a dešťový senzor, adaptivní tempomat či loketní opěrku. Chybějí mu však některé běžné položky jako mlhovky nebo kožený volant. Tyto prvky zahrnuje až o 70.000 Kč dražší verze Comfort a přidává ještě diodové světlomety, zadní loketní opěrku, duální klimatizaci, 8“ displej a parkovací kameru. Zdánlivě je tedy velmi bohatá, bohužel však nemá navigaci, kterou dostanete jen s výbavou Executive za dalších 40.000 Kč. Ta dále obsahuje ještě systém kontroly mrtvého úhlu, samočinné přepínání dálkových světlometů a bezklíčkové startování se speciální funkcí otevření zcela bez klíčku pomocí PIN. Žádné XV nemůže mít parkovací čidla.

U toyoty je situace ještě omezenější. Čtyřkolku, lze ji mít jen s jediným motorem a v jediné výbavě Executive. Bohužel se na ni jako na jedinou verzi nevztahuje akční nabídka Extra se slevou 40.000 Kč. Vůz tak vyjde na tučných 719.900 Kč, přitom stejný motor s předním pohonem a převodovkou CVT se prodává o sto tisíc levněji. Ani tento stupeň přitom nemá standardně světlomety LED (30.000 Kč) a navigaci (17.000 korun), jinak zde najdete vše potřebné včetně 18“ litých kol, dvouzónové automatické klimatizace, předních a zadních parkovacích senzorů, bezklíčkového startování… Ve srovnání se subaru je toyota drahá. Výše zmíněné XV v nejvyšším stupni vyjde na 700.000 Kč a zmíněné prvky obsahuje.

Pořizovací náklady Subaru XV 1.6i/84 kW CVT AWD (etalon) Toyota C-HR 1.2 Turbo/85 kW Multidrive S AWD
Základní cena 590 000 Kč (Active) 719 900 Kč (Executive)
Cena verze Světa motorů 590 000 Kč (Active) 719 900 Kč (Executive)
Výbava verze Světa motorůČelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace jednozónová/dvouzónová Ano/Ne Ne/Ano
Světlomety LED Ne 30 000 Kč
Vyhřívání volantu/předních/zadních sedadel Ne/Ano/Ne Ano/Ano/Ne
Zadní a přední parkovací senzory/parkovací kamera Ne/Ne/Ne Ano/Ano/Ano
Litá kola Ano (17“) Ano (18“)
Navigace Ne 17 000 Kč
Dešťový a světelný senzor Ano Ano
Tempomat Ano Ano
Bezklíčkové startování/odemykání Ne Ano
Metalíza 12 000 Kč 15 000 Kč
Porovnání cen 590 000 Kč (etalon) 719 900 Kč (o 22,0 % horší)
Známka1) 1,00 2,00
Pořadí1. 2.
1) Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

Kompaktní rekordy

Z účelných tvarů subaru naplno těží v interiéru. Z hlediska prostoru pro posádku nemá impreza mezi kompakty konkurenci, v interiéru na chlup shodné XV tak dokáže směle konkurovat i nejprostornějším kompaktním SUV v čele s atekou a karoqem. Výhodou subaru, kterou konkurenci drtí, je rekordní vnitřní šířka. Uvnitř si díky tomu připadáte jako ve voze střední třídy, a nikoli jako v kompaktu. Jedinou oblastí, kde trochu ztrácí, je místo vzadu nad hlavou. Průměrně vzrostlí se zde však napřímí bez problémů.

Toyota takovou volnost posádce nenabízí. Řidič je palubní deskou a mohutnějšími výplněmi dveří více obklopen. Nic ho vyloženě neutiskuje a lze sedět i blíže palubní desky než v subaru. Méně místa je zejména v oblasti loktů a ramen, připadáte si spíše jako ve sportovně střiženém kompaktu místo v SUV. Jako limitující se však ukazuje pouze místo na výšku vzadu. Zde se hlavou stropu dotýkají nejen dlouháni. Před koleny mají místa

dostatek, byť o něco méně než v subaru. Veškeré materiály působí velmi kvalitně, bytelně a úroveň zpracování výrazně převyšuje ostatní podobně velké toyoty. Odkládací prostory na středovém panelu sice nejsou tak velké jako v subaru, nicméně věci z kapes si lze odložit do rozměrných držáků na pití a máte je dobře po ruce.

Matení čísly

Velikost zavazadelníku mluví ve prospěch toyoty, a to navzdory udávaným objemům: 377 l (C-HR) vs. 385 l (XV). Z naměřených hodnot totiž vyplývá, že zatímco délka a šířka se téměř neliší, na výšku nabízí o 11 cm více. Výsledný prostor je tak i lépe využitelný. V případě subaru sice potěší rovnější boky, avšak pohon všech kol zde tradičně pár centimetrů na výšku ubírá a zavazadla se na sebe vrší jen obtížně. Pod podlahou ani v jednom případě nenajdete rezervu, což u čtyřkolek s předpokladem alespoň občasného využívání mimo zpevněné cesty považujeme za přešlap. Oba vozy disponují dvěma pevnými háčky na bocích (subaru má ještě další dva vespod, což umožňuje montáž sítě), které svou funkci plní obstojně. Tradiční nevýhodou vozů SUV a crossoverů bývá vysoká nákladová hrana a testované vozy nejsou výjimkou. V toyotě musíte překonat 79 cm, v subaru dokonce 81 cm. Naopak potěší velký vstupní otvor, v toyotě je pak díky hodně skloněnému oknu pátých dveřích doslova rekordní na výšku.

Údaje o testovaných vozidlech Subaru XV 1.6i CVT AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo MultiDrive S AWD
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 180/13 175/8
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 94-103/93 90-97/91
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 2-10/0 0-7/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 154/148 147/145
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 143/136 141/132
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 49/47 x 56 49 x 50/51 x 54
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 62 x 51 61 x 52
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 79 x 104 93 x 100
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 81/195 80/190

Motor a zpřevodování, jízda


Zabiják jménem CVT

Systémem pohonu se oba vozy vymykají ještě o něco více než designem a celkovým pojetím. Pohon všech kol je u nich k dispozici v kombinaci s převodovkou CVT a zároveň se nabízí se zážehovými motory s výkonem 84 kW (toyota), respektive 85 kW (subaru). Žádný jiný konkurent takový mix nemá. Subaru sází na atmosférické jednotky s protiběžnými písty a nepřímým vstřikováním – v XV se nabízí šestnáctistovka, která byla předmětem testu, a dvoulitr. Šestnáctistovka byla přepracována, dostala nový blok s vyšší pevností, zvýšil se kompresní poměr (z 10,5:1 na 11,0:1) a celkově je jednotka o 12 kg lehčí.

V případě toyoty se o pohon stará přeplňovaná čtyřválcová dvanáctistovka známá z aurisu, druhý motor v nabídce C-HR pak představuje hybrid s atmosférickou osmnáctistovkou, ten však nelze kombinovat se čtyřkolkou. Výhodou turbomotoru v toyotě je logicky větší točivý moment 185 Nm vs. 150 Nm. Subaru se to snaží vynahradit tím, že variátorová převodovka drží motor ve vyšších otáčkách. Výsledná dynamika je přesto velmi mdlá. Zejména při zrychlování na dálnici či při potřebě rychlého předjetí máte pocit, že motor pouze křičí, ale auto jede pořád stejně. Pokud zrychlujete naplno, drží převodovka až 6400 min-1. Manuální volba virtuálních stupňů v XV chybí, tudíž nelze porovnat pružnost motorů při našem tradičním měření. Při pohodové jízdě oceníte hladké rozjezdy i citlivou odezvu na plyn, která nemá za následek okamžité vystřelení do otáček, při běžném zrychlování se otáčky drží mezi 2000 a 3500 min-1. Problém je tak spíše v tom, že ani pokud přitlačíte plyn na podlahu a motor vytočíte více, očekávaný zátah se nedostavuje.

Toyota by pro dynamičtější svezení měla mít lepší předpoklady. Níže posazené maximum točivého momentu dovoluje silnější zátah v nižším spektru otáček, při klidné jízdě si vystačíte s 2000 až 2500 min-1 a chuť do zrychlování ve středních otáčkách je o poznání větší než u subaru. I zde však převodovka pocitově hodně ubírá na výkonu a při maximálním zrychlování (převodovka drží 5400 min-1) není akcelerace nijak závratná. Udávané zrychlení z nuly má v případě toyoty činit 11,4 s a u subaru 13,9 s. Naměřenými hodnotami si byly oba vozy blíže: 12,2 s vs. 12,7 s. Při jízdě na maximum tak subaru nezaostává tolik, jak se zdá při běžné jízdě, kdy motory nedrtíte v nejvyšších otáčkách. Náskok toyoty se přesto s rostoucí rychlostí zvětšuje. Sto šedesáti dosáhne za 41,4 s, subaru za 43,3 s. Při ustálené rychlosti 130 km/h drží převodovky v obou vozech otáčky kolem 3000 min-1.

Spotřeba paliva hovoří ve prospěch toyoty, při klidné jízdě jsme s ní cestovali za 6,5 l/100 km, se subaru za 7,3. Běžný průměr je u obou zhruba o litr vyšší. Ani jeden z motorů není přehnaně citlivý na jízdní styl, ve městě se spotřeba u obou vozů držela do devíti litrů. Na dálnici je potřeba počítat s 8,2 l/100 km (toyota), respektive 8,8 l/100 km (subaru).

Údaje o testovaných vozidlechSubaru XV 1.6i CVT AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo MultiDrive S AWD
Motor, ventilový rozvod benzin, B4, DOHC přeplňovaný benzin R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1600 1197
Největší výkon (kW/min-1) 84/6200 85/5600
Největší točivý moment (N.m/min-1) 150/3600 185/1500-4000
Převodovka CVT CVT
Délka x šířka x výška (mm) 4465 x 1800 x 1595 4360 x 1795 x 1565
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2665, 1550/1555 2640, 1550/1570
Standardní pneumatiky 225/60 R17 225/50 R18
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1483/457 1535/470
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 750/1400 720/1100
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 385/1310 377/1160
Objem nádrže paliva (l) 63 50
Nejvyšší rychlost (km/h) 175 180
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,9 11,4
Emise CO2 (g/km) 145 144
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 7,9/5,6/6,4 6,3/7,6/5,7
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Zrychlení 60-100 km/h/80-120 km/h (s) 6,7/9,2 6,6/9,3
Zrychlení 0-100/0-160 km/h (s) 12,7/43,3 12,2/41,4
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 3000 3000
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 38,4 35,7
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47,0/86,2/124,7 45,9/84,2/124,7
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 7,9 7,4

Sázka na spojky

Oba vozy sázejí na podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu. Subaru XV vyjíždí na nové platformě SGP, se kterou přišla impreza. Toyota využívá podvozkový základ TNGA GA-C, kterým se mimo jiné chlubí třeba nový prius. Pohon všech kol zajišťují v obou případech elektronicky ovládané vícelamelové spojky. U subaru se točivý moment přerozděluje neustále, přičemž výchozí poměr činí 60:40. V případě

toyoty se za běžných podmínek přenáší drtivá většina točivého momentu na přední kola (90:10), zadní zabírají více jen v limitních situacích a při rozjezdu za zhoršené adheze. Systém však funguje spolehlivě a zadní se připojují dostatečně rychle, takže k prokluzu předních zpravidla nedochází. U obou vozů nechybí také funkce elektronického přerozdělování točivého momentu pomocí brzd, aktivní vektorování točivého momentu pomocí diferenciálu nemají.

Různorodí specialisté

Výrazný rozdíl panuje v naladění podvozku. XV se pyšní vysokou světlou výškou 220 mm, dlouhými zdvihy a velmi měkkým pérováním. V kombinaci

s velmi tuhou karoserií a rozměrnými pneumatikami 225/60 R17 dokáže žehlit nerovnosti naprosto mimořádně, mezi kompaktními hatchbacky ani SUV nemá v tomto konkurenci. O přejezdu zpomalovacích retardérů téměř nevíte, vyvýšené prahy překonáváte jen s lehkým zhoupnutím. Žádné odlepování kol a následný ostrý ráz, typické pro některé v zásadě pohodlné vozy, kde tlumiče nestačí vracet kola na zem, se zde nekoná. Velké výmoly, kde byste se jinde báli, že necháte kolo, nebo minimálně prorazili pneumatiku, překonává subaru jen s tlumeným žuchnutím. Pro nezpevněné cesty je XV jako dělané a dovoluje volit i vysoké tempo.

Odvrácenou stranou jsou poněkud větší náklony v zatáčkách, které při ostrém tempu mohou zaskočit. Jízdní stopu však vůz drží velmi dobře a nebrání se svižnější jízdě. Překvapivě slušně auto reaguje i na prudké změny směru, očekávaná těžkopádnost se neprojevuje. Nedotáčivost se drží v rozumných mezích a koriguje ji citlivě zasahující stabilizace. Naopak při jízdě pod plynem dokáže vůz na nezpevněném povrchu vykouzlit i lehký drift.

Toyota rovněž nabízí velmi kvalitní svezení, i zde si dali konstruktéři s naladěním podvozku velkou práci. V mixu všech vlastností však jednoznačně preferují ovladatelnost na silnici, tlumení nabízí velmi dobrý komfort pérování a zároveň je dostatečně tuhé, aby zajistilo pohotové reakce. Tvrdší odpružení vynikne zejména na nezpevněných cestách, kde je nutné jet pomaleji. Jinak hrozí přenášení ostrých rázů a vibrací, navíc pneumatiky mají menší rozměr (225/50 R18) a limitující pro jízdu v terénu je i malá světlá výška 155 mm. Odpružení však rozhodně není nějak přehnaně tvrdé a na silnicích funguje výborně. Velmi dobře kopíruje povrch a jen na větších rovnostech nebo na propadlých kanálech vydá tupou ránu.

V zatáčkách C-HR oplývá jistotou, bezprostředně reaguje na pokyny volantu a bráno z pohledu SUV je jeho ovladatelnost výborná. Nedostatky se ukázaly až při prudkých změnách pohybu, kdy jinak u příjemně naladěného řízení přestává stíhat posilovač a volant při otáčení tuhne, což nedovoluje plynulý pohyb s ním. Vláčnější řízení v subaru se tak v konečném důsledku jeví jako lepší.

Závěr


Závěr

Subaru XV a Toyota C-HR se odlišují nejen od konkurence, ale ukázalo se, že i sobě navzájem. Proto těžko hledat vítěze. Na body vyšlo lepší skóre toyotě, která potěší ovladatelností na silnici, účelným kufrem, silnějším motorem a nižší spotřebou. Je však také uvnitř výrazně menší a v terénu toho moc neprojede. Subaru je větší pohodář, chlubí se mimořádným prostorem a výbornými tlumiči, díky nimž krásně filtruje všechny nerovnosti a nebojí se mimo zpevněné cesty. Nevýhodou je slabý atmosférický motor s CVT.

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Subaru XV 1.6i CVT AWD Toyota C-HR 1.2 Turbo MultiDrive S AWD
DOJEM
Design 1,50 1,50
Dílenské zpracování 1,50 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,00 2,00
Sedadla 1,50 2,00
Zavazadelník a variabilita 2,50 1,50
Ovládací prvky 2,00 2,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 3,50 3,00
Pružnost 3,00 3,00
Spotřeba 2,00 1,50
JÍZDA
Řazení 2,00 2,00
Řízení 2,00 2,50
Brzdy 1,50 1,00
Ovladatelnost 2,00 1,50
Jízdní komfort 1,00 1,50
CELKEM
Výsledná známka 1,93 1,89
Závěrečné pořadí 2. 1.

Pořadí1. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD2. Subaru XV 1.6i CVT AWD
PlusyAgilní jízdní vlastnosti na silniciVelmi prostorný interiér
 Solidní komfortMimořádný komfort odpružení
 Skladný zavazadelníkJednoduchý a bytelný interiér
 Rozumná spotřebaVhodné i pro jízdu v terénu
MínusyMéně místa vzadu nad hlavouSlabá dynamika při vyšších rychlostech
 Podprůměrná dynamikaVýrazný hluk při vytáčení
 Tuhnoucí řízení při rychlých manévrechMělký zavazadelník
 Nevhodnost do terénuChybějící parkovací čidla
Průměr celkem1,891,93

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším srovnatelně velkým crossoverem/SUV se zážehovým motorem o výkonu 85 kW ±10 %, automatem, pohonem všech kol a výbavou dle Světa motorů je Subaru XV 1.6i/84 kW Active za 590.000 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 619.500 Kč. Za cenu od 619.501 Kč do 678.500 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Autor: Martin Jeník

Související články

Zobrazit celý článek
Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Beefcake
Spotreba
Beefcake
| 26. 5. 2018
Mimochodom v Impreze s tymto 1.6 vysiel novinarom Autobildu priemer spotreby 6.4L po 650km. Udajne svizna jazda aj so zapchami.
Avatar - Emel
CVT
Emel
| 21. 5. 2018
Ne, u Avensisu jsem tak nějak neměl důvod. Zajímavá pro mě je ta šestka, tam jsem ten dvoulitr s manuálem projížděl dost důkladně... ten má stovku za 9.1. Jak mě automat nezajímal, tak jsem netušil, že AT má dost bídných 10.2s... stejně bych si ale vsadil spíš na tu šestku, přece jen je lehčí a silnější, i když ne o moc.

Proti koncernové 1.4TSI 110kW je ta Mazda docela vyrovnaný soupeř, co jí chybí na krouťáku nějak dotahuje špičkou výkonu. Ale dnešní 1.5t (třeba konkrétně u toho Peugeotu) mají spíš 180k... a pak už asi není dlouhá debata potřeba :-).
CVT
bubulak
| 21. 5. 2018
Jel jste v tom někdy? Samozřejmě, 2.0 TSI nebo Ecoboostu se to nevyrovná ani náhodou, ale mezi atmo dvoulitrama od konkurence to je furt nejlepší. A v porovnání s takovými těmi 1.4 - 1.5 turbo, to je na dlouhou debatu. Mně osobně ten atmosférický dvoulitr vyhovuje více. A s CVT je to ve městě naprosto nepřekonatelné, takhle plynule prostě žádný jiný automat nejede. Na dálnici ok, jen se s tím člověk musí trošku naučit. Na řezání okresek to samozřejmě není (ale to asi žádnej automat, ne?).

Jinak samozřejmě, to, že je tento motor vrchol nabídky je fail Toyoty. Měla by mít jako Mazda ještě jednu úroveň nad tím. Ale to nic nemění na tom, že na bežný komfortní ježdění to stačí (a to včetně dlouhých dálničních přesunů).
CVT
bubulak
| 21. 5. 2018
Ano, jezdil jsem s oběma a mám to vyzkoušeno. A papírové údaje to také podporují, byť má M6 o pár kW navíc.
Avatar - Ozzman
CVT
Ozzman
| 21. 5. 2018
Lepší v obecné rovině se nerovná Lepší pro tebe. Pro mne je nejlepší manuál..... Běž se radši přesvědčovat prodavačku v obchodě, že CVT je nejlepší, třeba tomu nerozumí a ujistí trochu tvého nevyrovnaného ega ;).

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku