Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat 500 3+1
Fiat 500 3+1
Fiat 500 3+1
Fiat 500 3+1
31 Fotogalerie

Takhle se vyrábí nový Fiat 500. Nahlédněte do zákulisí jedné z nejstarších automobilových továren Evropy

Závod Mirafiori v Turíně byl otevřen již v roce 1939, a tak dnes patří mezi nejstarší dosud fungující automobilové továrny v Evropě. Aktuálně se tam začal vyrábět nový Fiat 500.

Italská automobilka Fiat byla založena už v roce 1899, a tak není divu, že právě ona provozuje jednu z nejstarších dosud fungujících automobilových továren Evropy. Jmenuje se Mirafiori, nachází se v domovském městě Fiatu v Turíně a v průběhu své historie vyráběla i ty nejslavnější modely italské značky.

Aktuálně tam začala vznikat nová generace Fiatu 500, která bude nabízena výhradně s elektrickým pohonem. Je to jistý hold původní pětistovce, která se v Mirafiori začala vyrábět v roce 1957. To první novodobá generace Fiatu 500, produkovaná od roku 2007, je jiný příběh, kvůli snížení výrobních nákladů pro Evropu odjakživa vzniká v polských Tychách.

Konkrétně na nové pětistovce bude pracovat zhruba 1.200 lidí z celkových asi 20.000 zaměstnanců závodu, kteří vedle samotné výroby a přidružených oblastí pracují také v oddělení designu, prodejů nebo financí a náhradních dílů. Automobilka má přitom s elektrickou pětistovkou vcelku ambiciózní plány, výrobní kapacita činí až 80.000 aut ročně, přičemž v případě potřeby může dále růst.

Video placeholder
Fiat 500 EV: Výroba v závodě Mirafiori • Zdroj: Fiat

Výroba elektromobilu v Mirafiori si přitom vyžádala investice v celkové výši přes 700 milionů eur (19 miliard korun). Výsledkem je zcela nová montážní linka využívající ta nejnovější výrobní zařízení. Nechybí tu dokonce ani rozšířená realita pro zkvalitnění výrobního procesu nebo nový systém objednávek, který už dopředu podle vozidel objednaných zákazníky objednává u dodavatelů potřebné díly, aby je dělníci na montážní lince měli připravené ve správném pořadí.

Automatická svatba

Samotná montáž pak startuje instalací izolace do nalakované karoserie, kterou zajišťují roboti. Následuje montáž kabeláže a různého potrubí, stejně jako palubní desky a středového panelu. Roboti pak instalují také čelní a zadní okno, zatímco číslo šasi nově „zapisuje“ laser, výsledkem čehož je lepší a přesnější kvalita nápisu.

Poté dochází k tzv. svatbě, jak je již tradičně nazýváno spojení pohonného ústrojí a karoserie. Jedna skupina montuje šasi, zatímco druhá připravuje mechanické komponenty, jako je upevnění náprav nebo ovládací prvky elektromotoru. Právě elektromotor společně s bateriemi jsou klíčovými součástmi platformy elektroauta. Když je instalován také elektrický kompresor a ohřívač vzduchu, už dochází k samotné svatbě, která v tomto případě probíhá zcela automaticky.

Jakmile má vůz obuta kola, už zbývá jen nasadit dveře a instalovat sedačky nebo volant, což se děje na pracovních stanicích s nejpečlivější kontrolou kvality. Poté už dochází k závěrečné kontrole, která se v tomto případě obejde bez odsávačky výfukových plynů, která u elektřinou poháněného automobilu není logicky potřeba.

Přizpůsobení se výrobě elektromobilů je pak další úpravou historického závodu, který od roku 2006 prochází rozsáhlou modernizací. Budova Corso Orbassano byla rekonstruována a dnes v ní sídlí FCA Bank, podobně se proměnil také areál u Via Plava, odkud kdysi vyjížděla nová auta. Dnes tu sídlí designérské oddělení, dílny Abarthu nebo kanceláře FCA Services a CNH Industrial. Vzniklo tu rovněž historické centrum otevřené v roce 2019, kde je mimo jiné vystaveno na 250 vozidel z historie značek FCA.

Vyráběla nejslavnější Fiaty

Továrna Mirafiori byla otevřena v roce 1939, kdy zahajovala moderní éru Fiatu. Rozkládá se na ploše na velké dva miliony čtverečních metrů a její součástí je nejen více než 20 kilometrů transportních systémů pro převoz materiálů nebo celých zhotovených vozidel, ale také třeba 12 kilometrů podzemních cest pro transport komponentů, jako jsou motory.

Za jejích 81 let historie tu vznikaly i ty nejslavnější vozy značky. Začalo se modelem Topolino, který se též vyráběl v turínském závodě Lingotto, proslaveném testovací dráhou na střeše. Po válce následovaly jeho nástupci 600 i dnes slavnější 500, stejně jako další modely. Těch bylo opravdu nespočet, a tak zmiňme jen ty nejzásadnější, jako byla Panda v roce 1980, Uno o tři roky později nebo několik generací Punta. V Mirafiori se ale vyráběly (a vyrábějí) i modely ostatních značek koncernu Fiat Chrysler Automobiles, v minulosti to byla třeba Lancia Thema, Autobianchi Y10, Lancia Thesis nebo Alfa Romeo MiTo, dnes je to Maserati Levante.