Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Bugatti Tourbillon
Bugatti Tourbillon
Bugatti Tourbillon
Bugatti Tourbillon
72 Fotogalerie

Takto vznikalo nové Bugatti: Forma vždy následuje funkci, říká šéfdesignér Tourbillonu

Daniel Fuglevič

Vzhled nejnovějšího hypersportu diktovala aerodynamika a cíl vytvořit kus vzácné techniky, která bude působivá i za 100 let.

Nedlouho po samotné premiéře se Bugatti v rámci vlastní dokumentární série ohlíží zpátky na proces vzniku svého nejnovějšího hypersportu Tourbillon. Ke krátkému videu, kde samotný šéfdesignér značky Frank Heyl popisuje výzvy při navrhování vozu a vyzdvihuje důležité prvky designového jazyku Bugatti, navíc přibližuje práci vývojového studia i řada nákresů, které si můžeme porovnat s reálným výsledkem.

Video placeholder
Bugatti Tourbillon: Filozofie designu • Zdroj: Bugatti

Důležitým aspektem návrhu Tourbillonu bylo podle Heyla uctění historického vývoje modelů Bugatti – po stránce vzhledu je novinka očividnou evolucí linek a prvků použitých nejen na předchozím Chironu a Veyronu – základ filozofie designového směřování nového Bugatti byl nicméně i krásně přímočarý a ryzí:

„S více než 115letou historií značky Bugatti tu máme bohaté dědictví designového DNA, na které se můžeme odkázat; máme zde jistý vůdčí směr zdůrazňující to, co definuje Bugatti,“ vysvětluje Heyl. „Pokaždé však musíme vzít v úvahu následující: forma vždy následuje funkci,“ dodává. Žádný prvek karoserie nového Tourbillonu tedy nevznikl čistě ze stylistického důvodu, vždy za ním najdete určitou funkci.

Design Bugatti moderní éry je přitom diktován rychlostí, a to ve všech ohledech konstrukce. Zdůrazňovat to může například obří difuzor na zádi, jehož tvarování doopravdy začíná již od poloviny podlahy vozu a pokračuje až za hranici koncovek výfuku, nebo zprvu přehlédnutelné aerodynamické průduchy v karoserii nad předním světlomety.

V interiéru se zase návrháři v čele s Heylem zaměřili na nadčasovost inspirovanou světem hodinářství a dodnes používanými analogovými hodinkami, jejichž konstrukce zůstává relevantní po staletí. „S dlouhodobou existencí těchto vozů je musíme také udržovat technicky aktuální a v módě. Staří automobilu většinou datuje technologie doby, ve které byl vytvořen; za 100 let už dnešní technologie nebude tou nejmodernější. Místo toho se musíme zaměřit na vzácnost,“ vysvětluje šéfdesignér Bugatti.

Proto vůz používá špičkově navržené analogové budíky přístrojové desky, zatímco výsuvná obrazovka infotainmentu je normálně schovaná uvnitř středového panelu a pro běžné ovládání vozu je vlastně nepotřebná. Analogovým odkazem na stará Bugatti, jejichž technika přežívá dodnes, je nakonec i způsob startování motoru V16 – potažením za táhlo a vypínáním jeho zatlačením zpět.