Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla i Volvo přerušují v Evropě výrobu kvůli hútíjským útokům

Marek Bednář
Diskuze (69)

Útoky jemenských Hútíů působí problémy i evropskému automobilovému průmyslu, kromě mnoha jiných oblastí. Ochromují totiž klíčovou cestu lodní dopravy mezi Indickým oceánem a Středozemním mořem.

Továrna Volva v belgickém Ghentu se přidává k berlínské fabrice Tesly v odstávce výroby, zapříčiněné útoky jemenskou skupinou rebelů Ansar Alláh na lodě v Rudém moři. Výroba modelů XC40 a C40 bude v tomto týdnu tři dny stát kvůli „upraveným námořním trasám“, uvádí web novin New York Times.

Výroba aut v Göteborgu dotčena není a Volvo stále počítá se splněním svých výrobních i prodejních cílů. Naopak továrna Tesly v Berlíně je postižena poměrně zásadně – výroba Modelů Y se tam zastaví na dobu od 29. ledna do 11. února.

Tyto dvě automobilky nejsou jediné, kterým hútíjská agrese působí problémy. Volkswagen oznámil, že jedná s přepravními společnostmi o tom, jak co nejméně narušit výrobu. Koncern Stellantis zase místo lodí dočasně přepravuje potřebné součástky letecky. Díky tomu nemají problémy v Rudém moři na výrobu „téměř žádný dopad“, uvedl mluvčí koncernu.

Video se připravuje ...

Rudým mořem lodě plují do Suezského průplavu, který spojuje Rudé moře se Středozemním. Řada přepravních společností tudy kvůli útokům na komerční lodě přestala plout a volí obeplutí Afriky. Tato cesta je delší o zhruba 6.500 kilometrů a trvá o 10 dnů déle, což ji prodražuje; jen na palivu to je podle webu Automotive News Europe 2 miliony dolarů (cca 45 milionů korun) navíc za jednu zpáteční cestu. Na druhou stranu, volba rizikové cesty přes Rudé moře může přepravním společnostem razantně zdražit pojištění, píší noviny New York Times.

„Tesla se součástkami baterií silně spoléhá na Čínu a tyto součástky je třeba přepravit do Evropy Rudým mořem. To neustále ohrožuje výrobu,“ řekl nedávno Sam Fiorani, viceprezident analytické společnosti AutoForecast Solutions. „Nelze si myslet, že budou jediní; jsou spíš jen první, u nichž se potíže odrážejí,“ dodal.

Íránem podporovaní Húthíové spustili agresi v rámci solidarity s islamistickým teroristickým hnutím Hamás, které před pár měsíci zaútočilo na Izrael a dnes s ním bojuje v pásmu Gazy. „Čím déle tato krize bude trvat, tím více problémů bude působit námořní dopravě napříč světem a náklady porostou,“ řekl Peter Sand z analytické společnosti Xeneta, věnující se nákladní dopravě v globálním měřítku.

Marek Bednář
Diskuze (69)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
19. 1. 2024 20:43
Re: Re: Nastal čas
Demokracia nie je bezchybná, ale nič lepšie zatiaľ ľudstvo nevynašlo. Tuším to povedal už nejaký antický filozof a platí to furt.
Avatar - wakantanka
19. 1. 2024 20:41
Re: Re: Nastal čas
To môže, ale dostane za tie svoje produkty aj takú cenu ako v Európe či severnej Amerike? Silne pochybujem.
Avatar - Barrichello
18. 1. 2024 22:41
Re: Nastal čas
čína může vyvážet jinam, afrika, jižní amerika, indie, rusko, země bývalého sssr, arábie, zbytek asie atd
18. 1. 2024 17:38
Re: Zase jste Tesle skočili na lep :-)
A že jich na skladě má, viď? Tesla má evidentně velmi kreativní účetnictví ;-) že se na něj ještě nikdo nepodíval, je mi záhadou :-[]
Avatar - eLzyx
18. 1. 2024 16:55
Re: Nastal čas
přesně, dnes je lepší nasázet všude FV panely a mít chytré řízení toku energií včetně využívání spotu atp.
Ale vyhazovat celý systém kvůli vadné jednotce za 2000Kč nemá smysl. Vyměním a pojede to dalších 7-8let (ta jednotka chcípe právě po této době. Teď tam bude třetí). Údržba žádná, resp. tak jednou za 5 let vezmu trubice ironem, aby nebyly úplně za***né.
Nad přemístěním tohoto systému třeba k bazénu bych asi uvažoval ve chvíli, kdy bych potřeboval místo pro další FV panely.

EDIT: ještě jsem našel porovnání účinnosti. Na 1kW výkonu potřebuje FT cirka 1,5-2m2, FV na stejný výkon potřebuje 6m2