Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 Sportback 40 TFSI e – Auto tří tváří

Stanislav Švarc
Diskuze (26)

Externě dobíjitelné Audi A3 Sportback 40 TFSI e navazuje na A3 e-tron minulé generace. Změnilo se ale nejen jméno, omlazena byla také plug-in hybridní technika.

Se jménem se to má tak, že německá automobilka aktuálně označení e-tron používá pro čisté elektromobily. Plug-in hybridy teď poznáte podle písmenka „e“ v názvu motorizace.

A co se týče zmíněné techniky, A3 dostala stejnou výbavu, jakou známe z ostatních koncernových plug-in hybridů - najdeme ji totiž také ve škodovkách, volkswagenech nebo seatech.

Základ pohonného ústrojí v testované verzi 40 TFSI e tak tvoří turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 litru, poskytující nejvyšší výkon 110 kW a maximální točivý moment 250 N.m, který doplňuje elektromotor s 80 kW a 330 N.m. Kombinovaný výkon dosahuje 150 kW a točivý moment 350 N.m.

O přenos výkonu na přední kola se stará šestistupňová automatická dvouspojková převodovka.

Ve srovnání s předchozí generací má ta současná lehce výkonnější elektromotor, přesně o 5 kW, maximální výkon soustavy je ale stejný. Největší posun však představuje zástavba akumulátoru s větší kapacitou. Namísto dřívější 8,8kWh baterie nový plug-in hybrid vozí úložiště energie s celkovou kapacitou 13 kWh. Využitelná činí 10,4 kWh.

Lithium-iontový akumulátor našel místo pod zadní lavicí. Jeho přítomnost má ovšem vliv na velikost palivové nádrže i zavazadlový prostor. Plug-in hybrid má ze všech verzí A3 Sportback nejmenší nádrž, jen 40litrovou, a s objemem 280 litrů také nejmenší kufr. Po sklopení zadních opěradel, v testovaném voze mimochodem v příplatkovém provedení s dělením 40:20:40, elektrifikovaný hatchback pobere náklad o objemu až 1100 litrů.

Asi se sluší ještě upozornění, že Audi nabízí také plug-in hybrid s označením 45 TFSI e, jehož kombinovaný výkon dosahuje 180 kW.

Více než 60 km na elektřinu?

A jak plug-in hybridní technika v A3 funguje? Rovnou říkám, že velice sympaticky. Z hatchbacku totiž dělá něco jako auto tří tváří: příjemný elektromobil, úsporný hybrid a také poměrně schopné okreskové náčiní, s nímž se i hezky svezete, když budete chtít.

Začněme elektrickým režimem, který pochopitelně nabízí úžasně tichou a hladkou jízdu, díky 80kW elektromotoru navíc dostatečně svižnou, zvlášť v městském a příměstském provozu. Ve vyšších rychlostech sice chuť zrychlovat trochu opadá, i tak ale tento plug-in dovede čistě na elektřinu jet rychlostí až 140 km/h. Audi A3 Sportback 40 TFSI e tedy můžete v pohodě a bez větších omezení používat jako elektromobil. 

Dobíjitelný hatchback navíc nabízí docela zajímavý dojezd. Audi uvádí 59 až 67 kilometrů, mně se ve skutečnosti povedlo s plně nabitým akumulátorem urazit maximálně 65,6 kilometrů (v tom okamžiku naskočil hybridní jízdní režim), většina z nich se uskutečnila v poměrně klidném městském a pomalejším příměstském provozu – nešlo však o nějakou „ekojízdu“. Dojezd ale jistě podpořily vnější podmínky, díky ideální teplotě jsem se například obešel bez klimatizace nebo topení. Každopádně na více než 40 km v elektrickém režimu by se asi při rozumném a normálním používaní dalo spolehnout i v zimě.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e Audi A3 Sportback 40 TFSI e

 

Trochu problém mám s nabíjením. Chápu, že život s plug-in hybridy by se měl odvíjet v cyklu „přes noc doma nabíjet, přes den jezdit“, ale realita není vždy takhle jasná a občas se hodí možnost dobít auto mimo domov u veřejné nabíječky.

Jenže A3 umí maximální nabíjecí výkon jen 2,9 kW, takže akumulátor z nuly na plno doplníte u veřejné nabíječky za necelé čtyři hodiny. A to se mi prostě zdá moc, existují plug-in hybridy s výrazně rychlejším nabíjením.

Umí být úsporné...

Audi A3 40 TFSI e nabízí stejně jako ostatní „plug-iny“ také hybridní mód, v němž se vůz snaží co nejlépe a především nejefektivněji využít oba zdroje energie – tedy elektřinu a benzin - samočinně. V praxi to nejčastěji znamená, že hybridní soustava dělá všechno pro to, aby se co nejvíc obešla bez pomoci spalovacího motoru.

Pokud ale třeba do navigace zadáte vzdálenější cíl a máte nabitý akumulátor, vůz v hybridním režimu pracuje s energiemi tak, aby auto na zvolené místo dorazilo s co nejlepší „bilancí“ spotřeby elektřiny i paliva. Zážehový motor pak soustava pouští ke slovu v okamžicích, kdy je to z hlediska efektivity výhodnější.

Hybridní mód se ale snaží co nejčastěji odpojovat čtyřválec i ve chvíli, kdy palubní počítač ukazuje nulový dojezd na elektřinu a auto vám nepovolí aktivaci čistě elektrického režimu – prostě tehdy, kdy se v baterii už nenachází dostatek energie.

I v takových chvílích A3 40 TFSI e nabízí například elektrické rozjezdy (tedy pokud se rozjíždíte klidněji, prudší start znamená odpich s benzinovou pomocí), kdy k zapojení čtyřválce do práce dochází až později, zhruba okolo 20 km/h, jindy i později.

Během jízdy pak vůz spalovací motor odpojuje, jak jen může, například při jízdě z kopce. Hybrid samozřejmě pracuje i s elektřinou, kterou do baterie doplňuje rekuperace při brzdění.

Ta je mimochodem u Audi vyřešená zajímavě. A3 umí automatickou rekuperaci, dovede tedy brzdit sama. Auto díky chytré výbavě (GPS, sledování dopravních značek, radar a kamera) sleduje provoz a čte trasu před vámi, takže dovede samočinně zpomalit třeba před kruhovým objezdem, za pomalejším vozem nebo při vjezdu do obce. Dokáže poznat kopec, což se také hodí – zatímco na rovině hatchback spíš plachtí, z kopce Audi lehce brzdí, rekuperuje a dobíjí tak baterii. Funguje to moc dobře a hlavně nevtíravě, nijak to neotravuje, spíš naopak.

I jako hybrid s prázdnou baterií dovede být Audi A3 40 TFSI e příjemně úsporná. Ve městě jsem jezdil za 6,8 l/100 km, na dálnici za 6,7 l/100 km a v kombinovaném provozu jsem dosáhl dokonce na průměr 5 l/100 km.

U plug-in hybridů ale samozřejmě cestu k nejnižší provozním nákladům představuje pravidelné dobíjení, ideálně doma přes noc. Pokud tu možnost nemáte, pak pro vás auto s touto koncepcí nedává moc smysl.

Kromě efektivnosti plug-in hybridní soustavy mě u A3 40 TFSI e potěšilo také sladění jednotlivých druhů pohonu. Snad jen spalovací motor by mohl být kultivovanější a tišší. Zatímco u některých hybridů občas ani nezaznamenáte, že se do hry právě zapojil také benzin, u Audi to bylo slyšet snad vždy.

Jinak je ale střídání a doplňování pohonů hladké, výborná je i spolupráce s dvouspojkovou převodovkou.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e Audi A3 Sportback 40 TFSI e

… i příjemně svižné

Kombinace přeplňovaného čtyřválce a elektromobilu ovšem nabízí také maximální výkon 150 kW, což na kompakt nezní marně. A ani skutečnost není vůbec špatná, s Audi A3 Sportback 40 TFSI e se tak můžete svézt docela rychle.

Plug-in hybridní soustava totiž vozu poskytuje sympatickou pružnost, příjemně pohotovou odezvu na plyn a takový uhlazený, ale přitom razantní projev při akceleraci. Pomoc elektromotoru je cítit hlavně v první fází zrychlení, kdy na přední kola prakticky okamžitě posílá svoje newtonmetry, čímž „urychluje“ a vyhlazuje nástup spalovací části pohonného ústrojí. Někdy, hlavně při akceleraci z nižších rychlostí, je té síly najednou dokonce tolik, že i díky lehkému škubání volantu můžete cítit boj předních pneumatik s jejím přenosem na silnici. Schopnosti 204koňového pohonného ústrojí ale samozřejmě oceníte také například při předjíždění, i v tomto případě potěší pohotová reakce a solidní zátah.

S všestranným charakterem perfektně ladí podvozek, ten mě vyloženě nadchl. Auto se standardním podvozkem na 18palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 225/40 velice dobře tlumí nerovnosti. Není to „obláčkově“ plavná jízda, A3 je tuhá a podvozek tvrdší, ale tak nějak akorát, není ani trochu prkenný. Vůz působí spíš solidně a jistě – na zvlněné silnici se nekolébá, na dírách podvozek nemlátí, nic nebouchá a ani kola neodskakují.

V zatáčkách přitom hatchback zaujme kombinací mrštnosti a jistoty. Ano, v některých chvílích se mi testovaný kousek zdál spíš lehounce nedotáčivý než neutrální, ale to nic nemění na faktu, že tohle auto umí být na zakroucených okreskách velice přesvědčivé a odhodlané. Není to samozřejmě hot-hatch, A3 Sportback 40 TFSI e není tak ostrá a přesná, není vlastně ani vyloženě zábavná, ale věřte mi, že když budete chtít, proženete se po vybrané cestě až překvapivě svižně.

A cena?

Asi je vám už jasné, že se mi plug-in hybridní Audi A3 líbilo. Líbilo se mi moc. A nejen proto, že nabízí hodně povedený mix kultivovanosti, úspornosti a sportovnosti, ale také třeba i díky interiéru, kvalitním materiálům uvnitř nebo zpracování.

Kabina je dostatečně prostorná, s výškou 182 centimetrů jsem neměl problém pohodlně se usadit vzadu za sedadlem řidiče nastaveným na mou figuru. Parádní je ovládání, Audi totiž moderní, přehledný, pěkně vypadající, funkcemi nabouchaný a hezkým displejem vybavený infotainment doplnila o jednoduché a rychlé ovládání tlačítky. A pochvalu zaslouží i digitální přístrojový panel, provedení v podání německé automobilky je podle mě aktuálně to nejlepší na trhu.

Pokud bych měl něco vytknout, tak snad jen rozsah ploch z lesklého černého plastu. Podle mě jde o jeden z nejhorších materiálů do interiéru auta, výrobci ho však používají snad čím dál víc. „Klavírní lak“ se rychle upatlá, je na něm vidět prach, pyl a také se snadno poškrábe.

Ale největší otazníky u mě vyvolal pohled do ceníku. Audi A3 Sportback 40 TFSI e totiž stojí nejméně 1.042.900 Kč a protože u Audi tradičně můžete vybírat z bohatého seznamu příplatkových prvků, cena se snadno posune ještě mnohem výš. Testovaný exemplář například vychází na 1.567.900 Kč. Ano, vnímání ceny je subjektivní, ale nemůžu si pomoct: není to za kompaktní hatchback, i když tak dobrý, přece jen moc?

Audi A3 Sportback 40 TFSI e Audi A3 Sportback 40 TFSI e

 

Plusy

  • Spotřeba, úspornost
  • Živé pohonné ústrojí
  • Hodnotně působící interiér
  • Prostornost
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Slušný dojezd na elektřinu

Minusy

  • Cena
  • Drahé příplatky
  • Dlouhé nabíjení
Nejlevnější verze modelu 663.900 Kč (Audi A3 Sportback 30 TFSI MAN)
Základ s testovaným motorem 1.042.900 Kč (Audi A3 Sportback 40 TFSI e)
Testovaný vůz bez příplatků 1.093.900 Kč (Audi A3 Sportback Advanced 40 TFSI e)
Testovaný vůz s výbavou 1.567.900 Kč (Audi A3 Sportback Advanced 40 TFSI e)
Stanislav Švarc
Diskuze (26)

Doporučujeme

Audi A3 Sportback Advanced 40 TFSI e
Cena základní sestavy 1 093 900 Kč
Výbava základní sestavy 17" litá kola, čalounění sedadel v tkanině Index, MMI Radio Plus, 6 reproduktorů, Bluetooth, digitální příjem rádia, Audi virtual cockpit (digitální zobrazení nástrojů/navigace/MMI, 10,25“ displej), automatická dvouzónová klimatizace, manuálně nastavitelná přední sedadla, multifunkční volant, nabíjecí kabel, sada na opravu pneumatik, světelný a dešťový senzor, přední LED světlomety, zadní halogenová světla, upozornění na opuštění jízdního pruhu, zadní opěradlo sklopné v poměru 40:60 a další Kč
Cena testované sestavy 1 567 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Modrá Atol (24.700 Kč), 18“ litá kola (29.400 Kč), příprava pro tažné zařízení (5.000 Kč), progresivní řízení (7.400 Kč), multifunkční volant s pádly řazení (3.600 Kč), zadní opěradlo dělené a sklopné v poměru 40:20:40 s loketní opěrkou (5.900 Kč), Audi Connect Key (zapnutí/odemknutí vozu prostřednictvím digitálního klíče v telefonu; 3.000 Kč), střešní ližiny – černé (6.800 Kč), elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru (10.600 Kč), čelní sklo s akustickou izolací (3.000 Kč), komfortní klíč bez funkce Safelock (12.700 Kč), 2x USB výstup (1.500 Kč), elektricky nastavitelná bederní opěrka (8.000 Kč), Audi pre sense basic (5.900 Kč), Audi sound system s 10 reproduktory a výkonem 180 W (8.600 Kč), Audi Phone Box (11.800 Kč), Audi connect Navigation & Infotainment (10.300 Kč), zadní parkovací kamera (12.100 Kč), sportovní sedadla čalouněná kombinací koženka/Alcantara (16.200 Kč), Paket asistenčních systémů (Audi pre sense front, adaptivní tempomat, parkovací senzory vpředu a vzadu, asistent nouzového zastavení, rozpoznávání dopravních značek, MMI navigace plus s MMI touch; 97.700 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí pro řidiče a zpětná zrcátka (35.200 Kč), světlomety Matrix LED (46.700 Kč), paket odkládacích prostor (5.900 Kč), zatmavená okna (10.300 Kč), ambientní barevné osvětlení interiéru (10.300 Kč), akční paket Gravity zahrnující Audi smartphone interface, vyhřívání sedadel vpředu, Hold Assist, vnitřní zpětné zrcátko automaticky zatmavitelné, středovou loketní opěrku vpředu, tempomat, parkovací senzory vzadu, Audi phone box light (30.700 Kč), S line sportovní paket obsahující sportovní sedadla s manuálním nastavením, čalounění stropu z černé tkaniny, dekorace Aluminium Spectrum, 3ramenný multifunkční volant plus s pádly řazení, horizontálně a vertikálně nastavitelná středová opěrka (61.500 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1550 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 227
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.4
Emise CO2: 30
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / 1100
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1635 / 430
Rozměr pneu: 225/40 R18
Audi A3 Sportback Advanced 40 TFSI e
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4343
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1548
f) rozchod vzadu (mm): 1516
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1545
l) šířka vzadu (mm): 1505
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 8850
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - JirkaVejrazka
22. 6. 2021 10:12
Spotreba ve meste?
Ta uvedena spotreba ve meste skoro 7 litru za takrka idealniho pocasi neni moc lichotiva. Redakce ma tradicne u hybridu vyssi spotrebu nez bezni majitele, ale i tak se mi to zda nerealne moc. Jak to vidite vy?
Avatar - Emel
21. 6. 2021 20:55
Re: A 3 e
Že je tahle A3 za 1.5M nesmysl beru :-)
Ale u PHEV musíš koukat na tu ekonomiku provozu... pokud na tom nejsi schopný ušetřit, no tak to holt není pro tebe :-)
Avatar - hugino
21. 6. 2021 19:30
Re: A 3 e
Ale pri Mercedese máš 6 rokov servis grátis a už to je ďalší bonus voči takto predraženému A 3 ktoré nie je ani extra výkonne a ani extra úsporné.Takže neviem ako ostatný ale u mňa je prvoradé kritérium cena a potom pozerám čo za to od akej automobilky dostanem.Tu je jasný príklad že za cenu cca.60 000 € sa dá kúpiť väčšie aj výkonnejšie auto.Cena za túto Audinu je totálne prestrelená.
21. 6. 2021 18:35
Re: Novinářské auto,
Pravdu díš. Před 2 měsíci jsme s ženou vybírali auto pro ni a v nejužším výběru skončilo A klasse 200 a A3 1,5 TSI.
Už jenom při srovnání ceníkových cen při cca. stejné výbavě (i když v Mercedesu byly Matrix LEDky, lepší displej budíků navíc a nějaké drobnosti) byl rozdíl v neprospěch A3 propastných 150k. Ale po osobním vyzkoušení auta řekla na A3 jasné ne. Pocit z interiéru za takovou cenovku byl přímo odstrašující. On totiž ten lesklej plast u tohohle kousku je bohužel ještě ta lepší varianta, která tam může být. Jinak je totiž kolem středového panelu a všude, kde je tady piano takovej ten hnusnej šedivej plast, kterej jsem ochoten akceptovat tak u Seatu za polovinu. Tam ho přesně žena v akt. autě má. Tohle je prostě jako pěst na oko a strašně to degraduje pocit z interiéru. Navíc nevím, kterej inteligent vymyslel to multifunkční tlačítko na ovládání zvuku. Ale to je ergonomicky taky strašnej paskvil.
Avatar - Emel
21. 6. 2021 17:04
Re: A 3 e
Aby to bylo ekonomicky správně, tak musíš srovnávat celkové náklady na provoz auta za nějakou dobu... třeba pokud plánuješ auto po 5 letech prodat, tak pořizovací náklady + očekávané servisní náklady + očekávané náklady na palivo + další náklady (pojistka, parkovné) - cena odprodeje auta po těch 5 letech... ideálně se zohledněním časové hodnoty peněz (tj. 1Kč získaná prodejem za 5 let má menší hodnotu, než stejná 1Kč vynaložená na koupi).
Když srovnáváš srovnatelné, tak si můžeš dovolit toho spoustu zanedbat... při srovnání EV vs. benzín apod. ale ne.
PS: aby bylo jasno - ta A3 je předražená a ani pak si cenu neobhájí, jen říkám, že obecně nejde zůstat v porovnání u kupní ceny.