Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h – Drtivé vítězství pro…

Martin Machala
Diskuze (463)

Nepamatuju si, kdy by měl jeden ze srovnávaných vozů tak jednoznačnou převahu. A že se tak stane v luxusní třídě, mezi automobilovou elitou…

Úvod, pořizovací náklady


Když jsme vybírali nejlepší auta minulého roku, vítěze jsem věděl hned – na první místo jsem bez rozmýšlení dal Lexus LC 500. Neuvěřitelně vyvážené supersportovní gran tourismo s famózním atmosférickým osmiválcem, které se vzepřelo snad všemu, co se na nás v posledních letech z automobilové branže valí. Nádherný kus vypiplané techniky, co zvládne ve smyku na milimetr přesně vodit i děcko.

A minulé LS jsem velebil pro ne takřka, ale opravdu dokonale komfortní podvozek, který ani na velkých kolech nedával absolutně žádné rány. V perfektně odhlučněném interiéru jsem si pak pustil audio Mark Levinson a k nirváně mi chybělo snad jenom pár centimetrů nad hlavou a přehlednější infotainment.

Video se připravuje ...

Na nové LS bych si tedy vsadil, že to bude parádní auto. A že se nejnovější sedmička, faceliftovaný Mercedes třídy S a dnešní soupeř, zbrusu nová Audi A8, budou muset lexusu minimálně trochu bát. Vždyť platforma se shoduje s božským LC 500 a předchůdce byl skvělý!

Poprvé jsem zpozorněl, když mi Honza Mička líčil dojmy z hybridní verze kupé LC – prý se s atmosférickým osmiválcem nedá srovnat a že soustava zdaleka nefunguje tak, jak by si představoval. A našeho srovnávacího testu se měla zúčastnit právě hybridní verze LS 500h.

Asi už začínáte chápat, že tím drtivým vítězem se na konci testu stane Audi A8. Ještě teď jsem překvapený, jak obrovský byl mezi oběma vozy rozdíl, v neprospěch lexusu. Až jsem si říkal, že se na LS musela vrhnout nějaká speciální divize lexusu, která měla za úkol úchvatný základ z LC tak nějak… Přetvořit, řekněme. Tak se pojďme po našich tradičních kapitolách a známku po známce podívat, kde nové Audi A8 excelovalo a lexus naopak… Ztrácel, řekněme.

Lexus začíná výš

Japonská značka nabízí na prémiové zvyklosti tradičně bohatší výbavu, což ostatně dokazuje i naše tabulka. Že by ale základní cenovku testovaných modelů A8 50 TDI 210 kW a LS 500h 220 kW Elegance měl dělit skoro půl milion, to si po prostudování ceníků úplně nemyslím.

Jenom pro připomenutí – jestli přemýšlíte o tom, co znamená číslo 50 v označení vznětové motorizace Audi A8, tak můžete hloubání v klidu zanechat. Neznamená to vůbec nic. Respektive, jde o vyjádření „výkonového rozpětí“, o nic konkrétního však padesátka opřená není. Prý to celé vzniklo tak, že majitelům motorizace 3.0 TDI vadilo, že z označení nelze odvodit přítomnost nejvýkonnější verze (třílitr se dodával v různých verzích). Teď už budou chlapci díky čísílkům vědět, kdo ho má nejvýkonnějšího.





























Pořizovací náklady Audi A8 Lexus LS 500h
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy 2.449.900 Kč (50 TDI/210 kW quattro) 2.900.000 Kč (LS 500h/220 kW Elegance)
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
LED světlomety [Kč] S S
Střešní okno [Kč] 46.700 S
Litá kola [Kč] S (osmnáctiplacová) S (dvacetipalcová)
Kožené čalounění [Kč] S S
Elektricky nastavitelné přední sedačky [Kč] S S
Vyhřívané přední sedačky [Kč] S S
Odvětrávané přední sedačky [Kč] 46.400 (včetně masážní funkce) S
Dovírání bočních dveří [Kč] 19.700 S
Elektricky nastavitelný volant [Kč] S S
Automatická klimatizace [Kč] S (dvouzónová) S (čtyřzónová)
Navigace [Kč] S S
Zadní parkovací kamera [Kč] S S
Metalíza [Kč] 31.900 40.000
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] 66.618/36.262 80.853/14.869
Přední/zadní nárazník [Kč] 14.663/16.225 35.911/16.717
Přední blatník [Kč] 11.408 7516
Čelní sklo [Kč] 24.273 20.418
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] 5579 + 1027 4653 + 2120
Hodinová sazba v servisu [Kč] 1467 2600
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč] 27.559 82.640
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) 4 (do 120.000 km)/3/12 3/3/12

Odpusťte mi dětinský vtip, ale tahle argumentace mi přijde prostě úplně mimo. Nechci říct, že bych Audi nevěřil, ale představa zákazníka, který si stěžuje, že na zadku jeho A8 není poznat nejvýkonnější verze třílitru TDI, mě nepřestává udivovat.

Zpátky k relevantnějším otázkám. Stejně jako je u Lexusu zvykem bohatá výbava, musíte se smířit s tím, že příplatky a individualizace existují jen ve velmi omezené míře. Chcete lepší audio? Nebo přední sedačky s masážní funkcí? Máme, ale musíte postoupit o jeden výbavový stupeň, konkrétně na úroveň Prestige, která už ale stojí 3.300.000 Kč. A bezbřehý luxus s elektrickými bočními clonami, elektricky nastavitelnými zadními sedačkami a masážní funkcí nebo DVD přehrávačem vzadu přijde ve specifikaci Superior už na 3.800.000 Kč. Tak vysoko se nedostala ani testovaná A8, a to byla dovybavena prvky za víc než milion. Třeba elektrické zadní sedačky a displeje infotainmentu pro cestující druhé řady naše audina nenabídla, ale že bych uvnitř nabyl dojmu, že by se v testovaných verzích měl lexus vzdálit čtyřem kruhům skoro o čtyři sta tisíc… Spíš bych řekl, že to mělo být naopak. K tomu se dostanu za chvilku.








HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ Audi A8 Lexus LS
Základní cena 8 6
Standardní výbava a příplatky 7 8
Servis 7 6
Záruky 9 8
Průměr 7,75 7,00

Design, interiér


Černá a bílá, noc a den…

… a podobná objevná přirovnání. Zkrátka, rozdílnější přístup k designu už snad ani vymyslet nejde. Setkal se tak vrchol konzervatismu ve své asi nejnudnější podobě a extrovert s linkami a detaily, které byste nečekali v sériové produkci vůbec nikde, natož pak v luxusním segmentu.

Lexus si zkrátka zvolil mimořádně odvážnou cestu, a i když si osobně myslím, že to hodně přepískl, proč nemůže být sedan LS tak úžasně agresivně, ale vyváženě atraktivní jako kupé LC? To se možná časem okouká, hlavně ta přední maska je už teď hůř stravitelná, celek však funguje, což dokazuje mimo jiné ocenění od kolegů designérů. Konkrétně se jedná o cenu za nejkrásnější sériový vůz roku 2016, kterou uděluje časopis Car Design, v porotě přitom měla zasednout dvacítka špičkových automobilových designérů.

Na více než pěti metrech délky však soustava křivek, linek a nejrůznějších zdobných prvků funguje už méně. Najednou je to takové přeplácené, vyumělkované, přestylizované… Nízká silueta sice vypadá svůdně, pak si ale všimnete divoce vymodelovaných zadních svítilen, jaké by nepoužila žádná korejská značka snad ani ve svých nejdivočejších letech. A přední maska… Na sportovním kupé možná, ale tady… Opravdu nejsem přesvědčen o tom, že si Lexus vybral správný designérský jazyk k tomu, aby oslovil mladší klientelu. O to prý Japoncům jde především, omladit své zákazníky. Ti stávající pak ovšem bombardují šéfa Lexusu, Marka Templina, že je na ně ta nová maska prostě moc. Mark se nechal slyšet, že každý pracovní den stráví podobnými telefonáty minimálně hodinku. Asi bych mu taky zavolal.

Audi A8 může být těžko odlišnější. Na rozdíl od Lexusu vyvolává emoce veškeré žádné, navíc je v zadní části jaksi podivně kulatá, což je proti ostré přídi zvláštní kontrast. Čtyři kruhy už roky slibují, že s designem něco udělají a jejich auta budou atraktivnější. A8 je jenom další promarněnou příležitostí.









HODNOCENÍ DESIGNU Audi A8 Lexus LS
Vnější vzhled 7 7
Vnitřní vzhled 9 8
Zpracování 10 9
Ergonomie 9 6
Konektivita 10 10
Průměr 9,00 8,00

A rozdíly se prohlubují

Dotykové displeje jsou pro mě většinou trpěným zlem, nejvíc mi vadí stopy po prstech, čemuž se dost těžko vyhnete. A při pohledu na „skleněný“ kokpit Audi, který na normální tlačítka prakticky rezignoval, jsem trpěl dopředu. Jako bych oťapkal nejstřeženější rodinnou křišťálovou vázu.

Přístrojová deska Audi A8 je opravdu trochu jak kus umění. Mimořádně efektní je postupné „oživování“ vnitřku. Sednete dovnitř a skoro to vypadá, jako kdyby Audi na přístrojovku zapomnělo. Vidíte tak maximálně skleněné plochy, schované jsou i výdechy ventilace. Potom ale zmáčknete startovací tlačítko, všechno kolem se rozzáří, tichounce se odkryjí výdechy ventilace, pod volantem jeden obrovský displej. Viděl jsem jednu fotku, kdy přístrojová deska nové A8 hrála kýčovitě do noci všemi barvami, ve skutečnosti však ani po setmění neruší. Jasně, můžete si vybrat nějakou divokou a výraznou barvičku ambientního osvětlení, tady záleží na vkusu každého zákazníka. Displeje vám však rozhodně oči nevypálí a jsou skvěle čitelné i na přímém slunci.

Trochu nezvyk je haptická odezva, příslušné „tlačítko“ musíte opravdu zmáčknout, jinak se nic neděje. Zvyk z chytrého telefonu, případně tabletu, zde aplikovat nelze, v Audi A8 musíte pořádně zmáčknout. Dotykově ovládáte také světlomety a u výdechů dokonce i množství přiváděného vzduchu. Ostatní auta mají kolečko, Audi A8 dotykový panel.

Velice chválím rozdělení do logických celků – ventilaci a vše kolem ní tak ovládáte na displeji v bezprostřední blízkosti voliče automatu (když ale budete chtít, můžete si sem z nabídky v horním displeji přetáhnout jinou funkci), v horní části se nachází multifunkční displej, sdružující veškeré myslitelné infotainmentové. A pod volantem už vlastně docela známý displej přístrojů, který můžete přizpůsobit svým potřebám (prakticky celý štít tak mohou překrýt třeba google mapy). Zážitkem povyšujícím interiér na další úroveň jsou dotykové kliky. Za ně už nemusíte zatáhnout, jako se to kdysi dávno dělávalo. V Audi A8 se páčky jenom lehce dotknete, o kousíček ji posunete k sobě a dveře se odjistí. Napsané to vypadá možná obyčejně, ve skutečnosti je to ale fakt velmi efektní a luxusní. Jako když jsem poprvé použil elektrické samodovírací dveře.

Video se připravuje ...

Co říct k interiéru Lexusu? I ten dostal ocenění za design, tentokrát v rámci autosalonu v New Yorku, cena se jmenovala EyesOn Design Award. S exteriérovým oceněním bych to interiérové asi úplně nesrovnával, jelikož EyesOn Design Award se týká pouze modelů, které mají na zmíněném autosalonu aktuálně americkou premiéru. Výběr je tedy značně omezený. Čistě z pohledu designu se vskutku může jednat o relativně zajímavý počin, možná spíš netradiční. Linek procházejících odněkud někam je uvnitř opravdu hodně, zpracování dřevěných dekorů má být z velké části ruční piplačka (na níž se podílí třeba i Yamaha, známý výrobce hudebních nástrojů), výsledek je však velmi rozporuplný. Vedle sebe tak koexistuje úžasný dřevěný dekor, kterého je však hlavně na výplních dveří už moc, a displeje, jejichž rozlišení bylo moderní asi tak před deseti lety. Asi nejlíp to dokládá porovnání navigačního výstupu – zatímco v Audi A8 koukáte na google mapy, podle nichž si můžete se sousedem porovnat velikost bazénu, Lexus vypadá jak základní waze nebo několik let starý TomTom. A pod volantem vykukuje maličký displej, který by se hodil možná tak do minulé generace sedanu IS. V kupé LC jsem nad jeho postarší grafikou máchnul paží, jeho vzezření je když už nic jiného tak docela sportovní, ale proboha v luxusním sedanu???

Dobře, zkusím si představit, že někde strašně daleko při marketingovém průzkumu existoval někdo, komu se třeba ten maličký a přežitý přístrojový štítek líbil. Ale co komu nejnovější luxusy udělaly, že musí používat tak neuvěřitelně hloupé ovládání infotainmentu, to je záhada jak od Foglara. Fakt si někdo myslí, že je normální, aby se vyhřívání předních sedaček aktivovalo hluboko v menu a prostřednictvím touchpadu, který velmi trefně překřtil Pepa z Autosalonu na „netrefměpad“? Těším se na autosalon v Ženevě, máme už domluvené rozhovory s pány od Lexusu a jsem strašně zvědavý, co nám chlapci poví. „Víte, naši zákazníci nesnášejí konvenční ovládání a do běla je dokáže vytočit, když nějakou funkci spustí jednoduše, intuitivně a na první dobrou. A nedejbože během jízdy. Snažili jsme se jim proto vyjít vstříc a ovládání naprosto běžných funkcí co nejvíc zkomplikovat.“ Tak nějak si v tuhle chvíli představuju odpověď.

Nebo jiná příhoda. Víte, jak v Lexusu zrušíte zadaný cíl? My ne. V součinnosti redakcí, které Lexusy LS a potažmo LC testovaly, jsme našli jediný způsob – vybraným bodem projet. Až pak vás lexus přestane navádět k cíli. Jednou jste si destinaci vybrali, tak tam taky dojedete! V testovacích lexusech jsme si tak nastavené cíle přepsali na adresu redakce (to naštěstí šlo) a jakmile jsme dorazili do práce, navigace přestala konečně navigovat.

Jako prodloužená verze

Mezigeneračně se A8 o něco protáhla, s délkou 5172 mm skoro stačí na minulé „elko“ (od prodloužené verze starší A8 dělí „krátkou“ novinku jenom devět centimetrů), rozvor je bez dvou milimetrů třímetrový (proti předchozí A8 L o dvanáct centimetrů míň, krátká verze měla 2992 mm a na délku 5135 mm).

Lexus šel v tomto směru ještě dál a pro jistotu natáhl rozvor na 3125 mm (jenom o tři milimetry míň než nová Audi A8 L!), což v luxusním segmentu plus mínus odpovídá prodlouženým verzím. Na délku pak LS o 35 mm překonává hranici 5,2 metru. Díky nízké siluetě je to zboku opravdu taková špagetka, zadní cestující však samozřejmě mají velkou radost. V porovnání s Audi A8 je to jako… No, jako Audi A8 vs. Audi A8 L. Prodloužený dojem podporuje lexus pro výbavu Superior standardně dodávaným DVD přehrávačem pro pasažéry na zadních sedačkách, nechybí zde ani masážní funkce a opěrka pro nohy. Opravdu zvyky z prodloužených verzí.

„Krátká“ A8 je v tomto směru přece jenom skromnější, nabídne však víc místa pro hlavu i na šířku. I přesto ovšem Lexus chválím za zlepšení v hlavové oblasti, předchůdce byl v tomto směru nepochopitelně poddimenzovaný. Přední sedačky mi pak přišly o kousek komfortnější u audi, hlavně díky měkoučkým opěrkám hlavy. V kufrech pak vyhrává o pětasedmdesát litrů audi, lexus s sebou zkrátka vláčí baterky, takže se dostal jen na 430 litrů.









HODNOCENÍ INTERIÉRU Audi A8 Lexus LS
Prostornost 9 8
Přední sedačky 9 8
Zadní sedačky 9 10
Kufr 8 7
Variabilita 7 7
Průměr 8,40 8,00

Motor, jízdní vlastnosti


Začal bych spotřebou paliva, u dvojice hybrid vs. nafta to by mohlo být docela zajímavé povídání. Pokud bychom se odpíchli od udávaných hodnot, bude mít možná trochu překvapivě náskok Audi A8 s třílitrem TDI, u něhož čtyři kruhy uvádějí kombinaci 5,6 litru. Lexus pak pro hybrid LS 500h docela rozumných 7,1 litru.

Nyní poznatky z praxe. Zajímavé výsledky přinesl už náš mostecký výlet. Při jízdě zhruba podle rychlostních limitů dorazilo audi z Prahy do Mostu s průměrem lehce přes sedm litrů, Lexus byl o víc než dva litry horší. Čtyři kolečka na v pseudozávodním režimu pak přinesla ještě větší disproporci – zatímco A8 se po vynulování palubního počítače držela pod třiceti, Lexus se vydal kousek nad padesát. Ano, nad padesát litrů! Jasně, byla to tortura, která v běžném životě ani jedno z aut určitě nečeká, úplně stejně jsem se však choval i k audině, a ta dokázala být o víc než dvacet litrů úspornější. A na jedno kolo nakonec rychlejší. To trochu předbíhám, ale abyste měli kompletní obrázek. A8 tak bylo nejen úspornější, ale i rychlejší (v Mostě o tři sekundy, viz video).

Týdenní test jsem pak s Audi A8 absolvoval s konečným průměrem 8,4 litru, což bych zase jednou považoval za takovou docela reprezentativní hodnotu. Znovu se jednalo o mix s převahou dálničního provozu a Prahy (i ve městě se lze udržet pod desíti), výlet na lehkou nohu po jedničkách může znamenat krátkodobější průměry do sedmi litrů.

Hybrid by měl nejlepší výkony předvádět ve městě, kde může využívat svých čistě elektrických schopností. U LS 500h mi však přišlo, že Lexus trošku změnil taktiku. Elektrické pole působnosti totiž rozšířil až na 140 km/h a el-eso opravdu na elektřinu přepíná, kdykoliv je to možné. Tedy při malé zátěži, asi jako když spalovací konkurence vypíná válce. A podobné je to i ve městě – lexus nevyplýtvá svou zásobu elektřiny na pár čistých kilometrů (pokud ho k tomu nedonutíte tlačítkem), ale občas si do „nulově-emisního“ módu sám přepne.

Abyste tedy docílili co nejlepších/nejnižších výsledků, musíte se snažit a plynem budit zážehovou jednotku co nejméně. Ani to však nemusí přinést ekoovoce, viz naše cesta do Mostu. Ondra Lilling se dušoval, že jel vyloženě na spotřebu, pod devět to prý ale zkrátka nešlo. Při normální svižné jízdě a režimu dálnice/Praha, tedy za v podstatě shodných podmínek jako s Audi A8 (8,4 litru nafty), jsem se já nedokázal dostat pod jedenáct.

Stále prostě hybridně

Lexus sice prohlašuje, že díky přidané dvojici planetových soukolí (celkem používá čtyři, třeba prius jen jedno) se výrazně rozšířilo rozpětí převodů a že by tím pádem měl být eliminován „variátorový“ dojem z jízdy s vytočeným spalovacím motorem. Systém propojující dva elektromotory s vidlicovým šestiválcem o objemu 3,5 litru (sám o sobě poskytuje 220 kW) v převodovce e-CVT by tak měl zaručit rychlejší odezvu na plyn, v manuálním režimu si pak můžete pod volantem do zblbnutí páčkovat díky deseti předvoleným stupňům.

Ještě vám dlužím výkon soustavy, který v případě Lexusu LS 500h činí 264 kW. A teď tedy na plyn, ověřit si, jak je to s těmi rychlými reakcemi a „nevariátorovým“ projevem. Lexus taky několikrát zmínil, že by nové LS mělo být sportovnější…

A nekecali, kluci japonští! Pokud si tedy pod pojmem „sportovní“ představujete permanentně vytočený šestiválec, který dokáže i při běžné akceleraci přehlušit dokonalou aparaturu od Marka Levinsona, pak je Lexus LS nejsportovnější auto široko daleko. Byl to pro mě až šok, jak neskutečně hlučné nové el-eso je. Lexusy vždycky platily za měřítko tichosti, minulé LS bylo odizolované tak, že by vás ani nenapadlo si stěžovat na variátorový projev, protože jste motor jednoduše neslyšeli. I současné menší GS je ve vyšší střední za vzorňáka, co ale předvádí aktuální LS… Ani nemusíte mít aktivovaný nejostřejší sportovní režim, úplně stačí komfortní a jen trochu svižnější nájezd na dálnici. Interiérem se najednou rozšíří nepochopitelně intenzivní zvuková kulisa, navíc kvůli monotónně vytočenému šestiválci nijak atraktivní. Když si vzpomenu, že jsem vyčítal dvanáctiválcovému BMW M760Li jeho charakterní zvuk… Ano, luxusní limuzína by mohla být tišší než M760Li, na rozdíl od lexusu však jde o zvuk příjemný a přirozený. Rozhodně si kvůli němu nemusíte dávat hlasitěji rádio.

Při ustálené jízdě je přitom LS dokonalé odizolované. Přesně tak, jak jsem byl u lexusů zvyklý. Jakmile však trochu víc sešlápnete plyn, šestiválec se rozeřve. A to je přece strašně sportovní!

Ještě by bylo fajn přidat k tomu zvukovému sportování alespoň podobně sportovní měřitelné výkony. Při našem měření pružnosti však Lexus LS 500h za Audi A8 50 TDI zaostal v obou případech, ze šedesáti na stovku o pár desetin, z 80 na 120 km/h už zhruba o dvě sekundy.

Přes všechna ta planetová soukolí a předvolené stupně je to zkrátka typická jízda s hybridem, kdy s plynem na podlaze dynamiku slyšíte, ale necítíte a navíc ji ani nenaměříte. Sekvenční změna převodů přinese pramalou změnu – řazení je pomalé a motor se otáčkovým spektrem zvláštně „přelévá“, ručička otáčkoměru rozhodně nelítá sem tam jak splašená, spíš se líně potuluje.









HODNOCENÍ MOTORU Audi A8 Lexus LS
Zrychlení 7 8
Pružnost 8 7
Spotřeba udávaná 9 8
Spotřeba v testu 9 7
Odhlučnění motoru 9 5
Průměr 8,40 7,00

Naftová náruč

Nadějeplný jsem tedy v Mostě usedl do Audi A8 a nechal se obejmout jeho vřelou naftovou náručí. To jsem se trošku rozbásnil, ale zklamání z Lexusu bylo převeliké.

Ještě trochu teorie. Nová A8 používá 48voltovou síť a Audi říká, že jde vlastně o mild-hybrid. Jako lexus sice A8 čistě na elektřinu jezdit neumí, motor však zvládne stopnout už pod 22 km/h (stop-start tedy nečeká na úplné zastavení), vznětový šestiválec se může úplně odmlčet také při rychlostech mezi 55 až 160 km/h, a to až na 40 sekund (pak už je nutné lithium-iontové akumulátory s kapacitou 10Ah znovu „dorekuperovat“). I to je důvod, proč je Audi A8 50 TDI/210 kW tak úsporné (podle Audi by tahle mild-hybridní technika měla přinést snížení spotřeby v kombinaci o 0,7 litru).





Dynamické měření Audi A8 50 TDI quattro Lexus LS 500h
Pneumatiky 260/40 R20 245/45 R20
Pružnost 60-100 km/h/80-120 km/h [s] 3,28/4,58 3,52/6,85

Dynamiku nastínil už souboj při měření pružnosti, první dojem po přesednutí do A8 z Lexusu LS a prvního kolečka v Mostě ale byl jiný – ticho, noblesa a všeobecně vybrané mravy. Tady jste naprosto odříznuti od veškerého dění tam venku, motor sice vznětově bručí, naftu asi poznat jde, jeho hluboký hlas se však poslouchá neporovnatelně příjemněji než kvílení uřvaného lexusu. A hlavně se musíte trochu snažit, abyste vznětový šestiválec vůbec zaslechli. Naprosto vzorová je taky spolupráce s osmistupňovým automatem. Ano, osm stupňů opravdu více než stačí. Je taky fajn, že vás automat neobtěžuje zbytečným řazením a nechává šestiválec zatáhnout opravdu úplně odspodu. Taky když je maximum šesti set newtonmetrů k dispozici už od 1250 otáček… Ono je to ale asi ve výsledku jedno, aktivitu převodovky a vyšší otáčky byste stejně zaznamenali jenom díky otáčkoměru. Spolupráce je to však naprosto vzorová a o tolik kultivovanější než v případě lexusu, že mě z toho kroucení hlavou začíná bolet za krkem.

Otáčí se na patě

Už při jízdních dojmech ve Valencii jsem si mohl vyzkoušet přínos dynamického řízení kol zadní nápravy. Za příplatek 56.500 Kč se zadní kola budou do rychlosti 60 km/h natáčet proti těm předním, a to až do pětistupňového úhlu. V tomto případě je povýšena hlavně manévrovatelnost, však se podívejte na video. Audi A8 se otáčí na patě (průměr otáčení je proti „beznatáčecí“ A8 menší o 1,1 metru a dosahuje tak 11,4 metru) a třeba při parkování se víc než pětimetrová limuzína smrskne na rozměr střední třídy. Za tohle byste si připlatit měli.

Video se připravuje ...

A když zjitříte všechny smysly, všimnete si, jak je natáčení zadních kol přínosné i při jízdě na okruhu. Jak jsem psal, v Audi A8 necítíte kvůli izolaci skoro vůbec nic a jízda po okruhu je tak neuvěřitelně sterilní. Plujete mosteckým okruhem a řízení připomíná vzdálený přístup do počítače. Vnímat od šedesátky výš zadní kola natočená ve směru těch předních (až o dva stupně) pomohla jízda v lexusu, který se v Mostě choval podle očekávání – hmotnost 2,3 tuny zastřít nedokázal, do zatáček se mu fakt moc nechtělo. V pořádku, vhledem k rozměrům a hmotnosti logické. Audi však bylo neporovnatelně agilnější, v každé z mosteckých zatáček. Hlavně v bezprostředním porovnání s lexusem, jinak by bylo obtížnější schopnosti A8 odhalit. Jak už jsem napsal, za volantem luxusní audi je všechno takové zprostředkované.

Když už jsem nakousnul tu hmotnost, automobilky se většinou chlubí mezigeneračním hubnutím, u á-osmičky je to ale naopak. Novinka se totiž do určité míry vzdává hliníku (kompletně hliníkové byly jen první dvě generace, ta třetí už používala sloupek B z vysokopevnostní oceli), u současné pak podíl ultravysokopevnostních ocelí stoupl na 16,5 %, (na konvenční připadá čtyřiadvacet procent) a na hliník zbylo už jenom 58 %. Že vám to nedává dohromady sto procent? Ještě tu máme půl procenta pro hořčíkovou slitinu a procento pro plast vyztužený uhlíkovými vlákny. Karoserie tedy přibrala 51 kg na konečných 282 kg, zároveň však došlo ke zvýšení tuhosti v krutu o 24 %. Tím Audi argumentuje, ústup hliníku prospívá bezpečnosti a tužší karoserie se hodí taky hybridům a plug-in hybridům s těžkými baterkami.

Vedlejším produktem může být rovněž lepší komfort a je fakt, že tak dokonalou filtraci nerovností předváděl naposled… Lexus LS. Bohužel předváděl, současník na nové platformě spadl nejvýš do průměru, problémy mu dělají hlavně příčné nerovnosti, kdy se od zadních kol dovedou ozvat dost nevybíravé zvuky. Audi se ničeho podobného nedopouští, dvacítky nedvacítky. Úplně stejný rozměr přitom používal i Lexus.










HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ Audi A8 Lexus LS
Ovladatelnost 10 7
Komfort odpružení 10 8
Odhlučnění podvozku 10 8
Řízení 7 8
Řazení 10 7
Brzdy 9 9
Průměr 9,33 7,83

Závěr


Závěr

Od začátku víte, že tento srovnávací test vyhraje Audi A8, a to s velkou převahou. A teď víte, díky čemu si drtivou první příčku zasloužilo. Je to špičkový produkt, který má minimum slabin. Vlastně žádnou závažnější – nevýrazný design nemusí vadit každému a ovládání koncipované prakticky výhradně dotykově není tak hrozné, jak jsem si nejdřív myslel. Je promyšlené a stopy po prstech skoro nezůstávají. Vznětový šestiválec 50 TDI je silný, úsporný, skvěle odhlučněný, podvozek neskutečně precizně tlumí nerovnosti a s natáčecími zadními koly umí být Audi A8 neuvěřitelně agilní.

A teď Lexus LS 500h. Je to pro mě obrovské zklamání, navíc dost těžko pochopitelné, když je kupé LC 500 tak úchvatné a široko daleko nejlepší auto nejen svého segmentu. Nechápu, proč je motor při zrychlování tak hlučný. Dynamika nijak valná, spotřeba pod jedenáct je těžko řešitelná fuška. Katastrofální ovládání infotainmentu je průšvih naprosto nevídaný, jeho grafika beznadějně zastaralá.

Lexus se asi opravdu snaží přilákat mladší klientelu, jinak si neumím vysvětlit ten hlučný motor (má být nejspíš sportovní) a těžko popsatelný extravagantní design. Co se na kupé LC povedlo do puntíku perfektně, na LS nefunguje. Japonci se tu „mládež“ snaží zaujmout hrozně nešikovně. Jako kdyby se Karel Šíp rozhodl, že z něj bude youtuber. Pro mě jeden z největších automobilových přešlapů za hodně dlouhou dobu. Jdu si pustit video s Lexusem LC 500, abych si spravil náladu.









SHRNUTÍ HODNOCENÍ Audi A8 Lexus LS 500h
POŘIZOVACÍ NÁKLADY 7,75 7,00
DESIGN 9,00 8,00
INTERIÉR 8,40 8,00
MOTOR 8,40 7,00
JÍZDNÍ VLASTNOSTI 9,33 7,83
CELKOVÝ PRŮMĚR 8,58 7,57

Audi A8 50 TDI 210 kW quattro






Nejlevnější verze modelu 2.449.900 Kč (A8 50 TDI/210 kW quattro)
Základ s testovaným motorem 2.449.900 Kč (A8 50 TDI/210 kW quattro)
Testovaný vůz bez příplatků 2.449.900 Kč (A8 50 TDI/210 kW quattro)
Testovaný vůz s výbavou 3.515.600 Kč (A8 50 TDI/210 kW quattro)

<strongPlusy

  • Silný a úsporný motor
  • Dokonale komfortní a agilní podvozek
  • Nebývale luxusní interiér, přehledný infotainment

Minusy

  • Nevýrazný design

Lexus LS 500h






Nejlevnější verze modelu 2.900.000 Kč (LS 500h Elegance)
Základ s testovaným motorem 2.900.000 Kč (LS 500h Elegance)
Testovaný vůz bez příplatků 3.800.000 Kč (LS 500h Superior)
Testovaný vůz s výbavou 3.890.000 Kč (LS 500h Superior)

Plusy

  • Při ustálené jízdě vynikající odhlučnění
  • Parádní audio Mark Levinson
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Při zrychlování nesmyslně hlučný motor
  • Nevalná dynamika, vyšší spotřeba
  • Strašlivé ovládání infotainmentu

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (463)

Doporučujeme

Model Audi A8 50 TDI 210 kW quattro Lexus LS 500h
Cena základní sestavy 2 449 900 Kč 3 800 000 Kč
Cena testované sestavy 3 515 600 Kč 3 890 000 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový zážehový
Válce / ventily: 6 / 4 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967 3456
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 3750 220 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1250 - 3250 350 / 5100
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 0 220
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 0 264
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9 5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 5.1 / 5.6 8.3 / 6.7 / 7.1
Emise CO2: 145 161
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 0 430 / 0
Objem nádrže (l): 72 82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2050 / 640 2250 / 550
Rozměr pneu: 265/40 R20 245/45 R20
Audi A8 50 TDI 210 kW quattro
Lexus LS 500h
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5172 5235
b) šířka (mm): 1945 1900
c) výška (mm): 1473 1460
d) rozvor (mm): 2998 3125
e) rozchod vpředu (mm): 1644 1635
f) rozchod vzadu (mm): 1633 1635
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120 840 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 850 680 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950 910
k) šířka vpředu (mm): 1600 1560
l) šířka vzadu (mm): 1580 1580
délka sedáku vpředu (mm): 450 470
délka sedáku vzadu (mm): 440 460
výška opěradla vpředu (mm): 650 640
výška opěradla vzadu (mm): 660 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - vabis
21. 3. 2018 19:08
A8
Nerikam, ze se nove A8 nejevi pomerne povedene ;-) Ale DRTIVE a okruh ... :-|
Avatar - white label
28. 2. 2018 17:44
Re: Dost slaba porovnavacka
Mě se neptej, ale ty o tom evidentně víš svoje... >:-[]
Ale chápu, kdyby někdo podobnou nadsázku napsal k Audi, tak by ses naopak bavil náramně... :*) ;-)
Avatar - Hammunasakra
28. 2. 2018 17:33
Re: Dost slaba porovnavacka
To je tak pitomý že to ani nebudu komentovatovat :-!

Nebejval si bystřejší a vtipnější? ;-)

Věk je svinstvo žejo >:-[]
Avatar - white label
28. 2. 2018 17:26
Re: Dost slaba porovnavacka
Takže to "_S" (u IS, ES, GS, LS), vážně neznamená "Schmade"? >:-[] ;-)
Avatar - Hammunasakra
28. 2. 2018 16:05
Re: Dost slaba porovnavacka
:yes: :-)