Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi S6
Audi S6
Audi S6
Audi S6
60 Fotogalerie

TEST Audi S6 Avant – Zbraň hromadného předjíždění

Nové überkombi Audi S6 Avant je dálničním expresem, který zvládá desetilitrovou spotřebu i téměř supersportovní výkony.

Nová generace slabší než ta předchozí? Přesně tak vypadá letmý pohled do technických údajů Audi S6. Úbytek 11 kilowatt ale vynahrazuje snížení hmotnosti o 20 kg a hlavně přítomnost dvou turbodmychadel.

Poněkud extrémní motor 5,2 V10 FSI, který měl technický základ společný s agregátem v Lamborghini Gallardo, totiž udělal místo kompaktnějšímu osmiválci. Pod obchodním označením 4,0 TFSI se ukrývá motor vyvíjený původně pro Bentley Continental GT. Úbytek dvou válců víc než vynahrazuje dvojité přeplňování, a tak je ve výsledku nová slabší S6 tím nejrychlejším eSkovým Audi všech dob. Na stovku zrychlí pod pět sekund.

Utajená raketa

Podívejte se na obrázek S6 na půl sekundy a nepoznáte nic. Bodykit je prakticky stejný jako na jakékoliv A6 s paketem S-line a to samé platí pro 20palcová šedá kola v designu Rotor. Je potřeba zaměřit se na detaily – chromovaná maska s nápisem S6, kovový povrch zpětných zrcátek, nápisy V8T na blatnících a hlavně čtyři koncovky výfuku.

audi testy vyssistredniaudi testy vyssistredni | Zdroj: acz 

V interiéru je nejlepší zprávou úplnost základní výbavy. Standardem je sportovní volant, čalounění kůže/Alcantara, hliníkový dekor nebo rádio MMI s výsuvným displejem. Z hlediska funkce opravdu chybí jen navigace a parkovací senzory, z hlediska designu vůbec nic.

Standardní provedení S6 nemůže působit chudě. Příplatkové kožené čalounění sedadel a výplní dveří, karbonový dekor, černý strop a sportovní sedadla s diagonálním prošíváním jsou proto víc záležitostí individualizace podle vkusu zákazníka, než nutností, aby auto vypadalo k světu.

Kromě trochu pestřejších možností konfigurace je interiér S6 stejný jako v A6. To znamená všechny známé klady – dostatek místa, příjemný design, mimořádná kvalita materiálů a přesnost zpracování – a jeden drobný nedostatek v podobě zbytečně unikátní logiky ovládání multimediálního systému.

audi testy vyssistredniaudi testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Výbušný osmiválec

Stačí nastartovat a obavy o zaměnitelnost s ostatními A6 končí. Osmiválec mocně zaburácí a s tím mizí pochyby o dieselovém quattru v eslajnu. Vrčení výfuku krájí vzduch, přitom to není žádné plebejské bublání starých amerik. Škoda, že vevnitř je slyšet jen část toho koncertu.

Dobrý motor ale není o zvuku, ten jenom dokresluje výsledný dojem. Pořádná strojovna musí být silná, výbušná a dnes i úsporná. Vezměme si to hezky popořádku:

Síla chybí leda při bloumání v tabulkách. Nová S6 je slabší než ta předchozí a dokonce má výrazně podladěnou verzi motoru 4,0 TFSI. Limuzína S8 z téhož osmiválce vydoluje o 100 koní a 100 Nm víc, ale na esšestkových 550 Nm mezi 1400 a 5200 min-1 si nelze stěžovat. Že to stačí k pořádným jízdním výkonům, dokazuje akcelerace z klidu na 100 km/h za 4,9 sekundy.

audi testy vyssistredniaudi testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Výbušnost je druhé jméno nového osmiválce. Přeplňovaný třílitr v Audi S4 nás poněkud zklamal svým nevýrazným charakterem, ale čtyřlitr zachraňuje Audi reputaci. Může totiž být vším, na co pomyslíte – tichým sametově hladkým pohonem pro pohodovou jízdu (to když zůstanete v komfortním nastavení), ale hlavně reaktorem s bleskovou odezvu a okamžitým nástupem plné síly kdykoliv, když pravá noha zatlačí na plynový pedál víc než obvykle.

Na vyžádání čtyřválec

Audi S6 má ale i svoji úspornou tvář. Osmiválec je vybaven technologií vypínání válců ACT, která ze čtyřlitru dočasně udělá čtyřválcový dvoulitr. Podmínkou je nízká zátěž a jízda ustálenou rychlostí. Městský provoz poněkud překvapivě tato omezení naplní málokdy, nejčastěji jsme jezdili na čtyři po dálnici. Tempomat na 130 km/h znamená, že motor točí pohodových 2200 min-1 a dočasný čtyřválec spaluje v průměru 9,8 l/100 km (udávaná kombinovaná spotřeba je 9,6 l/100 km).

audi testy vyssistredniaudi testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Režim jízdy na čtyři válce se pozná jen díky kontrolce v palubním počítači. Aktivní uložení motoru a reproduktory, které opačnými vlnami vyrovnávají akustické vibrace, se starají o to, aby hrubší chod motoru ve čtyřválcovém módu nebyl poznat.

Opačným extrémem je zhruba 30litrová spotřeba při opravdu ostré jízdě. Když ale chcete podélnou dynamiku Ferrari F40, je to docela přiměřená cena. Celkový účet za týdenní ježdění dosáhl snesitelných 14 l/100 km.

Špičkový S tronic

Dvouspojkové převodovky platí za techniku, která má obrovský potenciál, většinou ale v zájmu udržení životnosti nevyužívají své přednosti naplno a pak nejsou moc rychlé ani kultivované. Audi S6 ale není tento případ – jinými slovy dvouspojka v něm je naladěna lépe než třeba v Porsche Panamera. A kultivovaností i rychlostí překonává dokonce osmistupňový automat od ZF.

Samočinná skříň zvládá pomalou jízdu i běžné použití. Dokonce dokáže snadno střídat jízdní režimy – třeba po ostrém předjížděcím manévru nechá motor klesnout do nízkých otáček, aby si to pak celé zase zopakovala. Při dynamičtějším svezení přijdou vhod pádla na volantu. Elektronika zasahuje už před omezovačem, takže přetočení motoru a konec akcelerace nehrozí. Navíc převodovka umí působivé a velmi účinné meziplyny při podřazování.

Zábava díky technice

O možnostech dálničního nasazení stroje, který je při tachometrových 260 km/h bohužel nekompromisně zastaven omezovačem, netřeba pochybovat. Ale jak je na tom v zatáčkách?

Proti běžné A6 se S6 přiblížila o 20 mm níž k zemi, dostala standardně vzduchové odpružení a adaptivní tlumiče. Testovaný vůz navíc přidal dynamické řízení a sportovní diferenciál. Technická výstroj je tedy nejlepší možná.

audi testy vyssistredniaudi testy vyssistredni | Zdroj: aczZákladem je řízení, to jediné, co může řidič přímo ovlivnit. Perfektně tvarovaný volant má tuhý chod, přesnou odezvu a přiměřeně strmý převod řízení. Zpětné vazby od kol se nedostává, přesně nasměrovat auto do zatáčky ale není nejmenší problém.

Další akce jsou výsledkem práce elektroniky. Adaptivní podvozek nedovolí velký náklon, auto si ale přesto trochu sedne na zadní kolo. Právě ono se stará o akceleraci, aktivní pohon všech kol totiž umí přenést víc točivého momentu na zadní nápravu a sportovní zadní diferenciál díky uměle navozené svornosti posílá nejvíc newtonmetrů na vnější stranu. Pro efektivní akceleraci to nejlepší.

Všechny děje jsou profesorsky přesné a jemně dávkované, takže chování auta je velmi konzistentní. Až by se chtělo říct, že taková jízda musí být nudná, ale to není pravda. O emoce se stará zvuk motoru, samotná rychlost a k tomu i prudká akcelerace. Prezentaci schopností podvozku a síly motoru není co vytknout.

audi testy vyssistredniaudi testy vyssistredni | Zdroj: acz 

Zmínku si zaslouží i brzdy. Tmavé vrtané kotouče a třmeny s nápisem Audi ceramic prozrazují příplatkovou sadu za 230 tisíc, která brzdí skvěle. A hlavně díky správně zvolené směsi je brzdný účinek solidní už za studena, na druhé straně o vadnutí nemůže být při silničním nasazení řeč. Jenže už standardní kotouče s průměrem 400 mm brzdí hodně dobře. Jak ukázala předchozí zkušenost při mezinárodní prezentaci modelů S6 a S7, příplatek za keramické brzdy patří k těm zbytným.

Závěr

Základní cena koketující s hranicí dvou milionu řadí Audi S6 mezi silniční aristokracii. Nejbližší alternativa v podobě motoru 3,0 TDI biturbo je o 400 tisíc levnější a to je hodně silný argument. Ale osmiválcový model usiluje o přízeň majetného publika bohatší výbavou a hlavně pořádným charakterem. Máloco totiž dokáže naplnit definici sportovního kombi tak geniálně jako Audi S6 Avant.

Mimochodem, kdybychom vynechali keramické brzdy, je tato S6 Avant stejně drahá jako dříve testovaný A6 Avant 3,0 TDI s téměř kompletní soupravou příplatků. U osmiválce jde určitě o lépe utraceného dva a půl milionu.

Druhý pohled (Jiří Červenka)
V naší profesi nemá člověk žádnou jistotu. Když jste před pěti lety recenzovali rychlé Audi, věděli jste předem, o čem to bude: prkenná jízda, těžkopádnost v zatáčkách, nekonzistentní odpor řízení... Ale dnes? Nejnovější S6 zachovává na nerovnostech důstojný klid, do oblouků se skládá když ne s nadšením, pak tedy bez protestů, a od té fáze zatáčky, kdy znovu přejdete na plyn, se důmyslné elektronické systémy postarají o ladný výjezd ze zatáčky se zdrcující efektivitou. K tomu úžasný motor, velký kufr a interiér, ze kterého se člověku nechce vystupovat. Jestli autu něco chybí, pak jedině výraznější sportovní esprit. Kdybych se ocitl v záviděníhodné roli potenciálního zákazníka, patrně by mě ještě víc než S6 lákalo fantastické dieselové biturbo. Ne kvůli spotřebě, ale protože ve středním rozsahu zrychluje ještě mocněji a má hluboký, muskulární hlas. Taky umělý, ale co na tom.

audi testy vyssistredniaudi testy vyssistredni | Zdroj: acz 

První cena vozu1.859.100,- Kč (S6)
První cena vozu s testovanou motorizací1.859.100,- Kč (S6)
Základní cena testovaného vozu1.925.800,- Kč (S6 Avant)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.824.800,- Kč (S6 Avant)

Plusy

  • Dostupnost výkonu, síla a zvuk motoru
  • Špičková úroveň kombinace jízdního komfortu a ovladatelnosti
  • Obratnost, čitelné a konzistentní jízdní vlastnosti
  • Bohatá základní výbava
  • Vynikající celkové odhlučnění
  • Kvalita zpracování interiéru
  • Nejširší možnosti výbavy ve vyšší střední třídě
  • Prostornost v podélném směru

Minusy

  • Vzhled příliš podobný A6 s paketem S-line
  • Poměr cena/užitná hodnota u keramických brzd