Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW M440i xDrive
BMW M440i xDrive
BMW M440i xDrive
BMW M440i xDrive
50
Fotogalerie

TEST BMW M440i xDrive – Tohle se povedlo

BMW M440i přitahuje už od svého představení spoustu pozornosti hlavně kvůli neotřelému designu. Jaké je ale jako auto?

Ani nevím, jestli je potřeba to opakovat… jestli vás kupé řady 4 zajímá, určitě jste si už názor na vzhled nové generace udělali sami. A nejde jen o ty obří ledvinky, ale také například o absenci takzvané Hofmeisterovy křivky, tedy typické zakřivení C-sloupku proti směru jízdy v zadní části linie okna. Nová čtyřka tento prvek, který je pro vozy BMW charakteristický už skoro 60 let, prostě nemá. 

Proto tohle kupé z některých úhlů ani nevypadá jako bavorák. I jeden můj kamarád novinku ze „zadoboku“ zhodnotil jako „docela zajímavou Audi A5“. Jiný zase přišel s názorem, že kdyby takový stroj představil třeba Hyundai, tak jsou z něj všichni nadšení.

Měl bych ale asi přiznat, že já mezi příznivce designu nové řady 4 nepatřím, působí na mě tak nějak zavalitě, arogantně a bezpohlavně (smí se to ještě vůbec říkat?). A nic na tom nezměnily ani doplňky z nabídky M Performance.

Jedním dechem však dodávám, že se mi už dlouho nestalo, že by mě za jediný den oslovili čtyři cizí lidé a auto „mi“ jen tak sami od sebe pochválili. A je asi jedno, že jeden z nich měl na sobě tepláky, ledvinku a vylezl z aktuální X6, BMW se prostě povedlo stvořit vůz, který vypadá opravdu nově. A hlavně vzbuzuje emoce.

Obvyklá chvála, drobné výtky

Když se podíváte na moje testy bavoráků, zjistíte, že v každém chválím jejich interiér. A u M440i nemohu jinak, uspořádání ovládacích prvků, materiály, vzhled, smyslový vjem, všechno tu prostě zapadá do sebe. Líbí se mi také infotainment - je rychlý, přehledný, navíc se dá pohodlně ovládat. Za jízdy je nejlepší otočný ovladač iDrive, když auto stojí, může být v v některých ohledech rychlejší dotyková obrazovka.

Tohle všechno jsem ale čekal. Přesto mě jedna záležitost hodně překvapila. Jde o absenci tlačítka pro deaktivaci systému stop-start. Na svém obvyklém místě vedle voliče převodovky není – je tu jen „slepá“ a nepopsaná ploška. Tlačítko není ani jinde, stop-start se neovládá ani někde v nastavení vozu v infotainmentu. On se jednoduše vypnout nedá.

M440i xDrive je totiž mildhybrid, který motor - například na červené - vypíná bez ohledu na přání řidiče. Pouze ve sportovním nastavení motoru (můžete si ho navolit také v jízdním režimu Individual) není stop-start aktivní, aspoň že tak. V souvislosti s nastavováním vozu mě ještě zklamalo štelování jízdních asistentů. Nová čtyřka je už totiž také tak nová, že po každém nastartování musíte vypnout aktivní vedení vozu v jízdním pruhu. BMW sice pro bezpečnostní systémy nabízí individuální režim, ale i když si v něm tuhle nešťastnost vypnete, stejně se vám po nakopnutí strojovny pod kapotou zase zapne.

A ještě jedna výtka, spíš drobná. Uměl bych si představit, že bych měl více místa vlevo. Zdálo se mi, že řídím až moc nalepený na dveře. A to jsem spíš hubenější typ s nevelkými rameny.

Jinak je všechno v pořádku. V úžasných sportovních sedadlech se sedí moc hezky, sympaticky nízko a díky širokým možnostem nastavení jsem si snadno našel naprosto dokonalou řidičskou pozici. A parádní je také M volant.

BMW M440i xDriveBMW M440i xDrive | Auto.cz/Ondřej Kroutil

Výtečný motor…

Už označení motorizace M440i xDrive dává tušit, co se pod dvoudveřovou karoserií ukrývá. Tahle verze je takovým „malým emkem“, o jehož pohon se stará třílitrový řadový šestiválec přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem. Čtyřicítku můžete mít už pouze s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Motor dává nejvyšší výkon 275 kW v 5500 až 6500 min-1, maximum točivého momentu 500 N.m nabízí v širokém rozmezí mezi 1900 až 5000 otáčkami. M440i xDrive dovede zrychlit z nuly na stovku za 4,5 sekundy a než zasáhne omezovač, rozjede se na obligátních 250 km/h.

Jak už víte, auto je vybaveno mildhybridní technologií. Ta díky 48V startér-generátoru a druhé baterii umožňuje ukládat původně kinetickou energii, kterou následně používá nejen k napájení elektrických systémů vozu, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího motoru a zvýšení jeho výkonu. Startér-generátor přidává až 8 kW.

V praxi pak motor potěší hbitými reakcemi na plyn, obdivuhodnou pružností i hladem po otáčkách. Že má spoustu síly, snad ani nemusím psát, ale má. Fakt spoustu. Navíc ji umí ukázat kdykoli a v jakékoli situaci. Stačí dupnout na správný pedál a bavorák okamžitě vystřelí vpřed.

Šestiválec ale není příjemný jen při sportovnějším používání, při nízkém zatížení a pohodové jízdě zase nadchne sametově hladkým chodem. A má i docela zajímavý zvuk – tedy alespoň na dnešní dobu. I tady platí, že záleží na jízdním režimu a způsobu používání. Slyšet je hlavně ve sportovním módu a v otáčkách. Ale ani tehdy nenabízí vyloženě ostrý hluk, nějakého prskání nebo střílení z výfuku se nedočkáte.

Když jedete na pohodu, jen si tak klidně přede a jen občas při přidání plynu jemným zabručením připomene, že ho máte pod kapotou.

Krásně s motorem spolupracuje samočinná převodovka, i to je ovšem v posledních letech u BMW milá tradice. Automat ve zkratce umí řadit velice jemně i rychle.

A spotřeba? M440i xDrive si sice pomáhá mildhybridní technologií, která vám občas zhasne motor (i za jízdy, tenhle bavorák totiž dokáže plachtit), ale pořád sází především na poctivý benzinový šestiválec, takže nečekejte zázraky. Můj dlouhodobý průměr činil rovných 10 l/100 km, v Praze jsem jezdil za 13,7 a celkově tohle konkrétní auto mělo v době vrácení za sebou 9878 kilometrů s žízní 11,5 l/100 km.

BMW M440i xDriveBMW M440i xDrive | Auto.cz/Ondřej Kroutil

… a báječný podvozek

I když je čtyřkové kupé technicky blízké řadě 3, není jen převlečenou trojkou. Má například o 23 mm širší rozchod zadní nápravy než sedan, větší negativní odklon přední nápravy, specifické strukturální prvky, dodatečné výztuhy, o 21 mm snížené těžiště nebo rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50.

Testovaný exemplář byl vybaven také M adaptivním podvozkem, M sportovním diferenciálem na zadní nápravě a příplatkovými 19palcovými koly obutými do pneumatik 225/40 vpředu a 255/35 vzadu. Když jsem si tuhle specifikaci prohlížel na papíře, trochu jsem se bál, že vyfasuju auto tvrdé a prkenné. Ale kdepak…

Takhle – M440i xDrive je samozřejmě spíš tužší, ale nikoli nepohodlná. Podvozek totiž nejen v komfortním režimu skvěle filtruje nerovnosti (s rostoucí rychlostí navíc čím dál lépe), občas se ozývá spíš jen dusot kol, třeba na kočičích hlavách. Nejde ale o nic nepříjemného, podvozek i na rozbité dlažbě zůstává až překvapivě poddajný. Jen od malého emka nesmíte čekat nějaké měkké pohupování, ale to je snad samozřejmost.

Se sportovním nastavením bavorák ještě trochu ztuhne a naplno ukáže svůj potenciál. Najednou ohromí nejen ostrým a přesným řízením, ale hlavně tím, jak na pohyby volantu reaguje. M440i xDrive poslouchá na každé pootočení. A poslechne ho okamžitě.

Díky pohonu všech kol, který upřednostňuje zadní kola, a úžasné přilnavosti přední nápravy pak řídíte stroj, jenž se nadšeně vrhne tam, kam chcete. Stroj, který působí hbitě, čitelně a velice přesně. A taky hodně rychle.

Kupé nemá na suchu (ani na zimních pneumatikách) nejmenší problémy s náhlými změnami směru, do zatáčky se krásně ponoří, v oblouku se prakticky nenakloní a hlavně se dokáže pevně držet stopy. Na výjezdu pak cítíte pomoc pohonu všech kol, který vás hezky vytáhne ze zatáčky.

U M440i se ovšem dá také vypnout stabilizační systém, takže se s ní můžete i sklouznout. Jen je třeba mít na paměti, že i když se tenhle bavorák umí prezentovat jako hbité a úžasně ovladatelné auto, nejde o lehkonohou zadokolku.

S hmotností přes 1,8 tuny už musíte počítat s jistou setrvačností a je tu také specifický projev pohonu všech kol. Poznal jsem to na sněhu, na němž se mi moc nedařilo auto ve smyku „utáhnout“, většinou jsem vykroužil spíš široký oblouk a BMW v něm musel trochu „honit“.

Jinak mě ale M440i xDrive po jezdecké stránce vyloženě nadchla. Vážně. Mám moc rád tahle auta s  osobností pohodlného a klidného gétéčka s nadbytkem výkonu, která po většinu času můžete řídit pohodově, ale současně víte, že vám s prstem v nose umí dát i něco navíc: nejen rychlost, ale hravost a především zábavu.

Tohle se fakt povedlo. Jízdně stoprocentně.

Nejlevnější verze modelu1.146.600 Kč (BMW 420i)
Základ s testovaným motorem1.670.500 Kč (BMW M440i xDrive)
Testovaný vůz bez příplatků1.670.500 Kč (BMW M440i xDrive)
Testovaný vůz s výbavou2.182.518 Kč (BMW M440i xDrive)

Plusy

  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Výborně fungující pohon
  • Povedený motor
  • Kvalitní interiér
  • Ergonomie ovládání

Minusy

  • Nelze vypnout stop-start
  • Prostor vlevo u řidiče
  • Vyšší hmotnost