Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M440i xDrive – Tohle se povedlo

Stanislav Švarc
Diskuze (104)

BMW M440i přitahuje už od svého představení spoustu pozornosti hlavně kvůli neotřelému designu. Jaké je ale jako auto?

Ani nevím, jestli je potřeba to opakovat… jestli vás kupé řady 4 zajímá, určitě jste si už názor na vzhled nové generace udělali sami. A nejde jen o ty obří ledvinky, ale také například o absenci takzvané Hofmeisterovy křivky, tedy typické zakřivení C-sloupku proti směru jízdy v zadní části linie okna. Nová čtyřka tento prvek, který je pro vozy BMW charakteristický už skoro 60 let, prostě nemá. 

Proto tohle kupé z některých úhlů ani nevypadá jako bavorák. I jeden můj kamarád novinku ze „zadoboku“ zhodnotil jako „docela zajímavou Audi A5“. Jiný zase přišel s názorem, že kdyby takový stroj představil třeba Hyundai, tak jsou z něj všichni nadšení.

Měl bych ale asi přiznat, že já mezi příznivce designu nové řady 4 nepatřím, působí na mě tak nějak zavalitě, arogantně a bezpohlavně (smí se to ještě vůbec říkat?). A nic na tom nezměnily ani doplňky z nabídky M Performance.

Jedním dechem však dodávám, že se mi už dlouho nestalo, že by mě za jediný den oslovili čtyři cizí lidé a auto „mi“ jen tak sami od sebe pochválili. A je asi jedno, že jeden z nich měl na sobě tepláky, ledvinku a vylezl z aktuální X6, BMW se prostě povedlo stvořit vůz, který vypadá opravdu nově. A hlavně vzbuzuje emoce.

Obvyklá chvála, drobné výtky

Když se podíváte na moje testy bavoráků, zjistíte, že v každém chválím jejich interiér. A u M440i nemohu jinak, uspořádání ovládacích prvků, materiály, vzhled, smyslový vjem, všechno tu prostě zapadá do sebe. Líbí se mi také infotainment - je rychlý, přehledný, navíc se dá pohodlně ovládat. Za jízdy je nejlepší otočný ovladač iDrive, když auto stojí, může být v v některých ohledech rychlejší dotyková obrazovka.

Tohle všechno jsem ale čekal. Přesto mě jedna záležitost hodně překvapila. Jde o absenci tlačítka pro deaktivaci systému stop-start. Na svém obvyklém místě vedle voliče převodovky není – je tu jen „slepá“ a nepopsaná ploška. Tlačítko není ani jinde, stop-start se neovládá ani někde v nastavení vozu v infotainmentu. On se jednoduše vypnout nedá.

M440i xDrive je totiž mildhybrid, který motor - například na červené - vypíná bez ohledu na přání řidiče. Pouze ve sportovním nastavení motoru (můžete si ho navolit také v jízdním režimu Individual) není stop-start aktivní, aspoň že tak. V souvislosti s nastavováním vozu mě ještě zklamalo štelování jízdních asistentů. Nová čtyřka je už totiž také tak nová, že po každém nastartování musíte vypnout aktivní vedení vozu v jízdním pruhu. BMW sice pro bezpečnostní systémy nabízí individuální režim, ale i když si v něm tuhle nešťastnost vypnete, stejně se vám po nakopnutí strojovny pod kapotou zase zapne.

A ještě jedna výtka, spíš drobná. Uměl bych si představit, že bych měl více místa vlevo. Zdálo se mi, že řídím až moc nalepený na dveře. A to jsem spíš hubenější typ s nevelkými rameny.

Jinak je všechno v pořádku. V úžasných sportovních sedadlech se sedí moc hezky, sympaticky nízko a díky širokým možnostem nastavení jsem si snadno našel naprosto dokonalou řidičskou pozici. A parádní je také M volant.

BMW M440i xDrive BMW M440i xDrive

Výtečný motor…

Už označení motorizace M440i xDrive dává tušit, co se pod dvoudveřovou karoserií ukrývá. Tahle verze je takovým „malým emkem“, o jehož pohon se stará třílitrový řadový šestiválec přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem. Čtyřicítku můžete mít už pouze s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Motor dává nejvyšší výkon 275 kW v 5500 až 6500 min-1, maximum točivého momentu 500 N.m nabízí v širokém rozmezí mezi 1900 až 5000 otáčkami. M440i xDrive dovede zrychlit z nuly na stovku za 4,5 sekundy a než zasáhne omezovač, rozjede se na obligátních 250 km/h.

Jak už víte, auto je vybaveno mildhybridní technologií. Ta díky 48V startér-generátoru a druhé baterii umožňuje ukládat původně kinetickou energii, kterou následně používá nejen k napájení elektrických systémů vozu, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího motoru a zvýšení jeho výkonu. Startér-generátor přidává až 8 kW.

V praxi pak motor potěší hbitými reakcemi na plyn, obdivuhodnou pružností i hladem po otáčkách. Že má spoustu síly, snad ani nemusím psát, ale má. Fakt spoustu. Navíc ji umí ukázat kdykoli a v jakékoli situaci. Stačí dupnout na správný pedál a bavorák okamžitě vystřelí vpřed.

Šestiválec ale není příjemný jen při sportovnějším používání, při nízkém zatížení a pohodové jízdě zase nadchne sametově hladkým chodem. A má i docela zajímavý zvuk – tedy alespoň na dnešní dobu. I tady platí, že záleží na jízdním režimu a způsobu používání. Slyšet je hlavně ve sportovním módu a v otáčkách. Ale ani tehdy nenabízí vyloženě ostrý hluk, nějakého prskání nebo střílení z výfuku se nedočkáte.

Když jedete na pohodu, jen si tak klidně přede a jen občas při přidání plynu jemným zabručením připomene, že ho máte pod kapotou.

Krásně s motorem spolupracuje samočinná převodovka, i to je ovšem v posledních letech u BMW milá tradice. Automat ve zkratce umí řadit velice jemně i rychle.

A spotřeba? M440i xDrive si sice pomáhá mildhybridní technologií, která vám občas zhasne motor (i za jízdy, tenhle bavorák totiž dokáže plachtit), ale pořád sází především na poctivý benzinový šestiválec, takže nečekejte zázraky. Můj dlouhodobý průměr činil rovných 10 l/100 km, v Praze jsem jezdil za 13,7 a celkově tohle konkrétní auto mělo v době vrácení za sebou 9878 kilometrů s žízní 11,5 l/100 km.

BMW M440i xDrive BMW M440i xDrive

… a báječný podvozek

I když je čtyřkové kupé technicky blízké řadě 3, není jen převlečenou trojkou. Má například o 23 mm širší rozchod zadní nápravy než sedan, větší negativní odklon přední nápravy, specifické strukturální prvky, dodatečné výztuhy, o 21 mm snížené těžiště nebo rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50.

Testovaný exemplář byl vybaven také M adaptivním podvozkem, M sportovním diferenciálem na zadní nápravě a příplatkovými 19palcovými koly obutými do pneumatik 225/40 vpředu a 255/35 vzadu. Když jsem si tuhle specifikaci prohlížel na papíře, trochu jsem se bál, že vyfasuju auto tvrdé a prkenné. Ale kdepak…

Takhle – M440i xDrive je samozřejmě spíš tužší, ale nikoli nepohodlná. Podvozek totiž nejen v komfortním režimu skvěle filtruje nerovnosti (s rostoucí rychlostí navíc čím dál lépe), občas se ozývá spíš jen dusot kol, třeba na kočičích hlavách. Nejde ale o nic nepříjemného, podvozek i na rozbité dlažbě zůstává až překvapivě poddajný. Jen od malého emka nesmíte čekat nějaké měkké pohupování, ale to je snad samozřejmost.

Se sportovním nastavením bavorák ještě trochu ztuhne a naplno ukáže svůj potenciál. Najednou ohromí nejen ostrým a přesným řízením, ale hlavně tím, jak na pohyby volantu reaguje. M440i xDrive poslouchá na každé pootočení. A poslechne ho okamžitě.

Díky pohonu všech kol, který upřednostňuje zadní kola, a úžasné přilnavosti přední nápravy pak řídíte stroj, jenž se nadšeně vrhne tam, kam chcete. Stroj, který působí hbitě, čitelně a velice přesně. A taky hodně rychle.

Kupé nemá na suchu (ani na zimních pneumatikách) nejmenší problémy s náhlými změnami směru, do zatáčky se krásně ponoří, v oblouku se prakticky nenakloní a hlavně se dokáže pevně držet stopy. Na výjezdu pak cítíte pomoc pohonu všech kol, který vás hezky vytáhne ze zatáčky.

U M440i se ovšem dá také vypnout stabilizační systém, takže se s ní můžete i sklouznout. Jen je třeba mít na paměti, že i když se tenhle bavorák umí prezentovat jako hbité a úžasně ovladatelné auto, nejde o lehkonohou zadokolku.

S hmotností přes 1,8 tuny už musíte počítat s jistou setrvačností a je tu také specifický projev pohonu všech kol. Poznal jsem to na sněhu, na němž se mi moc nedařilo auto ve smyku „utáhnout“, většinou jsem vykroužil spíš široký oblouk a BMW v něm musel trochu „honit“.

Jinak mě ale M440i xDrive po jezdecké stránce vyloženě nadchla. Vážně. Mám moc rád tahle auta s  osobností pohodlného a klidného gétéčka s nadbytkem výkonu, která po většinu času můžete řídit pohodově, ale současně víte, že vám s prstem v nose umí dát i něco navíc: nejen rychlost, ale hravost a především zábavu.

Tohle se fakt povedlo. Jízdně stoprocentně.

Nejlevnější verze modelu 1.146.600 Kč (BMW 420i)
Základ s testovaným motorem 1.670.500 Kč (BMW M440i xDrive)
Testovaný vůz bez příplatků 1.670.500 Kč (BMW M440i xDrive)
Testovaný vůz s výbavou 2.182.518 Kč (BMW M440i xDrive)

Plusy

  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Výborně fungující pohon
  • Povedený motor
  • Kvalitní interiér
  • Ergonomie ovládání

Minusy

  • Nelze vypnout stop-start
  • Prostor vlevo u řidiče
  • Vyšší hmotnost

 

 

 

Stanislav Švarc
Diskuze (104)

Doporučujeme

BMW M440i xDrive
Cena základní sestavy 1 670 500 Kč
Výbava základní sestavy 19" kola z lehké slitiny, M sportovní diferenciál, sportovní automatická převodovka, elektrické nastavení sedadel s pamětí pro sedadlo řidiče, odkládací paket, hliníkové obložení interiéru, ambientní osvětlení, automatická klimatizace, DAB tuner, teleservices, Paket Connected Professional, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, M zadní spoiler a další. Kč
Cena testované sestavy 2 182 518 Kč
Výbava testované sestavy M Performance Aero křidélka (6.690 Kč), M Performance boční prahy, karbonové (52.036 Kč), M Performance karbonové kryty zpětných zrcátek (21.177 Kč), M Performance označení motoru (1.485 Kč), M Performance gumové koberce (3.522 Kč), metalický lak Arctic Race Blue (25.740 Kč), kůže Vernasca Cognac s dekorativním prošíváním (41.990 Kč), 19palcová M kola (52.026 Kč), vyhřívání volantu (6.786 Kč), adaptivní M podvozek (16.250 Kč), Paket M Technology – výkonnější chlazení a brzdy (9.490 Kč), M sportovní brzdy s červenými třmeny (9.490 Kč), kožená přístrojová deska (14.898 Kč), Harman Kardon Surround Sound System (24.388 Kč), M sportovní sedadla (26.832 Kč), Paket Business Class zahrnující automatické ovládání víka zavazadlového prostoru, komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelná sedadla včetně paměti pro sedadlo řidiče, elektricky nastavitelné bederní opěrky a vyhřívání předních sedadel (39.988 Kč), Paket Innovation obsahující asistent dálkových světel, laserové světlomety, head-up displej, Live Cockpit Professional a jiné prvky (133.510 Kč), Driving Assistant Professional (24.518 Kč), Parking Assistant Plus (13.546 Kč) a další. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 275 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1900 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.7 / 6.8
Emise CO2: 170
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 0
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 0
Rozměr pneu: 225/40 R19, 255/35 R19
BMW M440i xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4770
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1393
d) rozvor (mm): 2851
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1611
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
10. 3. 2021 16:53
Re: Bobří chrup
Souhlas. Na 440i je ta přední maska fakt humus a naživo je to ještě horší!

Zajímavé, ale je, že M3 je v reálu úplně super. Strašně moc ovlivňuje celkový dojem barva a Mkový bodykit. Mám pocit, že jde o úplně jiné ledviny.
Avatar - white label
10. 3. 2021 12:32
Re: Ten nárazník s tou maskou a těmi ledvinkami
Co je to (subjektivně) podle tebe je zcela irelevantní.
CT4 - D segment/střední třída
CT5 - E segment/vyšší střední třída
Avatar - Dinar
10. 3. 2021 12:09
Re: Ten nárazník s tou maskou a těmi ledvinkami
https://www.youtube.com/watch?…
Jj, všichni jsou blázni jenom ty jsi letadlo. Skoro pětimetrový sedan vyšší střední je konkurentem kupé z trojkového bmw. :D
Avatar - Barrichello
10. 3. 2021 10:59
Re: Ten nárazník s tou maskou a těmi ledvinkami
Když si to myslíš.....podle mě je konkurence CT5 :-)
Avatar - Dinar
10. 3. 2021 09:00
Re: Ten nárazník s tou maskou a těmi ledvinkami
Třídy si pleteš ty, bobr je 4er, jeho přímým konkurentem od cadillacu je CT4. ;-)

A ne, ani CT5 nevypadá líp, zezadu stejný obrázek, bmw z před patnácti let, zřejmě nějaký Bangleho zastydlý obdivovatel. :-[]