Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110 – Dostupný praktik s novou tváří

Ondřej Mára
Diskuze (37)

Značka Dacia se před lety pochlubila novou identitou, která se nyní objevuje i na autech. V případě Sandera Stepway navíc modernizace přinesla i novou vrcholnou motorizaci.

Design, interiér


Třetí generace dostupného hatchbacku Dacia Sandero se světu představila koncem roku 2020 a od té doby se v naší redakci zastavila již několikrát. Do klasického velkého faceliftu má sice model stále ještě nějaký ten čas, přesto se v uplynulém roce nevyhnul drobným změnám.

Ty souvisí s novou identitou značky Dacia, se kterou se setkáváme již od roku 2021. Nový vizuální a grafický formát značky, který měl zdůraznit její moderní identitu, ztělesnit jednoduchost i sílu a ukázat outdoorovou stránku značky, se nejprve začal objevovat v komunikačních materiálech, poté v showroomech a nakonec i na samotných automobilech.

Nový vzhled celé modelové řady Dacia byl poprvé prezentován na pařížském autosalonu v říjnu roku 2022, první vozy se pak k prodejcům měly dostat koncem roku 2022. Poprvé jsme si s novou identitou značky vyzkoušeli Dacii Jogger, nyní přichází řada na Sandero, navíc v dobrodružněji laděné edici Stepway.

Video se připravuje ...

Decentní, ale stylové

Změny exteriéru jsou jen decentní, přesto slušivé. Na přídi si můžeme všimnout nové masky chladiče s vodorovnými přerušovanými linkami, která ladí s denním svícením ve stylu horizontálního písmene Y. Uprostřed je pak nový znak, představující spojení písmen D a C. Podle automobilky by mělo nové logo připomínat článek řetězu, symbol pevnosti a spojení. Moderní dojem loga navíc podtrhuje jeho zářivě bílá barva.

Při pohledu z profilu si můžeme všimnout nových symbolů DC také na středových pokličkách kol, v tomto případě příplatkových 16“ litých disků Mahalia (+5.500), které nahradily jinak standardní 16“ kola Flexwheel Saria. Výrazná modrá barva Iron pak jako jiné metalické laky přijde na 15.700 Kč. Výjimkou je metalický lak oranžová Atacama, který přijde na 16.700 Kč.

Poslední inovaci v rámci „modernizace“ pak najdeme na pátých dveřích. Stejně jako z masky, také odtud zmizel původní chromovaný znáček s logem Dacia, který ale tentokrát nahradil nápis s moderním fontem. Označení modelu Sandero je pak nově řešeno pouze nálepkou namísto chromovaného písma, podobně jako u modelu Jogger.

Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110 Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110

Až na těchto pár drobností, které ovšem dle mého skutečně pomohly designu působit trochu moderněji, ale zůstalo všechno ostatní při starém. Sandero Stepway tak stále nabízí specifické oplastované nárazníky, lehce robustnější vzhled nebo světlu výšku až 201 mm, zatímco standardnímu sanderu bychom naměřili 162 mm.

Přijatelný standard

V kabině se žádné zásadní změny neodehrály, tedy snad jen s výjimkou volantu, kde tradiční logo opět vystřídal nápis. Jinak je ale vše zůstalo, což nakonec není žádná tragédie.

Kabina Sandera Stepway sice sází na tvrdé plasty, které rozbíjí jen světlý čalouněný dekor a kontrastní oranžové dekory i prošívání, osobně však oceňuji na dnešní poměry skvělou ergonomii. Všechny ovládací prvky jsou rozmístěny přehledně, příplatková automatická klimatizace (+5.000 Kč) má jednoduchý panel s otočnými ovladači, vše je na dosah ruky a na nic není potřeba si dlouze nebo komplikovaně zvykat. Příjemným doplňkem je také integrovaný držák telefonu uchycený na zadní straně 8“ obrazovky systému s podporou zrcadlení telefonu (Apple i Android po drátu). Mediální systém má standardně 4 reproduktory, s paketem Media Nav (+8.500 Kč) ale nabízí 6 reproduktorů a vestavěnou navigaci.

Budíky jsou analogové, doplněné o přehledný kompaktní displej palubního počítače se základními důležitými informacemi. Co víc by měl člověk potřebovat? Osmipalcová obrazovka infotainmentu bohužel občas nereaguje hned na první ťuknutí, navíc se čas od času samovolně odpojit připojený telefon, její svižnost i grafické zpracování je však bez větších výhrad.

Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110 Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110

Sandero se zkrátka nesnaží ohromit moderním pozlátkem, nabízí ale přehlednou, jednoduše koncipovanou a na praktičnost zaměřenou kabinu, které nechybí nic, co byste od moderního vozu mohli požadovat.

Slušná je i prostornost. Při mých 183 centimetrech mi nechybělo místo vpředu ani při usednutí sám za sebe. Zavazadelník nabízí standardní objem 410 litrů, navíc potěší dvojitým dnem, háčky nebo přítomností rezervy. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 1/3:2/3, po jejich sklopení však nevzniká rovná ložná plocha. I tak ale působí sandero jako vcelku praktický vůz, který se nezalekne žádné výzvy každodenního života. Na tažném zařízení navíc zvládá brzděný vlek o hmotnosti až 1100 kilogramů.

Motor, jízdní vlastnosti


Vypůjčeno z Joggeru

V rámci implementace nové identity navíc došlo k jedné zajímavé změně i pod kapotou modelu Sandro Stepway, kterou byste u klasického sandera hledali marně. Zvýšený hatchback totiž dostal novou nejvýkonnější motorizaci TCe 110, kterou si vypůjčil od většího Joggeru.

Fanoušci značky nejspíš tuší, že se jedná o přímovstřikový turbem přeplňovaný tříválec, který nabízí nejvyšší výkon 81 kW v rozmezí 5000 až 5250 ot/min-1 a nejvyšší točivý moment 200 Nm v rozmezí 2900 až 3500 ot/min-1. O přenos výkonu na přední kola se stará výhradně šestistupňová manuální převodovka.

Rozpohybovat vůz s provozní hmotností v rozmezí 1081 až 1173 kilogramů přitom není pro motor nic těžkého, ostatně zrychlení z 0 na 100 km/h slibuje za rovných 10 sekund a maximální rychlost by měla dosahovat až 183 km/h. Jak se ale motor chová?

Tříválcový projev motoru je dobře patrný již při nastartování, v nižších otáčkách jsou místy cítit drobnější vibrace a motor se neprojevuje nijak výrazně. Zhruba kolem 2500 až 2700 otáček se však probírá k životu a předvádí docela solidní zátah napříč zbývajícím pásmem otáčkoměru. Zvuk vytočeného motoru je přitom celkem příjemně jadrný. Rozhodně se ale nemusíte bát, že by byl zbytečně obtěžující.

Při dálničních 130 km/h se ručička otáčkoměru pohybuje kolem 2500 otáček za minutu a motor není nijak přehnaně hlučný. Výrazněji působí spíše aerodynamický hluk a na horších podkladech i hluk od kol. Ostatně odhlučnění podvozku je obecně spíš slabší a kdejaké odlítnutí kamínku, který narazí do karoserie, působí místy až nepříjemně.

Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110 Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110

Drobným zklamáním byla také manuální šestistupňová převodovka, které při rychlejších změnách převodů nepůsobila úplně přesně a někdy rychlost nechtěla zapadnout. Při poklidném tempu však nebyl žádný problém ani s řazením. Převody jsou celkem rozumně odstupňované a dráhy nejsou zbytečně dlouhé.

Celkem slušná je také spotřeba, která se navzdory mrazům a mé svižnější jízdě pohybovala v rozmezí 6 až 6,5 l/100 km/h. S trochou šetrnosti a za teplejšího počasí pak nejspíš nebude problém přiblížit se automobilkou udávanému průměru 5,5 l/100 km. Když už jsem navíc zmínil zimní podmínku, rozhodně stojí za pochvalu i rychlost, s jakou začíná Sandero Stepway topit a vyhřívat sedačky (za příplatek 4.000 Kč a pouze s automatickou klimatizací +5.000 Kč).

Pohodář

Podvozek, který využívá moderní platformu CMF-B skupiny Renault, působí celkem komfortně a schopně eliminuje nerovnosti, čemuž napomáhají i pneumatiky s rozměry 205/60 R16. Přesto se při svižnější jízdě občas projevila lehká nervozita, lehké natřásání od zadní nápravy a čas od času se ozvala i tupá rána. Nejde sice o nic hrozného, přesto je potřeba připomenout, že v některých ohledech zkrátka Sandero Stepway svůj lacinější původ zcela zamaskovat nedokáže. Celkově vzato se však jednalo o nesmírně příjemného společníka na každodenních cestách. Navíc za docela příjemnou cenu.

Závěr


Závěr

Sluší se dodat, že i ceny bohužel prošly jistou evolucí. Když kolega David připravoval v září roku 2021 test modelu Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe 90 (67 kW), startovala tato základní motorizace se základní výbavou Essential od ceny 312.900 Kč. Nyní však ta samá motorizace ve stejné výbavě startuje od částky 360.900 Kč.

Testovaná motorizace TCe 110 je vrcholem nabídky a najdete ji pouze u modelu Sandero Stepway, kde je navíc dostupná pouze s vyšší výbavou Expression za cenu od 416.400 Kč. Testovaný vůz však dostal několik příplatkových doplňků, které nakonec zvýšily finální sumu až na 471.100 Kč. I dříve laciné auto, které však s poslední generací výrazně dospělo, tak nyní s příjemnou komfortní výbavou atakuje cenovku bezmála půl milionu. Ve srovnání s konkurencí se stále jedná o velice zajímavý model, sluší se ale dodat, že pětimístná Dacia Jogger  v prostřední výbavě Expression a stejnou motorizace TCe 110 začíná s cenovkou 475.000 Kč.

Nejlevnější verze modelu 360.900 Kč (Essential TCe 90)
Základ s testovaným motorem 416.400 Kč (Expression TCe 110)
Testovaný vůz bez příplatků 416.400 Kč (Expression TCe 110)
Testovaný vůz s výbavou 471.100 Kč (Expression TCe 110)

Plusy

  • Příjemná cena
  • Slušný zátah motoru
  • Vnitřní prostornost
  • Slušná spotřeba
  • Pocit robustnosti

Minusy

  • Nepřesné řazení
  • Nervozita podvozku
  • Lacinější detaily
  • Hlučnější projev
  • Odhlučnění podvozku  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (37)

Doporučujeme

Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110
Cena základní sestavy 416 400 Kč
Výbava základní sestavy 16“ kola FLEXWHEEL SARIA tmavě šedá, Přední a zadní nárazník částečně lakovaný v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka a kliky dveří černé, Ochranné oplastování vpředu, vzadu a na bocích karoserie, Modulární podélné střešní lišty v barvě šedá Megalithe, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná v barvě šedá Megalithe, Dvojitá podlaha zavazadlového prostoru, Textilní potah palubní desky a loketních opěrek na předních dveřích, Volant potažený umělou kůží, Dešťový senzor, Impulzní ovládání okna na straně řidiče, elektricky ovládaná zadní okna, 8“ dotyková obrazovka, odnímatelný držák chytrého telefonu, zrcadlení chytrého telefonu prostřednictvím kabelu USB (kompatibilní s Apple CarPlay a Android Auto), 4 reproduktory Kč
Cena testované sestavy 471 100 Kč
Výbava testované sestavy Automatická klimatizace (5.000 Kč), Paket Media NAV (8.500 Kč), Paket Extra (8.000 Kč), Paket Parkování Plus (8.000 Kč), 16palcová kola z lehkých slitin Mahalia (5.500 Kč), Vyhřívaná přední sedadla (4.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2900 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.5
Emise CO2: 125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1173 / 0
Rozměr pneu: 205/60 R16
Dacia Sandero Stepway Expression TCe 110
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4099
b) šířka (mm): 1848
c) výška (mm): 1587
d) rozvor (mm): 2604
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 7. 2023 06:12
Re: chudák Fabia ...
Co pises je vsetko 100% pravda. Toto je ale test verzie Stepway, zdvihnutej o nejaky ten centimetrik a obitej plastami. Takze porovnavat to s Fabiou nie je celkom OK. Sandero Stepway treba porovnat s Komiqom, ktory je vlastne zdvihnuta a prifuknuta Fabia.
1. 3. 2023 04:27
Re: Zátah na šestku
Rozhodne ano, inak budes podradovat aj v protivetre. Dam priklad - testoval som Ssangyong Korando s fukanou 1.5kou 280 Nm. Na sestke ma pri 130 2200 otacok a prakticky netaha. Ked rychlost poklesla pod 110, bolo treba podradit do 4, roztocit na 130 a dat znovu 6. Velmi neprijemna jazda. Pritom na papieri to ma perfektne parametre - 280 Nm od 1500 do 4000 otacok, 120 kW pri 5000 az 5500 otackach. Rovnake radenie bolo potrebne aj v meste pri 40-50 km/h, kde som zbesilo striedal 3 a 2, situacia sa opakovala v rozmedzi 70-90 na okreske kde sa striedala 4 a 3. Na patku doslo na rovine, kde sa dalo ist aspon chvilu ustalenych 100.
Tato Dacia bude mat rovnaky problem, ked p. Vaculik testoval Joggera, ukazoval grafy priebehu krutiaku toho TCe 110 a hitparada to teda nebola, v najpouzivanejsom pasme 2000 az 2500 otacok je slabsi, ako TCe 100. Navrch ma az kdesi od 2700-2900. Ta prevodovka je skratka poskladana zle.
28. 2. 2023 13:41
Re: chudák Fabia ...
Děkuji za připomínky, ale:
a) porovnával jsem Sandero, ne Sandero Stepway, protože zvýšena verze Fabie k dispozici není (tudíž vycházel jsem z ceníku Sandera)
b) "obyčejné" sandero má motor 1.0 SCE 49kW
c) volant a loketní opěrka ... moje chyba ... expression má skutečně výškově i podélně nastavitelný volant
d) dobře pokud chcete srovnání Sandera Stepway

Fabia Ambition 1.0 70kW/195km/10,6s/5,3l 404900 Kč (včetně paketu pro špatné cesty)
Sandero Stepway Expression 1.0 LPG 74kW/177km/11,9s/7,5l 406400 Kč
ve výbavě chybí bederní opěrky (nelze), Lane Asist (nelze) ... navíc 8" displej (bez otočných ovladačů) rádio místo 6,5" ve Fabii (s otočnými ovladači)

reálny rozdíl v pořízení po slevě u Fabie bude kolem 20000 Kč

Fabia má podstatně lepší dynamické parametry, ale dobře porovnejme provozní náklady (https://www.mbenzin.cz/…rne-ceny-benzinu) ... spotřeby vycházejí ze spritmonitoru.de
Fabia spotřeba 5,7litru*37,76 Kč=2,15 Kč/km
Sandero Stepway 7,5litrů*17,59 = 1,32 Kč/km
+ 0,75 litr benzinu (motor vždy startuje na benzin) tj. + 0,27 Kč/km = 1,59 Kč/km

Takže Sandero šetří 0,55 Kč na km tj. za cca 36000 km je Sandero na stejné úrovni jako Fabia (pokud nebude počítat mírně vyšší náklady na LPG).
Každý ať si rozhodne sám. Já při takto těsném výsledku bych radši volil bezpečnější variantu. Dle EURONCAP má Fabia 5* a Sandero 2* ... ok namítnete, že to jen kvůli chybějícím asistentům ... Ok podívejme se na hodnocení pouze samotného crashtestu
Dospělá posádka Fabia 85 % a Sandero 70 %
Dětská posádka Fabia 81 % a Sandero 72 %
Je to jen srovnání, každý máme jiné priority a právo vybrat si co chceme.
27. 2. 2023 19:24
Re: chudák Fabia ...
Nevím, kde jste přišel na ty nesmysly ohledně Dacie Sandera. Sandero nikdy nemělo motor o výkonu 49kW/158km/16,7s/5,3 jak zde píšete - jestli ano tak možná před 15 ti lety.
Sandero Expression nabízí dva motory a to základní 67 kW/Nm 170 ( možno kombinovat s LPG z výroby ) a výkonnější motor 81 kW/ Nm 200. Rovněž volant je jak výškově , ta podélně nastavitelný , a loketní opěrka je u uvedeného modelu v základu. Cena začíná na 391.400,- kč. Než budete psát hlouposti stačí se podívat na stránky Dacie a naučit se číst. Takže za mě vychází z Vašeho srovnávání lépe Dacie. 😁
Avatar - rohYpnol
17. 2. 2023 17:38
Re: Auto dobré, ale....
Ano to je pravda. Ale to platí o autech z té doby obecně. To byly ještě auta kvalitní. A ne konzumní plechovky na 5 let a pak do šrotu....