Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DS 7 Crossback 2.0 BlueHDi 130 kW 8AT – Luxus po francouzsku

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 19. 12. 2018
47
67
Zobrazit náhledy (47)
suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy suv testy
Ještě u žádného testovaného auta jsem nemusel tolikrát vysvětlovat, co je vlastně zač. Francouzský DS 7 Crossback se chce rovnat s prémiovou konkurencí a všední techniku kompenzuje extravagantními tvary a líbivým interiérem. Jaký...


Design, interiér


Jen dva týdny po sobě se nám v redakci sešly dva sportovně-užitkové vozy, u kterých nebylo pro nezasvěcené vůbec jednoduché uhádnout, od jakého výrobce vlastně pochází. Byla to Cupra Ateca, první vlaštovka nové sportovní značky pod křídly Seatu, a týden předtím testované DS 7 Crossback, francouzský pokus o útok (nejen) na německé prémiové trio.

Uvidíme, jestli to není příliš odvážný cíl. Minimálně ale můžeme říct, že značka DS má konečně nějaký směr. Už to nejsou jen citroëny s jinými odznáčky, DS 7 Crossback je první samostatný model, který přijíždí na základech sourozeneckého Peugeotu 5008, do vínku však dostává některé technické inovace a hlavně extravagantní šmrnc. Vyzkoušeli jsme jej s nejvýkonnějším dieselem – dvoulitrem o výkonu 130 kW v kombinaci s osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Efektní, ale i efektivní?

Nutno říct, že při prvním dostaveníčku s novinkou jsem byl příjemně překvapený. Vzhledově se mi auto líbí, působí dynamicky, vyváženě a umí zaujmout na první dobrou. Všimněte si třeba výrazné masky chladiče či přerušovaných linek pod bočními okénky. Jediné, co mi trochu vadí, je celková zavalitost, kvůli níž se ztrácí i jinak velká devatenáctipalcová kola. A protože chci stylové auto se vším všudy, sáhnul bych namísto „naší“ šedé po výraznější zlaté. Ve všech případech je příplatek za metalický lak 19.000 Kč.

Samostatnou zmínku si zaslouží světelná podívaná, kterou DS 7 Crossback umí. Po odemčení totiž přední světlomety předvedou unikátní show, kdy se jednotlivé diodové segmenty začnou postupně otáčet o 180 stupňů. Efektní řešení bez hlubšího smyslu, ale jednou jsme chtěli extravagantní auto, máme ho mít! Není to však zadarmo, řešení je součástí příplatkového balíčku DS Active LED vision za 45.000 Kč a kromě toho obsahuje i plně diodové přední světlomety, adaptivní osvětlení závislé na rychlosti a směru, dynamické blinkry a samočinné zapínání světel dálkových. Neméně působivé jsou i úzké zadní svítilny. Skoro jako by někdo vzal řešení z futuristického konceptu a aplikoval jej na produkční auto dneška. Za tohle má od nás DS velkou pochvalu.

suv testy suv testy
 

Ruku v ruce s vnější extravagancí kráčí i ztvárnění interiéru. Testovaná verze Performance Line dostává obložení dveří či palubní desky černou alcantarou, což je na dotek opravdu příjemný materiál. Sympatické je i to, že jej DS aplikovalo v hojném množství, takže jej najdeme třeba i na středové konzole. Na druhou stranu se podívejte, jak blízko jsou stojánky na pití. Když k tomu připočtu svou šikovnost, mám obavu, jak dlouho by alcantara vydržela neposkvrněná. A ji na rozdíl od starého dobrého plastu nestačí jen tak otřít hadříkem…

Na kosočtverce rozmístěné na prvcích všude po interiéru navazují stejné tvary i na obou obrazovkách v autě. Displej infotainmentu má ve standardu 8 palců, za příplatek 33.000 Kč však dostanete o čtyři palce větší obrazovku s navigačním systémem. Pod ní je ještě lišta s dotykovými tlačítky pro přepínání mezi jednotlivými možnostmi zobrazení či rychlým vyhříváním oken. Po vzoru francouzských sourozenců bychom tu marně hledali samostatný panel pro nastavování teploty, to musíte neprakticky lovit v menu. Středový displej doprovází digitální přístrojový panel v kapličce, jenž má 12,3 palce a najdeme jej již ve standardu. Systém funguje svižně, mezi jednotlivými obrazovkami přepíná okamžitě a zaregistruje každý dotyk. Zaměřil jsem se na to hlavně po zkušenosti s i-Cockpitem v dlouhodobě testované 5008, kde nám obrazovka občas zamrzla a problémy jsme měli i s přehráváním hudby prostřednictvím bezdrátově připojeného telefonu. V DS ale vše funguje, jak má.

Základní cena dané specifikace je posazena lehce nad milionem, ale stačí pár příplatkových položek a suma rychle poroste. V případě testovaného exempláře se kromě zmíněné navigace bavíme o prvcích, bez nichž bychom se klidně obešli - panoramatické střešní okno (+36.000 Kč), HiFi systém Focal Electra (+29.000 Kč) či hodiny B.R.M elektricky se vyklápějící z palubní desky za 16.000 Kč.

Naopak bychom si určitě připlatili za stále oblíbenější bezdrátovou nabíječku telefonu (+5000 Kč), bezklíčový přístup a hands-free otevírání zavazadelníku (+25.000 Kč) či vyhřívání předních sedadel (+9000 Kč, vážně není ve standardu?!). Sedačky jsou nejen příjemné na dotek, ale i dobře tvarované, takže vás v zatáčkách podrží. Obdobně je tomu i vzadu, kde bychom měli výtku snad jen ke kratším sedákům.

Naopak pochvalu zaslouží celková prostornost kabiny. S výškou 176 centimetrů mám sám za sebou ještě několikacentimetrovou rezervu před koleny. Nestrádám ani nad hlavou, lidé vyššího vzrůstu tu však kvůli panoramatické střeše tak spokojení nebudou. Naopak kvitujeme porci nástupního prostoru do obou řad a dveře chránící prahy, takže se při vystupování po nějaké té jízdní vložce mimo asfalt nezašpiníte.

Zavazadelník pojme v základu 555 litrů a při sklopení zadní lavice dostáváme takřka rovnou ložnou plochu a hodnotu 1752 l. Za příplatek 4500 Kč vám DS dovybaví kufr dvěma pozicemi podlahy, 12V zásuvkou a chromovanou lištou prahu. Při nakládání větších předmětů vám nebude ani tak překážet víko zavazadelníku jako spíš vyšší nakládací hrana.

Motor, jízdní vlastnosti


Známá technika

Pokud jste věnovali pozornost naším posledním testům nejnovějších peugeotů, technika dostupná pro DS 7 Crossback vás nemá čím překvapit. V nabídce najdeme dva diesely – patnáctistovku s výkonem 95 kW, jíž lze jako jedinou pořídit i s manuální převodovkou. Všechny ostatní motorizace, tedy 2.0 BlueHDi 130 kW a zážehová 1.6 PureTech (133 a 165 kW) se již párují s osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Testovaný dvoulitr je vlastně evolucí motoru, který nám dělal společnost v už zmiňovaném dlouhodobáku 5008. Výkon 130 kW je dostupný v 3750 otáčkách a maximum 400 newtonmetrů točivého momentu se přihlásí o slovo ve dvou tisících. Aby motor splňoval přísné emisní normy, nechybí mu oxidačně-redukční katalyzátor s filtrem pevných částic integrovaný do jednoho celku. A samozřejmě ani vstřikování močoviny, tedy i povinnost hlídat doplnění kapaliny AdBlue.

suv testy suv testy
 

Již u předchozí verze jsme si pochvalovali slušný zátah motoru a v „běžných“ otáčkách pohodovou akustiku. To stejné vlastně platí i pro evoluci pod kapotou DS. Agregát se při výrazném sešlápnutí plynového pedálu rychle sbírá z nízkých otáček, osmistupňový planetový automat s měničem si dává jen malou chvilku na rozmyšlenou a s rozumem sází jeden kvalt za druhým. DS 7 Crossback ale není stavěno na nějaké sportování, takže nás nejvíce zajímal chod při běžné jízdě. Tady se automat uklidní a skutečně jemně a s citem volí mezi jednotlivými stupni. O jeho práci tak vůbec nevíte. To stejné platí i pro motor, který o sobě dává výrazněji vědět až nad třemi tisíci otáček. Naopak v hodnotách okolo patnácti stovek je jako doma.

DS 7 Crossback - srovnání s vybranými konkurenty
ModelDS 7 CrossbackPeugeot 5008Alfa Romeo StelvioVolvo XC60
Motor2.0 BlueHDi/130 kW2.0 BlueHDi/130 kW2.2 JTDM/140 kW2.0 Drive-E/140 kW
Objem [cm3]1997199721431969
Největší výkon [kW/min]130/3750130/3750140/3500140/4250
Největší točivý moment [Nm/min]400/2000400/2000450/1750400/1750-2500
Automat/pohon kol8st. planetová s měničem8st. planetová s měničem8st. planetová s měničem8st. planetová s měničem
Délka x šířka x výška [mm]4573 x 1906 x 16254641 x 1905 x 16404687 x 1903 x 16664688 x 1902 x 1658
Rozvor [mm]2738284028182865
Provozní/užitečná hmotnost [kg]1610/5801615/7401660/6701947/518
Objem zavazadlového prostoru [l]555/1752780/1940525/1600505/1432
Největší rychlost [km/h]218215210205
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,99,27,68,4
Spotřeba město/mimo/kombi [l/100 km]5,6/4,4/4,95,2/4,5/4,86/4,8/5,35,6/4,5/4,9
Cena od [Kč]1.015.000825.0001.121.5001.199.900

Vidí do budoucnosti!

Samozřejmě je to myšleno s nadsázkou. Když si ale vezmete, že nové DS ví, jak velký výmol za pár desetinek vteřiny projede, je to vlastně docela trefné přirovnání. Mezi příplatkovými položkami totiž najdeme i systémem DS Active Scan Suspension. Stojí 38.000 Kč, ale pro vyšší výbavy a námi testovaný motor je to položka na seznamu standardní výbavy. Bavíme se o technice skenující vozovku, která pomocí kamery pod čelním sklem analyzuje silnici před vozem a další čidla monitorují pohyby a parametry auta. Na základě získaných dat elektronika upravuje nastavení adaptivních tlumičů a snaží se o co nejhladší průjezd.

Neměli jsme sice přímé porovnání s autem bez tohoto systému, ale jízdní komfort byl na takové úrovni, že byste pod sebou rozhodně nehádali devatenáctipalcová kola. A vzhledem k tomu, že se v karoserii tak trochu utápí, možná bychom se nebáli doporučit příplatkové dvacítky. Komfort nebude o moc horší a styl auta ještě o něco povyroste.

Opět si dovolím srovnání s 5008, protože jsem s ní najezdil pěknou porci kilometrů. Zatímco největší peugeot jsme za fungování podvozku a občasné rány od kol kritizovali, podvozek DS pracuje mnohem lépe. Oba vozy sice sdílí stejnou platformu EMP2 koncernu PSA, luxusnímu Francouzovi však pomáhá třeba i to, že vzadu dostal víceprvkové zavěšení. Celkové naladění podvozku je spíše měkčí, to ale není na škodu. Auto zdárně tlumí nedostatky českých silnic, a když už prolétnete nějaký ten velký výmol, ozve se jen utlumená tupá rána. Nedostatek jsme spatřili snad jen na opravdu rozbité cestě. Když si nedáte říct a cestujete i na takové silnici svižnějším tempem, občas se může stát, že vůz uskočí do strany.

suv testy suv testy
 

Ve finále zjistíte, že mimo hladké dálnice, kde je DS 7 Crossback opravdu skvělým partnerem, se vám nejpohodlněji putuje v pohodovém tempu. Podtrhuje to i fakt, že svižnější průjezdy zatáčkami přináší znatelné náklony karoserie a řízení dává jen minimální zpětnou vazbu. I kvůli tomu bych se nebál říct, že naftový dvoulitr bude pro auto ideální motorizací. Výkonnější benzinová šestnáctistovka bude určitě hbitější, pochybuju ale, že by přinesla víc jízdních zážitků.

V průběhu testovacího týdne jsme si pochvalovali fungování a snadné ovládání adaptivního tempomatu, který pracuje až do rychlosti 180 km/h. Adaptivní je však až s balíčkem DS Connected Pilot za nemalých 70.000 Kč, jehož součástí jsou i systémy pro udržování jízdního pruhu, automatické nouzové brzdění či monitorování pozornosti řidiče pomocí infračervené kamery. Pokud nechcete vysolit takovou sumu za další příplatek, musíte se spokojit se standardním tempomatem a omezovačem rychlosti.

Co jsme na dlouhodobě testované 5008 kritizovali, byl i ne zrovna úsporný provoz. Čekali jsme, jak moc se to s inovovaným motorem zlepší. A zdá se, že hodně. DS 7 Crossback má sice kompaktnější rozměry, i tak nám ale průměr 6,2 litru po putování převážně po okreskách a občasné dálnici přijde velmi solidní. S lehkou nohou byste se mohli dostat pod šestku, naopak když crossback pořádně chytnete pod krkem, palubní počítač se klidně odmění apetitem začínajícím devítkou.

Závěr


Závěr

Velmi milé překvapení. Tak jsem DS 7 Crossback vnímal při prvním dostaveníčku a pocit mi vlastně vydržel až do konce testovacího týdne. S útokem na německou prémii bych to asi nebral úplně vážně, přeci jen je tu stále ještě dost věcí, které by Francouzi museli vylepšit. Není to všechno jen o extravagantním a zajímavém designu. Hovořím třeba o zúžené paletě motorizací, která po vzoru konkurence nenabízí žádný ryze sportovní agregát. Žádnou pomyslnou třešničku na dortu, třeba i cenově vyšponovanou na nesmysl. A čtyřkolku byste v nabídce taktéž hledali marně.

A po těch nemastných neslaných začátcích značky DS asi bude ještě nějaký čas trvat, než se na úroveň věhlasných soupeřů dostane. Přitom její poslední produkt je opravdu prima autem. Na druhou stranu nutno říct, že u dobře známé trojky Audi, BMW, Mercedes byste takto levně nenakoupili.

Tedy levně, cenovka DS 7 Crossback také není zrovna lidová. Pod milion korun se vejdou jen verze s dieselovou patnáctistovkou, s testovaným motorem model startuje na 1.015.000 Kč, a když si dopřejete i nějaké ty prvky z palety příplatkových položek, najednou jsme na částce téměř 1,4 milionu korun. Ale novinka je velmi dobře vybavená a zajímavě vypadající již ve standardu, příplatkové prvky jsou převážně pro náročnější klientelu (tedy až na to vyhřívání předních sedaček…). Na druhou stranu, není to právě cílovka tohoto vozu?

suv testy suv testy
 

Nejlevnější verze modelu895.000 Kč (1.5 BlueHDi/95 kW Performace Line)
Základ s testovaným motorem1.015.000 Kč (2.0 BlueHDi/130 kW Performance Line)
Testovaný vůz bez příplatků1.015.000 Kč (2.0 BlueHDi/130 kW Performance Line)
Testovaný vůz s výbavou1.391.500 Kč (2.0 BlueHDi/130 kW Performance Line)

Plusy

  • Atraktivní a neokoukaný design
  • Zpracování interiéru
  • Živý a úsporný diesel
  • Velmi dobře fungující podvozek
  • Spotřeba paliva

Minusy

  • Kola se v karoserii ztrácí
  • Méně místa na zadní lavici
  • Některé příplatky by měly být již ve standardu

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Témata
DS 7 Crossback 2.0 BlueHDi 130 kW 8AT
Cena základní sestavy 1 015 000 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola z lehkých slitin Beijing, dvouzónová automatická klimatizace se senzorem kvality vzduchu, 12,3“ digitální přístrojový panel, kůží potažený volant, 8“ obrazovka multimédií, bezklíčové startování vozu tlačítkem, elektricky ovládaná parkovací brzda, samočinné brzdění při hrozící kolizi, hlídání únavy, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, rozeznávání dopravních značek omezující rychlost, tempomat s omezovačem, parkovací senzory vzadu, akustické čelní sklo, chromované koncovky výfuku, LED denní svícení v nárazníku, LED zadní světlomety s dynamickými zadními blinkry, přední stěrače se zabudovanými ostřikovači, elektricky ovládaná bederní opěrka u řidiče, středová loketní opěrka vzadu, Kč
Cena testované sestavy 1 391 500 Kč
Výbava testované sestavy Šedý metalický lak (+19.000 Kč), bezdrátová nabíječka mobilního telefonu (+5000 Kč), bezklíčový přístup do vozu a hands-free otevírání víka zavazadelníku (+25.500 Kč), DS Active LED Vision (+45.000 Kč), DS Connected Pilot (+70.000 Kč), DS Sensorial Drive (+5.000 Kč), elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí u řidiče (+35.000 Kč), HiFi systém Focal Electra (+29.000 Kč), hodiny B.R.M R180 na palubní desce s elektrickým vyklápěním (+16.000 Kč), navigační systém + digitální tuner (+32.000 Kč), paket zavazadelníku (dvě pozice podlahy, 12V zásuvka a chromovaná lišta prahu) (+4500 Kč), panoramatické střešní okno, elektricky ovládaná přední část (+36.000 Kč), parkovací senzory vpředu a vzadu, zadní parkovací kamera (+21.000 Kč), Poly-ambient LED osvětlení předních dveří (+9000 Kč), vyhřívání předních sedadel (+9000 Kč), zatmavená zadní okna + vrstvená akustická boční skla (+15.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.4 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 555 / 1752
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1610 / 525
Rozměr pneu: 235/50 R19
DS 7 Crossback 2.0 BlueHDi 130 kW 8AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4573
b) šířka (mm): 1906
c) výška (mm): 1625
d) rozvor (mm): 2738
e) rozchod vpředu (mm): 1621
f) rozchod vzadu (mm): 1598
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Dinar
Cena
Dinar
| 21. 12. 2018
Nemusíš každým komentem potvrzovat, co jsem o tvých mentálních schopnostech už několikrát napsal, ale proti gustu... ;-)
Avatar - _Karel_
Cena
_Karel_
| 20. 12. 2018
DS7 má několik variant celokoženého interiéru, nejen tuto alcantaru.
Cena
comper
| 20. 12. 2018
Takze staci rozdiel 1 kW aby malo zmysel hovorit o silnejsom motore? Nedaj sa vysmiat. A aj v samotnom clanku je zhodnotene ze s premiou to netreba brat velmi vazne, a to je este kulantne zabalene od novinara, realny kupec takto ohladuplny nebude a jasne auto zaradi k mainstreamu.
"Luxus"
Nonsens
| 20. 12. 2018
predkom podobným Q3 :-) keď berieme citrón ako menjstrím, tak ds sa tlačí vyššie k prémii, minimálne v hlavách zakladateľov značky. Nie každý do toho tak vidí, niekto im to zožerie, ale súhlasím, že pod lupou tam tej prémie moc nie je.
Audi
webpaja
| 20. 12. 2018
...tak tenhle výpotek se mi líbí :yes: >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku