TEST Fiat 500 1.2 8v (51 kW) Collezione – I po tolika letech nadchne
Design, interiér
Vlna retromódy v automobilovém průmyslu byla nejsilnější na začátku tisíciletí, kdy na trh postupně dorazily Chrysler PT Cruiser, novodobé Mini nebo čtvrtá generace Fordu Mustang. V tehdejší době, konkrétně v roce 2007, na ni najel také Fiat, to když oživil legendární 500. Zatímco PT Cruiser dávno nežije a Mini i Mustang byly nahrazeny novými generacemi (byť stále v duchu retra), Fiat 500 je tu s námi i nadále. A jak opětovné týdenní testování dokázalo, je pořád skvělý.
Fiat 500 jsme samozřejmě testovali již v minulosti, naposledy v roce 2015, po příchodu tehdejšího faceliftu, automobilka ale vůz postupně oživuje různými edicemi a speciálními verzemi. Letošní novinkou je varianta Collezione a právě tu jsme vyzkoušeli.
Možná holčičí, ale stylový!
Edice Collezione poprvé debutovala na jarním autosalonu v Ženevě, mezitím ale automobilka představila ještě její inovovanou podobu, tzv. podzimní Collezione Fall, přizpůsobené podzimní sezoně. Ta sází na elegantnější vzhled díky tmavším odstínům nebo měděné lince kolem auta, zatímco námi testované „jarní“ Collezione využívá svěžího designu díky pastelové bílé barvě (alternativě slonovinová bílá za 7.000 Kč) a dvojité lince kolem auta. Ta bohužel není lakovaná, ale nalepená, u miniauta to ale vlastně ničemu nevadí. Lakování by vůz prodražovalo více než nálepka.
Navíc dále dostanete chromované detaily jako kryty vnějších zpětných zrcátek nebo chromované proužky na nárazníku a kapotě. Standardem jsou též 16palcová kola z lehkých slitin v krásném designu.
Testovaný kousek hravost tvarů dále zdůraznil souhrou bílé karoserie se světle zelenou horní částí za 24.000 korun. Tzv. Acquamarina je možná poněkud holčičí kombinace, nelze jí ale upřít neskutečný styl. Přestože bych osobně asi nadále 500 asi raději volil třeba v černé nebo tmavě modré, říkám, že v této barevné kombinaci to pětistovce neskutečně sekne!
S vnějším auta ladí také interiér, což na jednu stranu sice znamená oživení kabiny stylovým mátově zeleným panelem nebo světlým proužkovaným čalouněním se slonovinovým lemováním, na druhou stranu volant v nepraktické krémové barvě. Věnec se kvůli tomu okamžitě ušpiní, což poněkud kazí dojem z jinak hodně povedeného interiéru. Ten sice sází na tvrdé plasty, jsou ale skvěle zpracované, navíc tu nejsou nikde patrné odhalené plechy jako v jiných minivozech. Tohle se Fiatu hodně povedlo!
Jako v typickém miniautě se sedí výše, skoro jako na židli, což sice v kombinaci s velkorysým prosklením (i díky tenkým A sloupkům) vylepšuje výhled z auta, zároveň to ale znamená poněkud nepohodlnou pozici za volantem. Zvlášť s ohledem na to, že volant je bohužel jen výškově nastavitelný. Srovnat se tu tak není žádný med.
Vzhledem k délce jen lehce přesahující 3,5 metru to pak překvapivě není špatné ani s prostorem na zadních sedadlech. Navíc již zmíněné bohaté prosklení, v kombinaci s pevným střešním oknem, standardně dodávaným pro Collezione, znamená, že se tu necítíte ani trochu stísněně. A 185 litrů objemu zavazadlového prostoru pak stačí nejen na nákup, když 500 používáte jako „nákupní tašku,“ ale klidně i na dvojici menších zavazadel, to když si pětikilo půjčíte někde na dovolené, třeba na důkladné poznání španělských ostrovů.
Z uživatelského hlediska pak musíme zmínit ještě vylepšený multimediální systém UConnect se sedmipalcovou obrazovkou. Systém sice potěší možností individuálního navržení položek v menu a pěkným obrazem, zároveň však dojem kazí pomalé reakce a titěrná tlačítka, která se při jízdě hůře nahmatávají.
Motor, jízdní vlastnosti
Nečekaný čipera
„Podzimní“ Collezione můžete pořídit i s přeplňovaným benzinovým dvouválcem 0.9 TwinAir (62 kW), pro to „jarní“ je ale na českém trhu k dispozici výhradně základní atmosférický čtyřválec 1.2 8v (51 kW). Vůbec to ale ničemu nevadí, protože motor ze známé rodiny FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) umí nadchnout i dnes, v době normy Euro 6, a to přestože se historie této osmiventilové dvanáctistovky s vícebodovým vstřikováním datuje až do začátku devadesátých let.
Když si zvyknete na to, že s motorem musíte trochu pracovat a nechat ho vytáčet, zjistíte, že pro pohyb ve městě má neskutečný elán. Navíc má hladký chod bez vibrací a na volnoběh není prakticky slyšet. Zátah je plynulý v celém spektru otáček přesně tak, jak jsme u atmosférických agregátů zvyklí. Ve výsledku si tak řeknete, že vyššího výkonu ani není potřeba. Při jízdě ve dvou fiátek v rámci povolených limitů neudělá ostudu ani na dálnici. Jako doma se tam ale moc necítí, což je znát třeba na tom, že motor při 130 km/h točí vysokých 4000 otáček, což ovlivňuje zvukový komfort.
Za svoji práci však dvanáctistovka nežádá moc. Ve městě jsme se vešli do šesti litrů, na dálnici spotřeba překonala sedm litrů. Výsledný průměr však činil 5,2 litru na 100 kilometrů, což není špatné.
Vytknout nic nelze ani kombinaci s výchozím pětistupňovým manuálem, který je pro 500 dnes na českém trhu jedinou volbou. Dráhy by možná mohly být o chlup kratší, díky vyvýšené pozici řadicí páky to ale vlastně ničemu nevadí. Kulatá hlavice je pěkně po ruce, a tak si rádi zařadíte. Počítejte ale s měkkým chodem spojkového pedálu, v tomto ohledu 500 dává najevo, že je spíše autem pro ženy.
Ten komfort!
To je znát i na lehkém, přeposilovaném řízení. Ne, opravdu jsme nejezdili se zapomenutým režimem City, který usnadňuje manévrování ve městě, při jeho sepnutí je totiž řízení ještě lehčí. Při parkování to ničemu ani vlastně nevadí, při pohybu na okresních silnicích by ale tužší řízení zajistilo více jistoty, komunikativnosti a přesnosti. I tak se však budete za volantem pětistovky bavit, protože ucítíte, jak skutečně využíváte jejích schopností.
Na jízdních vlastnostech pětistovky tak vlastně není co kritizovat. Na naladění podvozku je znát, že italské cesty také nejsou zrovna vzorem hladkého povrchu, 500 si totiž umí hravě poradit i s pěkně rozbitou silnicí. Nerovnosti s přehledem tlumí, od bytelného podvozku se neozývají žádné hlučné rány.
Vzhledem ke kvalitám 500 se tak vlastně ani nedivíme vyšší cenovce auta, na níž má vliv i jeho status stylovky. Přesto ji ne každý bude ochoten akceptovat, protože 336.900 korun za testovanou variantu Collezione je vzhledem k velikosti vozu opravdu hodně.
U konkrétního testovaného kousku se cena navíc dokonce vyšplhala na 427.000 korun, kterou množství zákazníků raději utratí za auto o segment nebo o dva segmenty větší. Collezione sice v základu nabízí takové prvky jako pevné střešní okno, manuální klimatizaci nebo tempomat, za navigaci, dvoubarevnou karoserii nebo parkovací senzory si ale stále budete muset připlatit, což jeho už tak vysokou základní cenu dále navýší. Někteří zákazníci ale větší auto nepotřebují, navíc chtějí trochu stylu a právě pro ty Fiat 500 je.
Závěr
Závěr
Oživení legendárního Fiatu 500 bylo pro italského výrobce trefou do černého. Nadále zůstává nejprodávanějším miniautem v Evropě s tím, že jeho evropské prodeje loni dokonce vzrostly, což je při klesajícím zájmu zákazníků o minivozy skvělý výsledek.
A není divu, pětistovka má i po tolika letech neskutečné kouzlo. Už běžné verze vypadají nadále skvěle, což dále podtrhuje letos uvedená edice Collezione, a tak není divu, že se do fiátka zákazníci tak snadno zamilují a zaplatí za něj na poměry velikostní kategorie vyšší částku. Výchozích 336.900 Kč za verzi Collezione je totiž dost.
Tenhle fiátek ale není jen o stylovém vzhledu, je to také dobré auto. Potěší pohodlný podvozek a vlastně i základní motor, od atmosférické dvanáctistovky s 51 kW byste asi nečekali tolik elánu, jaký poskytuje. Přidejte k tomu skvělý výhled a je rázem jasné, že tohle autíčko je do města jako dělané.
Fiat už sice pracuje na nové generaci 500, která má dorazit i v plnohodnotné elektrické verzi, pro italské konstruktéry ale bude hodně těžký úkol, aby aktuální generaci překonali. A to o kvalitách Fiatu 500 vypovídá nejvíce.
Nejlevnější verze modelu | 269.900 Kč (1.2 8v/51 kW Pop) |
Základ s testovaným motorem | 269.900 Kč (1.2 8v/51 kW Pop) |
Testovaný vůz bez příplatků | 336.900 Kč (1.2 8v/51 kW Collezione) |
Testovaný vůz s výbavou | 427.000 Kč (1.2 8v/51 kW Collezione) |
Plusy
- Stylový vzhled
- Skvělý výhled ven
- Pohodlný podvozek
- Nečekaný elán motoru
- Skvělé zpracování interiéru
Minusy
- Podivný posaz za volantem
- Jen výškově nastavitelný volant
- Vyšší pořizovací cena
Foto: Ondřej Lilling
