Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i10 1.0i vs. Toyota Aygo 1.0 VVT-i – Nerovný boj?

Svět motorů Svět motorů 5. 6. 2020 • 20:25
95
44
Zobrazit náhledy (95)
Hyundai i10 1.0i vs. Toyota Aygo 1.0 VVT-i Hyundai i10 1.0i vs. Toyota Aygo 1.0 VVT-i Hyundai i10 1.0i Palubní počítač na přístrojovém štítu i10 slouží také k nastavení asistenčních systémů a dalších funkcí vozu a ovládá se snadno pomocí tlačítek na volantu Hyundai i10 1.0i Oproti tomu Hyundai i10 se mnohem více přibližuje větším vozům značky, volně stojící displej opticky navazuje na přístrojový štít, jak je teď populární u německých automobilek. Materiály i zpracování působí lépe než u japonského konkurenta. Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Multimediální systém i10 je větší, rychlejší, lépe reaguje na dotyk a umí i Android Auto a Apple CarPlay. Grafi ka je více inspirovaná mobilními telefony a nedělá potíže displej používat i během jízdy. Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Telefony bez možnosti bezdrátového dobíjení hyundai dobije pomocí USB hned dva najednou. Hyundai se nebojí ani svého prcka bohatě vybavit, v nejvyšší výbavě je možné mít vyhřívané sedačky a volant a také indukční nabíjení mobilních telefonů Hyundai se nebojí ani svého prcka bohatě vybavit, v nejvyšší výbavě je možné mít vyhřívané sedačky a volant a také indukční nabíjení mobilních telefonů Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Vepředu je místa také dostatek, a to i na šířku. Zásadní výhodou i10 je výrazně větší nabídka místa pro nohy na zadních sedačkách. Prostor srovnatelný s vozy vyšších tříd poskytuje i 186 cm vysokému redaktorovi slušnou rezervu před koleny a také na hlavu, a navíc je díky velkému otvoru dveří skvěle přístupný. Hyundai i10 1.0i Delší přejezdy i10 usnadňuje tempomatem s jednoduchým ovládáním na volantu, a to už od nejnižší výbavy Start Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 poskytuje ve vyšších verzích také elektrické otevírání zadních oken, zatímco pětidveřové aygo má jen jednoduchá výklopná okna Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Ani rychlejší průlety zatáček nedělají malému Korejci problém, na čemž mají zásluhu i 16“ kola Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Také v prostornosti zavazadlového prostoru vítězí hyundai, který nabídne standardně o 84 litrů více, po složení sedaček pak o 238 litrů. Hyundai i10 1.0i Pod podlahou (za příplatek dvojitou) se navíc může ukrývat dojezdová rezerva. Kryt kufru v i10 z nějakého důvodu postrádá zavěšení na páté dveře a musí se zvedat ručně. Pokud jej ale zapomete dát dolů před zavřením kufru, brání ve výhledu dozadu. Korejský atmosférický litrový tříválec Kappa má o 3,7 kW méně (49,3 kW) než ten japonský, přesto si řekne v průměru o půl litru paliva na sto kilometrů více, zvukovým projevem a kultivovaností také příliš nepotěší Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Hyundai se na sloupku C pojetím toyotě podobá, má ale klasičtěji umístěné světlomety, hezkým detailem je název modelu za posledním oknem Hyundai i10 1.0i Pneumatiky v testu: Hankook Ventus Prime 3 165/45 R16 Hyundai i10 1.0i Jak hyundai, tak toyota mají velmi podobný naštvaný výraz předních světlometů, doplněný o kulaté mlhovky. Kulaté světlo v masce i10 je LED denní svícení, které je u toyoty řešeno klasičtěji lištou přímo v hlavním světlometu. Hyundai i10 1.0i Hyundai i10 1.0i Prostoru před řidičem dominuje velký kulatý rychloměr s jednoduchým palubním počítačem. Ten se ovládá pomocí dvou otočných ovladačů a umí zobrazit jen ty nejzákladnější údaje. Interiér ayga je opravdu velmi strohý. Středová část palubní desky kromě displeje ukrývá už jen ovládání klimatizace, jejíž výdechy jsou jen po stranách. Materiály jsou tvrdé a nepůsobí hodnotně, zpracování je ale pro třídu adekvátní. Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Na dotykovém displeji multimediálního systému je dobře vidět věk vozu. Neposkytuje moc možností, grafi ka je jednoduchá a reakce na dotyk pomalá. Umí ale zobrazit například historii spotřeby a ve vyšších verzích dostal i funkce Apple CarPlay a Android Auto. Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Telefony bez možnosti bezdrátového dobíjení hyundai dobije pomocí USB hned dva najednou, aygo má USB pouze jedno, ale zato nabídne 12V zásuvku a audio vstup Toyota Aygo 1.0 VVT-i Vepředu je to lepší a díky tenkým výplním dveří není problémem ani užší stavba karoserie než u i10. Aygo cestující vzadu místem zrovna nerozmazluje, redaktor se hlavou dotýká stropu a kolena má zaražena hluboko do čalounění sedačky řidiče, omezující je i úzký vstupní prostor a malý úhel otevírání dveří. Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Měkčí naladění podvozku znamená méně stabilní průlety zatáčkami, při kterých si aygo zaklekne na přední vnější kolo a zadní občas zvedne ze země Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Kufr ayga je opravdu jen na pár tašek nákupu, který se obtížněji nakládá přes vysokou hranu. Toyota Aygo 1.0 VVT-i Pod podlahou je sice prostor na uložení alespoň dojezdové rezervy, v ceníku ji však hledáme marně. Litrový tříválec ayga pochází od Daihatsu (které Toyota vlastní) a používají jej i dva francouzští sourozenci. Původem francouzský tříválec o objemu 1,2 litru v nabídce nikdy nebyl a z ceníku jej už vypustili i zbývající dva sourozenci z kolínské trojice. Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i i když zvedající se linka oken znamená omezený výhled pro cestující vzadu Pneumatiky v testu: Continental ContiEcoContact 165/60 R15 Jak hyundai, tak toyota mají velmi podobný naštvaný výraz předních světlometů, doplněný o kulaté mlhovky. Kulaté světlo v masce i10 je LED denní svícení, které je u toyoty řešeno klasičtěji lištou přímo v hlavním světlometu. Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i Toyota Aygo 1.0 VVT-i

Nováček v segmentu minivozů Hyundai i10 třetí generace nás už při prvním testu překvapil nabídkou místa a celkovou dospělostí. Jak moc se posunula laťka ve světě nejmenších aut, to jsme zjišťovali srovnáním s šestiletou stálicí Toyotou Aygo.

Dojem, cena, prostor


K Evropě vždy patřila malá městská vozítka, která sice nenabídla moc výbavy, komfortu ani bezpečí, zato se s nimi perfektně manévrovalo v úzkých uličkách a neřekla si o moc paliva. Jenže s nástupem drahé povinné bezpečnostní výbavy a nákladným emisním příslušenstvím motorů se levná miniauta přestávají automobilkám vyplácet, navíc zákazníci přesedají do malých crossoverů, a tak je kdysi populární kategorie v mnoha zemích včetně Česka dlouhodobě na ústupu.

Někteří výrobci už s prcky skončili úplně, jiní u nich vyměnili benzin a naftu za elektriku, další nechávají dožít své vysloužilé modely a budoucnost nechávají otevřenou.

Jedním z mála, kdo segmentu minivozů stále věří, je Hyundai. Jeho nejmenší model i10 se letos dočkal třetího pokračování a nabízí pěkně postaru dva maloobjemové zážehové motory.

V Ovčárech u Kolína vyráběná Toyota Aygo se v druhé generaci prodává od roku 2014. Že se i ona dočká nástupce, to už automobilka potvrdila. Jen zatím nevíme, s jakým pohonem. Jisté je zatím jen to, že bude dál vznikat v tuzemské továrně. Tu Toyota nedávno odkoupila od koncernu PSA, jenž zde produkuje sourozence ayga: Peugeot 108 a Citroën C1.

Zatímco základní aygo je třídveřové a za druhý pár dveří si musíte v běžných výbavách připlatit, výhradně pětidveřové i10 tuto alternativu nikdy nenabízelo. Ale zase se v Indii prodává i jako sedan. Indie je totiž pro malinký hyundai nejdůležitějším trhem, i10 se tam ostatně začalo prodávat ještě dříve než v Evropě.

Sportovec vs. elegán

Nejmenší toyota není v našich ulicích zase tak častým zjevem a její odvážný design nestihl ani za šest let zevšednět. A to zejména v inovované verzi, která začala z továrny vyjíždět v roce 2018. Motiv písmene X na přídi zůstal, avšak zcela změnil formu. Místo černého plastu teď naopak splývá se zbytkem karoserie, zatímco černé prvky pod světlomety připomínají pytle pod očima. Proti původnímu extravagantnímu pokusu jde o krok vpřed, který zklidnil dřívější nepřehlednou změť linek. Dynamické zpracování předku pokračuje černou linkou do boku vozu a stoupající spodní linií oken končící ve vystouplých vertikálních světlometech na zádi. Dnes už nepříliš častá forma osvětlení působí originálně, stejně jako páté dveře celé zakryté sklem.

To hyundai je z testované dvojice konzervativnější. Ve srovnání s nezáživnou předchozí generací je ale zřetelný velký designový krok korejské značky kupředu. První evropské seznámení s novým designovým jazykem Hyundaie, který se pořádně ukázal na nám zapovězené kontroverzní sonatě, působí elegantnějším dojmem než divoký japonský prcek. Rozhodně nejvýraznějším prvkem přídi jsou kulaté lampy denního svícení zakomponované do rohů široké masky a navazující na stejný prvek faceliftovaného provedení předchozí generace. Stoupající linka na sloupku C se aygu podobá, odlišují se však klasicky umístěná a nepříliš nápaditá zadní světla i10. Malý trojúhelník s názvem modelu za bočním oknem na variantě s černou střechou příliš nevynikne, dvoubarevné lakování se ale k malinkému autíčku na rozdíl od chromovaných klik dveří hodí.

Lesklé plasty vládnou

Základní kompozice interiérů je velmi podobná. Vysoko umístěný displej multimediálního systému, minimum ovládacích prvků uprostřed, velká odkládací plocha před vysoko umístěnou řadicí pákou a naprosto minimalistický středový tunel. Detaily už ale dávají jasně najevo, který interiér s námi tráví delší dobu. V lesklém plastu utopená obrazovka toyoty s malým rozlišením pomalu reaguje na dotyk, má komplikované menu a na slunku moc není vidět. Palubní počítač zobrazuje jen spotřebu a ujeté kilometry, ovládá se navíc postaru otočnými kolíčky přímo na přístrojovém štítu. Zbytek palubní desky naštěstí zastaral pomaleji. Cenu za design sice nedostane, ale materiály a zpracování jsou na úrovni. Lacinější dojem z auta však podtrhuje plechový zvuk zavření dveří a nezakryté plechy karoserie v interiéru.

Hyundai i10 se volně stojící obrazovkou a propojenou záplavou lesklého plastu s přístrojovým štítem inspiruje u interiérů luxusnějších modelů. Stejně jako u toyoty zůstává zbytek palubní desky minimalistický, naštěstí si stále zachovává vlastní ovládání automatické klimatizace se samostatným displejem. Z větších hyundaiů sem zamířil také palubní počítač s nastavením funkcí vozidla a navzdory trendu zůstává klasická mechanická ruční brzda. Vizuálně rozbít plochy tvrdého plastu se designéři úspěšně pokusili zajímavými voštinovými reliéfy na panelu před spolujezdcem, na výplni dveří a středovém tunelu. Kabina hyundaie působí celkově moderněji a hodnotněji. Na test nám však dorazil kousek v nejvyšší výbavě, v očesaných verzích nemusí být dojem tak luxusní.

Nejmenší limuzína

Zásadním argumentem pro korejského zástupce bude nabídka prostoru pro cestující. Zatímco vpředu jsou na tom oba vozy zhruba stejně, pasažéři vzadu ucítí podstatný rozdíl. V i10 se jim totiž dostane opravdu nečekaně mnoho místa na nohy, na čemž má zásluhu o 40 mm delší rozvor (2425 mm) než u předchozí generace. Prostor před koleny by malinkému Korejci mohly závidět i některé hatchbacky z o stupeň vyšší třídy. Díky velkému otvoru dveří a jejich úhlu otevření se navíc na zadní lavici také bezproblémově nastupuje.

To u ayga je vše tak, jak bychom při pohledu na útlou karoserii očekávali. Dostat se na zadní sedačky chce více úsilí, otvor dveří by mohl být větší a ani úhel otevírání není zrovna ideální. Redaktor vysoký 186 cm se vzadu lehce dotýká hlavou stropu, především mu ale už nezbývá žádné místo před koleny. Vzadu se sedí stísněně, opěradlo je nezvykle kolmé a malé výklopné okno jen podtrhuje dojem z jízdy v tanku. Aygo je ostatně z konkurence na délku nejkratší, nepočítaje samozřejmě jeho dva sourozence. Je to zkrátka miniauto se vším všudy.

Podprůměrný je se 168 litry i kufr ayga, konkurenti nabízejí alespoň 200 litrů. Kvůli vysoké hraně je hůře přístupný a nepříliš prakticky tvarovaný. Hyundai i10 je naopak spolu se sourozencem od Kie premiantem třídy, 252 litrů je už použitelných i na více než běžný nákup v supermarketu.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i10 1.0 49 kW Toyota Aygo 1.0 53 kW
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 171/11 158/0
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 93-92/92 94-101/91
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 3-8/2 1-10/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 136/135 136/133
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 133/127 122/120
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50x50/47x52 50x46/44x44
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 65x48 62x48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 70x92 56x96
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 70/178 82/182

Spartánský i nadvybavený

Dříve suverénně nejlevnější třída automobilů v Evropě se dnes už cenou přibližuje té o stupeň nad nimi a i10 i aygo mají základní cenovku vyšší než třetina nabídky Dacie. Toyota Aygo v edici Best je nyní se startem na 214.900 Kč nejlevnějším minivozem na českém trhu, příbuzní Francouzi začínají o pět tisíc dráž. V úplném základu jde přitom zejména v případě Korejce o opravdu spartánsky vybavená přibližovadla. Vyšší cena je samozřejmě částečně způsobena vynucenou přítomností všemožných asistenčních systémů, základní i10 za 219.990 Kč tak sice nemá rádio ani klimatizaci ani za příplatek, zato má asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, detekci únavy řidiče či autonomní nouzové brzdění. Aygo je v tomto ohledu kvůli dřívější homologaci o poznání chudší, což ale možná někteří řidiči, zejména ti, co si rádi volantem točí sami, ocení. Zato má ale v této edici za základní cenu rovnou balíček Comfort, který přidává manuální klimatizaci a audio systém s bluetooth a ovládáním na volantu. A navíc je od základu v pětidveřové verzi, není tedy nutné připlácet si za ní navíc, jako tomu je u standardních výbav.

Zájemci o podobně zařízený interiér i10 musí volit minimálně druhou úroveň Comfort (239.900 Kč), která už přidává manuální klimatizaci a audio systém, ale také možnosti příplatkové výbavy. Aygo v rámci edice Best dává ke druhé výbavě x-play (250.900 Kč) rovnou i balíček Style, což znamená navíc dotykovou obrazovku multimediálního systému, couvací kameru, mlhovky a litá 15“ kola. Takto vybavenému aygu se vyrovnává až třetí konfigurace i10 nazvaná Smart, která už však vyjde na 279.990 Kč.

Hyundai ale umí svůj nejmenší model vybavit opravdu bohatě, nejvyšší varianta Style má na třídu minivozů nezvyklé indukční nabíjení mobilního telefonu, vyhřívaný volant a přední sedačky a za příplatek 50.000 Kč umí i bezklíčkový přístup a startování a vzdálenou správu vozu přes mobilní telefon. V takovém případě si však už prcek se 49,3 kW výkonu řekne o 359.990 Kč. Jasnou výhodou i10 je také pětiletá záruka bez omezení nájezdu, zatímco Japonec se musí spokojit se třemi roky nebo 100.000 km.

Pořizovací náklady Hyundai i10 1.0 49 kW Toyota Aygo 1.0 53 kW (etalon)
Základní cena 219 990 Kč (Start) 214 900 (Best x)
Cena verze Světa motorů 219 990 Kč (Start) 214 900 (Best x)
Výbava verze Světa motorů Airbag řidiče a spolujezdce, příprava pro rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Klimatizace/automatická Ne/Ne Ano/Ne
Světlomety LED Ne Ne
Vyhřívání předních/zadních sedadel Ne/Ne Ne/Ne
Zadní parkovací senzory Ne Ne
Litá kola Ne Ne
Palubní počítač Ano Ano
Elektrické ovládání předních/zadních oken Ano/Ne Ne/Ne
Centrální zamykání/dálkové Ano/Ne Ano/Ne
Rádio s USB/Bluetooth Ne/Ne Ano/Ano
Metalíza 12 900 Kč Ne
Rezerva dojezdová/plnohodnotná Ne/Ne Ne/Ne
Porovnání cen 219 990 Kč (o 2 % horší) 214 900 Kč (100 %)
Známka* 1,00 1,00
POŘADÍ 2. 1.
* Známka za cenu, výbavu a servisní náklady.

Motor, jízda


Pro klidné povahy

Nabídka motorizací je v obou případech velmi podobná. Atmosférický litrový tříválec je jedinou jednotkou v ceníku Toyoty, Hyundai navíc přidává i tříválec o objemu 1,2 litru. Aygo má výhodu ve vyšším výkonu (53 kW vs. 49,3 kW) a zároveň nižší provozní hmotnosti (915 kg vs. 996 kg), což znamená agilnější projev. Ale opravdu jen o trochu, zrychlení umí toyota o pár desetin sekundy rychleji, v pružnosti na 4. a 5. rychlostní stupeň je už hyundai také díky kratším převodům aygu naprosto vyrovnaným soupeřem. Ani v jednom případě nemůžete očekávat jakkoliv sportovní jízdu, i rychlejší z dvojice stále potřebuje alespoň čtrnáct sekund, aby se rozjel na stovku, a dostat se na dálničních 130 km/h je procesem na více než půl minuty. Jak hyundai, tak toyota zvládnou i více než to, jakékoliv další zrychlování se už ale počítá v minutách a předjíždění při dálničních rychlostech vyžaduje plánování dopředu. To ale k žánru městských vozů patří.

Malé benzinové tříválce nás nenadchly svým projevem. Litrová Kappa MPi v i10 ožívá až nad dvěma tisíci otáček, největší porci výkonu servíruje mezi 3500–5000 min-1, kdy už ale začíná znít trochu utrápeně. V nižším pásmu zase motor nepříjemně duní a chvění z něj se přenáší až do volantu.

Aygo se v tom příliš neliší, v tomto ohledu mu tedy o generaci mladší sok záda neukázal. Chvění a dunění nás provázejí při nižších rychlostech, ve vyšších se motor relativně uklidňuje a na dálnici je jeho zvuk i aerodynamický hluk na přijatelné úrovni. Oba vozy si musí vystačit s pětirychlostní převodovkou, šestý stupeň si zatím cestu do tohoto segmentu nenašel. Řazení je však v obou případech přesné.

Horší je to se spotřebou, malinký hyundai si říká v průměru o 5,5 litru. Ve městě se drží konzumace lehce nad pěti litry, při výjezdu na dálnici se ale i10 umí pořádně napít – vezme si 6,5 litru jako nic. Aygo se v průměru dokáže držet na hranici pěti litrů, ani při dálničních výletech se hodnota příliš nepřehoupne přes číslo šest. S takovou spotřebou dnes umějí jezdit i auta nižší střední třídy, dramatickou výhodu tak minivozy nepřinášejí.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i10 1.0 49 kW Toyota Aygo 1.0 53 kW
Motor, ventilový rozvod benzinový R3, DOHC benzinový R3, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 998 998
Největší výkon (kW/min-1) 49/5500 53/6000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 96/3750 93/4400
Převodovka 5° manuální 5° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 3670 x 1680 x1480 3465 x 1615 x 1460
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2425, 1479/1490 2340, 1430/1420
Standardní pneumatiky 175/65 R14 165/65 R14
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 996/489 915/400
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) ~/~ ~/~
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 252/1050 168/812
Objem nádrže paliva (l) 36 35
Nejvyšší rychlost (km/h) 156 160
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 14,6 13.8
Emise CO2 (g/km) 104 93
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 5,3/4,1/4,5 4,9/3,6/4,1
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 15,3 15,1
Pružnost na 5. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) 27,1 27,2
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 4000 3700
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 46,4 43,3
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,1/86/125,5 45,8/86,1/125,1
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,7 5,2

Odváží se i za město

Vyjet za hranice aglomerace už dávno není problém ani pro takto malá auta, uskákané podvozky jejich předků nahradily sofistikovanější komponenty a komfortnější naladění. Poučilo se i aygo, které od tvrdého podvozku první generace přešlo k výrazně měkčímu nastavení. Přes nerovnosti se umí přenést bez toho, že by rázy či poskakování otravovaly posádku, a díky tomu se s malým vozítkem dá komfortně jezdit i na delší výlety. Také to ale znamená, že se auto v zatáčkách více naklání a spolu s lehkým a necitlivým volantem jsou tak pryč jízdní schopnosti motokáry, typické pro předchozí generaci.

Ještě o úroveň dál se posunul v naladění vlečené zadní nápravy s torzní příčkou hyundai. Stejně jako v aygu se s ním nemusíme bát vyjet ani na rozbité okresní silnice českých zemí, podvozek pohltí i větší nerovnosti bez potíží a zadek nemá tendence uskakovat. Zároveň je tvrdší, takže umí projíždět zatáčkami rychleji a stabilněji, karoserie se příliš nenaklání a jízda má díky tomu sportovnější nádech než v aygu. Stabilitě zde napomáhají také příplatková velká 16“ kola, na menších vysokoprofilových pneumatikách by zase byl komfort ještě o trochu lepší. Posilovač řízení i tady zůstává kvůli přílišné síle vhodný spíše do městských ulic.

Závěr


Závěr

Toyota Aygo sice přišla na trh o celou jednu automobilovou generaci dříve než nový Hyundai i10, to však neznamená, že nemá co nabídnout. Zejména když se podíváme do ceníku, který za výrazně méně peněz poskytne více komfortní výbavy. Hyundai sice není v základu o moc dražší, za alespoň trochu vybavenou verzi si už ale zájemci musí připlatit o pár desítek tisíc více než za aygo. Hyundai i10 si ale vyšší cenu dokáže obhájit podstatně větší nabídkou místa pro cestující vzadu a pro zavazadla, lepšími jízdními vlastnostmi, více možnostmi výbavy a také větší škálou bezpečnostních asistentů. Aygo kromě ceny boduje ještě originálnějším designem, nižší spotřebou a někomu může imponovat také českým původem.

Hodnocení (Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) Hyundai i10 1.0 49 kW Toyota Aygo 1.0 53 kW
DOJEM
Design 1,50 1,50
Dílenské zpracování 1,00 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,00 2,00
Sedadla 1,50 1,50
Zavazadelník a variabilita 1,00 2,00
Ovládací prvky 1,50 2,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 1,50
Pružnost 2,00 2,00
Spotřeba 2,50 1,50
JÍZDA
Řazení 2,00 1,50
Řízení 1,50 2,00
Brzdy 1,50 1,50
Ovladatelnost 1,50 2,00
Jízdní komfort 2,00 2,00
CELKEM
Výsledná známka 1,57 1,75
Závěrečné pořadí 1. 2.
Pořadí 1. Hyundai i10 1.0 49 kW 2. Toyota Aygo 1.0 53 kW

PLUSY Spousta místa v kabině Pohledný design
  Kvalita zpracování interiéru Nízká spotřeba
  Bohatá výbava vyšších verzí Komfortní podvozek
MINUSY Vysoká spotřeba Málo místa vzadu
  Pružnost motoru Malý kufr
    Pružnost motoru
PRŮMĚR CELKEM 1,57 1,75

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším minivozem se zážehovým motorem o výkonu 45 až 55 kW a s výbavu dle Světa motorů je Toyota Aygo 1.0 VVT-i 53 kW Best x za 214.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 225.645 Kč. Za cenu od 225.646 Kč do 247.135 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně.

Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Autor: Michal Dokoupil

Svět motorů 21/2020 Svět motorů 21/2020

Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
26. 6. 2020 21:27
Design Toyota
....Nejmenší toyota není v našich ulicích zase tak častým zjevem a její odvážný design nestihl ani za šest let zevšednět......

Napadá mě jediné : Odvážný = naprosto hnusný a odpudivý!
26. 6. 2020 21:23
Re: i10 příplatky
No když si na to Ti kluci, či dcerušky vydělají, tak proč ne?
26. 6. 2020 21:22
Re: i10 příplatky
Pokud přežijete ten megaodporněpoblijonský design, který Toyota už spoustu let předvádí, tak proč ne. Toyoty jsou rozhodně dobrá auta. :yes:
8. 6. 2020 12:15
Re: Re: Re: Hyundai
Nejen v Carismě, ale i v Pajero Pininu, který pořád ještě vlastním (je mu 18 let). Nemyslím si, že ten současný GDI motor od Hyundai je moc daleko od Mitsubishi motorů, které do roku 1991 montovali v Koreji do svých aut - viz https://www.automobilemag.com/…hyundai-engines/ .
Je to možná čistě jejich motor, ale myslím si, že vliv jejich předchozí spolupráce s Mitsubishi tam je. Proč se jinam babrali s přímým vstřikem,o kterém se ví že má své "mouchy".
Avatar - Emel
8. 6. 2020 09:28
Re: Re: Re: Hyundai
Jo, Mitsu sem vozilo myslím 1.8GDI v Carismě, mimo jiné... ale to bylo něco jiného. Pokud si vzpomínám, měli s tím docela problémy vzhledem k většímu obsahu síry v benzínu.