Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD – Vlastní cesty (05/2003)

Ondřej Šuch
Diskuze (1)

V Rakousku montovaný Američan s německým motorem přináší do segmentu velkých offroadů trochu jiný druh image než většina především japonské konkurence. Jeho šance na trhu se navíc nedávno zvýšily instalací moderního pětiválcového turbodieselu...

A tak jsme po pár desítkách kilometrů ve městě poslali Jeepa tam, kde by mu mělo být dobře - do místa, kde je málo silnic, ještě méně lidí a hodně kopců - do Rychlebských hor.

Image nelze hodnotit objektivně. Čelo s mohutnou chromovanou maskou chladiče naznačuje městské sebevědomí, masivní ustupující nárazník pak napovídá, že nájezdový úhel tu není prázdný pojem. Boční pohled pak odhalí podobnou kombinaci: nadprůměrná světlá výška a rozměrná kola jako pravý off-road, samotná karosérie je pak relativně nízká a z profilu připomíná přikrčenou šelmu. Zatmavená zadní okna a poměrně úzká záď pak vnější verdikt dovrší. Stojíme před sexy offroadem, což je kombinace, kterou hned tak na silnicích nepotkáme.

Dojem ze sedadla řidiče ale prozrazuje další zvláštnosti: sedadla se základními látkovými potahy jsou extrémně měkká a na palubní desce čeká ovladačová všehochuť. Interiéru dominuje černá barva a i když jsou plasty kvalitně zpracovány i slícovány, časté rovné plochy mohou působit fádně. Dosti skloněný volant má velký průměr, přiměřeně silný věnec a díky příplatkovému koženému potahu mu nelze nic vytknout. Pohodlné a intuitivní jsou i na něm umístěné ovladače audia a tempomatu a ocenit je třeba i progresivní účinek posilovače. Světle podbarvené přístroje umožňují bezchybný odečet, v praxi pak trochu zlobil palivoměr, který zvláště u poloprázdné nádrže ukazoval střídavě optimistické hodnoty i "sucho". Klasický volič pětistupňové automatické převodovky je doplněn o stejně masivní páku redukce. Každý manévr s touto pákou provází velmi intenzivní pocit kontaktu s převody, což například Kia Sorento či Hyundai Terracan díky elektronickému přepínači postrádají. Tady někde si řidič začíná uvědomovat, že až obklopen komfortem, sedí v drsném offroadu... Již zmíněná relativně nízká stavba karosérie tak trochu zmenšuje i využitelnou vnitřní výšku vozu a vyšší cestující na předních sedadlech by určitě ocenili možnost "propadu" sedáků ještě o dva tři centimetry. Vzadu je situace obdobná - zatímco pro kolena je místa celkem dost nárty už přicházejí do kontaktu s předním sedadlem. Dobře přístupný zavazadlový prostor trpí vysokou podlahou - je to daň za bezpečně ukryté plnohodnotné náhradní kolo. Sklápění dělených sedadel (se samostatně sklopnými opěrkami) je bezproblémové, vzniklá plocha je zcela rovná a dá se dobře využít.

Předchozí vznětový agregát 3.1 TD je nyní nahrazen moderním pětiválcem 2.7 který známe z řad ML či E Mercedes-Benz. Výměna to byla vskutku generační, neboť se snížením objemu, a hmotnosti vzrostl výkon na dostatečných 120 kW a především točivý moment na velmi sympatických 400 Nm. Nový agregát se také projevuje především kultivovaností, problému mu nedělají ani studené starty. V jakémkoli jízdním režimu se k uchu řidiče dostane jen tlumené hučení, po klepání či jiných pazvucích není ani památky.

Pomineme-li pochopitelnou prodlevu automatu, jsou dynamické vlastnosti dvoutunového vozu velmi dobré a řidič se ani při ostřejším stylu jízdy nemusí bát nepříjemných překvapení. Potěšující je také spotřeba, kterou je možno bez zvláštních ohledů držet pod osmilitrovou hranicí a to při slušných jízdních průměrech. V hornatých oblastech pak nepřesáhne deset litrů, ve městě jsme bez problémů jezdili za jedenáct litrů na 100 km.

Pohled na podvozek odhalí dnes už ojedinělou koncepci obou tuhých náprav. Na silnici je auto velmi citlivé na přejezd nerovností a s řízením je třeba se sžívat. Auto vysloveně nemiluje rychlé vyhýbací manévry, kdy se vlastnosti tuhých náprav střetávají s poměrně komfortním odpružením karoserie. Výsledek není nikterak nebezpečný, je ale dobré s ním počítat. Lehká nedotáčivost je očekávatelná a boční náklony vzhledem k výše uvedenému asi nikoho nepřekvapí...

Sjedeme-li ale mimo silnici, poznáme pravé kvality tohoto netypického vozu. Teoreticky víme, že Grand Cherokee je vybaven systémem Quadra Drive s rozdělovací převodovkou Quadra-Trac a nápravovými diferenciály Vari-Lok. V běžném režimu je 90% točivého momentu přenášeno na zadní nápravu a při prokluzu kol je systém schopen distribuovat sílu motoru buď na přední nápravu, nebo na kolo s nejlepší trakcí. V praxi to vypadá tak, že s režimem 4H jsme se dostali všude, kam jsme si s autem troufli. Redukci s poměrem 1:2,72 jsme pak museli použít jen jednou - když jsme tahali z příkopu zapadlé osobní auto. Mimochodem - Grand Cherokee dokáže táhnout i přívěsy těžší než tři tuny a s přehledem tak poráží většinu v tuzemsku dostupné konkurence.

Přes 1200 kilometrů najezděných ve všech režimech (s průměrnou spotřebou 8,4 l nafty na 100 km) prokázalo, že Jeep Grand Cherokee je přes rozměry a hmotnost úsporným a agilním off-roadem, který si může troufnout i na tu nejdrsnější konkurenci. Klasická koncepce čistě terénního podvozku pak prokazuje své limity na silnici, jako daň za sexy drsnost je to při samozřejmém zachování bezpečnosti přijatelné. Takže s trochou nadsázky: proč se trápit v koloně na dálnici, když se dá sjet z náspu a pokračovat po poli...

Ondřej Šuch
Diskuze (1)
Cena základní sestavy 1 450 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, 6x airbag, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání, cestovní počítač, hliníkové disky kol 16", držák střešního nosiče, el. ovládání předních a zadních oken, infodisplej, interiér s látkovým čalouněním, manuální klimatizace, ochrana podvozku, otevírání okna 5. dveří, pneu 225/75 R16, posilovač řízení, přední maska (chrom, šedé plasty), mezinápravový diferenciál, radio (CD+ cass), reprosystém INFINITY, plnohodnotná rezerva, zadní sedadla dělená 60:40 a sklopná, středová konzole s úložným prostorem, tempomat, tónovaná skla oken, výškově nastavitelný volant, zpětná zrcátka el. nastavitelná a sklopná Kč
Cena testované sestavy 1 525 200 Kč
Výbava testované sestavy systém Quadra Drive (0,-), zesílená ochrana podvozku (0,-), zesílené pérování (0,-), tmavá zadní okna s UV filtrem (+14.000,-), přední a zadní koberce (+4.700,-), kryt zavazadlového prostoru (+4.200,-), kůží potažený volant (+9.900,-), bezpečnostní alarm Premium (+10.200,-), plasty lakované ve shodné barvě vozidla + přední mlhová světla (+18.800,-), metalický lak (+13.400,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1800 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 8.81 / 9.7
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 78
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2055 / 451
Rozměr pneu: 225/75 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4611
b) šířka (mm): 1858
c) výška (mm): 1773
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 760 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
17. 12. 2023 09:08
Prikrcena selma
“z profilu připomíná přikrčenou šelmu” by ma zaujimalo, akezeto selmy mal pan redaktor na mysli :)